TEST: Modernizovaný SEAT Arona výrazne dospel a určite si zaslúži vašu pozornosť!
SEAT Arona potvrdzuje svoju všestrannosť a praktickosť. Počas testu nás príjemne prekvapil spracovaním interiéru, no mierne sklamal niečím iným…
Vydané Text: David Hecl
Arona sa síce navonok zmenila len minimálne, no predovšetkým interiér prešiel takou malou revolúciou. O tom si ale povieme o chvíľku. **Poďme teraz k tým vonkajším zmenám. Tie najviditeľnejšie sú v prednej časti. Ihneď udrie do očí pomerne vysoké uloženie hmloviek. Tie sa zo spodnej časti nárazníku presunuli tesne pod hlavné svetlomety a tak trošku vytŕčajú zo svojho uloženia do priestoru. Arona aj vďaka tomu pôsobí vyššie a robustnejšie**.
### Pôsobí robustnejšie
**Novinkou je aj pozmenená grafika prednej masky**, ktorá teraz disponuje 3D efektom. **Prepracovania sa dočkal aj samotný predný nárazník**. Vďaka tomu, že z jeho spodnej časti zmizli hmlovky, mohli konštruktéri viac pracovať s jeho šírkou. Arona preto dostala robustný strieborný spojler, ktorý jej dáva príjemne drsný vzhľad.
**V zadnej časti sa odohralo taktiež zopár nepatrných zmien. Azda tou najväčšou je nový nárazník s masívnejším difúzorom, ktorý má na oboch spodných hranách imitácie výfukov**. Pri určitých uhloch pohľadu dokonca Arona pôsobí ako o triedu vyššia Ateca. Možno je to spôsobené aj obrovskými, až 18“ diskami kolies. Inak je všetko ostatné na exteriéri auta viac menej na svojom pôvodnom mieste. Osobne si myslím, že takýto malý vonkajší facelift nebol na škodu. **Arona síce už pred ním pôsobila nadčasovo, no teraz navyše k tomu pridáva aj drsný charakter**.
### Najpríjemnejšie zmeny
Po usadení sa za volant si však okamžite všímam zmienenú malú revolúciu. **Displej infotainmentu si prehodil miesto s výduchmi klimatizácie. 9,2“ obrazovka má teraz akési hybridné postavenie**. Nie je voľne stojaca, tak ako to vidíme pri iných modeloch koncernu Volkswagen, no zároveň nie je zapustená do palubnej dosky. **Takéto uloženie mi pritom príde omnoho lepšie**. Novinkou sú aj podsvietené kruhové výduchy klimatizácie umiestnené pri dverách. Sú celkom zaujímavým spestrením interiéru.
Sedadlá, ktoré na moje prekvapenie boli v kombinácii koža/mikrovlákno, sú pohodlné s postačujúcim bočným vedením. **Pred vodičom sa nachádza digitálny prístrojový štít**, ktorý poznáme aj z iných modelov SEATu. O pohodlie na palube sa stará dokonca **automatická dvojzónová klimatizácia**, ktorej ovládací panel je umiestnený nad miestom pre bezdrôtové nabíjanie smartfónov aj väčších rozmerov. **Kde sa ale odohrala pre mňa najpríjemnejšia zmena, je samotná palubná doska. KONEČNE je vyrobená z mäkčených plastov!** Nevŕzga a jej spracovanie je na vysokej úrovni.
### Priestor pre každého
Pomerne slušný zoznam vnútorných zmien však nemal žiadny dopad na priestor na sedadlách. Vpredu sa vodič so spolujazdcom cítia komfortne. Cestujúci vzadu sa tiež nemôžu sťažovať. Dokonca aj ja, ako 183 centimetrov vysoký šofér som si bez najmenších problémov dokázal sadnúť sám za seba. Pred nohami mi pritom zostalo ešte nejakých 5 cm miesta. Priestor však nie je len na zadných sedadlách.
**Do kufra si zbalíte až 400 litrov nákladu**. Ak potrebujete viac, môžete sklopiť zadné sedadlá a vznikne vám tak úložný priestor s objemom až 1 280 litrov. Vzhľadom na mestské rozmery auta je to veľmi dobrá kapacita. **Výhodou je, že po sklopení sedadiel vznikne rovná úložná plocha, ktorú už môžete využiť na akékoľvek činnosti**. Pod krytom podlahy batožinového priestoru sa nachádza ešte aj dojazdová rezerva.
### DSG len v režime S Arona je tak stále lákavým autom. Avšak, osobne by som možno siahol po inej motorizácii. Aby som bol presnejší, **nemám problém s trojvalcovým TSI s výkonom 81 kW**. **Skôr jeho spojenie s automatickou prevodovkou DSG nie je pre mňa najideálnejšie. Sčasti za to, samozrejme, môžu emisné normy a sčasti aj samotný softvér prevodovky.**
**V meste sa totiž často stávalo, že v režime D bol motor na môj vkus veľmi podtáčaný**. Auto dokázalo držať zaradený 6. stupeň pri rýchlosti okolo 53 km/h. Nakoľko bol pod kapotou trojvalcový motor, približne 1 450 otáčok za minútu do interiéru z času na čas prenášalo rušivé vibrácie. **Tomuto všetkému sa našťastie dalo zabrániť tak, že som prevodovku prepol so režimu S**. Počítač okamžite podradil o jeden stupeň a auto podržal bez problémov aj vo vyšších otáčkach.
Režim D pritom nebol problémom len pri klasickej jazde, ale predovšetkým pri potrebe prudšej akcelerácie. **Asi štyrikrát sa mi stalo, že som potreboval nárazovo zrýchliť a ihneď som pocítil dopady prísnych emisných reštrikcií. Prevodovka sa zo šiesteho stupňa prepla na tretí a dostala tak spoločne s motorom pomerne silnú ranu v podobe prudkej zmeny otáčok**. Celý tento akt navyše chvíľku trval, čo by sa pri manuáli dalo eliminovať nižším zaradeným stupňom.
### Okresky za päť!
**K samotnému motoru však výhrady nemám**. Ide o klasické koncernové litrové TSI, ktoré je do mesta ideálnou voľbou. **Nesklame pritom ani na diaľnici a už vôbec nie na okresných cestách**. Nepatrí medzi najväčších žrútov na trhu, no napriek tomu si **v meste dokázalo odpiť aj 7,2 litra na 100 kilometrov** (systém start-stop bol vypnutý počas celého testu). **Diaľničné tempo pritom zvládol s priemernou spotrebou nižšou o 0,6 litra**. **Najviac mu však chutili okresky, kde som sa dokázal pohybovať aj pri svižnejšej jazde len na hranici piatich litrov!** Spotreba, ktorá je tu uvedená, bola v režime D. V režime S treba počítať s priemernou spotrebou vyššou asi o 18 – 23 %.
**SEAT Arona ma inak počas celého testu nesklamal**. Modernizácia mu priniesla aj pomerne dobré FULL LED predné svetlomety, ktoré v režime diaľkových svetiel spĺňajú aj prísnejšie kritériá. Kto vám povie, že si vašu prednú smerovku nevšimol, bude pravdepodobne dobre zavádzať, keďže bliká celý svetlovod denného svietenia. Arona má už tradične vo vyšších rýchlostiach kvôli vyššej stavbe predného okna a strešným lyžinám mierny aerodynamický hluk v oblasti hrany strechy a čelného skla. Nie je to však nič, za čo by sa strieľalo. **Zaujímavým riešením je aj možnosť bezkľúčového odomykania auta len cez dvere vodiča**. Je to trošku škoda, pretože sa mi párkrát počas testu stalo, že so potreboval odomknúť auto bezkľúčovo z druhej strany, no nedalo sa.
[CAR id=17137]
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.
Inzercia