TEST: Hyundai IONIQ 5 je elektromobil, z ktorého sa budete tešiť každý deň

Na tomto elektromobile si vývojári dali skutočne záležať.
Vydané  Text: 
Ja viem, ten nadpis môže vyznieť tak trochu ako gýčová reklama na elektromobilitu. Počas siedmich testovacích dní sa mi však podarilo denne objaviť aspoň jednu „fičúrku“, ktorá ma úprimne potešila. **Elektrický Hyundai totiž prichádza s celým radom šikovných riešení, ktoré v obyčajnom aute len tak nenájdete.** Tak si teda poďme spoločne zrekapitulovať môj testovací týždeň s IONIQ 5 
### PONDELOK: Back to the Future V pondelky už tradične preberáme nové autá na redakčné testy. A keďže sa po predchádzajúcom „testovačovi“ muselo naše auto vyčistiť a nabiť, veľa času na spoznávanie nám poobede už nezostalo. Čo si však zaručene pri prvom zoznámení na parkovisku všimnete, je samotný dizajn. A čo vám pri pohľade na IONIQ 5 napadne ako prvé?
Ak máte radi filmy a motoršport, tak si zaručene spomeniete na svet Blade Runnera, filmový DeLorean či Lanciu Delta. **Dizajnérom sa podarilo vytvoriť auto, ktoré vyzerá futuristicky a retro zároveň. Akoby prišlo zo sveta vedeckej fantastiky 80. rokov.** Dominujú ostré línie, hladké plochy a čistota tvarov. Oficiálna inšpirácia pochádza z konceptu Hyundai 45 či pôvodného modelu Pony zo sedemdesiatych rokov minulého storočia. IONIQ 5 tak pripomína 45-ročnú cestu automobilky až do momentu, kým sa stala súčasťou životného štýlu svojich zákazníkov, a zároveň vytvára prepojenie minulosti so súčasnosťou s presahom do budúcnosti. **Podľa mňa ide o nadčasový dizajn a veľmi sa teším, že v podobnom duchu sa budú niesť aj ďalšie modely radu IONIQ.** A pokiaľ patríte k menšine, ktorej sa vzhľad IONIQu 5 nepáči, Marty McFly má pre Vás jasný odkaz!
### UTOROK: Frunk Batérie elektromobilov zvyčajne zaberajú miesto v podlahe, prípadne pod dnom batožinového priestoru. To znamená, že mnohé elektromobily prichádzajú o praktický priestor v kufri na schovávanie káblov či iných drobností od vozidla, ktoré nechcete nosiť len tak pohodené v kabíne. **Hyundai má našťastie batožinový priestor aj vpredu pod prednou kapotou.** Ak si myslíte, že to je pri elektromobiloch štandard, tak ste na omyle. Väčšina áut na baterky pod prednou kapotou schováva všetku elektroniku bez dodatočného miesta na drobnosti.
Skutočnosť, že Hyundai IONIQ 5 má pod prednou kapotou „frunk“ (kufor vpredu), ma pochopiteľne milo prekvapila. **Ide totiž o výborné miesto na uskladnenie nabíjacích káblov, ktoré sú v zime častokrát špinavé alebo od blata.** A keďže je frunk úplne oddelený od kabíny, môžete vpredu prevážať aj aromatické záležitosti ako napríklad kyslú kapustu. No prosím, IONIQ 5 do každého sedliackeho dvora! ### STREDA: Posúvať treba Každé sedadlo v aute má po bokoch oveľa viac tlačidiel než na koľko som zvyknutý. Určite ste už videli promo fotky s relaxačnou polohou, keď sa sedadlá vodiča a spolujazdca dokážu sklopiť do polohy pripomínajúcej zubárske kreslo. **Ja som však relaxačné sedenie využiť nedokázal, pretože som príliš vysoký a výsuvný sedák mi nedokáže podoprieť nohy.**
Čo ma však bavilo oveľa viac, je možnosť posúvania zadnej lavice aj sedadla spolujazdca spredu. Takto môžete jednoducho zväčšiť batožinový priestor alebo vytvoriť viac miesta pre nohy vzadu. Naozaj šikovná funkcia, ktorú som využil hneď niekoľkokrát! Okrem toho môžete manuálne polohovať aj operadlá zadných sedadiel, takže na komfort sa v tomto aute nemôže nikto sťažovať.
### ŠTVRTOK: Záchrana pri parkovaní Parkovanie v nákupnom centre azda nikoho nebaví. Častokrát pritom ide o stiesnené priestory plné uponáhľaných a nervóznych vodičov, ktorí sú schopní strčiť svoje auto aj do tej najužšej medzery. **Určite ste zažili situáciu, keď vedľa stojace auto zaparkovalo tak blízko ku vašim dverám, že ste sa nevedeli dostať do auta.** Takéto neplánované gymnastické cvičenie častokrát končí tým, že bundou zotriete všetok prach z blatníkov, oškriete hranu dverí o vedľa stojace auto a začnete aktívne premýšľať nad odtučňovacou diétou. Našťastie Hyundai prišiel s geniálnym riešením tohto problému. **Kľúč od auta premenil na diaľkové ovládanie, vďaka ktorému si môžete svoje zaparkované auto doslova vytiahnuť z miesta bez toho, aby ktokoľvek sedel za volantom.** Stačí podržať tlačidlo na kľúči a auto sa posunie o pár metrov dopredu tak, aby ste bez problémov nastúpili za volant. Fantastická záležitosť! ### PIATOK: Krúti volantom Asistenčné systémy už všetci dobre poznáme a možnosť udržiavania v jazdnom pruhu už azda nikoho neprekvapí. Na palubnej doske som však uvidel novú ikonku, ktorá odkazuje na asistenta zmeny jazdného pruhu. Čo to znamená? IONIQ 5 dokáže na diaľnici striedať pruhy takmer samočinne. Ak vidíte, že sa s autom približujete k pomalému kamiónu, **stačí aktivovať smerovku a auto sa postará o vybočenie a zaradenie sa do vedľajšieho pruhu.** O priebehu vás pritom informuje veľký head-up display.
Jasné, IONIQ 5 nie je prvý, ktorý asistenta pre zmenu jazdného pruhu ponúka. Na vlastnej koži som si ju vyskúšal až teraz a bol som prekvapený ako dobre celý proces IONIQ zvládal. Bolo to rýchle, jemné a skutočne bezpečné. **V každom prípade však odporúčame držať ruky na volante.** Bez ohľadu na vyspelosť týchto systémov, za jazdu je na Slovensku stále zodpovedný vodič. ### SOBOTA: Pre zábudlivcov Detailom, ktorý poteší, je elektrické zatváranie veka nabíjacieho portu. Sám ho pri narábaní s káblami nechám po nabíjaní pravidelne otvorené, na čo tradične prídem až pri prvej križovatke. Hyundai je však natoľko prešpekulovaný, že tieto dvierka po zaradení rýchlosti automaticky zavrie bez zásahu vodiča. Zatiaľ čo priama konkurencia (ktorú nemôžeme menovať) zakrýva nabíjací port nevkusne veľkými plastovými dvierkami, IONIQ 5 disponuje futuristickým a praktickým riešením pre zábudlivcov ako som ja. **Sobota bola zároveň prvým dňom, keď som sa rozhodol vyhľadať nabíjaciu stanicu. Reálne mi po 6 dňoch zostávalo v baterkách ešte dosť energie na ďalších 70 kilometrov,** no v rámci testovania som nechcel vynechať proces nabíjania. Hyundai mal šťastie na teplé počasie, a tak pri nabíjaní na základnej 50 kW nabíjačke dokázal bez problémov prijímať šťavu výkonom 49 kW.
Príjemne prekvapila aj samotná spotreba. Väčšinu týždňa auto trávilo v meste s dvoma krátkymi výletmi na diaľnicu (do 100 km) pri teplote od 10 do 15 stupňov Celzia. **Praktický dojazd pri kombinovanej spotrebe 21,9 kWh/100 km tak predstavoval 330 kilometrov na jedno nabitie aj s kúrením.** Spotreba v meste sa pohybovala od 14 do 16 kWh/100 km, na diaľnici si IONIQ 5 vypýtal od 22 do 27 kWh/100 km.
Prehľad všetkých dôležitých údajov o jazde si navyše môžete pozrieť v aplikácii BlueLink. Počas týždňa som ju však primárne využíval na temperovanie kabíny. Ide o výbornú funkciu, vďaka ktorej môžete každé ráno nastupovať už do plne vyhriateho auta. Luxus! Okrem toho si takto viete na diaľku odomykať auto, zobraziť jeho aktuálnu polohu či nastavovať výkon alebo časovanie nabíjania. [GALLERY id=32163] ### NEDEĽA: Ide bokom IONIQ 5 si môžete kúpiť aj ako čistú „zadnokolku“, čo pocítite pri každom svižnejšom prejazde zákrutou pod plynom. Raz sa mi pri vjazde na parkovisko pred supermarketom podarilo dupnúť na akcelerátor viac ako som chcel a už sa išlo bokom. Bežní vodiči sa však nemusia ničoho báť, pretože asistenčné systémy vás veľmi rýchlo skorigujú do pôvodnej trajektórie. **IONIQ 5 je dôkazom, že elektromobily nemusia byť vôbec nudné a na otvorenej ceste sa Hyundai cíti ako doma.** V tiahlych zákrutách mimoriadne dobre a bez náklonov drží stopu, za čo do určitej miery vďačí aj širokým pneumatikám na obidvoch nápravách (255/45 R20).
Okrem stability ma prekvapila tiež ochota, s akou sa IONIQ 5 vrhá do zákrut. Väčšina elektromobilov pôsobí pri náhlych zmenách smeru tak trošku nemotorne, **no inžinierom sa podarilo udržať pohotovostnú hmotnosť tohto elektromobilu na úrovni 1 900 kilogramov.** Samozrejme, stále je to viac než zvykne mať bežné spaľovacie auto, no v porovnaní s priamou konkurenciou (ktorú nemožno menovať) je Hyundai doslova elektrický atlét!
V meste sa však prejavuje jeho tuhšie naladenie podvozka, auto si nie veľmi dobre rozumie s nerovnosťami na ceste a prenáša väčšinu nárazov priamo do kabíny. Ak sa vám navyše podarí nerovnosť trafiť len jednou stranou, Hyundai má tendenciu jemne podskakovať zo strany na stranu akoby sa odpruženie nedokázalo vysporiadať s hmotnosťou batérie. Na menej kvalitných cestách tak môže podvozok pôsobiť o niečo nervóznejšie než by ste od elektromobilu zameraného na komfort čakali. ### Na záver… Pokiaľ ide o celkovú ergonómiu a funkčnosť interiéru, inžinieri by v nasledujúcich rokoch mohli zapracovať na niekoľkých detailoch. Pri dlhších cestách mi chýbala tradičná stredová konzola, o ktorú by som si mohol oprieť pravú nohu. Posuvný „ostrovček“ so stredovou opierkou je totiž ukotvený príliš nízko a jeho koľajničky sú príliš krátke, aby mohol suplovať plnohodnotnú oporu pri dlhých cestách na diaľnici. **Zamrzelo ma tiež ovládanie vyhrievania sedadiel a volantu cez displej (minimálne 2 dotyky) a na nerovnostiach sa zvykla zozadu ozvať roletka v kufri,** ktorá nemá vlastné koľajničky a počas jazdy „hrká“. TECHNICKÉ ÚDAJE: [Hyundai IONIQ 5 Long Range RWD](https://www.hyundai.sk/files/download/model/ioniq-5/technicke-udaje-hyundai-ioniq-5-2021-8-2.pdf)




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia