Prvý test Opel Astra 1.5 CDTI: Keď realita víťazí nad predsudkami

Na moderné autá sa pre ich nezvyčajný vzhľad môžeme pozerať cez prsty, ale praktická skúsenosť s nimi napokon vždy odhalí, že boli navrhnuté pre každodenný život.
Vydané  Text: 
Máme za sebou **prvé jazdy s novým Opel Astra na slovenských cestách**. Priznám sa, že som na tento model špeciálne tešil, pretože výrobca mal silné reči a fanúšikovia sa zasa obávali, že Astra stratí zo svojho praktického ľudového charakteru. Už na prvý pohľad je evidentné, že sme svedkami azda **najväčšej medzigeneračnej zmeny v histórii tohto modelu**. Ku generácii L som mal preto už spočiatku ambivalentný vzťah. Model rešpektujem, pretože sa k nemu zákazníci vracajú, považujú ho za ideálne auto na európske cesty a vždy predstavoval takú optimálnu strednú cestu v obrovskej ponuke výrobcov a modelov; zároveň som mal skôr skeptický pohľad na ten dizajnérsky úlet, ktorý výrobca nazýva Vizor. Ide o **unifikovaný vzhľad prednej masky a svetlometov** v minimalistickom štýle. Vizor poznáme ho už aj z iných modelov výrobcu a opäť sa opakovala skúsenosť, ktorá mi je tak dôverne známa. Na fotografiách jednoducho nevynikne ten trojrozmerný tvar karosérie a prednej masky a pozornosť neupútajú detaily.
Naživo je všetko inak, zrazu preberám kľúč od vizuálne nesmierne pútavého auta so zdanlivo jednoduchým motívom, ktorého **krása tkvie práve v precíznom vypracovaní detailov**. Predná maska ma napokon oslovila rovnakým spôsobom, ako tá v novej Mokke, keď som ju prvýkrát prevetral na slovenských cestách ([prvý test Opel Mokka-e](https://www.autoviny.sk/testy/122280/prva-jazda-s-opel-mokka-e-oplati-sa-priplatit-15-tisic-eur-za-elektrinu), [prvý test Opel Grandland](https://www.autoviny.sk/testy/122930/prvy-test-opel-grandland-facelift-tromfne-tucson-sportage-a-karoq)).
### Čo sa zmenilo? Nová Astra sa v porovnaní s predchodcom predĺžila iba o štyri milimetre, ale rázvor vzrástol o 13 mm na konečných 2 675 mm. Dĺžka vozidla tak dosahuje 4 374 mm a šírka je 1 860 mm, celkovými proporciami nová Astra stojí na hranici kompaktnej triedy. Batožinový priestor vo svojej východiskovej konfigurácii dosahuje kapacitu 422 litrov, teda **už hatchback bude nepochybne stačiť** na každodenné napĺňanie potrieb stredne veľkej rodiny. Opel už tradične ponúka ergonomické sedadlá AGR, ale s posedom nižším o 12 mm v porovnaní s predchodcom, čo má podľa slov výrobcu prospievať športovému charakteru vozidla. Apel výrobcu na športovejší chrakater Astry je očividný, ale naplnený len čiastočne, o čom píšem nižšie.
### Technika, ktorá bola ešte nedávno iba v limuzínach Nový Opel Astra zaujme napríklad 360-stupňovým kamerovým systémom Intelli-Vision, svetlometmi Intelli-Lux LED® Pixel light, ktoré poznáme z modelu Insignia, obsahujú 84 žiarivých LED svetelných bodov na každom svetlomete, ďalej plne digitálnym prístrojovým panelom Pure Panel plynulo prechádzajúcim do stredovej obrazovky infotainmentu, head-up displejom či balíkom asistenčných technológií Intelli-Drive 2.0 pre čiastočne autonómnu jazdu.
Nielen zadný pohľad z kamery, ale aj virtuálny pohľad zhora je to, čo pomáha pri parkovaní. Kvalita kamery je navyše veľmi solídna.
Sú to všetko príplatkové funkcie, ktoré dokazujú technologickú vyspelosť modelu ako platformy. Základná výbava pritom obsahuje množstvo položiek, ktoré považujeme ešte aj dnes za mierne nadštandardné. **Základná výbava**, ktorá má jednoduchý názov Astra, je pritom vskutku bohatá, obsahuje napríklad aj: * LED svetlomety (denné, stretávacie, diaľkové, zadné); * dažďový a svetelný senzor; automatické prepínanie diaľkových svetiel; * varovanie pred čelnou kolíziou a automatické protikolízne brzdenie; * varovanie pred vybočením z jazdného pruhu; * detekciu chodcov, dopravných značiek a únavy vodiča; * tempomat s obmedzovačom rýchlosti; * 10“ audiosystém Multimedia s Android Auto a Apple CarPlay, Bluetooth, rádiom s DAB a 4 reproduktormi * 10“ digitálny prístrojový panel; * elektrickú parkovaciu brzdu; * pozdĺžne nastaviteľný volant; * chrómované orámovanie masky Opel Vizor; * 16“ oceľové kolesá s krytmi a sadu na opravu pneumatiky s defektom * táto výbava sa predáva výhradne s motorom 1.2 TURBO (81kW/110k) Start/Stop so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou za cenníkových 18 990 eur (aktuálne 17 490 eur)
### Motorizácie na Slovensku Novú Astru na Slovensku kupite s naftovými aj benzínovými motormi, manualnou aj automatickou prevodovkou a tiež ako plug-in hybrid. Zatiaľ čo plug-in hybrid Astra PHEV sa predáva od cenníkových 31 490 €, verzie ICE (len so spaľovacími motormi) od cenníkových 18 990 €. K dispozícii sú nasledovné konfigurácie pohonov: * 1.2 TURBO (81kW/110k) 6° manuál (benzín) * 1.2 TURBO (96kW/130k) Start/Stop 6° manuál(benzín) * 1.2 TURBO (96kW/130k) Start/Stop 8° automat(benzín) * 1.5 CDTI (96kW/130k) Start/Stop 6° manuál (nafta) * 1.5 CDTI (96kW/130k) Start/Stop 8° automat(nafta) * Plug In Hybrid (133kW / 180k) = 1.6 TURBO (110kW / 150k) s 8° automatom + elektromotor + trakčný akumulátor 12,4 kWh (benzín+elektro) Nami testovaná verzia s 1.5 CDTI (96kW/130k) Start/Stop 8° automat začína na cenníkových 24 690 € za výbavu Edition a figuruje aj vo výbavových stupňoch Elegance, GS Line aj Ultimate. ### Ako jazdí nová Astra? * **Tuhá karoséria**, * **mierne tuhší podvozok**, * **príjemne precízne riadenie**, * **väčšinu času kultivovaný motor**. Ak Astru máte radi, pretože vždy vedela namiešať **správny mix komfortnej prevádzky a takého jemne športového charakteru riadenia**, to všetko platí aj v novej generácii. Nevyhnem sa pritom poznatku, že za volantom možno pocítiť miernu úpravu proporcií a celkovú modernizáciu podvozka a karosérie. Auto na ceste pôsobí pevne, stabilne, na bežných zákrutách sa neprejavujú nelichotivé pohyby karosérie ani tendencie k nedotáčavosti. **Podvozok patrí skôr k tým tuhším**, čomu zodpovedá aj dojem vysokej kontroly nad vozidlom a vskutku presného podvozka. Ak pri ofenzívnom jazdnom štýle vyššími rýchlosťami ako vodič doslova cítite vozovku a trakciu kontaktnej plochy pneumatík. Netvrdím, že do interiéru prenikajú vibrácie a nárazy, ani to, že by spod nôh bolo počuť rachotenie štrku, ale taký **autentickejší kontakt s vozovkou** Astra ponúknuť dokáže. Dosť dobre si viem predstaviť novú Astru vyladenú pre jazdu na okruhu. **Jazdné režimy** v testovanej verzii ovplyvňovali riadenie, prevodovku a motor. Osobne som po niekoľkých kilometroch preferoval východiskový režim, ktorý je obyčajne ten optimálny. **Športový režim** v podstate nepridáva na pravom športovom prejave, len trocha zdvihol otáčky motora a ponechával ich vo vyššom spektre, čím sa mala zabezpečiť lepšia odozva na stlačenie plynového pedála a dosiahnuť ideálna pružnosť agregátora. Tá je na výbornej úrovni tak či tak, pretože krásne zaberá odspodu od 1750 ot./min. (pocitovo už od asi 1400) a zdanlivo mohutný krútiaci moment dodáva až do približne 4000 ot./min. Zdanlivo preto, lebo ho nemožno považovať za nadštandardný, dosahuje 300 Nm, ale práve schopnosť motora veľmi rýchlo reagovať na podnety vodiča je kľúčová. Čo mi prekážalo, bol **menej kultivovaný prejav motora v športovom režime**.
Možnosť **radiť prevodové stupne aj manuálne** páčkami za volantom preto občas využijete aj v tom štandardnom jazdnom režime. Keď viete, že budete potrebovať rázne vyštartovať vpred, včasným podradením dostanete motor do optimálnych otáčok. Uvedené by mohlo hrať v neprospech komfortu, ale pravdou je, že s ľahkou nohou a prezieravým vedením vozidla môže byť Astra aj pohodlným vozidlom. Tuhšie reakcie na nedokonalosti vozovky pocítite, no v dorazoch sa nárazy stlmia aj bez pohupovania sa. ### Interiér * **Minimalizmus s ohľadom na ergómiu ovládania aj bezpečnú obsluhu**, * **množstvo odkladacích priestorov**, * **skôr priemerné materiálové vyhotovenie**.
Je pozoruhodné sledovať, ako sa v uplynulých rokoch zmenili autá, ktoré oslovujú takzvanú strednú triedu obyvateľstva. Už aj bežní ľudia si môžu dovoliť vysokomoderné auto s interiérom, ktorý by sme ešte pred pár rokmi hádali na koncept z futuristickej expozície na autosalóne. Nová Astra takto do života prináša výraznú modernu a pokračuje v tvorbe nového štandardu, ktorý si pred časom osvojil aj konkurenčný koncern Volkswagen.
**Moderný interiér s napadne minimalistickým štýlom** veľmi správne zachováva niektoré ovládače ako mechanické, predstavitelia značky Opel hovoria o detoxikácii interiéru. Ak je ňou ergonomicky prístup a rozumná miera digitalizácie, som za a Astra takýto zámer napĺňa. Za zmienku stojí fakt, že v interiéri sa nachádzajú **odkladacie priestory s kapacitou až 60 litrov**, do priestoru s nabíjačkou sa zmestí aj 7-palcový mobil a pod panelom klimatizácie je šikovne ukrytá skrinka na cennosti.
Naozaj veľký priestor na mobil (na fotke je 7-palcový Note20 Ultra v obale) - nechýba ani bezdrôtové nabíjanie, plnoformátové USB konektory a 12 V elektrická zásuvka.
Vpredu zaujme najmä obrovská **stredová konzola s dvojdverovou lakťovou opierkou** – je akoby prevzatá z väčšieho SUV, až sa musím spytovať, ako je vôbec možné, že sa to sem vošlo bez drastického zmenšenia šírky predných sedadiel? Priestorové pomery vpredu sú o poznanie lepšie ako vzadu, najmä **zadný panel s výduchmi klimatizácie je tak veľký**, že bráni pohodlnému položeniu nôh. Nezmestí sa sem ani väčšia dámska kabelka. Interiér teda nepochybne prešiel veľkou zmenou, ale v konečnom dôsledku ho nepovažujem ani za výrazný skok vpred, ani za krok späť – naďalej je solídny a pomerne praktický. Dizajn je vec vkusu.
Opel Astra je stále kompaktný hatchback, ale vzadu má ešte primerane priestoru pre dvoch dospelých. Dve deti sa zmestia celkom bez problémov.
### Zhrnutie prvej jazdy **Celkový dojem z novej Astry** mám prevažne pozitívny. Je pravda, že model bude v kampaniach komunikovaný ako supermoderné auto pre mladých/aktívnych/dynamických/perspektívnych ľudí, ale v praxi si ju budú kupovať najmä ľudia v produktívnom veku od 35 rokov vyššie a firmy do vozových parkov. Astra prináša modernu, ale v takej miere, aby bola stráviteľná aj konzervatívnym zákazníkom. Čo ma oslovilo na novej Astre naviac? **Suma sumárum**, tuhá karoséria, presné a príjemné riadenie, kultivovaný naftový motor, ak pracuje v optimálnych otáčkach.
[CAR id=17143]




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia