Existuje ešte „ľudové“ auto? Pri neustále vzrastajúcich cenách sa tento pojem otriasa v základoch, no ak chcete z minima peňazí vyťažiť maximum, našli sme auto pre vás!
Máte obmedzený rozpočet a hľadáte auto za rozumnú cenu? Nájsť dnes lacné auto nie je jednoduché. Neustále zvyšujúce sa nároky na emisie a s tým spojené pokuty pre automobilky spolu s narastajúcim počtom asistenčných systémov tlačia ceny automobilov nahor. Tento trend bude pokračovať aj naďalej a v priebehu roku 2022 sa dostanú do povinnej výbavy aj obmedzovač rýchlosti, varovanie opustenia jazdných pruhov či parkovacie senzory. No jeden kandidát by tu predsa len bol.
Medzi útlymi zadnými svetlami sa nachádzajú mohutné kufrové dvere, ukrývajúce batožinový priestor s objemom 528 litrov.
Nové predné LED svetlomenty sú doplnené o svetelný podpis v tvare písmena Y. Svetelný lúč priamo pred autom ponúka slušnú úroveň osvetlenia, po krajoch je už výkon svetlometov slabší.
## Nový dizajn karosérie
Logan nikdy nepatril medzi krásavcov, no to nebola ani jeho pointa. Treba ale jednoznačne povedať, že aktuálny dizajn prednej časti mu pristane. **Masívná predná maska zdieľaná s menším Sanderom je doplnená o LED svetlomety s denným svietením v tvare písmena Y**. Pokračujúc cez čelné sklo s väčším sklonom, zníženú strechu (o 10 mm) sa dostávame k zadnej časti. Medzi útlymi svetlami sú dominantným prvkom **mohutné kufrové dvere, skrývajúce bezkonkurenčný batožinový priestor s objemom 528 dm3**. Rovnako bezkonkurenčné bolo **použitie pružín z rumunskej postele namiesto klasických plynových vzpier na otváranie kufrových dverí.** Rýchlosť, akou pružiny kufrové dvere vystreľovali do zvislej polohy, by mohol závidieť nie jeden katapult z obdobia stredoveku.
Pružiny z rumunskej postele na kufrových dverách síce vyzerajú komicky, no treba uznať, že svoju úlohu splnili vždy na 100%.
## Za málo peňazí, veľa muziky
Spomienky na toto obdobie ale rozhodne nenájdete v interiéri, kde testovaný model ponúkal naozaj nadštandardnú výbavu. Na palube nájdete presne tie prvky výbavy, ktoré reálne chcete mať. Bez žiadnych zbytočností. **Štandardom vo výbave Comfort je okrem tempomatu, elektricky ovládaných okien či multifunkčného volantu, nastaviteľného oboma smermi, aj dažďový senzor či predné hmlové svetlomety.** Keď chcete vyšpičkovať komfort tohto rumunského kočiaru naplno, **viete si priplatiť aj za parkovacie senzory vpredu aj vzadu spolu s parkovacou kamerou, sledovanie mŕtveho uhla, bezkľúčový prístup či multimediálny systém so vstavanou navigáciou,** tak ako to bolo aj v testovanom modeli. Ten dominuje v centrálnej časti palubnej dosky. **Multimediálny systém dokonca podporuje aj bezdrôtové pripojenie Apple Car Play a Android Auto,** čo mu môže závidieť aj niektorá rádovo drahšia nemecká či japonská konkurencia. Konzervatívnejší zákazníci sa však nemusia veľkej obrazovky obávať, keďže **užívateľské rozhranie je absolútne jednoduché a intuitívne.**
Použité plasty na palubnej doske okamžite ukážu, kde sa snažila Dacia ušetriť náklady. Naopak sa nešetrilo na výbave, ktorá v danej cenovej relácií nemá konkurenciu.
**V aute sa nachádzajú dve USB zásuvky**, jednu nájdete umiestnenú v odkladacom priestore pred radiacou pákou, druhú na palubnej doske medzi prístrojovým štítom a dotykovou obrazovkou. **Ak však nemáte telefón podporujúci bezdrôtové pripojenie k Android Auto, zistíte, že na spojenie s autom funguje len jedna. Samozrejme, že to je tá horná.** Tým pádom potrebujete buď pekne dlhý USB kábel, ak chcete mať telefón položený v odkladacom priestore, alebo môžete využiť držiak telefónu, ktorý je vo výbave. Mne osobne príde v dnešnej dobe mať telefón umiestnený v zornom poli zbytočné a hlavne prekážajúce. Avšak napríklad taxikári využívajúci aplikácie typu Bolt si takéto riešenie budú pochvaľovať.
Pod stredovým displejom sa nachádza klasický panel automatickej klimatizácie prebratý z továrne Renault. Ak je toto cesta ako ušetriť náklady, tak som absolútne za, keďže panel nie len elegantne vyzerá, ale je aj ľahko ovládateľný počas jazdy. **Šetrenie však výraznejšie cítiť na kvalite plastov, najmä na palubnej doske. Tá vie počas prvých kilometrov jazdy v studenom aute vydávať naozaj široký rozsah zvukov.**
## Po slovensku na jednu nádrž
Našťastie sa vždy po vykúrení interiéru tento orchester zredukuje na minimum. *Spaľuje to benzín, ale dvanáctválec to není, jasný pane*. **O zvukovú kulisu sa po zahriatí stará už len trojvalcový agregát 1.0 TCe s výkonom 67 kW (90 koní) a 160 Nm. Po zohriatí sa motor automaticky prepne na LPG, kde sa výkon zvýši na rovných 100 koní (74 kW) a 170 Nm.** Aj napriek malému rozdielu je vyšší výkon pozorovateľný aj počas jazdy. Ochota akcelerovať z nízkych otáčok trojvalcu vcelku chýba, preto je potrebné využívať stredné pásmo otáčok a to najmä pri predbiehaní.
**Vďaka ľahkej karosérií je výkon motora postačujúci a svoju úlohu presúvania z bodu A do bodu B splní dokonale. A ak by aj tieto body boli vzdialené 1 200 km, vďaka 50 l nádrži na benzín a 40 l nádrži na LPG viete túto vzdialenosť prejsť na jedno natankovanie.** Obdivuhodné! **Takže na LPG máte vyšší výkon, natankovať LPG sa dá na väčšine čerpacích staníc a čas naplnenia nepresiahne dve minúty. Ako bonus tankujete v porovnaní s benzínom za polovicu.**
Tlačidlo na LPG konečne vyzerá fabricky a nie ako keby bolo LPG dorobené dodatočne. Po vyčerpaní LPG zelená kontrolka zhasne a auto sa automaticky prepne na spaľovanie benzínu.
Nádrž na LPG s objemom 40 litrov spolu s benzínovou nádržou s objemom 50 litrov zabezpečujú Loganu dojazd cez 1200 kilometrov.
Vďaka 6-stupňovej prevodovke sú otáčky na diaľnici prekvapivo nízke, no **vďaka slabšiemu odhlučneniu kabíny je jazda vo vyšších rýchlostiach vcelku hlučná.** V tomto bol výrazne lepší väčší Duster, ktorý prekvapil dobrým odhlučnením, no tam vďaka väčšej hmotnosti bol výkon 74 kW (100 koní) hraničný. Pred vyčerpaním LPG vás palubný počítač upozorní na nízku hladinu v nádrži a po kompletnom vyprázdnení automaticky prepne na spaľovanie benzínu.
Šesť stupňová manuálna prevodovka drží na diaľnici otáčky prekvapivo nízko, no ani to nezabráni vyššiemu hluku na diaľnici, ktorý je spôsobený najmä slabším odhlučnením kabíny.
Samotná jazda je presne taká, ako by ste od malého rodinného sedanu očakávali. **Komfortné naladenie podvozku prispieva k dobrej filtrácii nerovností, cez ktoré sa viete príjemne prehupnúť.** Svoje spravia aj na dnešnú dobu malé 16-palcové kolesá s veľkým profilom. **Daňou za úzke pneumatiky a mäkkú jazdu cez mesto sú výraznejšie náklony karosérie v zákrutách, ktoré zaručia, že z jazdného výkonu sa vám sedačka určite nespotí.** Tá ostala chladná aj vďaka absencií vyhrievania, ktoré najmä v decembri veľmi chýbalo. To, prečo importér nezaradil tento prvok do výbavy, je obzvlášť nepochopiteľné, keďže príplatok bol len 150 € (v čase testu).
## Pomer cena / protihodnota nemá obdobu
Samozrejme, na záver je tu otázka, koľko tento „špás“ stojí? **Cena testovaného modelu bola 14 430 €**, a to k plnej výbave chýbali len vyššie spomínané vyhrievané sedačky. **Nech pozeráte cenníky ako len chcete, nikto iný neponúka tak veľký batožinový priestor, takúto výbavu, takýto dojazd, s tým, že tankujete za polovicu v porovnaní s benzínom a toto všetko za túto cenu.** Len zopakujem: štrnásťtisícštyristotridsať eur.
Autá boli moja srdcovka už od malička, keď sme sa hrávali Need for Speed II na prvých počítačoch. Hneď po spravení vodičáku, som mal možnosť ako prvé auto zdielať bratovú BMW E36 328i so samosvorným diferenciálom. Toto auto mi dalo veľkú školu života a odštartovalo moju vášeň pre automobilové závodenie. Naučilo ma jak jazdu driftom tak jazdu na čistú stopu. Neskôr som presedlal do Citroenu Saxo VTS (predný pohon, ľahký hatchback) s ktorým sme získali už cez 30 pohárov v auto slalomových súťažiach. Moje testy budú zamerané najmä na dojmy z jazdy, správanie podvozku a odozvu motora. Ako každý fanúšik rýchlej jazdy mám na 1. mieste Porsche 911 GT3 ( hádam sa raz dostanem za volant 🙂 . Z aut, ktoré som mal možnosť šoférovať sú u mňa v TOP 3 BMW M2, Renault Megane IV Trophy FL. a Toyota Yaris GR 🙂