TEST JAZDENKY: Aká je Škoda Rapid po ôsmych rokoch? Tieto problémy trápia takmer každý kus
Lacnejšia Octavia. Aj takú prezývku mala kedysi Škoda Rapid. Nebola to urážka. Skôr malo ísť o poukázanie na jej praktickú stránku za rozumnú cenu. Aj napriek tomu, že sa Rapid druhej generácie už nedočkal, je medzi Slovákmi stále veľmi obľúbený.
Vydané Text: David Hecl
**Zadná náprava na tomto aute pochádza ešte z pôvodnej novodobej Octavie**. Ono to pritom nie je žiadny problém. Auto aj vďaka svojej nízkej hmotnosti (pohotovostná hmotnosť len 1 155 kg) na ceste drží pomerne slušne. Navyše, **použitie tejto nápravy umožnilo inžinierom vtesnať pod zadné sedadlá nádrž s objemom až 55 litrov**. Nakoľko som majiteľom testovanej jazdenky, viem povedať, že bez problémov sa po natankovaní plnej dostanem na dojazd atakujúci 1 000 kilometrov. **Dnešné autá tejto kategórie sa pritom so svojimi nádržami na túto vaňu nechytajú**.
**Pod kapotou sa nachádza mnohými ospevovaný motor 1.2 TSI (EA111) s výkonom 63 kW (86 k) a krútiacim momentom 160 Nm**. Na prvý pohľad to nie sú oslnivé údaje, no v bežnej praxi sú dostatočné. **Motory tejto série sa medzi majiteľmi iných áut netešia príliš veľkej obľube**. Mali viacero chýb, ktoré spôsobovali pomerne nákladný servis. Avšak z viacerých zdrojov je zrejmé, že Rapidu sa paradoxne väčšina z nich úspešne vyhla. Motor síce nemá dynamiku moderných agregátov, no jeho údržba je aj vďaka jednoduchej konštrukcii nenáročná.
### Klasické problémy
**Momentálne má auto najazdených niečo viac ako 101-tisíc kilometrov. Za 8 rokov používania sa po motorickej stránke na ňom vyskytlo len zopár problémov**. Jedným z nich bolo **presakovanie oleja v oblasti alternátora a držiaka motorčeku klimatizácie**. Podľa vyjadrení autorizovaného servisu ide o pomerne bežnú chybu, ktorá tento motor v minulosti trápila. Ďalším z problémov bola **odtrhnutá hadica odvetrávania hlavy valcov**. Výmena sa našťastie dala urobiť na počkanie za približne 70 eur.
Pri autách tejto kategórie je dôležitá aj spotreba. **Dlhodobo jazdím s Rapidom za 6,2 litra na 100/km**. Z toho približne 60 až 65 % je v meste a zvyšok je kombinácia diaľnice a okresiek. Jedným dychom však treba podotknúť, že auto nemá žiadnu z moderných „eko“ vychytávok. Za priaznivých podmienok sa na okreskách viem dostať aj o liter nižšie, ako je dlhodobá spotreba. Diaľničné tempo pritom nie je problém zvládnuť aj za 6,6 litra.
**Pri výpočte problémov skončíme pri prednej náprave**. **Rapid vŕzga**. Vzhľadom na staršiu techniku a niektoré cenovo nenáročné riešenia je pomerne bežné, že z prednej nápravy sa pri chladnejších teplotách šíria nepríjemné zvuky. **Je to spôsobené priečnym stabilizátorom, ktorý bol taktiež čiastočne prevzatý z pôvodnej Octavie. Pokiaľ sa do jeho ložísk dostanú nečistoty z cesty a je suché chladné počasie, tak vŕzga**. S tým nič nenarobíte. Našťastie nejde o chybu, ktorá by znemožňovala používanie.
Priečny stabilizátor je hlavným vinníkom charakteristických zvukov Rapidu. Pokiaľ sa do jeho ložísk dostanú nečistoty z cesty, v chladnom počasí vŕzga.
Takúto "jamu" ponúka len málo modelov. Rapid medzi ne jednoznačne patrí!
[CAR id=17140]
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.
Inzercia