PRVÝ TEST Toyota Aygo X: Najmenší a najlacnejší crossover

Toyota už od začiatku pripomínala, že toto je auto stvorené do mesta. Mala pravdu.
Vydané  Text: 
Na Toyotu Aygo X (vyslovuje sa ako cross) sme sa celkom tešili. Ešte minulý rok v novembri sme [zverejnili článok o novinke](https://www.autoviny.sk/novinky/123033/nova-toyota-aygo-x-preco-by-ste-si-mali-kupit-prave-taketo-auto-ak-zijete-v-meste), ktorou si japonská Toyota mieni opäť podmaniť európskeho zákazníka a minimálne z estetického hľadiska nás model zaujal. Crossovery a SUV v kurze, ale aj malé kompaktné autá. Dá sa to skombinovať, ale priniesť crossover aj do segmentu A, to sa už o príbuznosti s SUV nemôžeme ani baviť. Toyotu Aygo X sme si prvýkrát vyskúšali na španielskych cestách v Barcelone a popri pobreží Katalánska, aby sme asi stokilometrovú cestu ukončili v Castelldefels. Trasa s rôznorodým charakterom mala poukázať na všetky priaznivé stránky vozidla, no odhalila aj jeho limity. Toyota sa nebráni tvrdeniu, že ide o **auto určené v prvom rade do mesta**, čo sama avizovala už pri zverejnení tlačových správ koncom minulého roka. Na pamäti s touto skutočnosťou sa môžeme posadiť za volant a vyraziť zo štvrtého podzemného podlažia v parkovacej garáži, v ktorej sa hneď preukazujú tie z pozitívnych vlastností nového crossoveru.
### Malý, obratný Aygo X stojí na platforme GA-B, čo jeden z variantov architektúry TNGA – fakticky teda stojí na podvozku Yarisu a Yarisu Cross. Od modelu Yaris Cross je však Aygo X ešte kompaktnejší, avšak nie natoľko, aby sa stal vyslovene nepraktickým. Vpredu je tradične náprava typu MacPherson a kotúčové brzdy, vzadu torzná priečka a bubny, pre účely modelu Aygo X výrobca upravil niektoré prvky zavesenia kolies a v porovnaní s predchádzajúcim Aygom zväčšil priemery kolies – tie majú priemer 17 až 18 palcov, čo je na takto malé auto nezvyk. Podstatne väčšie hatchbacky sa predávajú aj s 15-palcovými diskami kolies.
S týmito rozmermi je radosť parkovať. Ale parkovacie senzory a cúvaciu kameru sme ocenili aj tak (hoci jej kvalita je dosť slabá)
S **dĺžkou 3 700 mm** prerástlo predchodcu o 235 mm, **rázvor sa zväčšil až o 90 mm na finálnych 2 430 mm**. V porovnaní s Toyotou Yaris je predný previs o 72 mm kratší a auto má aj mimoriadne **malý polomer otáčania len 4,7 m**. Úplné pretočenie kolies vyžaduje 2,88 otočky volantom. Volantom sa točí ľahko aj stojac na mieste, takže keď sme vychádzali z parkovacej garáže zdanlivo nekonečnými pravotočivými zákrutami do kopca, nepocítili sme ani najmenšiu obavu o nesprávny odhad rozmerov. Nepochybne k tomu prispieva aj **zvýšený posed v porovnaní s predchádzajúcim Aygom**, čo výrobca uvádza ako jeden z nosných argumentov v prospech kúpy.
Aygo X je najmenší crossover, aký kedy Toyota vyrobila. Má dĺžku len 3,7 metra.
**Podvozok je technicky od Yarisu**, ale pôsobí celkom odlišným dojmom. Superkompaktné rozmery majú za následok **výrazné prenosy vibrácií a nárazov až do interiéru**, v sedadle vás to bude tlačiť zo strany na stranu nielen pri dynamickejšej jazde, no najmä pri prejazde nerovnosťami. Kto má rád autentický kontakt s vozovkou, strmé riadenie a dôraznú spätnú väzbu, tomu sa Aygo X bude páčiť.
Nevšedne krátky zadný previs znamená malý kufor. Lenže nie je to až tak zlé, 231 litrov je napokon celkom dosť. Zadné sedadlá sa dajú navyše sklopiť, celkový objem tak vzrastie na 829 litrov.
Problém vzniká počas rýchlej jazdy nekvalitnými cestami, kde už malý crossover výrazne odskakuje, nadskakuje a nepôsobí dojmom dostatočnej stability. Sme zvedaví na redakčný test na slovenských cestách, možno nás ešte prekvapí.
Úžasne krátke previsy, pomerne veľká svetlá výška so 17- až 18-palcovými kolesami znamenajú výhodu pri prekonávaní obrubníkov. Do terénu však Aygo X rozhodne nepatrí.
### Divoká premávka so zúženými pruhmi? No hay problema! (Žiadny problém!) Aj vy poznáte ľudí, ktorí sú ako vymenení akonáhle sa posadia za volant? Sťažujú sa, sú podráždení, komentujú, kritizujú, majú sarkastické poznámky na účet ostatných účastníkov premávky. No aj tá najkomplikovanejšia doprava v Bratislave je stále bezpečným a prehľadným miestom v porovnaní s tým, čo sme skúsili v Barcelone. Metropola s hustotou zaľudnenia 16-tisíc obyvateľov na štvorcový kilometer je typická prehustenou, intezívnou, chaotickou a hlučnou dopravou bohatou na rôzne dopravné prostriedky a mikrokonflikty. Azda všetci trúbia na všetkých, policajti kričia na vodičov a chodci sa obtierajú o autá stojace na prechode. Zdá sa, že ani nedávne zavedenie nízkoemisných zón nespôsobilo výraznejšie upokojenie dopravy. Barcelona je tak ideálnym miestom, kde poukázať na **dobré stránky mestského crossovera**. Toyota Aygo X do divokého prúdu áut, motoriek, bicyklov, skútrov a elektrických kolobežiek skočí a splynie s tempom dopravy aj s pomerne slabým trojvalcovým motorom bez turba. **Kompaktné rozmery sú tu obrovskou výhodou**, vonkajšia **šírka vozidla iba 1,74 metra** umožňuje prekĺznuť cez miesta, kde sa široké bavoráky musia zastaviť. Počas desiatok minút strávených v uličkách mesta (hlavne pre mimoriadne nepresnú lokalizíciu v navigácii, zrejme vinou softvéru) sa mi niekoľkokrát stalo, že som prešiel cez úseky, na ktorých sa autá za mnou museli zastaviť alebo prechádzať slimačím tempom. A s dĺžkou presne 3,7 metra zaparkuje na miestach, kde sa na prvý pohľad zmestí už iba motorka alebo dvojmiestny Smart. V porovnaní s ním má Aygo X ešte dve miesta naviac, aj keď sú priestorovo tak skromné, že viac ako pre ľudí poslúžia na tašky.
### Pozor na kopce a diaľnice Práve pre skromné priestorové pomery Aygo X **neváži ani jednu tonu** a preto sa benzínový motor 1KR-FE **s najvyšším výkonom 53 kW (72 koní)** vie postarať o celkom solídnu dynamiku v nízkych rýchlostiach. Ani raz nás toto auto nepotlačilo do sedadla, na to je **krútiaci moment 93 Nm** príliš nízky a reakcie motora i prevodovky S-CVT oneskorené. Zato po akustickej stránke budete o motore vedieť určite, pretože keď rázne kopnete do plynového pedála, spočiatku to práve zvuk pohonu, ktorý predstihne pocit akcelerácie. Najvyšší krútiaci moment totiž prichádza pri 4 000 ot./min a najvyšší výkon až pri 6 000. Počas jázd nás pomerne prekvapilo, že ani s prevodovkou S-CVT, ani s manuálom, **nedosahovalo Aygo X očakávanú dynamiku pri jazde do kopca a na diaľniciach**. Rýchlosť 130 km/h síce dosiahnete pomerne svižne, ale predchádzanie si budete musieť dobre naplánovať. **Najvyššia rýchlosť iba mierne presahuje 150 km/h**, a to sa už auto celkom trápi. **Preferencia mestskej prevádzky je evidentná** a opodstatnenie vyššej svetlej výšky a krátkych previsov nachádzame pri bezpečnejšom výjazde na obrubník.
Aygo X je jednoznačne mestské auto, ale dokáže zvládnuť aj miernu nepohodu.
Nechceme ale vozidlu krivdiť, ak má Toyota záujem dosahovať čo najnižšiu cenu (u nás od 11 990 eur) a zachovať jednoduchý spaľovací pohon s automatickou prevodovkou, toto je jedna z ciest. Elektrifikácia cestu do Aygo X nenašla, takže z neho nebude ani hybrid, ani elektromobil. Kto si chce vyberať, ten môže jedine z ponuky dvoch prevodoviek – **5-stupňovej manuálnej alebo automatickej S-CVT**. Aj CVT pritom umožňuje manuálne radenie prevodových stupňov, hoci iba virtuálnych, keďže variátor využíva odlišný princíp činnosti. Dôsledkom čoho ho je viac počuť a reaguje s už spomenutými oneskoreniami.
S možnosťou montáže ťažného zariadenia sa dá na Aygo X prevážať aj bicykel a ťahať príves.
### S vetrom vo vlasoch Toyota Aygo X **za príplatok 700 eur ponúka otvorenú strechu zakrytú odolným plátnom**, ktoré sa ako harmonika naskladá nad hlavy zadných pasažierov. Stačí stlačiť jedno tlačidlo. Otvor v streche je obrovský a **otvára interiér svetlu a priestoru**.
Deflektor sa má zasa postarať o to, aby ste nemali rozfúkaný účes. Vodič s výškou 175 cm však už bude pociťovať vietor vo vlasoch, pretože aj v najnižšom bode je posed relatívne vysoký – Toyota to avizuje ako výhodu, že máte výborný rozhľad na okolie, čo je pravda. Otvorená strecha je nepochybne **atraktívny prvok výbavy**, ale nezabudnite, že počas slnečného dňa budete potrebovať šiltovku, inak prídete do cieľa so spečeným čelom ako my.
Ak otvorená strecha vzbudzuje dojem akéhosi **dostupného luxusu**, interiér vás vráti do reality. Optimalizovalo sa všade, takže aj v najvyššej výbave Executive nájdete **prevažne tvrdšie povrchové materiály z plastu**, ale zasa je tu látkové čalúnenie **vyhrievaných sedadiel** s bočnicami zo syntetickej kože a prešívaním vo farbe karosérie. **Multimediálny systém Toyota Touch 2** so 7-palcovým displejom s Android Auto a Apple CarPlay je už v cene základnej výbavy Active, v Style je už 8-palcový a v Executive **9-palcový infotainment**.
Napriek kompaktným rozmerom som vedel oceniť aj **cúvaciu kameru**, ktorá je súčasťou výbavy Comfort a vyšších. Funkcie udržiavania v jazdnom pruhu či adaptívny tempomat sa ukázali ako spoľahlivé, jazdili sme však veľmi kvalitné cesty za dobrého počasia.
### Nepochybne si nájde priaznivcov Toyota Aygo X môže byť veľmi zaujímavým vozidlom pre všetkých, ktorí jazdia krátke vzdialenosti a predovšetkým v meste. Nepôsobivý dojem na diaľnici a v kopcoch považujeme za najvýraznejšie obmedzenie modelu, avšak radi mu dáme ešte niekoľko šancí, aby nás presvedčil, že patrí do rúk podstatne širšej vzorky motoristov, ako len „mestským typom“. Za zabezpečenie dopravy, ubytovania a programu ďakujeme spoločnosti Toyota.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia