PRVÝ TEST BMW M240i xDrive Coupe: Technický zážitok so šesťvalcom v malom kupé
Toto BMW klame telom. Zdá sa byť malé a ľahké, pritom je tak akurát a pod kapotou má radový šesťvalec s výkonom 374 koní.
Vydané Text: Erik Stríž
Retro fešanda. Alebo fešák?
Keď som prvýkrát videl BMW radu 2 Coupé na fotografiách, dostavil sa starý známy pocit. Vedel som, že prvý dojem ma vždy oklame, a tak som si nerobil názor priskoro. Síce som k dvojke kupé cítil sympatie hneď, malo zmysel počkať na to, kým si vyzdvihnem kľúčiky od vrcholovej verzie M240i xDrive. Prečo práve od nej? Pretože som o nej s nadšením písal ešte v júli minulého roka a myslel som to celkom vážne. Nový rad 2 Coupé sa totiž od existujúceho radu 1 líši v podstatnej miere, dokonca si podľa slov výrobcu prevzal komponenty podvozka z väčšieho radu 4 (prvé slovenské jazdy s BMW M440i Cabrio na Autovny.sk).Bezrámové okná sú jedným z najpríťažlivejších detailov na modelovom rade 2 Coupé
**Vzhľad je evidentné retro**, novinka tak nadväzuje na niekdajšie BMW 02 (1966–1977), respektíve BMW 2002. Modelu pripisujem ženský rod, ale pokojne môžem jeho charakter prirovnať k útlemu zápasníkovi MMA v Bantamovej (62 kg) či Welterovej váhe (77 kg), napríklad k môjmu rovesníkovi Conorovi McGregorovi. Isto ste si všimli, že Notorious po každom svojom víťazstve (ale aj prehre) nešetril imidž a vždy niečím zaujal bulvárne médiá. Pútal pozornosť, okrem iného, aj parádnym fialovým oblekom. Fialová Thundernight za 827 eur pristane aj BMW M240i xDrive Coupé a nachádzam hneď niekoľko spoločných menovateľov s týmto zápasníkom. **Výbušnosť, drzosť, razantnosť, tuhosť, bojovnosť, odvaha byť iný**.
To všetko tento bavorák má, dokonca aj ten **nahnevaný výzor**, ale v porovnaní so známym Írom mu ego nebráni v spolupráci. Práve naopak, s primerane schopným vodičom s rýchlymi rukami bude spolupracovať tak ochotne, že **ostatné autá budete razom považovať za lenivé, s vlažným riadením a ťažkopádne**. Zasa sa však ukazuje, že to BMW klame. Aj keď sa tvári útlo a ľahko, prevádzková hmotnosť testovanej verzie dosahovala 1 765 kg. Či ju bolo cítiť? Šesťvalec a pohon xDrive ju dobre zamaskovali.
Radový šesťvalec v malom aute
Zmienky o malých rozmeroch dvojkového kupé sú oprávnené, ale nejde zasa o úplného drobca: **dĺžka vozidla je 4 537 milimetrov**, šírka 1,9 metra, výška je len 1 390 milimetrov. S ohľadom na tieto proporcie vyznieva skvele údaj o **rázvore 2 741 mm** (je o 51 mm dlhší ako predtým) a šírke rozchodov kolies. Vpredu je to 1 584 milimetrov (nárast o 54 milimetrov) a vzadu 1 591 milimetrov. To oni tvoria základ pre vynikajúcu dynamiku pri prejazde zákrut.A k tomu vylepšené nápravy: dvojkĺbová pružiaca vzpera prednej nápravy a päťprvková zadná náprava sú ľahšie a tuhšie ako predtým. Model sa štandardne dodáva s brzdovým systémom M Sport a s M športovým zadným diferenciálom. Na želanie je dodávané odpruženie M Sport s elektronicky ovládanými tlmičmi, ktoré zahŕňa aj variabilné športové riadenie, za to zákazník zaplatí.
V modeli BMW M240i xDrive Coupé pracuje 3-litrový benzínový radový šesťvalec s max. výkonom 275 kW (374 k, prekonáva predchodcu o 25 kW/34 k) s max. krútiacim momentom až 500 Nm. Toto je ten úžasný motor z M440i, napojený na rovnako skvelú osemstupňovú automatickú prevodovku Steptronic, respektíve Steptronic Sport (dvojkové kupé s manuálom nekúpite, ľudia, ale s naftovým motorom áno). **Akcelerácia z nuly na rýchlosť 100 km/h prebieha za 4,3 sekundy** a ručička tachometra sa zastavuje na hodnote 250 km/h, ďaleko za hranicami, ktoré som mohol vyskúšať na našich diaľniciach. Napratať radový šesťvalec pod kapotou malého auta znamená, že sa BMW ešte svojej šestky nevzdáva, ale aj to, že tá kapota musí byť dlhá. No proporčne ešte nie je tak úchvatná ako v BMW Z4.
Prvý krátky test na slovenských cestách
Počas jedného doobedia som s BMW M240i xDrive Coupé prešiel niekoľko desiatok kilometrov prevažne po diaľniciach a ďalších asi 50 kilometrov som prešiel v meste. Hneď po nasadnutí do vozidla poteší nízky posed, akoby ste sedeli na matraci položenom na ceste. Mimoriadne komfortné a primerané tuhé sedadlá M Sport sú za doplatok viac ako tisíc eur, vynikajúco vodiča aj spolujazdca pohltia a s vysokými bočnicami zabránia pohybu spodnej časti tela pri divokej jazde. Výčitku pre BMW ale predsa mám – prečo nemá spolujazdec nad dverami madlo? Keď mu chce vodič predviesť svoju zručnosť, spolujazdec sa musí pridržiavať iba nízko položeného madla dverí.
Keď sa rozhliadnete, uvedomíte si, že v tomto aute minimalizmus uplatnenie nenašiel. **Na stredovej konzole sú početné mechanické tlačidlá**, nižšie je útlejší priestor pre nápoje a mobil (na milimeter presne sa sem zmestí aj 7-palcový Note20 Ultra) a páka automatickej prevodovky s možnosťou manuálneho radenia. Alternatívne sú za volantom páčky s podraďovaním vľavo.
Nechýba tu ani prvok, ktorý sa medzičasom vytratil z radu 2 Active Tourer – **kruhový ovládač systému iDrive**. Stredový displej má racionálne rozmery, veľmi pohodlne sa ovláda cez kruhový ovládač a doplňujúce tlačidlá. Takto si predstavujem dobrú ergonómiu ovládania infotainmentu bez potreby naťahovania sa prstom za displejom.
Rovnako **analógový je aj výber jazdných režimov**. Keď páku prevodovky posuniete doľava, aktivuje sa režim S s možnosťou manuálneho radenia a potom sú tu štyri vyhradené tlačidlá pre režimy **Sport, Comfort, Eco Pro a Adaptive**. Práve v režime Adaptive som našiel výborného partnera na jazdy rôznymi podmienkami, schopnosť vozidla zmeniť profil reakcií motora na aktuálnu potrebu sa ukázala ako spoľahlivá a preukázateľná. Režim Sport ale citeľne a počuteľne upravuje mnohé charakteristiky vozidla.
Totálna stabilita
Celková tuhosť riadenia a ovládacích prvkov je evidentná, tak to má byť. Auto dáva vodičovi spätnú väzbu, spočiatku sa trocha prieči, aby ste nebáli pevne uchopiť volant a vziať riadenie do svojich rúk. Naopak, pedále sú citlivé na každý milimeter pohybu špičky nohy.
Čo ma oslovilo počas prvých kilometrov najviac, však nebol iba hluk šesťvalca, ktorý bol v režime Sport evidentne prifarbený. **Zaujala ma najmä mimoriadna stabilita vozidla naprieč všetkými jazdnými režimami**.
Nepochybne za to môžu **rozchody kolies, ktoré sú v porovnaní s predchodcom zväčšené**. A verzia M240i má ešte v porovnaní so štandardným 2 Coupé zopár ďalších milimetrov navyše. Vozidlo pri prejazde zákrutami s ľahkosťou drží jazdnú stopu a **za bežných okolností vás neprekvapí ani centimetrom pretočeným nad očakávania**. Stabilita je rovnako pôsobivá pri prudkej akcelerácii z miesta, na ktorú nemusíte čakať. Na rozdiel od civilnejších modelov od BMW je motor pripravený na akciu neustále, reakcie na stlačenie akceleračného pedála sú prakticky okamžité, čo spoločne so solídnym zvukovým prejavom pohonu, tuhým riadením a tvrdším podvozkom vytvára priam analógový technický zážitok.
Nech mi čitateľ odpustí, že som sa za krátky čas prvých jázd nepustil do nachádzania hraníc tohto modelu. Bude to na programe počas redakčného testu, ktorý vám prinesieme snáď v najbližších týždňoch.
Ak by vás zaujímala cenovka testovaného vozidla, verzia**BMW M240i xDrive Coupe štartuje na cene 54 300 eur** a hodnota testovanej konfigurácie s početnou doplnkovou výbavou, fialovým lakom Thundernight, koženým čalúnením Vernasca Black a 19″ hliníkovými diskmi M Double-spoke 893 Bicolour predstavuje **70 661 eur vrátane DPH**.
[CAR id=17138]
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia