PRVÝ TEST: Mercedes EQB je skvelým rodinným elektromobilom, ktorý ponúka omnoho viac, ako by ste čakali
Mercedes EQB ma príjemne prekvapil. Dokazuje, že elektromobility sa netreba báť a kľudne ju možno považovať za rodinnú alternatívu.
Vydané Text: David Hecl
Mercedes-EQ pri návrhu modelu EQB použil sedliacky rozum. Veľa ľudí sa nechce elektromobilom príliš odlišovať, čo je jeden z možných dôvodov prečo sa neho v konečnom dôsledku nerozhodnú. **Preto je dizajn EQB-čky až na pár zmien takmer identický s modelom GLB**. Samozrejme, že tu nájdeme charakteristický svetelný podpis tried EQ, ako sú predné a zadné svetlomety prepojené svetlovodom. **Taktiež je tu kompletne zakrytá predná maska, aj vďaka ktorej má toto rodinné SUV koeficient odporu vzduchu cw len 0,28**. Predné svetlomety pritom žiadnym spôsobom nekričia. Sú veľmi efektne zakomponované do tvarov karosérie a podobne je to aj v zadných partiách.
### Odtrhne vás od všetkého
Nielen pohľad na modré **EQB s paketom AMG** je príjemným spestrením dňa. **Po zatvorení dverí som si okamžite uvedomil, ako dobre je toto auto odhlučnené**. Nakoľko som ho preberal pri pomerne frekventovanej Ceste na Senec v Bratislave v čase končiacej rannej dopravnej špičky, bol som až prekvapený, čo spôsobilo zabuchnutie dverí. Okamžité ticho, kľud a pocit bezpečia je niečo, čo v aute tohto druhu jednoducho potrebujete. Ticho sa však netýkalo len dobrého odhlučnenia. V interiéri, ktorý je mimochodom totožný s klasickým modelom GLB, nič nevŕzga a nepôsobí rušivo.
**Aj keď osobne nevlastním žiadny model Mercedesu, ihneď som vedel kam siahnuť a ako auto ovládať**. To je pritom v dnešnej dobe digitalizácie pomerne nevídaný jav. **Niektorí možno budú namietať, že slabou stránkou interiéru je jeho staršia koncepcia, no ja sa pýtam prečo?** Aj keď obľubujem moderné technológie, starší systém MBUX v spojení s tradičným „mercedesáckym“ ovládaním mi absolútne vyhovoval. Ponoril som sa teda do sedadla, stlačil tlačidlo aktivácie elektromotoru a zaradil režim D.
### Diaľnice sa nebojí
Už prvé metre mi jasne napovedali, ako bude môj deň vyzerať. Takmer **dokonalé ticho na palube**, ladné zvládanie nerovností na ceste a skvelé filtrovanie slovenských výtlkov. Na to, že malo auto 19-palcové disky s pomerne nízkym profilom pneumatík bola jazda prekvapivo komfortná. **Prvé kilometre som okamžite zamieril na obchvat Bratislavy. Diaľničné tempo síce vyprodukovalo trošku aerodynamického hluku, no nebolo to nič, čo by mi vadilo. Zvuk elektromotora pri rýchlosti 120 km/h takmer nepočujete a hučanie pneumatík je tak dobre eliminované, že vás pri počúvaní svojho obľúbeného podcastu nebude nič rušiť**. Bohužiaľ, Android Auto alebo Apple CarPlay aj kvôli staršiemu systému MBUX spustíte len cez kábel. Telefón si však k autu bezproblémovo pripojíte aj cez Bluetooth, čo mnohým ľuďom úplne postačuje.
**Priznám sa, že som sa trošku obával diaľnice**. Viem, že elektromobil môže mať problém s diaľničným tempom. **Nekonal sa však žiadny hororový scenár či nepríjemné prekvapenie**. Spotreba niekde okolo 34 kWh/100 km je síce oproti mestskej vyššia, no auto na plné nabitie batérií s použiteľnou kapacitou 66,5 kWh aj tak zvládne slušnú porciu kilometrov. **V meste spotreba klesla a na konci dňa sa ustálila na peknej hodnote rovných 23 kWh/100 km**. A to už je niečo, s čím sa dá jazdiť plnohodnotne.
### Nabíjanie neobmedzuje
**Pri preberaní auta som mal batérie nabité na približne 82%. Po asi 90 kilometroch v kombinácii diaľničný obchvat/mesto som sa rozhodol pre krátky test na nabíjačke. Z 54 % späť na 80 % som sa na DC stanici s výkonom 50 kW dostal za 22 minút** (maximálny podporovaný výkon nabíjacej sústavy auta je 100 kW DC a 11 kW AC).
Ak by niekto teraz začal namietať, že: „Nemal si 100 %…“ alebo „Natankujem rýchlejšie…“ dovolil by som si mierne nesúhlasiť. Ideálom z hľadiska používania elektromobilu v meste, respektíve v jeho satelitoch, je nenabíjať vždy na 100%. Rozdiel v dojazde medzi 80 % a plnou batériou nie je markantný a navyše si tak šetríte akumulátor. **Ak by vás ale predsa len zaujímal čas do plného nabitia, v čase, keď som mal 54 %, bolo na hodinkách 12:44. Plné nabitie mi auto ukazovalo na čas 13:33. 49 minút teda nie je niečím, s čím by sa nedalo žiť**. Inak nabíjanie z 10 % na 80 % na nabíjačke s dostatočným výkonom zvláda EQB za približne 30 minút.
Druhý argument v neprospech elektromobilov je od mnohých ľudí to, že natankujú omnoho rýchlejšie. To je možno pravda, no včera som si skúsil v praxi relativitu času. **Pre niekoho je možno 22 minút strávených na nabíjačke celou večnosťou. Pre mňa to bola návšteva WC, objednanie si jedla vo fast foode a následne cesta späť k autu**. Toto celé mi trvalo presne 17 minút. K nabíjačke som prišiel 5 minút pred ukončením nabíjania, čiže som nebol žiadnym spôsobom obmedzený. Po nabití 80 % kapacity mi palubný počítač ukazoval dojazd 291 kilometrov, respektíve pri ľahšej nohe na plyne až 319 kilometrov.
### Prednosti má úplne inde
**EQB však nie je ani tak o detinskom meraní si času, ako o priestore**. Keďže **ide o jeden z prvých 7-miestnych elektromobilov na trhu**, bol som veľmi zvedavý na to, ako praktický bude. **Ponuka miesta na zadných sedadlách je skutočne výborná. Zadnú lavicu je možné posúvať v rozmedzí až 140 milimetrov a taktiež nezávisle polohovať všetky operadlá. Kufor si tak zo základnej kapacity 465 litrov (485 litrov bez tretieho radu sedadiel) môžete zväčšiť až na 1 620 litrov (1 710 litrov bez tretieho radu sedadiel)**. Množstvo priestoru na sedadlách je skvelé aj vďaka dlhému rázvoru až 2 829 milimetrov.
**No a potom je tu tretí rad sedadiel**. Auto, ktoré som mal na prvé jazdy ho malo. **Po ich rozložení sa kapacita batožinového priestoru síce extrémne zmenší, no na druhú stranu dostanete dve dodatočné sedadlá, ktoré majú navyše aj systém na uchytenie detskej autosedačky ISOFIX**. Dostanete tak priestor na uchytenie celkovo až štyroch detských autosedačiek, čo je pomaly číslo ako z rodinného minivanu. **Zadné sedadlá sú však primárne pre osoby s výškou do 165 centimetrov. Napriek tomu aj ja s výškou 183 centimetrov by som tam pár kilometrov prežil bez problémov**. Navyše, ak sklopíte druhý rad sedadiel a sadnete si do tretieho, na nohy získate toľko miesta ako v predĺženej triede S.
**Kúpou elektrického modelu od Mercedes-EQ navyše dostanete hneď niekoľko benefitov ako sú:**
* Servis v cene vozidla na 6 rokov alebo do 160 000 km
* Zaruka na akumulator (certifikat akumulatora) 8 rokov alebo do 160 000 km
* Moznost predlzenia zaruky na vozidlo az na 6 rokov alebo do 160 000 km
* Mercedes me Charge na 1 rok v cene vozidla – Prostredníctvom služby Mercedes me Charge môžu vodiči EQB využívať jednu z najväčších sietí nabíjacích staníc na svete: v súčasnosti disponuje 600 000 nabíjacími miestami s možnosťami nabíjania striedavým a jednosmerným prúdom v 31 krajinách. Služba Mercedes me Charge poskytuje zákazníkom značky Mercedes-EQ pohodlný prístup k nabíjacím stojanom od rozličných poskytovateľov, pričom títo zákazníci môžu využívať výhody integrovanej platobnej funkcie s jednoduchým vyúčtovaním. Výrobca vozidiel Mercedes-Benz v Európe garantuje prostredníctvom vysokohodnotných potvrdení o pôvode, že množstvo elektriny, ktoré pretečie prostredníctvom služby Mercedes me Charge, natečie do siete z obnoviteľných zdrojov energie. Prostredníctvom služby Mercedes me Charge môžu zákazníci nabíjať naprieč celou Európou na viac ako 250 000 verejných nabíjacích miestach, v ktorých sa Mercedes-Benz tam stará o dodatočnú kompenzáciu zelenou elektrinou.
[CAR id=17135]
Dojazd, Elektrické Auto, Elektro, Elektromobil, Eqa, Eqb, Mercedes, Mercedes-Benz, Mercedes-Eq, Nabíjanie, Prvé Jazdy, Recenzia, Sedem Miest, Skúška, Spotreba, Test
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.
Inzercia