### Batérie, recyklácia, regenerácia
Trakčné akumulátory v elektromobiloch. Niektorým sa už pri prečítaní týchto slov ľudovo *otvára nožík vo vrecku*, pretože si s nimi asociujú dlhé hodiny strávené zápasmi s neznámymi ľuďmi na internete o to, ako veľmi sú batérie v týchto vozidlách neekologické a neudržateľné. Je však pravda, že práve aktuálne používané **[technológie trakčných akumulátorov](https://autoviny.sk/obsah/znacka/baterie)** sú sporným bodom pri presadzovaní elektromobility.
Samotné elektrické pohony nespochybňuje azda nikto, pretože **motor s účinnosťou okolo 80-90 percent** je snom každého konštruktéra a priamo sa premieta do znížených **[nákladov na prevádzku vozidla](https://autoviny.sk/obsah/znacka/servis)** u samotného motoristu. Robustné vysokonapäťové elektromotory s výkonom nad 1 MW dokonca dosahujú [účinnosť až 95 percent](https://www.elektroprumysl.cz/energetika/ucinnost-elektrickych-motoru), čo je ďaleko aj za teoretickými možnosťami spaľovacích motorov.
Elektrické motory sú dnes dostupné, malé, ľahké a výkonné, navyše prakticky bezúdržbové a vydržia slúžiť nesmierne dlho. Naopak, problémové sú akumulátory, ktoré sú spravidla ťažké, drahé a používajú [materiály z pochybne získaných zdrojov](https://www.autoviny.sk/reportaze/123226/odvratena-strana-vyroby-elektromobilov-by-nas-mala-zaujimat-je-nou-detska-praca-aj-zavislost-na-cine).
Spotrebitelia majú obavy o **[životnosť batérií](****)**, navyše sú nezodpovedané otázky spojené s ich ďalším spracovaním oprávnené. Veľa sa hovorí o **[recyklácii akumulátorov](https://autoviny.sk/obsah/znacka/recyklacia)**, aj keď odborníci sa zhodujú na tom, že jednou zo správnych ciest je **[regenerácia batérií z elektromobilov](https://www.autoviny.sk/novinky/123562/v-dubnici-nad-vahom-sa-budu-regenerovat-baterie-z-elektromobilov-ma-byt-lepsia-ako-recyklacia)**, ako plánuje robiť slovenská firma už o niekoľko rokov v Dubnici nad Váhom.
Slovenská spoločnosť začne pri Dubnici nad Váhom s regeneráciou použitých trakčných akumulátorov z elektromobilov, aby im zabezpečila plnohodnotnú použiteľnosť aj po tom, čo skončí ich fabrická záruka od automobilky.
### Porovnanie dojazdu elektromobilov
Významným problémom moderných elektromobilov je tiež **reálny dojazd** a **citlivosť akumulátorov a elektrických pohonov na teplotu**. Z tohto dôvodu majú elektromobily vyspelý teplotný manažment, ktorý podľa potreby vyhrieva alebo chladí akumulátory a stará sa tak o ich optimálnu funkčnosť. Napriek tomu sa výrobcom nedarí v praxi dosahovať také dojazdy elektromobilov, ktoré im vyšli v štandardizovanej metodike spotreby WLTP.
Zvykli sme si, že **údaj vyplývajúci z metodiky WLTP je obyčajne veľkosysý k výrobcovi, ale často nedosiahnuteľný v reálnych podmienkach**. Je to celkom prirodzené, pretože štandardizácia nikdy nemôže celkom zohľadniť reálie na cestách. Nezabúdajme na to, že obyčajne nejazdíme za ideálnych teplotných podmienok a iba málokedy najvyššími dovolenými rýchlosťami, čo má potenciál spotrebu zvýšiť a skrátiť dojazd.
Na to, ako veľmi sa môžu líšiť hodnoty namerané podľa WLTP od reality, sa pozreli Nóri vo **veľkom porovnávacom teste dojazdu elektromobilov**. Nórske automobilové združenie [NAF a magazín MOTOR otestovali celkom 31 elektromobilov](https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-rekkevidde-vinter-2022). Zaujímal ich ako dojazd, tak odchýlka od hodnoty, ktorú výrobca uvádza v katalógoch.
### Ako sa testovalo
Všetky autá opustili garáž v Osle, kde bola teplota 10 až 15 stupňov Celzia. Trasa začínala vo výške sedem metrov nad morom a po 450 km boli autá už vo výške nad 1000 metrov nad morom. O 12 kilometrov neskôr autá čakalo prudké klesanie, ktoré umožnilo trochu dobiť batérie. Nie všetkým modelom sa však k nemu podarilo dostať. Testovacia trasa bola náročná pre veľké prevýšenia a nízku teplotu, ktorá sa pohybovala v pomerne širokom rozpätí od -10 do 0 stupňov Celzia.
Elektromobily s najdlhším reálnym dojazdom – kompletné výsledky
Model auta
Nameraný dojazd
Dojazd podľa WLTP
Odchýlka
Tesla Model 3 LR Dual motor
521 km
614 km
15,2 %
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC
513 km
645 km
20,5 %
BMW iX xDrive50
503 km
591 km
14,9 %
Tesla Model Y LR Dual motor
451 km
507 km
11,1%
Volkswagen ID.3 PRO S
435 km
591 km
19,3 %
Kia EV6 2WD
429 km
528 km
18,8 %
NIO ES8 LR
425 km
488 km
12,9 %
Kia EV6 4WD
423 km
484 km
12,6 %
Volkswagen ID.4 Pro
414 km
485 km
14,6 %
Hyundai Ioniq 5 2WD
408 km
481 km
15,2%
Škoda Enyaq iV 80X
403 km
477 km
Porsche Taycan 4 Cross Turismo
402 km
456 km
Audi e-tron GT
392 km
463 km
XPeng P7
383 km
470 km
Volkswagen ID.4 GTX
353 km
475 km
Hyundai IONIQ 5 AWD
369 km
460 km
BYD Tang
356 km
400 km
Audi Q4 e-tron 50 quattro
347 km
459 km
Tesla Model 3 Standard Range Plus
346 km
448 km
Polestar 2 Long Range Dual Motor
340 km
476 km
Cupra Born
339 km
395 km
Volvo C40 Recharge
333 km
437 km
Mercedes-Benz EQA 250
331 km
401 km
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC
315 km
407 km
BMW iX xDrive40
309 km
402 km
Opel Mokka-e
263 km
338 km
Peugeot e-2008
228 km
320 km
TOP5: Elektromobily s najväčším rozdielom medzi deklarovaným a reálnym dojazdom
Model auta
Nameraný dojazd
Dojazd podľa WLTP
Odchýlka
Škoda Enyaq iV80
347 km
509 km
31,8 %
Peugeot e-2008
228 km
320 km
28,8 %
Polestar 2 LR Dual motor
340 km
476 km
28,6 %
Volkswagen ID.4 GTX
353 km
466 km
25,2 %
Audi e-tron Q4 50 quattro
349 km
459 km
24,0 %
AUTOVINY.SK » Aktuality » Zimný test dojazdu 31 elektromobilov: dojazd sa skrátil, ale nie je to žiadna tragédia
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk