TEST: Kia Rio s automatom je naozaj dobré auto. Jazdí skvele, má celý rad dobrých vlastností

Redakčný test Kia Rio 1.0 T-GDi 7DCT, v ktorom sa posnažíme vyvrátiť časté predsudky o malých autách a potrebách mladých ľudí.
Vydané  Text: 
### Malé autá verzus mladí ľudia: je čas prehodnotiť predsudky a domnienky Žijeme vo svete plnom predsudkov a predpokladov, ktoré sa nemusia vždy zakladať na realite. Bolo to tak vždy, nielen dnes. Vidíme to aj v automobilovom priemysle. Tak napríklad, keď automobilka predstaví nový model malého auta, často ho propaguje v spojení s mladými ľuďmi. Niečo v tom zmysle, že mladí predsa ešte nepotrebujú priestor a praktické riešenia, ale pružné a kompaktné lacné vozítko do mesta. Lenže mladí ľudia v reálnom svete obyčajne nechcú nové malé autá, radšej si vyberajú **jazdené, väčšie a cenovo dostupnejšie**. Aby sa nemuseli hanbiť pred rovesníkmi. Nová Kia Rio ale vyzýva k prehodnoteniu názorov, lebo všetko je inak. Patrím ku generácii Y, ktorej jednotlivcov starší (obyčajne) s posmešným podtónom volajú „mileniáli“. Vraj **máme životný štýl ako deti a príliš vysoké očakávania** na mzdy a pracovné pozície. Že naše schopnosti nezodpovedajú našim očakávaniam na ostatných. Lenže to sú predsudky. Ja ako celkom bežný mileniál v aute vozím rodinu, cestujem ním za rôznorodými pracovnými povinnosťami, pretože nemám iba jedno zamestnanie, často prevážam tovar zo stavebníctva, pretože mám rodinný dom a niekedy strávim celý deň v aute riešením povinností. Ja **potrebujem auto, ktoré toto všetko zvládne**. Musí to byť automaticky SUV alebo kombi? Nie, nemusí, stačí vytriezvieť a pozrieť sa na vec racionálne.
### Neveľký výkon je využitý naplno, poteší skvelá dynamika v meste Malá **Kia Rio v základnej výbave nemá tempomat** ani vyhrievanie sedadiel, vzadu sú dokonca kľučky na otváranie okien („švihadlá“) a motor má krútiaci moment max. 172 Nm ako taká lepšia aku vŕtačka od Boschu. Nemali by sme sa teda k sebe hodiť, ale opak je pravdou. Dostávame sa tak späť k predpokladom automobilových marketérov, že tie **malé autá predsa len môžu byť atraktívne aj pre aktívnych mladých**. Rio je však tak trocha výnimkou z pravidla a tiež o tom krútiacom momente sa dá diskutovať. Tvrdím to na základe týždňovej skúsenosti s verziou s litrovým trojvalcom s výkonom 74 kW (pre Rio už nie je v predaji aj 88 kW verzia), počas ktorej sa Rio ukázalo ako schopné plniť každodenné úlohy, ale aj zabaviť toho mileniála vo mne.
Rio ma až v nečakanej miere oslovilo **prudkými akceleráciami, presným a optimálne tuhým riadením** a výborným naladením automatickej prevodovky. Pohotovostná hmotnosť auta je 1 125 kilogramov, vpredu pod kapotou má **ľahký benzínový motor s rozvodovou reťazou** a jazdí na 15-palcových diskoch. Akcelerácia z nuly na rýchlosť 100 km/h trvá pomerne dlho, viac ako 11 sekúnd, zato dynamika a pružnosť v rýchlostiach do 60 km/h je vynikajúca. Maximálna rýchlosť má byť podľa výrobcu až 185 km/h, teda v našich bežných podmienkach prakticky nedosiahnuteľná méta. Isté je, že hoci je hlavným teritóriom tohto auta mesto, vie podať pomerne dobrý výkon aj na diaľnici. Stratu dychu som ale predsa len pocítil pri predchádzaní v rýchlosti 130 km/h a vyššej, tieto čísla na tachometri už Rio so 74 kW motorom zvláda so sebazaprením.
Aj v malom a relatívne lacnom aute už nájdete voľbu jazdných režimov. V Kia Rio máte na výber z režimov ECO, NORMAL a SPORT, pričom SPORT skutočne významne ovplyvňuje dynamický potenciál vozidla. Obľúbil som si ho, ale podpísal sa pod mierne vyššiu spotrebu - avšak stále menšiu, ako mám na svojom súkromnom Hyundai i30 s rovnakým trocha silnejším trojvalcovým motorom T-GDi.
Snáď jediným vážnejším kompromisom, ku ktorému budete musieť ako zákazník pristúpiť, je citlivosť Ria na kvalitu vozovky. Kompaktné rozmery a jednoduchá zadná náprava spôsobujú, že to v interiéri pri prejazde nerovnosťami trasie a **akustický komfort nie je ideálny**, ale vodič má aspoň dojem autentického kontaktu s vozovkou a napriek jednoduchšiemu podvozku vskutku precíznu kontrolu nad vozidlom. Ak by vás zaujímala **spotreba benzínu v trojvalcovom preplňovanom motore**, tak ja som počas týždňa jazdil za 6,5 l/100 km – to bolo o 1 deciliter menej ako pri verzii pred faceliftom. Aj tentokrát platí, že to nie je práve najpriaznivejší údaj, ale znova pripomínam, že som nejazdil šetrne a asi 80 percent kilometrov som absolvoval v rámci Bratislavy. Myslím, že kto bude mať toto auto dlhšie, ten sa s ním naučí jazdiť aj šetrne a bude dosahovať spotrebu okolo 5,5 až 6,0 l/100 km.
### Aj malé auto si zaslúži cúvaciu kameru a parkovacie senzory Parkovanie v nákupnom centre, to je paráda. **Kompaktné proporcie, krátke previsy a dobrá manévrovateľnosť** sú v podstate alternatívou k parkovacím senzorom a cúvacej kamere. V nami testovanej výbave Extra s paketom Comfort Pack však senzory aj kamera boli spolu s osempalcovým displejom s Android Auto/CarPlay, ktorá je o presne tisíc eur drahšia ako základná výbava Silver. Ak si ešte priplatíte, dostanete aj **tempomat s obmedzovačom rýchlosti, aktívne udržiavanie v pruhu**, LED denné svietenie a konečne aj elektrické ovládanie zadných okien.
Nemožno ale ignorovať fakt, že **po technologickej stránke je nové Rio skôr jednoduchšie auto**. Priemernú výbavu Kia kompenzuje **pozoruhodne hodnotným interiérom**, ktorý nekazí ani rozsiahle využívanie tvrdých plastov. Volant, pedále, ovládač klimatizácie aj sedadlá sú ergonomicky zvládnuté dobre, jednotlivé diely krytov na seba pekne lícujú a pri dotyku pôsobia dobrým dojmom. Nie je to prémiová trieda, čo je evidentné, napriek tomu **som s interiérom Ria veľmi spokojný**, pretože sa veľmi podobá na ten vo väčšom Ceede.
Páka automatickej prevodovky, nad ktorou sú poctivé otočné mechanické ovládače manuálnej klimatizácie. Na prevodovke máte možnosť radiť aj manuálne a jej hlava slúži počas jazdy ako madlo na opretie zápästia.
### Slušný priestor aj na zadných sedadlách Pokiaľ ide o praktický potenciál, **Rio v skutočnosti vôbec nie je tak malé, ako sa na prvý pohľad zdá**. Celková dĺžka dosahuje iba o šesť centimetrov viac ako štyri metre, rázvor 2 580 mm je taký dobrý štandard vo svojej kategórii a triede. Je len o dvesto eur drahšie ako Picanto, pritom má až o pol metra dlhšiu karosériu a rázvor väčší o nezanedbateľných osemnásť centimetrov.
Kto by to bol povedal, že v malej Kia Rio sa celkom pohodlne usadí aj náš takmer dvojmetrový kolega? Do šírky síce interiér v Riu nevynikne, ale na hlavu a kolená je napokon miesta dosť.
Centimetre navyše sa premietajú do vnútorného priestoru aj kufra (+45 litrov v porovnaní s Picantom na celkových 300 litrov). Oceňujem tri háčiky na zavesenie tašiek (jedno na spodnej strane plata), vyhradený priestor na malé predmety a tiež **rezervné koleso pod tenkým dnom kufra**. Takže toto nie je žiadna diera na bordel, ako sa zvykne hovoriť. Za zmienku stojí tiež fakt, že steny kufra sú plastové a nie pokryté textíliou, takže sa na ich nezachytávajú psie chlpy a ľahko sa čistia od blata.
Pre klasické rezervné koleso namiesto sady na lepenie pnematiky má Rio naše sympatie.
### Silné argumenty v prospech kúpy Podľa môjho názoru je jedným z najpádnejších argumentov v prospech kúpy pomer ceny k pohonu. Kia dnes predáva **Rio s automatickou prevodovkou od 14 490 €** (akciová cena), čím ho zaraďuje medzi najdostupnejšie autá s automatikou na trhu. Pozor, toto nie je variátorová prevodovka CVT, ale plnohodnotný sedemstupňový automat. Základnú verziu však kúpite podstatne lacnejšie, už od akciových 11 990 €. K tomu si pripočítajte záruku 7 rokov/150 000 kilometrov. **Ak toto neznie lákavo, čo potom?**

Technické údaje Kia Rio 1.0 T-GDi Extra – verzia s novým logom

Motory preplňovaný benzínový R3, 998 cm³
Výkon 74 kW (100 k) pri 4 500 – 6 000 ot./min.
Krútiaci moment 172 Nm pri 1 500 – 4 000 ot./min.
Pohon a podvozok 7-stupňová automatická prevodovka DCT, pohon predných kolies, vpredu náprava McPherson, vzadu torzná priečka Brzdy: kotúčové, vpredu aj vzadu s vnútorným chladením, Pneu: 185/65 R15
Batožinový priestor 300 / 1 078 dm³
Rozmery 4 065×1 725×1 450 mm, rázvor 2 580 mm
Pohotovostná/celková hmotnosť 1 125/1 650 kg, objem nádrže 45 l,
Najvyššia rýchlosť 185 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 11,4 s
Kombinovaná spotreba (WLTP) 5,3 – 5,8/100 km
Emisie CO₂ (WLTP) 120 – 131 g/km
Konkurenti Škoda Fabia, Hyundai i20, Citroën C3




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia