PRVÝ TEST Toyota Aygo X: Najmenší a najlacnejší crossover
Toyota už od začiatku pripomínala, že toto je auto stvorené do mesta. Mala pravdu.
Vydané Text: Erik Stríž
### Malý, obratný
Aygo X stojí na platforme GA-B, čo jeden z variantov architektúry TNGA – fakticky teda stojí na podvozku Yarisu a Yarisu Cross. Od modelu Yaris Cross je však Aygo X ešte kompaktnejší, avšak nie natoľko, aby sa stal vyslovene nepraktickým. Vpredu je tradične náprava typu MacPherson a kotúčové brzdy, vzadu torzná priečka a bubny, pre účely modelu Aygo X výrobca upravil niektoré prvky zavesenia kolies a v porovnaní s predchádzajúcim Aygom zväčšil priemery kolies – tie majú priemer 17 až 18 palcov, čo je na takto malé auto nezvyk. Podstatne väčšie hatchbacky sa predávajú aj s 15-palcovými diskami kolies.
S týmito rozmermi je radosť parkovať. Ale parkovacie senzory a cúvaciu kameru sme ocenili aj tak (hoci jej kvalita je dosť slabá)
Aygo X je najmenší crossover, aký kedy Toyota vyrobila. Má dĺžku len 3,7 metra.
Nevšedne krátky zadný previs znamená malý kufor. Lenže nie je to až tak zlé, 231 litrov je napokon celkom dosť. Zadné sedadlá sa dajú navyše sklopiť, celkový objem tak vzrastie na 829 litrov.
Problém vzniká počas rýchlej jazdy nekvalitnými cestami, kde už malý crossover výrazne odskakuje, nadskakuje a nepôsobí dojmom dostatočnej stability. Sme zvedaví na redakčný test na slovenských cestách, možno nás ešte prekvapí.
Úžasne krátke previsy, pomerne veľká svetlá výška so 17- až 18-palcovými kolesami znamenajú výhodu pri prekonávaní obrubníkov. Do terénu však Aygo X rozhodne nepatrí.
### Pozor na kopce a diaľnice
Práve pre skromné priestorové pomery Aygo X **neváži ani jednu tonu** a preto sa benzínový motor 1KR-FE **s najvyšším výkonom 53 kW (72 koní)** vie postarať o celkom solídnu dynamiku v nízkych rýchlostiach. Ani raz nás toto auto nepotlačilo do sedadla, na to je **krútiaci moment 93 Nm** príliš nízky a reakcie motora i prevodovky S-CVT oneskorené. Zato po akustickej stránke budete o motore vedieť určite, pretože keď rázne kopnete do plynového pedála, spočiatku to práve zvuk pohonu, ktorý predstihne pocit akcelerácie. Najvyšší krútiaci moment totiž prichádza pri 4 000 ot./min a najvyšší výkon až pri 6 000.
Počas jázd nás pomerne prekvapilo, že ani s prevodovkou S-CVT, ani s manuálom, **nedosahovalo Aygo X očakávanú dynamiku pri jazde do kopca a na diaľniciach**. Rýchlosť 130 km/h síce dosiahnete pomerne svižne, ale predchádzanie si budete musieť dobre naplánovať. **Najvyššia rýchlosť iba mierne presahuje 150 km/h**, a to sa už auto celkom trápi. **Preferencia mestskej prevádzky je evidentná** a opodstatnenie vyššej svetlej výšky a krátkych previsov nachádzame pri bezpečnejšom výjazde na obrubník.
Aygo X je jednoznačne mestské auto, ale dokáže zvládnuť aj miernu nepohodu.
S možnosťou montáže ťažného zariadenia sa dá na Aygo X prevážať aj bicykel a ťahať príves.
Deflektor sa má zasa postarať o to, aby ste nemali rozfúkaný účes. Vodič s výškou 175 cm však už bude pociťovať vietor vo vlasoch, pretože aj v najnižšom bode je posed relatívne vysoký – Toyota to avizuje ako výhodu, že máte výborný rozhľad na okolie, čo je pravda. Otvorená strecha je nepochybne **atraktívny prvok výbavy**, ale nezabudnite, že počas slnečného dňa budete potrebovať šiltovku, inak prídete do cieľa so spečeným čelom ako my.
Ak otvorená strecha vzbudzuje dojem akéhosi **dostupného luxusu**, interiér vás vráti do reality. Optimalizovalo sa všade, takže aj v najvyššej výbave Executive nájdete **prevažne tvrdšie povrchové materiály z plastu**, ale zasa je tu látkové čalúnenie **vyhrievaných sedadiel** s bočnicami zo syntetickej kože a prešívaním vo farbe karosérie. **Multimediálny systém Toyota Touch 2** so 7-palcovým displejom s Android Auto a Apple CarPlay je už v cene základnej výbavy Active, v Style je už 8-palcový a v Executive **9-palcový infotainment**.
Napriek kompaktným rozmerom som vedel oceniť aj **cúvaciu kameru**, ktorá je súčasťou výbavy Comfort a vyšších. Funkcie udržiavania v jazdnom pruhu či adaptívny tempomat sa ukázali ako spoľahlivé, jazdili sme však veľmi kvalitné cesty za dobrého počasia.
### Nepochybne si nájde priaznivcov
Toyota Aygo X môže byť veľmi zaujímavým vozidlom pre všetkých, ktorí jazdia krátke vzdialenosti a predovšetkým v meste. Nepôsobivý dojem na diaľnici a v kopcoch považujeme za najvýraznejšie obmedzenie modelu, avšak radi mu dáme ešte niekoľko šancí, aby nás presvedčil, že patrí do rúk podstatne širšej vzorky motoristov, ako len „mestským typom“.
Za zabezpečenie dopravy, ubytovania a programu ďakujeme spoločnosti Toyota.
Crossover, Hodnotenie, Odporúčané, Prvá Jazda, Prvy Test, Recenzia, Skúsenosti, Slovensko, Str, Test, Toyota, Toyota Aygo X
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia