Exkluzívny slovenský test NISSAN ARIYA: Čakanie stálo za to, SUV jazdí skvele a interiér je hotová oáza pokoja
Crossover-kupé Nissan Ariya napokon nezaujme iba dizajnom, ale aj jazdnými vlastnosťami.
Vydané Text: Erik Stríž
Zľava: Nissan Juke HEV, Qashqai e-POWER, X-Trail e-Power s maskovaním, Leaf a Ariya
Do modelu Townstar výrobca vkladá veľké nádeje. Model nahradí aktuálne dodávky a vany NV-200 a bude v predaji aj ako elektromobil s dojazdom 285 km
NISSAN QASHQAI e-POWER je v podstate elektromobil, ale bez trakčnej batérie. Energiu čerpá výhradne z benzínového trojvalca, ktorý funguje ako generátor elektriny. Je to zaujímavý koncept, sľubuje spotrebu okolo 5 l/100 km. Jazdné vlastnosti zodpovedajú hybridnému esúvečku, trocha nás zamrzeli občasné nelichotivé zvuky benzínového motora pod kapotou.
Takto vyzerajú kľúčové komponenty pohonu e-POWER: benzínový generátor, elektrický pohon a relatívne malá batéria pre rozjazdy bez použitia benzínového motora.
Nissan Leaf e-4ORCE sme vyskúšali ako prototyp s pravostranným riadením a išlo asi o najväčšie prekvapenie celého podujatia. Leaf s takouto dynamikou a stabilitou by si zaslúžil vlastnú športovú edíciu.
**Základná verzia s jedným elektrickým motorom** počíta s kapacitou akumulátora **63 kWh**, ďalšie verzie, vrátane tých dvojmotorových s pohonom e-4ORCE, už **87 kWh**.
**Nami vyskúšaná verzia je tou najslabšou**, avšak o nedostatku výkonu nemôže byť reč: na predné kolesá posiela až 300 Nm krútiaceho momentu a výkon dosahuje 160 kW. Zatiaľ čo iné automobilky uprednostňujú zadný elektrický pohon, Japonci v spolupráci s Francúzmi zvolili alternatívny prístup. Aj [Renault Megane E-TECH](https://www.autoviny.sk/testy/123427/prvy-test-renault-megane-e-tech-300-patentov-google-ekosystem-a-sokujuca-spotreba) využíva vo východiskovej konfigurácii predný pohon, zadnú viacprvkovú nápravu, ale rázvor Ariye je dlhší až o 75 mm (2 775 mm) a celkovú dĺžku väčšiu o takmer pol metra.
Zdá sa, že konštruktéri vedení novou platformou dokázali vyladiť prednú nápravu, aby pri prudkom rozjazde kolesá nestrácali trakciu, čo býva hlavný dôvod, pre ktorý majú elektromobily zvyčajne zadný alebo 4×4 pohon.
**Inžinieri z Nissanu sa netaja tým, že ich cieľom bol v prvom rade komfort**, takže mierne náklony karosérie a pohupovanie sa napokon nie sú takmer 1,7-metra vysokému modelu Ariya cudzie, ale vo veľmi primeranej miere, ktorá nepodnecuje dojmy, že by ste nad vozidlom strácali kontrolu. Ak sa nesnažíte nachádzať limity vozidla, **jazda je silno orientovaná na pohodlie**, k čomu prispieva aj kultivovaný pohon. Auto poslušne reaguje na všetky vodičove pokyny citlivo a promptne, azda v žiadnej situácii sa neprieči, v čom nachádzame aj určitý nedostatok – **ocenili by sme viac spätnej väzby**, pretože riadenie aj podvozok pôsobia tak neutrálne, akoby ste ovládali virtuálne auto cez volant pripojený k počítaču.
Hoci táto konfigurácia nemôže byť považovaná za športovú, ponúka **voľbu jazdných režimov** (Standard, Eco a Sport, verzie 4×4 aj Snow) a tie signifikantne ovplyvňujú riadenie a dynamiku v prospech zážitkovej jazdy. 300 Nm je vskutku dostatok krútiaceho momentu na to, aby sa vozidlo rozbehlo s dostatočnou razanciou a maskovalo svoju hmotnosť, ktorá v tejto verzii nedosahuje ani dve tony, a s maximálnym **výkonom 160 kW dokáže prakticky plynule na jeden dych ťahať až do rýchlosti 160 km/h** – to je rýchlostný strop jednomotorovej verzie, tie s e-4ORCE dosahujú 200 km/h.
**Športový režim dokáže aj s predným pohonom robiť divy**, predovšetkým pri rýchlom vjazde do zákruty, ktorá viedla do kopca až za horizont, je skoro fyzicky cítiť trakciu zadných kolies, hoci tie sú len pasívne. Ide o výsledok práce predných kolies a kontroly trakcie, toto sa Nissanu naozaj vydarilo. Keď auto zaženiete až na hranicu možností, **napokon sa prejaví nedotáčavo** a počítač vás spomalí bez ohľadu na polohu akceleračného pedála.
### Plachtenie aj bez neutrálu
Rekuperácia energie je síce dôrazná, ale nenahradí brzdy a **použitie funkcie e-Pedal tak z nášho pohľadu stráca na význame**, pretože si vyžaduje neustálu pozornosť, precitlivené reakcie pedála na milimetrové zmeny pohonu začnú byť po chvíli obťažujúce. O to viac sme radi, že Nissan vypočul zákazníkov Leafu a pre novú Ariyu zabezpečili režim plachtenia aj bez vyradenia do neutrálu. Keď sa rozbehnete a uvoľníte akceleračný pedál, auto nezačne pribrzďovať, ale zotrvačnosťou (a pocitovo aj jemnou elektrickou podporou) pokračuje v jazde a pasažieri tak nepociťujú rázovité prejavy pohonu.
Nebudeme sa púšťať do porovnávania s konkurenciou, pretože prvé jazdy na predprodukčných verziách k tomu nepozývajú. Rozhodne však Nissan Ariya bude novým ohrozením etablovaných aj tých prichádzajúcich elektrických SUV na našom trhu. Významnú úlohu zohraje dizajn a cena, ale aj jazdné vlastnosti, nad ktorými po prvej skúsenosti uznanlivo dvíhame obočie.
### Triezvo navrhnutý interiér
Napriek snahe výrobcu zaujať pútavým exteriérom sa v interiéri uplatnil **racionálny minimalizmus**. Nissan opakovane zdôrazňuje „japonskú DNA“, ktorej ústrednými motívmi sú funkčnosť, konzistentnosť, hodnota materiálov a **konečne bezúdržbovosť**, keďže sú povrchy matné. Drevený dekor vyzerá naozaj pekne, na dotyk je teplotne neutrálny a vďaka povrchovej štruktúre nedáva šancu vyniknúť drobným nečistotám alebo škrabancom.
Združený obrazový panel spája prístrojový displej s tým stredovým a dopĺňa ich head-up displej a digitálne spätné zrkadlo. Tie vonkajšie sú ešte vždy klasické. Na prvý pohľad vládne interiéru minimalizmus, ale po skúsenosti s Ariyou hodnotíme, že je primeraný a zohľadňuje aj nároky na bezpečné ovládanie infotainmentu a ergonómiu. K sedadlám, posedu a proporciám volantu nemáme žiadne výhrady.
Všetky tlačidlá v Nissane Ariya sú takéto - gravírované, podsvietené a s vibračnou odozvou. Sú kapacitné, takže reagujú aj na slabý dotyk prsta.
Celá táto stredová konzola sa dá elektricky posunúť až o 15 cm v pozdĺžnom smere. Praktické riešenie, len škoda, že sa pravé koleno nemá kde oprieť.
**Smartfón sa ukladá do indukčnej nabíjačky pod lakťovou opierkou**, čo je správne riešenie – namiesto displeja mobilu má vodič používať bezdrôtovú konektivitu Androidu a iOS a integráciu hlasového asistenta Amazon Alexa. Technológie sú vôbec silnou stránkou modelu na čele s bezpečnostným balíkom **ProPILOT**, ktorý má byť **posledným krokom pred dosiahnutím plne autonómnej jazdy**. Na motoristickom okruhu a v relatívne krátkom čase sme však nenašli príležitosť overiť si, ako ProPILOT v modeli Ariya pracuje.
V každom prípade je medzi vodičom a spolujazdcom otvorený priestor na podlahe, čo vo svete elektromobilov nie je výnimočné, ale považujeme to za rizikové – predmety v nožnom priestore spolujazdca takto môžu prejsť až pod pedále.
Priestor na nohy ako v limuzíne. K dobrému dojmu prispeli aj mäkké koberčeky. Chýbajú snáď len lietadlové stolčeky a držiaky na mobily.
S telesnou výškou 175 cm ostáva na hlavu ešte dobrých 5 cm miesta, na nohy nehovoriac. Pokojne si môžete preložiť nohu cez nohu. Len madlo nad dverami je posunuté nápadne dozadu, čím stráca opodstatnenie pri vystupovaní.
### Cena a dostupnosť
Hoci o novom Nissane Ariya vieme už pomerne dlho, k slovenským zákazníkom sa prvé exempláre dostanú **na prelome leta a jesene tohto roka**. Ceny pre náš trh zverejnené neboli, ale máme potvrdené, že **základná verzia so 63 kWh akumulátorom a pohonom predných kolies nepresiahne 50-tisíc eur**.
Podstatným argumentom v prospech kúpy bude 8-ročná alebo 160 000 km záruka na trakčný akumulátor.
Bronzová alebo čierna karoséria? Obe svedčia modelu Ariya vynikajúco, ale so svetlejším lakom vyniknú čierne lesklé doplnky, ako lakované blatníky, predná maska či stĺpiky karosérie.
TECHNICKÉ ÚDAJE NISSAN ARIYA | 63 kWh | 87 kWh | E-4ORCE 87 kWh | E-4ORCE 87 kWh Performance |
Palivo | Elektrina | |||
Elektromotor | 1 vpredu | 1 vpredu | 1 vpredu + 1 vzadu | 1 vpredu + 1 vzadu |
Najvyšší výkon kW (k) | 160 (218) | 178 (242) | 225 (306) | 290 (394) |
Najvyšší krút. moment Nm | 300 | 300 | 600 | 600 |
Dĺžka × šírka × výška/rázvor mm | 4 595× 1 850 × 1 660/2 775 | |||
Batožinový priestor dm³ | 468 | 468 | 415 | 415 |
Najvyššia rýchlosť km/h | 160 | 160 | 200 | 200 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h s | 7,5 | 7,6 | 5,7 | 5,1 |
Kapacita akumulátora (brutto/netto) kWh | 65/63 | 90/87 | 90/87 | 90/87 |
Kombinovaný dojazd km | 360 | 500 | 460 | 400 |
Bev, E-Mobilita, Elektro, Elektromobil, Ev, Hodnotenie, Názor, Nissan, Nissan Ariya, Odporúčané, Prvá Jazda, Prvy Test, Recenzia, Skusenost, Skúsenosti, Str, Test
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia