TEST: Honda HR-V: Život v rovnováhe

Neviete si vybrať zo širokej ponuky malých SUV? Nepoteším vás. Nová Honda HR-V vám vďaka svojim kvalitám výber rozhodne neuľahčí!
Vydané  Text: 
## Život v rovnováhe Krivka dopytu v segmente malých SUV je stále rastúca a aj preto má v ňom už snáď každá automobilka čo ponúknuť. Odlíšiť sa a zaujať tak nie je jednoduché a to si uvedomovala aj automobilka Honda pri navrhovaní nového HR-V. Ak máte radi pokoj a čistotu spojenú s eleganciou, tak tento samuraj vám má rozhodne čo ponúknuť.
### Exteriér: S predkami spoločné len meno Ako sme si už pri modeli HR-V zvykli, nový model sa na svojho predchodcu absolútne nepodobá. Vôbec. Zo žiadneho uhla. A to je dobre! Nové HR-V rozhodne pôsobí hladšie, čistejšie a aj elegantnejšie. Plynule rozširujúca sa vajíčková karoséria je preč a novinka má oveľa viac štvorcový postoj. Najviac to vidieť v prednej časti, ktorá na novom modeli pripomína zráz na skalnatom pobreží Britských ostrovov. Na rozdiel od výrazne klesajúcej línie kapoty u predchodcu je tu kapota takmer vodorovná až po úroveň masky.
Pocit že sedíte vo veľkom aute je vytvorený najmä dlhou prednou kapotou. Na jej konci sa nachádza mohutná predná maska lemovaná vodorovnými mriežkami vo farbe karosérie
Najmä vďaka svojim veľkým rozmerom a kompaktne pôsobiacim svetlometom vám maska udrie okamžite do očí. Logo Honda je na maske lemované vodorovnými mriežkami vo farbe karosérie, ktoré zabezpečujú prívod vzduchu k pohonnej jednotke. Radikálne zmeny vpredu. A čo vzadu? Nebude to inak! Ak ste boli zvyknutí, že zadná časť HR-V bola doteraz vždy za strechou výrazne zrezaná, tak to už neplatí. Ostré predné krivky po vzore legendárneho meča samurajov v zadnej časti doplnili oblejšie tvary. Osobne však musím povedať, že nový dizajn v štýle SUV kupé spolu s vodorovnou LED svetelnou linkou v zadných svetlometoch pôsobí na ceste veľmi elegantným dojmom. Rovnako elegantne a čisto je možné do nového modelu nastúpiť aj vďaka prekrytým prahom dverí. Nastúpte so mnou.
### Interiér: Jednoduchosť zo starej školy Harmónia, čistota a jednoduchosť panuje rovnako aj na palube nového HR-V, ktoré stavilo na konzervatívnejší dizajn interiéru. Ak neobľubujete dotykové plochy, tak v tomto aute budete ako doma. Tak ako ja. V interiéri dominujú rôzne tlačidlá, prepínače a otočné ovládače.Obzvlášť uspokojivá bola práca s ovládačom hlasitosti a otočnými ovládačmi na výduchy vetrania, ktoré po otočení vydávali prijemné mechanické kliknutie.
Rovná línia palubnej dosky je v strede predelená 9-palcovým dotykovým displejom s podporou Apple CarPlay aj Android Auto. Tak ako v celom interiéri, aj tu Honda stavila na jednoduchosť. Samotný infotainment je prehľadný a jeho užívateľské rozhranie je veľmi intuitívne a nevystraší ani jednoduchšieho používateľa. Ten spolu so mnou rovnako ocení klasický panel automatickej klimatizácie.
Užívateľské rozhranie dotykovej obrazovky je jednoduché a veľmi intuitívne. Obzvlášť užitočná je spodná lišta na displeji, dostupná pri každom zobrazení, ktorá obsahuje rýchly prístup k najdôležitejším funkciám
Pochvala patrí inžinierom za použitie klasického panelu klimatizácie. Otočné ovládače pôsobia elegantne a súčasne každá zmena teploty je sprevádzaná uspokojivým mechanickým kliknutím
Rozsiahla kapota spolu s vyšším posedom výrazne menia výhľad z miesta vodiča. Z pohľadu pred sebou som mal pocit, že šoférujem veľké auto, no súčasne tento pocit bol vždy potláčaný práve vysokým posedom a s tým spojeným menším priestorom nad hlavou. Nové HR-V je o 2,3 cm nižšie ako predchodca a to aj napriek o 1 cm vyššej svetlej výške. Celkovo sa menšia výška interiéru spolu s neštandardne umiestnenou palivovou nádržou pod prednými sedadlami prejavila v priestore nad hlavou. Nevedel som sa zbaviť dojmu, že stále sedím o niečo vyššie, ako by som chcel. Navyše ak som použil slnečnú clonu, dosť mi obmedzila výhľad z auta.
Rovnaké obmedzenie som vnímal ešte výraznejšie na zadných sedadlách, kde som mal s mojou výškou 190 cm hlavu takmer opretú o strop auta. Naopak, nadštandardne veľa miesta je tu v oblasti nôh, kde aj pri veľmi ležérnom sedení bola pred nohami rezerva niekoľko desiatok centimetrov.
Miesta na nohy je vzadu na rozdávanie, naopak s priestorom na hlavu budú mať najmä vyšší ľudia určite problém
Centimetre mi však chýbali v oblasti batožinového priestoru, ktorého objem je len 304 dm3. Menší objem má na svedomí najmä väčšia batéria umiestnená v zadnej časti vozidla.
Tomuto sa hovorí sklopenie sedadiel do roviny! Klobúk dole pred inžiniermi v Honde
Ale nezúfajte! Honda totiž opäť došla so zaujímavým riešením. Ak necestujete štyria a potrebujete viac priestoru napr. na bicykel, viete využiť legendárne „Magic Seats“. Buď viete zadné sedadlá sklopiť do úplnej roviny alebo viete dvihnúť zadné sedáky, čím vzniká veľký a hlboký priestor za prednými sedadlami.
Tento trik so sedadlami stále ponúka iba Honda
Čo sa nachádza pod tou najdôležitejšou kapotou sme si nechali nakoniec. Poďme naspäť za volant. ### Nie je Hybrid ako Hybrid Hybridné srdce pod veľkou kapotou nového HR-V tvorí 1,5-litrový štvorvalec spolu s dvomi elektromotormi. Technológia e:HEV nefunguje na rovnakom princípe ako klasický hybrid, kde je primárne na pohyb určený spaľovací motor. Naopak, pri e:HEV slúži spaľovací motor primárne ako generátor, ktorý zabezpečuje dobíjanie Li-Ion batérie pre pohon elektromotora. Spaľovací motor môže byť aj v spojení s kolesami, a to prostredníctvom len jedného prevodu. Riadiaca jednotka pri tom sama vyhodnocuje, ktorý režim pohonnej jednotky je v danej situácii najefektívnejší, a tak sa stará o neustále kombinovanie troch režimov: čisto elektrického pohonu používaného prevažne v meste; hybridného, kde sa výkon spaľovacej jednotky rozdeľuje na dobíjanie batérie, a ak je treba, aj na pohon kolies a režimu, kde sa motor priamo pripája k predným kolesám napríklad na diaľnici, kde je jeho prevádzka najefektívnejšia. Veľa teórie za nami, tak sa poďme pozrieť ako funguje tento hybrid v praxi.
Ranná jazda mestom sa nesie v znamení plynulosti, počas toho ako motor udržuje takmer fixné otáčky a dobíja batériu zabezpečujúcu chod elektromotora. Okamžité reakcie na plynový pedál a dobré pružné zrýchlenie pomáhajú pri prepletaní sa mestskou premávkou. Samotný spaľovací motor sa používa v meste len na dobíjanie batérie, a tak je čas kedy beží celkom krátky. Keby nebolo vyhrievaného volantu a sedadiel, proces môjho rozmrazovania počas chladných zimných dní by trval naozaj dlho.
Pri jazde mestom mi najviac imponovala práca podvozku, ktorý poskytoval výbornú úroveň komfortu na palube. To, ako vie HR-V elegantne pohltiť nástrahy rozbitých ulíc slovenských miest, je naozaj obdivuhodné. Paradoxne, ak som trafil veľkú jamu, túto nerovnosť v HR-V skorej počuť, ako reálne cítiť.
V mojich pocitoch z podvozku som sa utvrdil aj pri jazde mimo mesta. Dobre naladený podvozok je podporený veľmi prirodzeným a presným riadením. Presnosť a precíznosť typická pre legendárny samurajský meč katana je to, čo vám pri prednej náprave japonskej výroby napadne pri prejazde zákrutami. Za volantom máte pocit istoty, že auto zatočí presne tam, kde budete chcieť. HR-V rozhodne nie je žiadna motokára, ale komfortne naladený podvozok odvedie svoju prácu v zákrutách prekvapivo dobre. Ak aj zatočíte prudšie, auto sa nakloní, zaprie sa do kolies a presvedčivo nasleduje smer, ktorý určujete na volante. Aby sme nehovorili len o jazde po asfalte, chatári či rybári určite ocenia nadštandardnú svetlú výšku 19 cm, ktorá zabezpečuje veľmi slušnú priechodnosť nespevnenými cestami. Limitom je tak už len trakcia prednej nápravy, na ktorú sa prenáša celý výkon hybridnej sústavy.
Porovnávať maximálny výkon 96 kW (131 koní) s výkonnosťou rýchlovlakov šinkansen sa dá len ťažko. Naopak, predurčuje HR-V skôr k ležérnejšej jazde. Tento fakt len umocňuje samotný prejav pohonného ústrojenstva. Pri bežnom presúvaní, keď netreba prudšie akcelerovať, pôsobí pohonná jednotka veľmi kultivovaným dojmom. V takomto režime jazdy sa mi podarilo dosiahnuť naozaj nízku spotrebu pod úrovňou 5l / 100 km. Ak sa však chystáte stlačiť plynový pedál na viac ako polovicu napríklad pri predbiehaní, akcelerácii do kopca či rozbiehaní sa na diaľničnú rýchlosť, motor HR-V vás „odmení“ naozaj hlasným a hlavné dunivým orchestrom. Ak som nebol niekedy dostatočne prebudený, najmä pri rannej jazde, verte mi, že tieto tóny ma uviedli do pozoru. Obdivuhodné je, že aj pri športovejšej jazde spotreba nepresiahla 7l / 100 km.

Honda HR-V 1.5 i-MMD Avanced Style

Motor

Atm. benzínový R4, 1498 cm3

Výkon

79 kW (107 k) pri 6 000 – 6 400 ot./min

Krútiaci moment

131 Nm pri 4 500 – 5 000 ot./min

Elektromotor

Inzercia

Inzercia

 

 

synchrónny s perm. magnetmi

Výkon

96 kW (131 k)

Krútiaci moment

253 Nm

Pohon a podvozok: 1- st. prevodovka s diaľničným prevodom a spojkou, pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu torzná priečka. Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneu. 225/50 R18.

Batožinový priestor

304 / 1 290 dm³

Rozmery: 4 340 × 1 866 × 1 582 mm, rázvor 2 610 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 452/1 870 kg, objem nádrže 40 l.

Najvyššia rýchlosť

170 km/h

Zrýchlenie 0 – 100 km/h

10,7 s

Spotreba (WLTP)

5,4 l/100 km

Emisie CO₂

122 g/km

Cena/testované auto

27 490 €/33 090 €

Konkurenti:

Kia Niro Hybrid, Toyota Yaris Cross





Autá boli moja srdcovka už od malička, keď sme sa hrávali Need for Speed II na prvých počítačoch. Hneď po spravení vodičáku, som mal možnosť ako prvé auto zdielať bratovú BMW E36 328i so samosvorným diferenciálom. Toto auto mi dalo veľkú školu života a odštartovalo moju vášeň pre automobilové závodenie. Naučilo ma jak jazdu driftom tak jazdu na čistú stopu. Neskôr som presedlal do Citroenu Saxo VTS (predný pohon, ľahký hatchback) s ktorým sme získali už cez 30 pohárov v auto slalomových súťažiach. Moje testy budú zamerané najmä na dojmy z jazdy, správanie podvozku a odozvu motora. Ako každý fanúšik rýchlej jazdy mám na 1. mieste Porsche 911 GT3 ( hádam sa raz dostanem za volant 🙂 . Z aut, ktoré som mal možnosť šoférovať sú u mňa v TOP 3 BMW M2, Renault Megane IV Trophy FL. a Toyota Yaris GR 🙂