TEST Mercedes-Benz C 220d 4MATIC All-Terrain: Obrovské prekvapenie v teréne!

Počas testu mal nižšiu spotrebu, ako uvádza výrobca, navyše prekonal terén, s ktorým mal problém aj Jeep Compass 4xe. Toto je poriadne rodinné kombi!
Vydané  Text: 

Terénne kombi to majú v dnešnej dobe náročné. Na päty im šliapu modely SUV, kvôli ktorým mnohými bývajú považované za prekonané. Lenže praktické stránky vozidiel kombi s terénnou úpravou väčšina cenovo porovnateľných SUV neprekoná. V prvom rade je to rozmerný batožinový priestor, veľkorysé priestorové pomery v časti pre pasažierov a vodiča a tiež relatívne nízky posed. Každý netúži vlastniť esúvečko, ale nie sú im cudzie ani cesty-necesty.

Mercedes-Benz vo svojom portfóliu ponúka dve takéto vozidlá, Triedu C All-Terrain a Triedu E All-Terrain, prvú z nich sme prijali do redakčného testu začiatkom januára a okrem previerky spotreby naftového štvorvalca sme overili aj schopnosť tohto kombi popasovať sa naozajstným terénom, blatom a zmesou štrku, vody a ľadu.

Terénne kombi alebo crossover? Oboje.

Krátko po tom, čo som prebral kľúče od nového Mercedesu C 220d 4MATIC All-Terrain a hľadal som na ňom prípadné škrabance z predchádzajúcich novinárskych testov, nemohol som si nevšimnúť, že od klasického kombi sa All-Terrain skutočne líši. Kým tieto dve autá nemáte vedľa seba, môže sa vám zdať, že sú si dosť podobné, ale takto naživo priam vyniká vyššia svetlá výška podvozka až o 40 mm, špeciálne nárazníky a ochranné prvky na spodných častiach karosérie.

Inzercia

Inzercia

Výrobca o modeli vo svojej tlačovej správe píše ako crossoveri, s čím sa viem stotožniť. V porovnaní s konvenčnou Triedou C kombi sa model All-Terrain zväčšil nielen vizuálne, ale aj objektívne: je o štyri milimetre dlhší, vďaka plastovému obloženiu výrezu kolies je širší o 21 milimetrov a celková výška vozidla sa zväčšila na 1 494 milimetrov – môžu za to vyšší podvozok a väčšie kolesá. Štandardne a Trieda C All-Terrain dodáva s pneumatikami s rozmermi 225/55 R 17, príplatkovým variantom sú 245/45 R 18 a 245/40 R 19 s hĺbkou zálisu 41 milimetrov.

Nie je však všetko zlato, čo sa blyští, Mercedes o ochrane podvozka píše ako o „vizuálnej ochrane proti podbehnutiu“, čím vopred vyzýva k šetrnému zaobchádzaniu s týmto nie práve malým tereniakom.

Inzercia

Inzercia

Dôraz na estetiku bol evidentne veľký, pretože detaily na karosérii sú založené na exteriérovom balíku Avantgarde s lesklými čiernymi prvkami a lešteným hliníkom. Aj interiér je v sérii dodávaný ako Avantgarde, na výber sú tri farebné schémy: čierna, béžová macchiato/čierna a sienová hnedá/čierna.

Možností personalizácie má Trieda C All-Terrain veľa, v podstate každý zákazník si môže svoje vozidlo konfigurovať do ľubovôlevyskúšajte si to cez online konfigurátor, verziu All-Terrain si vyberiete v časti Motory. Na výber máte z dvoch variantov, 200 4MATIC (150 kW) a nami testovaného 220 d 4MATIC (147 kW). Terénny kombík je teda v predaji výhradne s pohonom všetkých kolies, ale v nafte aj benzíne. Zatiaľ čo cena benzínovej verzie začína na cenníkových 57 588 eur, za naftový pohon zaplatíte už 60 444 eur.

Inzercia

Inzercia

Ide o naftový štvorvalec OM 654 M, ktorý vie výroba naladiť na max. výkony 120 až 195 kW (163 – 265 k) a vytlačiť z neho krútiace momenty na úrovniach 380 až famóznych 550 Nm. V tejto verzii ide o maximálny výkon 147 kW a 440 Nm, ku ktorému si pripočítame elektrickú podporu štartér-generátora ISG 15 kW (20k) a až 200 Nm.

Naftový motor s objemom 1993 cm3 je vo verzii All-Terrain konfigurovaný s pohonom všetkých kolies 4MATIC a prevodovkou 9G-TRONIC.

 

Ako jazdí C 220d All-Terrain?

Prvé dni testu som s novým C 220d All-Terrain jazdil výhradne po cestách v meste, na okreskách aj diaľniciach.

z prvej skúsenosti s novou Triedou C z minulého leta som si odniesol poznatok, že výrobca značne zapracoval na podvozku novej Céčky. Dojem, že sa Mercedes čiastočne snaží priblížiť ku skúsenosti s BMW 3, sme vtedy nadobudli viacerí – je pravdou, že v Triede C by sme čakali menej autentického kontaktu s vozovkou. Ocenil som ale presnosť a optimálnu citlivosť riadenia, špičkovú kontrolu nad vozidlom aj v situáciách blízkych limitom, celkovú tuhosť karosérie a hlavne schopnosť držať stopu tak, akoby auto išlo na koľajniciach.

Aj keď je podvozok citeľne tuhší, skvele komunikuje, s drobnými nerovnosťami sa vie vysporiadať dosť dobre a neobťažuje posádku ani nelichotivými zvukmi zospodu. Namiešať takýto mix nie je vôbec triviálnou záležitosťou, vždy sa totiž musíte rozhodovať pre jedno alebo druhé.

Táto skúsenosť sa dá preniesť aj na terénnu verziu All-Terrain, avšak nie je k dispozícii riadenie zadnej nápravy za 1 260 eur, pritom pre verziu C 220d 4MATIC Combi dostupné je.

Podvozok je o stupeň tvrdší, než by sme očakávali. Zdá sa, že najlepšie sa cíti na diaľnici a v teréne.

Verzia All-Terrain je štandardne vybavená komfortným podvozkom so selektívnym pasívnym systémom tlmenia. Frekvenčná selektívna funkcia tlmenia znižuje pri malých nárazoch tlmiaci účinok a pri väčších nárazoch na zlom povrchu vozovky je k dispozícii plný účinok pasívneho tlmenia, vozidlo je tak výraznejšie stabilizované.

Uznávam, že počas jazdy v meste mi chvíľami prišiel podvozok o trochu tvrdší, než som očakával, ale jazda vyššími ako mestskými rýchlosťami sa podobá plavbe po pokojnej vode, teda sa dostavuje skúsenosť tak typická pre Mercedesy. Vo vyšších rýchlostiach znamenite pracuje automatická prevodovka bez ohľadu na jazdný režim, zbytočne nepodtáča motor, v správnej chvíli podradí, aby sa pri potrebe prudkej akcelerácie dostal motor do optimálnych otáčok a aj samotný agregát sa prejavuje ako pružný a ochotný dodávať plný krútiaci moment takmer kedykoľvek. Akcelerácia z nuly na rýchlosť 100 km/h prebehne za 7,8 sekundy a digitálna ručička tachometra sa zastavuje pri rýchlosti 231 km/h, čo som neoveroval. Isté však je, že minimálne do rýchlosti 150 km/h dokáže vozidlo akcelerovať s rovnakou vervou ako zo 60 km/h.

Obrovské prekvapenie v teréne

Keď si niekto kupuje kombi typu All-Terrain, robí to cielene, ale zrejme neočakáva, že sa z jeho luxusného Mercedesu skutočne stane tereniak na zdolávanie stredne náročného terénu. Mercedes tiež podotýka, že sú niektoré prvky karosérie iba vizuálne, ale pohon 4MATIC je skutočný a vyspelý.

Off-roady tradične beriem do rôznorodého terénu v okolí Zelenej vody v Moste pri Bratislave. Napriek výstavbe diaľnice ostal zachovaný rázovitý charakter krajiny, sú tu strmé stúpania, blatoviská, štrk, bujná nízka vegetácia, ale aj nový kvalitný asfalt.

Na moje veľké prekvapenie si dokázal C 220d 4MATIC All-Terrain poradiť so stúpaním na štrku, s ktorým mal chvíľami problém aj Jeep Compass 4×e a suverénne prekonával aj vyjazdenú poľnú cestu s desaťcentimetrovou vrstvou zimou stuhnutého bahna. Voda, ľad, blato, dlhšie stúpania razom sa zvažujúce do prudkého klesania a späť do kopca len cez jednu stopu, Mercedes nimi prechádzal s nadhľadom, až som ako vodič nadobudol úplný pokoj a istotu, že tu takmer určite nezapadnem. Veľmi dobre viem, že komfortný podvozok a imidžové kolesá s cestnými pneumatikami si na skutočný terén netrúfnu, ale hranice Triedy C All-Terrain sú ďaleko za hranicou mojich pôvodných očakávaní.

 

Jazdný režim Terén+ dopĺňa štandardný režim Terén a je jedinečnou dispozíciou modelu All-Terrain. Ide o také naladenie motora, riadenia a kontroly trakcie, ktoré sú možné len do rýchlosti 45 km/h. Zaujímavosťou je tiež, že verzia All-Terrain má vyhradený grafický režim na prístrojovom paneli vodiča a head-up displeji, v reálnom čase zobrazuje stúpanie, klesanie, uhol natočenia kolies, zemepisné súradnice a kompas.

Vlastné nastavenie jazdného profilu INDIVIDUAL v systéme DYNAMIC SELECT. Chýba už len nastavenie podvozka, prípadne moderného dizajnu zvuku motora.

 

 

Grafický motív prístrojového panela aj head-up displeja (na fotke) robíte cez tlačidlá na pravom ramene volantu.

 

OBROVSKÝ PROJEKČNÝ HEAD-UP DISPLEJ nie je súčasťou základnej výbavy, nachádza napríklad v pakete „prvotriedny balík plus“ za 6 324 eur alebo sa dá pridať samostatne za 1 188 eur. Ponúka niekoľko režimov zobrazenia a precízne nastavenie polohy. Počas jázd som celkom zabudol na prístrojový displej.

 

Interiér ako v limuzíne

Nová Trieda C si minulý rok osvojila koncept ovládania infotainmentu a klimatizácie z Triedy S a popri plne digitálnom 12,3-palcovom prístrojovom paneli má aj obrazovku na stredovej konzole. Nie je to však ten istý panel, ktorý je v drahšej Triede S. Tieto obrazovky nie sú OLED, ale „obyčajné“ LCD, ktorého obraz je vynikajúco čitateľný aj pod priamym slnečným svetlom. Kvalita obrazu je špičková – kontrasty, jas, čitateľnosť, sýtosť farieb. A vyzerá to tak, že čierna je skutočne čierna, hoci po tme sme novinky nejazdili.

Pracovisko vodiča so stredovou konzolou naklonenou o 6° k vodičovi. Zhrnuté: výborný volant, hodnotné materiály, vynikajúci infotainment MBUX, ale aj náchylnosť povrchov zachytávať nečistoty a chýbajúce madlo na zápästie.

Vôbec prvýkrát Mercedes pristúpil k natočeniu stredového panela k vodičovi, a to o 6 stupňov. Zdá sa to ako malá zmena, ale prospieva: vodič tak má ma obrazovku lepší výhľad, pričom spolujazdec stále o nič neprichádza.

Čo si zachovalo mechanické vyhotovenie, sú prepínač jazdných režimov DYNAMIC SELECT, tlačidlo výstražných svetiel, senzor odtlačkov prstov s „home“ tlačidlom a ovládač hlasitosti pod obrazovkou.

Predné sedenie bez výčitky. Predné sedadlá sú masážne s viacerými programami, vyhrievané a elektricky nastaviteľné. Zvlášť oceňujem vysoké bočnice a celkovú ergonómiu sedadiel.

Bez ohľadu na farebnú koncepciu ma však interiér zaujal najmä skvelým vypracovaním detailov a dizajnovou čistotou. Nie je to násilný minimalizmus, aký vidíme v autách značky Tesla alebo v Hyundai Ioniq 5, toto je ideálny kompromis medzi moderným a tradičným, digitálnym a analógovým. Vrcholom je potom rozsiahle náladové osvetlenie za 336 eur, ktorého farebnú schému môžete upravovať podľa ľubovôle cez displej infotainmentu. Po minútach experimentovania som začal preferovať sýtu modrú farbu, ktorá nočnému interiéru dodala vysoko moderný luxusný charakter.

Zjednotené prostredie systému MBUX so záložkami pre nastavenie relaxačných funkcií a náladového osvetlenia. Vybrať si môžete nielen farbu, ale aj farebnú schému a efekty.

 

ZADNÉ SEDENIE je priestranné a iba mierne obmedzené vyvýšeným stredovým tunelom. Madlá, osvetlenie, mäkké rohože, odkladacie priestory, komfortné sedadlá, to všetko zodpovedá značke Mercedes-Benz. Aj k tejto verzii sa dá dokúpiť prvotriedny riaditeľský balík za 5 358 eur, respektíve prvotriedny riaditeľský balík plus za 7 800 eur, nemožno očakávať, že by niekto chcel túžil mať v takomto aute osobného šoféra.

 

BATOŽINOVÝ PRIESTOR: Väčšia celková dĺžka vozidla sa nepremieta do batožinového priestoru, jeho kapacita ostáva rovnaká ako v bežnej Triede C kombi: východiskových 490 litrov, po sklopení zadných sedadiel až 1 510.

 

Zadné sedadlá sa sklápajú aj elektricky tlačidlom v kufri, hneď vedľa je háčik pre zavesenie tašky.

 

Čo ešte stojí za pozornosť? Jednoznačne parkovací asistent

Parkovací balík s 360-stupňovou kamerou je jednou z asi najpútavejších funkcií nových Mercedesov. Na obrazovke sa zobrazuje vaše vozidlo v realisticky vizualizovanom prostredí, pričom viete približovať na detaily, sústrediť sa na blízkosť kolies k obrubníkom, systém graficky ohraničuje bezpečné okolie vozidla. Celé okolie je sledované vo vysokom rozlíšení s vysokou frekvenciou obnovovania, takže aj rýchlo sa blížiace vozidlá v diaľke vidíte zreteľne a v reálnom čase. Stopa kolies sa mení v závislosti od natočenia volantu a súčasťou parkovacieho asistenta je aj podpora pre pohyb s prívesom. Proces parkovania je pritom sprevádzaný aj akustickými signálmi z toho reproduktora, ktorý je najbližšie k prekážke.

[CAR id=17141]




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk