Dlhodobý test Kia Sportage 1.6 T-GDi MHEV 4×4: Odvaha sa vyplatí
Odmenou za odvahu často býva, že o vás ľudia častejšie hovoria. A to pri autách nie je na škodu. Kia Sportage má odvahy dosť a nielen v oblasti dizajnu.
Vydané Text: Erik Stríž (Editor príspevku)
Na pohon nášho auta slúži prepĺňaný benzínový štvorvalec s objemom 1,6 litra doplnený o mild-hybridnú technológiu, ktorý cez automatickú 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku poháňa všetky štyri kolesá. Túto kombináciu už testoval kolega Martin. Pár minút za volantom som si vyskúšal aj ja a bol som sklamaný z veľmi oneskorených reakcií motora aj prevodovky. Vtedy nám technici z Kie prezradili, že sa na túto nedokonalosť chystá softvérová záplata. Po tom, ako som sa dozvedel, ktorú motorizáciu budeme mať na dlhodobý test, som bol zvedavý, či hovorili pravdu.
### Prvý dojem
Farbu som už pochválil, ale čo zvyšok auta? Priznám sa, že úplne prvý raz, keď som Sportage videl naživo, ma nový dizajn neoslovil. Zaujal, ale neoslovil. Dnes môžem povedať, že môj pohľad na nový Sportage sa mení. Prvotný šok z nekonvenčných kombinácií línií opadol a musím uznať, že „spájanie protikladov“, ktoré Kia po novom tak silno komunikuje v rámci dizajnu, funguje. Otázka, ako sa na dizajne prejaví zub času. Lebo niekedy sa stáva, že to, čo je priveľmi nové, aj rýchlo zostarne. Teraz však Sportage vyzerá dobre a svoju hlavu vystrkuje vysoko nad uniformné tvary generických SUV. Nášmu modelu by však veľmi pristali krajšie disky kolies. Až 19-palcové papuče verzie GT-Line majú totiž prekomplikovaný tvar a stredová puklička zakrývajúca skrutky kolies ich robí vizuálne veľmi ťažkopádnymi, čo je v kontraste s vyrysovanou karosériou auta. Ak by som si mal vybrať najkrajšiu časť nového Sportage, bola by to jeho zadná časť s výraznou odtrhovou hranou definovanou ostrými LED svetlometmi.
### Výbava
Základná cena testovaného modelu vo výbave GT-Line zahŕňa asi všetko, čo by ste mohli chcieť. Z najzaujímavejších prvkov výbavy spomeňme upozornenie na bezpečné opustenie vozidla, asistent na predchádzanie zrážkam s protiidúcimi vozidlami pri odbočovaní vľavo, asistent jazdy na diaľnici, udržiavanie v strede jazdného pruhu, adaptívny tempomat, inteligentné Full LED svetlomety vykrývajúce okolitú premávku, kvalitné 360° parkovacie kamery, upozornenie na premávku prichádzajúcu zo strán pri cúvaní, páčky pod volantom, vyhrievané predné aj zadné sedadlá a volant, ambientné osvetlenie interiéru, plejádu USB-C portov, bezkľúčový vstup a štartovanie a aj zakrivený digitálny prístrojový štít. Premium Pack za 1 490 €, ktorý máme vo výbave tiež, pridáva ventilované sedadlá čalúnené v kombinácii kože a Alcantary s pamäťovou funkciou. Pri tomto všetkom nám v redakcii najviac bila do očí absencia LED osvetlenia kabíny. To dostanete iba spolu s panoramatickou strechou.
### Interiér
Je to škoda, pretože interiér inak budí veľmi moderný dojem. Kontrast prepojených zakrivených 12,3-palcových obrazoviek tvoriacich prístrojový štít a infotainment so žltými lampášmi v strope nepôsobí práve najlepšie. Zvyšok interiéru je na tom však dobre. Kórejci nešetrili čalúnením a nájdete ho všade tam, kde by ste ho čakali.
Veľmi sa mi páči strieborný dekor palubnej dosky a aj fakt, že na nej okrem displejov nájdete iba minimum lesklých čiernych plastov. Nižšie, v oblasti otočného voliča prevodovky, je to už horšie a ak chcete, aby auto vyzeralo pekne, budete sa tejto oblasti musieť pravidelne venovať s nejakou mäkkou prachovkou.
Veľmi musím vyzdvihnúť ergonómiu ovládania. Všetky funkcie, ktoré sa týkajú jazdy alebo sedadiel, majú svoje pevné tlačidlo na stredovom tuneli.
Popri voliči prevodovky je tu volič jazdných režimov a 4 × 4, ovládanie vyhrievania či ventilácie sedadiel, vyhrievania volantu, ručná brzda, aktivácia parkovacích senzorov a kamier a asistenta zjazdu z kopca. Tak to má byť. Palubnú dosku chceli mať dizajnéri čistejšiu, ale išli na to šalamúnsky. Pod výduchmi klimatizácie je totiž ešte jeden úzky dotykový displej s dvoma otočnými tlačidlami, ktorý má dvojakú funkciu: buď slúži na ovládanie klimatizácie, alebo ho viete jediným dotykom prepnúť na ovládanie audiosystému. Čisté a veľmi funkčné riešenie! Ak by som ho chcel vylepšiť, tak by som len tlačidlo na zmenu režimu zväčšil, resp. umiestnil na nejaké jednoznačnejšie miesto. Ale aj tak je toto jedno z najlepších riešení typu „vlk sýty, koza celá“. S týmto dokážem žiť.
Na posed za volantom som si musel chvíľu zvykať. Nová koncepcia kokpitu, ktorá nevyužíva tieniaci štít nad prístrojmi, využíva aj nízko položenú palubnú dosku, takže človek má pocit, že sedí vyššie, než v skutočnosti. Pozitívom je naozaj skvelý výhľad z auta smerom dopredu, negatívom trochu nižšia poloha a zdanlivo iný uhol volantu. Ale zvykol som si. Sedadlá sú pekné a nemám s nimi žiaden problém, ale nepatria medzi prvky, ktoré by som si vyslovene pochvaľoval. Tvarom aj komfortom patria do trochu lepšieho priemeru. Vzadu je to paradoxne lepšie, pretože nastaviteľné operadlá nie sú niečo, s čím by zadní pasažieri bežne počítali. To isté platí o ich vyhrievaní. Vzadu je tiež tretia zóna klimatizácie, takže teplota sa tu dá nastaviť nezávisle od posádky vpredu. Chrbty predných sedačiek sú vybavené netradičnými háčikmi, zboku sú tu USB-C porty a hlavová opierka poslúži aj ako vskutku luxusný vešiak na oblečenie.
### Praktická stránka
Tradične silnou doménou modelu Sportage je jeho praktická stránka. Kufor je obrovský – základných 562 litrov rozšírite sklopením individuálnych zadných operadiel až do roviny na 1 751 litrov. Sedadlá sa dajú sklopiť z kabíny, ale aj z priestoru kufra. Pod jeho dnom sú ešte tri nepremokavé schránky, kam sa zmestí povinná výbava (vďaka čomu nezavadzia), ale dáte sem aj menšie tašky alebo špinavé/mokré predmety. Polystyrénovú vložku ľahko vyberiete a vyčistíte. Oceňujem ľahkú roletku kufra, avšak ak ju nechcete mať na mieste, nemáte ju kam odložiť.
Odkladacích priestorov v aute je dostatok a navyše sú aj veľmi dobre využiteľné. Priehradka medzi prednými pasažiermi má navyše vysúvateľné držiaky na poháre, takže ak nepatríte medzi tých, čo v aute pijú kávu alebo fastfoodové drinky, môžete ich skryť a dostanete veľkú priehradku na čokoľvek, čo si zmyslíte. Čalúnené vnútro priestoru pod lakťovou opierkou je tiež veľmi veľké.
### Jazda
Jazdným dojmom sa budeme venovať v ďalšej časti dlhodobého testu, avšak tú najdôležitejšiu správu vám prezradím hneď: technici Kie neblafovali. Testovaný model má skutočne oveľa lepšie reakcie na plyn a aj sa oveľa plynulejšie rozbieha. Softvér teda spravil svoje. Ak sa bojíte 1,6-litrového motora (iný objem totiž v modeli Sportage nedostanete), nemusíte. Náš motor má výkon 132 kW (180 k) a krútiaci moment 265 Nm. V mestských rýchlostiach vie byť auto príjemne dynamické a aj mimo mesta má bezpečný predbiehací potenciál. Viac o jazde a motore si však necháme na ďalší diel dlhodobého testu.
Inzercia