Test Mercedes-Benz eScooter: Ani len elektrickú kolobežku nespravia priemernou
Ak hľadáte skutočne dobrú kolobežku, neprekvapivo ju nájdete v ponuke značky Mercedes-Benz. Jazdil som ju týždeň, hoci fanúšikom e-kolobežiek nie som, presvedčila?
Vydané Text: Erik Stríž
### Mercedes medzi kolobežkami
Keď nám Mercedes-Benz ponúkol na test elektrickú kolobežku, celkom nás to prekvapilo. V slovenskom predaji sú však hneď tri: jednoduchá kolobežka (odrážadlo), táto nami testovaná eScooter a napokon tretia Mi Electric Scooter Pro Mercedes – AMG Petronas F1 Team edition. Testovaný **eScooter je z nich najdrahší**, predáva sa za **1 080 eur vrátane DPH**, čo je viac ako dvojnásobok ceny takej bežnej lepšej e-kolobežky.
Nie je to len o nálepkách Mercedes-Benz, **cena zodpovedá kvalitatívnemu a materiálovému vyhotoveniu a funkciám**.
Z technického hľadiska patrí Mercedes-Benz eScooter k tomu lepšiemu, čo dnes na trhu nájdete. **Výkon elektrického motora** umiestneného v prednom kolese je **250 W**, aj keď **výrobca Micro Mobility uvádza až 500 W**, lítium-iónová batéria má kapacitu 7,8 Ah a pracuje s 36-voltovou sieťou.
**Maximálny dojazd na plné nabitie predstavuje 25 kilometrov**, pričom najvyššia rýchlosť je 20 km/h. Reálne by ste mali počítať s tým, že prejdete **niečo vyše 15 kilometrov**. Zaujímavosťou je, že napriek nízkej hmotnosti konštrukcie je **nosnosť kolobežky až 100 kilogramov** a oceňujeme, že môžete brzdiť na zadné koleso. Respektíve, aj predné, to ešte objasním.
V prvom rade je to váha, čím eScooter poteší hneď na prvé poťažkanie. **Menej ako 13 kilogramov** je nízka hmotnosť, ktorá z kolobežky robí dobré riešenie aj pre dámy. Dobre si spomínam na to, ako som testoval jednu z prvých moderných elektrických kolobežiek, vážila 25 kilogramov a nedala sa poskladať. Vynášať ju na druhé poschodenie v starom bytovom dobe bez výťahu si vyžadovalo celkom dosť úsilia. Ale eScooter je ľahší ako môj malý syn, ktorého dvíham denne aj stokrát. V zloženom stave kolobežka zaberá málo miesta vďaka **skladaciemu mechanizmu riadidiel** a bez problémov sa vojde aj do kufra hatchbacku Triedy A. Ja som ju previezol za prednými sedadlami.
**Zloženie aj jej rozloženie je otázkou niekoľkých sekúnd**, pritom výrobca dbal na aretáciu východiskových pozícií. To znamená, že ak venujete tomuto procesu primeranú pozornosť, nehrozí zmena polohy riadidiel počas jazdy.
V rozloženom stave sa dá kolobežka postaviť vďaka vstavanému stojanu. Výška riadidiel je nastaviteľná, osoba s výškou 175 centimetrov si nájde správny postoj bez problémov a **eScooter stále bude vyhovovať aj osobám s výškou tesne pod dva metre**. Rukoväte sú pogumované, veľmi dobre sa držia v dlani a nešmýkajú sa ani keď sú mokré. Dobrý grip budete potrebovať, pretože pravou rukoväťou zrýchľujete aj spomaľujete princípom rekuperácie.
### Ako jazdí Mercedes-Benz eScooter?
To, že idete jazdiť Mercedes, je jasné hneď. Materiály, pevnosť konštrukcie, to všetko zodpovedá vyššiemu štandardu. Kolobežka vraj vydrží až 5 000 kilometrov.
Príprava na jazdu si nevyžaduje prakticky nič okrem obyčajnej vizuálnej kontroly stavu kolobežky, zapnutia elektrického okruhu stlačením vypínacieho tlačidla a prípadne zapnutia predného svetla – to zadné svieti vždy.
Aby ste sa rozbehli, musíte sa najprv odraziť nohou a až potom pootočiť rukoväť. Čím viac ju pootočíte, tým viac sily bude mať elektrický motor v prednom kolese. Vypínacím tlačidlom na počítači môžete nastaviť **rýchlostný stupeň, ten ovplyvňuje aj intenzitu akcelerácie**. Aj keď som začal na tom najslabšom (pre istotu), veľmi rýchlo som prišiel na to, že najrýchlejší stupeň je aj ten najlepšie využiteľný. Akcelerácia je dosť dôrazná, pritom do najviac dovolených sto kilogramov mi chýba už len pätnásť.
Zaujímavosťou je, že **rukoväť sa dá pootočiť aj opačným smerom, vtedy začne kolobežka brzdiť predným kolesom**. Za určitých okolností je to nebezpečné, istotne, ale v tomto prípade funkcia nachádza uplatnenie pri zjazde z mierneho kopca – elektromotor vtedy funguje ako generátor elektriny a posiela ju rovno do batérie. Po týždni jazdenia som však nepostrehol, že by mal tento spôsob jazdy priaznivý vplyv na dojazd a osobne som radšej brzdil zadným blatníkom a brzdovou pákou na dosah ľavých prstov. Mimochodom, aj povrch brzdovej páky je pogumovaný.
Po skúsenostiach s inými kolobežkami mi **chýbal tempomat**, pretože držať neustále pootočenú rukoväť je nepraktické a po niekoľkých minútach namáhavé.
Mercedes-Benz eScooter sa od priemerných elektrických kolobežiek odlišuje **odpružením predného a zadného kolesa**. To predné je evidentné už na prvý pohľad a uznávam, že má zásadný vplyv na jazdný zážitok. Moje obavy z používania kolobežiek sa týkajú najmä nekvalitných ciest, stačí jeden kamienok, aby vám cez tuhé riadidlá nakopol ruky a pohrozil pádom. Pruženie tento problém rieši a **dokonca filtruje drobné nerovnosti**, takže sa do rúk neprenáša tak veľa vibrácií. To oceníte najmä pri jazde rýchlosťou 20 km/h. Aj pruženie však má svoje hranice, také mačacie hlavy už pocítite.
Za praktické riešenie považujem možnosť **prepojiť kolobežku so smartfónom cez aplikáciu Micro** a **zamknúť ju PIN kódom**. Keď chcete kolobežku naštartovať, musíte najprv zadať tento PIN, čo je doplnková ochrana pred odcudzením.
### Prestúpime na elektrické kolobežky?
Kto preferuje dopravu elektrickou kolobežkou, tomu sa bude Mercedes-Benz eScooter určite páčiť. Z cenového hľadiska patrí k tým náročnejším, na druhej strane je zhotovená z kvalitných materiálov a ponúka **svižnú a zároveň komfortnú jazdu**. Ak si odmyslíme potrebu nabíjania cez dodaný adaptér do 230-voltovej siete, ide o **bezúdržbového pomocníka**, ktorého môžete nechať v kufri auta a vybrať ho len vtedy, keď to práve budete potrebovať. Mercedes si takto chce splniť svoje vysoké ambície spraviť dopravu lokálne bezemisnou a stále štýlovou aj na tom úplne poslednom kilometri.
Na záver si pripomeňme, že elektrické kolobežky môžu jazdiť po chodníku vpravo, ale iba rýchlosťou chôdze a jej vodič nesmie ohrozovať chodcov. Elektrická kolobežka môže jazdiť aj po vyhradenom pruhu pre cyklistov, po cestičke pre cyklistov a po priechode pre chodcov a ak má jej používateľ aspoň 15 rokov, môže jazdiť aj po ceste. Dospelí používatelia kolobežiek nemusia používať prilby, ale určite ju odporúčame. Čo sa týka alkoholu, pre používateľa elektrickej kolobežky platia rovnaké pravidlá ako pre cyklistu. Od januára 2017 po nadobudnutí platnosti novely Zákona o cestnej premávke č. 8/2009, môžu cyklisti aj vodiči elektrických kolobežiek nafúkať do 0,5 promile (0,24 mg/l) bez postihu. Platí to však iba v zastavanom území obce a na cestičke pre cyklistov – mimo týchto zón sa alkohol u cyklistov, e-kolobežkárov a vodičov samovyvažovacieho vozidla netoleruje.
E Kolobezky, Elektrická Kolobežka, Elektromobilita, Emobilita, Hodnotenie, Kolobežka, Kolobezky, Mercedes, Mercedes Benz Escooter, Mercedes-Benz, Mesto, Micro Explorer Mercedes, Mobilita, Recenzia, Skúsenosti, Test
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia