Toyota a CAF testujú vodíkový vlak, palivové články má v streche. Kde sa dá REÁLNE využiť vodík ako palivo?
Vedeli ste, že až 99 percent nákladných plavieb cez Tichý oceán môže poháňať vodík?
Vydané Text: Výber z oficiálnej správy
Vodíkový vlak FCH2RAIL, v ktorom sú vodíkové palivové články od Toyoty v strešnom priestore.
Palivové články s vodíkom od Toyoty sú relatívne nenáročné na priestor.
Osobné automobily FCV sú najznámejšími vodíkovými dopravnými prostriedkami. Dnes už majú dojazd aj 500 km, ich tankovanie trvá niekoľko minút a emisiami sú len pary vody. **Pohon je kombináciou elektromotora a zdroja energie v podobe palivových článkov**, v ktorých sa generuje energia reakciou vodíka a kyslíka. Autá tohto typu sú na trhu dostupné už niekoľko rokov. **Najobľúbenejším modelom je [Toyota Mirai](https://www.autoviny.sk/obsah/znacka/toyota-mirai)**, sedan strednej triedy, ktorý sa na trhoch objavil v roku 2014. Automobilky Hyundai a Honda majú tiež svoje modely – Hyundai Nexo a Honda Clarity Fuel Cell.
### Vodíkové nákladné autá a autobusy
V predaji sú už aj **dodávkové vozidlá a mestské autobusy na vodíkový pohon**. Známym príkladom je poľský autobus **Solaris Urbino 12 hydrogen**, ale vyrába ich aj Toyota (model SORA) a španielska spoločnosť Caetano Bus, ktorá používa pohonné systémy Toyota. Japonská značka nainštalovala pohon na palivové články aj do flotily dodávok slúžiacich v Japonsku obchodnému reťazcu Seven Eleven.
Ťahače na vodík už prekonali fázy testovania, niektoré spoločnosti už reálne využívajú vodíkový pohon pre kamióny aj v praxi. V predminulom roku vo Švajčiarsku testovali model Hyundai H2 Xcient a Toyota od roku 2017 v Kalifornii realizuje dlhodobý test prototypov veľkých nákladných áut s modifikovaným pohonom z Mirai, ktoré sa používajú na prepravu tovaru v námorných prístavoch. Tento rok začala Toyota spolu so značkou Hino vyrábať úžitkové vozidlo tohto typu.
### Železničná doprava
Vlaky sú ekologickou dopravou, ale treba pripomenúť, že stále existuje **mnoho železničných trás bez elektrickej trakcie**. Na týchto trasách zvyčajne jazdia lokomotívy so spaľovacím motorom. Na viacerých miestach sveta ich však pomaly nahrádzajú vodíkové lokomotívy. Pred tromi rokmi objednali nemecké železnice **27 vodíkových vlakov Coradia iLint** spoločnosti Alstom pre linky v regióne Frankfurt/Ren-Men. O vlaky Alstom prejavilo záujem aj Dolné Sasko, kde už pred dvomi rokmi ukončili testy modelu Concordia iLint, trvali 530 dní.
V Japonsku vyrábajú Toyota s Východojaponskou železničnou spoločnosťou **vodíkové vlaky poháňané palivovými článkami**. Do prevádzky ich uvádzajú ako súčasť miestneho komplexného dopravného systému na báze vodíka a ich cestovný poriadok je integrovaný s cestovným poriadkom vodíkových autobusov. Pre tieto autobusy vybudujú sieť čerpacích staníc na vodík.
### Lode a jachty
**Námorná doprava je veľmi vážnym enviromentálnym problémom** z hľadiska emisií skleníkových plynov aj znečistenia oceánov. Príčinou je používanie mazutu – ťažkého, toxického ropného paliva. Dobrou správou je, že námorné plavidlá zvyčajne poháňa elektromotor, ktorému dodáva energiu **mazutový motor**. V tejto situácii stačí vymeniť spaľovací generátor za vodíkové palivové články a zásobu mazutu za vodíkové nádrže, aby trajekt alebo loď nevytvárali emisie. Štúdia Medzinárodnej rady pre čistú dopravu, uverejnená tento rok, dokázala, že **99 percent nákladných plavieb cez Tichý oceán môže poháňať vodík**.
Lode a jachty na vodíkový pohon už stavajú Nóri, Američania a Japonci, ale skôr ako sa defiinitívne dostanú na trh, bude potrebných ešte veľa testov. Toyota od roku 2017 spolupracuje s posádkou experimentálnej bezemisnej jachty Energy Observer, ktorá využíva stopercentne obnoviteľnú energiu a jej prebytok ukladá na palube v podobe vodíka. Toyota takisto vyvinula pre potreby francúzskej jachty, ktorá je na šesťročnej plavbe okolo sveta, sústavu palivových článkov odolných voči podmienkam panujúcim na mori. Komercializáciou získaných skúseností a vyvinutých technológií sa v spolupráci s Toyotou zaoberá spoločnosť Energy Observer Developments.
### Lietadlá
Letectvo je ďalším odvetvím dopravy, ktoré sa – zaslúžene – „teší“ zlej povesti ako zdroj množstva emisií skleníkových plynov. Podľa výpočtu Marcina Popkiewicz, jadrového fyzika portálu Ziemianarozdrozu.pl (Zem na rázcestí), **spotrebuje Boeing 747 v priebehu 24 hodín toľko paliva, ako 247 automobilov v priebehu roka**. Ekologickou alternatívou k lietaniu by mohlo byť v mnohých prípadoch cestovanie železničnou dopravou. Železničné spojenia na celom svete však boli dlhý čas zanedbávané, preto je cesta vlakom na dlhé vzdialenosti často omnoho nákladnejšia a menej pohodlná. Na druhej strane čoraz viac cestujúcich ohľaduplných k životnému prostrediu vníma lietanie ako nevyhnutné zlo.
Airbus ZEROe
Alternatívna Doprava, Alternatívny Pohon, Palivove Clanky, Pohon, Pre, Str, Toyota, Vodík, Vodíkové Vlaky Poháňané Palivovými Článkami, Vodikovy Vlak
Inzercia