TEST Audi Q4 e-tron 50 quattro za 77-tisíc: Prekvapuje, že sa ovláda inak ako bežné autá
Aký je reálny dojazd Audi Q4 e-tron a zodpovedá mu pomerne vysoká cena 77-tisíc eur v testovanej verzii?
Vydané Text: Erik Stríž
Uvedenie do kontextu
Audi sa nebojí experimentovať, veď si len pripomeňme fakticky rovnakú sériovú podobu modelu TT s pôvodným konceptom z roku 1995, následne zopakovanie tohto prístupu pri modeli Q8 o 23 rokov neskôr, ale aj taký kuriózny malý hatchback Audi A2. Ten si síce nezískal naše srdcia, no na prelome milénií fascinoval spotrebou menej ako 3 l/100 km a trojvalcovými naftovými motormi. 1.2 a 1.4 TDI dosahovali krútiaci moment až 230 Nm, čo bola na ľahké auto z hliníkových zliatin závratná sila. Žiaľ, aj keď mali tieto malé naftové motory vyvažovací hriadeľ, nebol dostatočne účinný a malým autom to vedelo počas rozbehu poriadne lomcovať, nehovoriac o nelichotivom akustickom prejave. A2 sa vyrábalo iba šesť rokov a druhej generácie sme sa ani nedočkali.
Nenechajme sa ale pohltiť minulosťou, vraj najdôležitejšie úspechy tú tie budúce. V rozhovore mi to potvrdila aj Petra Vlhová, keď povedala, že robí všetko preto, aby tie najväčšie úspechy ešte len prišli. Bolo to rok predtým, než pre Slovensko získala historické zlato zo švédskeho Åre v roku 2019 (zdroj). A dnes je ambasádorkou Audi Q4 e-tron práve so sloganom „najdôležitejšie úspechy tú tie budúce“.
Inzercia
Pekná zhoda náhod a zaujímavá myšlienka, taká povzbudivá. Audi má ambíciu spraviť z Q4 e-tron úspešný model a to povzbudzovanie bude potrebovať. Elektrické SUV s prevádzkovou hmotnosťou 2 288 kilogramov, pohonom všetkých kolies a výkonom takmer 300 koní je totiž prerobenou Škodou Enyaq iV a Volkswagenom ID.4. Je to dosť odvážny experiment, hodný toho s modelom A2 z roku 1999? Pripočítajte si k tomu ešte fakt, že sa toto Audi v konfigurácii Q4 e-tron 35 v čase nášho testu predávalo od 45 430 eur, dnes už od 46 110 eur, pričom na prvý pohľad sa od koncernových súrodencov líši predovšetkým esteticky. Charakter, ten majú všetky tri vozidlá veľmi podobný, avšak nejde o jednoduchý rebadging. Audi Q4 e-tron sa predsa len odlišuje.
Kľúčové fakty o Audi Q4 e-tron:
- svojím spôsobom ide o elektrickú verziu modelov Q3 a Q3 Sportback, ale v prvom rade o prerobenú Škodu Enyaq iV a VW ID.4;
- vyrába sa v dvoch karosériách – ako štandardná verzia SUV a tiež ako Sportback, čo je SUV-kupé (za príplatok menej ako 2 000 eur);
- stojí na podvozkovej platforme MEB spoločnosti Volkswagen, je stavaná na pohon zadných kolies a 4×4 (quattro);
- za hlavného prémiového konkurenta sa považuje Mercedes-Benz EQA (test Mercedesu EQA je tu);
- v predaji sú 4 konfigurácie pohonu: základ je 35, 40, 45 quattro a 50 quattro;
- podvozok vždy využíva prednú nápravu typu MacPherson a vzadu 4-prvkové zavesenie Multi-link;
- elektrický dojazd sa pohybuje v rozpätí 313 až 520 kilometrov, v závislosti od konfigurácie pohonu a batérie;
- cena testovaného Q4 e-tron v konfigurácii 50 quattro 220 kW predstavovala 77 613 eur.
INÝ AKO AUDI E-TRON: Audi Q4 e-tron s cenou od 46 110 eur je najlacnejší elektromobil prémiovej nemeckej značky, fakticky vstupenka do sveta elektromobility. Model e-tron sa totiž predáva už za takmer 69-tisíc eur, čo je podstatný rozdiel a aj šoférovanie týchto vozidiel prináša citeľné rozdiely. e-tron je podstatne tuhší a športovejší. Lenže nemožno Q4 e-tron podceňovať, pretože plní úlohu, na ktorú je e-tron už trocha prekvalifikovaný – úlohu každodenného rodinného alebo pracovného auta. Má totiž okolo seba auru luxusu vďaka štyrom prepleteným kruhom v logu, modernú a perspektívnu techniku pohonu a s tým spojené nízke prevádzkové náklady. Ak do tejto súhry započítam ešte primerane veľký kufor, strešné lyžiny a inteligentný asistent jazdy, máme tu potenciál osloviť aj osobu mimo konvenčného spektra zákazníkov Audi. Veď keď si za relatívne blízke ceny môžete vybrať medzi Škodou, Volkswagenom a Audi, prikloniť sa k štyrom kruhom začne byť celkom reálnou možnosťou.
SOLÍDNY KUS AUTA: Audi Q4 e-tron sa zaraďuje medzi kompaktné SUV, čomu nasvedčuje aj celková dĺžka 4 588 mm. Tento údaj ale nie je celkom relevantný, pretože nevypovedá nič o veľkosti previsov karosérie a rázvore – a práve ich pomery stanovujú vnútorné priestorové pomery. S rázvorom s dĺžkou 2 764 mm a skutočne krátkymi prevismi ide o vskutku priestranné auto, ktorého prednosti vystupujú do popredia predovšetkým v priestore zadných pasažierov. Majú veľa priestoru na kolená a aj šírka vozidla 1 865 mm umožňuje posadiť dozadu dvoch dospelých ľudí bez väčších kompromisov v komforte.
Krátky zadný previs predpovedá menší batožinový priestor. Q4 e-tron to kompenzuje zadnými partiami v štýle klasického SUV, batožinový priestor dosahuje kapacitu 520 dm3, ktorý sa po sklopení zadných sedadiel zväčší na trojnásobok. Pláto je pevné, dá sa položiť na podlahu – excelentné. Škoda, že na bokoch nie sú skrinky a zadné sedadlá nemožno sklopiť z kufra. Chýba tu aj tunel vedúci cez stredové operadlo, čo považujem za celkom veľký nedostatok. Tušíte správne, v tejto verzii stredové operadlo nemožno sklopiť do polohy lakťovej opierky, takže deti si budú musieť odkladať fľašky s nápojmi do madiel dverí, kam z detskej sedačky nedosiahnu. Pre dospelých pasažierov je to však dobré riešenie. Q4 e-tron sa dodáva aj vo výbave, v ktorej možno stredové operadlo sklopiť.
INTERIÉR PRE VODIČA A SPOLUJAZDCA: Priaznivo hodnotím aj priestor pre vodiča a spolujazdca. Je to iné Audi, než tie, na ktoré sme boli doteraz zvyknutí. Automobilka ponechala koncernovú koncepciu interiéru a vylepšila detaily. Vo výsledku je tak predný interiér priestranný a vzdušný a vyhýba sa silenému minimalizmu tým, že nápadne natáča stredový panel k vodičovi. Prečo je k nemu natočený displej a ovládač klimatizácie, ale nie panel s ovládačom prevodovky, neviem. V každom prípade to nie je natočenie, ale celkové ergonomické vyhotovenie, čo prospieva ovládateľnosti. Napriek tomu, že nie som fanúšikom grafického vyhotovenia súčasných infotainmentov od Audi, v Q4 e-tron vhodne ladí s celkovým interiérom a zodpovedá charakteru vozidla.
Materiálové vyhotovenie je v podstate v poriadku, ale nezodpovedá autu s cenovkou viac ako 77-tisíc eur. Rozsiahle využívanie plastových obložení a krytov pôsobí lacným dojmom. Keď si k tomu pripočítate látkové čalúnenie, interiéru chýba prémiový charakter. Rozhodne pri kúpe Audi Q4 e-tron odporúčam zvážiť nákup S line interiéru, ktorý ponúka krásne sedadlá s príťažlivým vzorom šitia vpredu aj vzadu či športový volant.
Ergonómia kokpitu vodiča je napokon na dobrej úrovni. Spočiatku som mal obavy z plochých ovládačov na multifunkčnom volante, ale keď som zistil, že niektoré reagujú až na zatlačenie a sú oddelené hmatateľnými drážkami, nemal som veľa dôvodov na kritiku. Len tie, ktoré sa ovládajú dotykom, som občas stlačil počas točenia volantom. Ovládač klimatizácie vyzerá plne digitálny a dotykový, ale v skutočnosti sa vybrané funkcie ovládajú dvojsmernými tlačidlami s nízkym zdvihom a výbornou odozvou na stlačenie. Toto považujem za šikovné riešenie, ktoré má priaznivý vplyv na pozornosť a bezpečnosť. Uznávam však, že trocha zbytočne na mňa pôsobil vysunutý panel s ovládačom prevodovky. Keďže ide o riešenie shift-by-wire, boli potrebné takéto rozmery? O tento panel si neopriete zápästie ani neplní inú sekundárnu funkciu, teda pokojne mohol byť priestorovo úspornejší a namiesto toho by bolo viac miesta na odkladacie priestory. Tie sú pomerne hlboko a výrobca musel domontovať lacno vyzerajúcu posuvnú lakťovú opierku s nastaviteľným sklonom.
Za problém považujem aj to, že hoci bolo testované Audi Q4 e-tron vybavené bezdrôtovou nabíjačkou smartfónov, môj sedempalcový Samsung Galaxy Note20 Ultra sa sem nevošiel, teda táto funkcia celkom stráca zmysel.
JAZDNÉ VLASTNOSTI: V redakčnom teste sme mali zapožičanú konfiguráciu Q4 50 e-tron quattro. Prvé dve verzie 35 a 40 majú len pohon zadných kolies, 45 a 50 sú už štvorkolky s dvomi elektrickými motormi. Jeden je vpredu, druhý vzadu a spoločne vytvárajú maximálny krútiaci moment až 460 Nm. Ak by vás to zaujímalo, ten predný elektrický motor s maximálnym výkonom 220 kW (299 koní) váži len 85 kilogramov. Podstatne viac má trakčný akumulátor s brutto kapacitou 82 kWh, z toho je využiteľných 76,6 kWh, je však uložený priamo v podvozku, čím znižuje ťažisko vozidla. Spodný kryt batérie je vidieť, keď si ľahnete pod auto, možno vás vtedy prekvapí, že svetlá výška vlastne vôbec nie je veľká. Toto je iné SUV, než tie, ktoré do určitej miery nahradia off-roady – napokon, Q4 e-tron má v osvedčení o evidencii v riadku 21 uvedené, že ide o „AC KOMBI“. A za 243 eur si môžete dokúpiť športový podvozok znížený o 15 milimetrov. Do terénu by ste sa teda púšťať nemali, hoci trakcie by malo byť dosť aj na necestách.
Jazdné vlastnosti sú s ohľadom na špecifiká elektrického dvojmotorového pohonu zodpovedajúce stredne veľkému SUV s výkonnejším naftovým motorom s absolútnou kultivovanosťou. Rozhodne je potrebné vyzdvihnúť dynamiku vozidla a pružnosť pohonu prakticky v celom rozsahu rýchlosti až do 180 km/h. To je pre Q4 e-tron 50 quattro maximum, stále je to však o 20 km/h viac ako v základnej motorizácii.
Prednú kapotu tu ešte stále otvoríte. Za bežných okolností by ste nemali riešiť hladinu chladiacej kvapaliny (vľavo), ale dolievanie vody do ostrekovača (vpravo).
Akcelerácia z nuly na 100 km/h za 6,2 sekundy je fajn výsledok, spolujazdec síce neostane v nemom úžasne, ale predchádzanie na diaľnici nerobí vozidlu žiadny problém. Zdá sa, že elektrický motor funguje na doraz až do tých elektronicky obmedzených 180 km/h. Pohotovostná hmotnosť vozidla 2 288 kg (podľa osvedčenia o evidencii) je vskutku dosť, je to aj pol tony viac ako niektoré kompaktné SUV s benzínovým či naftovým motorom. Pri rozbiehaní sa a bežnej jazde dokáže Audi túto hmotnosť dobre maskovať a nedáva ju pocítiť ani vtedy, keď potrebujete vyletieť zo zákruty.
Sú však situácie, keď už takúto váhu nevykompenzujete výkonným pohonom a dostanú zabrať brzdy aj kontrola trakcie, najmä keď sa na poslednú chvíľu rozhodnete zísť z diaľničného obchvatu, ktorý je vyvedený do zákruty. Q4 e-tron si vie poradiť so šoférskymi prehreškami a postará o bezpečné zvládnutie situácie, ale pocítiť silu rútiacich sa vyše dvoch ton vpred v tom hraničnom momente, kedy by ste už očakávali, že sa auto začne natáčať priamo úmerne otočeniu volantom.
Podvozok je naladený skôr komfortne, za bezpečných okolností sa prejavuje skôr neutrálne, príjemne dokáže filtrovať nedokonalosti vozovky a do interiéru neprenáša ani vibrácie, ani nelichotivé zvuky.
Nastavenie jazdných režimov Audi drive select s možnosťou konfigurácie vlastného režimu Individual (vpravo). Nastaviť môžete komfort podvozku aj riadenia, ale stále nie je tak tuhé ako v prípade elektromobilu e-tron.
Zhrnuté, počnúc citlivosťou a jemnosťou riadenia až po nastavenie podvozka považujem Audi Q4 e-tron 50 quattro za šoférsky veľmi príjemné vozidlo, pred športovým charakterom uprednostňuje rozvážnu a pohodlnú jazdu, zároveň má dostatok sily na prevádzku v kopcoch, na diaľniciach, a to aj s plným obsadením.
K celkovému pohodliu za volantom prispieva aj head-up displej s rozšírenou realitou, ktorý je súčasťou balíčka MMI Navigation pro za 3 440 eur. Obsahuje aj položku „Audi smartphone interface“ a trojrežimové zobrazenie virtuálneho kokpitu.
INTELIGENTNÝ JAZDNÝ ASISTENT MENÍ VŠETKO: Čo ma asi najviac zaujalo po týždni jazdenia a prejazdení asi 700 kilometrov, bolo odlišné ovládanie Audi Q4 e-tron od konvenčne poháňaných automobilov. Inteligentná rekuperácia a jazdný asistent naozaj menia každodennú skúsenosť, z môjho pohľadu priaznivo. Keď s autom jazdíte v meste s ľahkou nohou a zapnutou adaptívnou rekuperáciou, vozidlo dokáže samočinne brzdiť, ak vozidlo pred vami spomalí alebo zastaví alebo ak sa blíži zákruta. Ak sa vozidlo pred vami pohybuje stabilnou rýchlosťou, nasleduje ho. Poviete si, že toto auto robí niečo za vás aj napriek vašej vôli, ale nie je to pravda – je to pomôcka, systém odbremeňuje vodiča od potreby používania brzdového pedála, sprievodným efektom je účinná rekuperácia energie pri spomaľovaní. Q4 e-tron na tieto účely využíva ako senzory, tak mapové podklady z navigácie.
Rád používam tempomat kdekoľvek sa dá, aj v meste. Audi Q4 e-tron s adaptívnym tempomatom s funkciou zastavenia a rozbehnutia a udržiavaním v strede jazdného pruhu skutočne umožňuje vodičovi, aby si počas jazdy oddýchol – musí však naďalej držať ruky na volante, aktívne sledovať dopravnú situáciu a v prípade potreby zasiahnuť. Z mojej skúsenosti bola technika v Audi spoľahlivá, nemal som však možnosť testovať ju počas sneženia alebo intenzívneho dažďa.
SPOTREBA ENERGIE: Počas týždňového testu po nájazde asi 700 kilometrov som test bilancoval s priemernou spotrebou 23,0 kWh/100 km, čo je očakávateľná a primeraná hodnota. Išlo o mix jázd v meste a na diaľniciach, pričom vyššími rýchlosťami som jazdil asi tretinu celkovej vzdialenosti. Jednostupňová prevodovka má nepriaznivý vplyv na spotrebu vo vysokej rýchlosti, pretože elektrické motory musia pracovať s vysokým výkonom.
V meste prirodzene dosiahnete nižšiu spotrebu a predpokladane aj dlhší dojazd. Na testovacej trase v meste s dĺžkou 21,7 km som nameral priemernú spotrebu 20,4 kWh/100 km, čo už vyzerá lepšie a keď som sa snažil jazdiť s veľmi ľahkou nohou, bol som schopný jazdiť za 18,6 kWh/100 km. To som dbal na všetky rýchlostné limity, predvídal som a, paradoxne, namiesto rekuperácie som využíval jazdu na zotrvačnosť a občas na neutráli. Nie je to štýl jazdy, ktorý by bol príjemný alebo prirodzený, preto vyššie zmienenú hodnotu 20,4 kWh/100 km považujem za realistickejšiu.
Na fotografii palubného počítača vyššie vidíte, že s batériou nabitou na 86 percent je predpokladaný dojazd 366 kilometrov. Kombinovaná hodnota dojazdu podľa metodiky WLTP je 412 až 488 kilometrov a považujem ju za mierne nadhodnotenú. Trakčný akumulátor má vo verziách 40, 45 quattro a 50 quattro netto kapacitu 76,6 kWh, čo by pri priemernej spotrebe 20,4 kWh/100 km znamenalo reálny dojazd 375 kilometrov.
Inteligentné Matrix LED svetlomety majú slušný dosvit a variabilnú grafiku denného svietenia, ako vodič si môžete kedykoľvek zmeniť svetelný podpis svojho auta.
NABÍJANIE: Počas nabíjania sa zobrazuje zostávajúci čas do plného nabitia a aktuálny stav batérie. Audi Q4 e-tron možno nabíjať doma a tiež na rýchlonabíjacích staniciach, použitá je nabíjacia zásuvka Combo 2 CCS Typ 2. Momentálne sa k autu dodáva v rámci kampane e-tron Bonus aj nabíjacia karta ZSE Drive na 1 rok alebo do 4500 kW (cca 15 000 km) zadarmo, čo je tiež silný argument ku kúpe – vlastne tak máte zabezpečený bezplatný rok prevádzky.
Palubná nabíjačka v základnej verzii Q4 e-tron 35 má výkon 7,2 kW, vyššie verzie vrátane testovanej 11 kW. V cene auta dostanete nabíjacia sadu „compact“ (adaptér na 230 a 400 V s konektorom do auta, nabíjanie na 230 V však potrvá až 30 hodín) aj s nabíjacím káblom Typ 2, na nabíjacích staniciach s jednosmerným prúdom DC môžete nabíjať výkonom 22 kW (3-fázy, 32A) – to zaberie asi 7 hodín. Maximálny výkon nabíjania na ultrarýchlej nabíjacej stanici je 125 kW a hoci takýto výkon málokedy dosiahnete aj v praxi, budete schopní mať batériu takmer plnú za pol až trištvrte hodinu.
Čas strávený nabíjaním elektromobilu nepovažujem za dôležitý, pretože toto auto si nikto nebude kupovať ako hlavné v prípade, že jazdí na dlhé vzdialenosti. Toto je auto do mesta a vzdialenosti do 300 kilometrov a podmienkou bezproblémového používania je tak stabilnejší životný štýl majiteľa.
Autor redakčného testu pri Audi Q4 e-tron 50 quattro
[CAR id=17134]
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia