Test BMW iX xDrive40: Zrodený ako elektromobil
Testovaný model nie je ani prvé elektrické vozidlo od BMW, ani prvé, ktoré vzniklo iba ako elektromobil. No je prvé, ktoré sa k nám dostalo s najmodernejšou generáciou tohto pohonu.
Vydané Text: Erik Stríž (Editor príspevku)
### Priestorový luxus
Vozidlá, ktoré presahujú do viacerých kategórií, jazdia po cestách už nejaký čas. Avšak až s príchodom elektromobilov dostal výraz crossover, čiže z každého rožku čosi, ten správny význam. Sám totiž hľadám, kam ho zaradiť. Na [SUV](https://autoviny.sk/obsah/znacka/suv) síce má pohon všetkých kolies (elektromotorom v každej náprave) a zvýšené sedenie, no so svetlou výškou by som to ďalej ako na štrkovú cestu neskúšal. Na [kombi](https://autoviny.sk/obsah/znacka/kombi) je to vysoké a na [MPV](https://autoviny.sk/obsah/znacka/mpv) sa tiež veľmi nehrá – napriek **veľkému batožinovému priestoru** (**500/1 750 dm3**) a príkladnej variabilite pri sklápaní delených operadiel zadných sedadiel a veľkému priestoru pod dvojitým dnom, ideálnym na uloženie nabíjacích káblov a vynikajúcim rozhľadom z vozidla.
Netradičným tvarom zadnej časti dominujú úzke LED svetlomety, k dispozícii je aj obrovský otvor na batožinu
Veľkorysý a vzdušný interiér dostal netradičné stvárnenie, zakrivená plocha s displejmi smeruje na vodiča
Predné sedadlá majú integrovanú opierku, môžu poskytnúť masáž a čalúnenie je z recyklovaných materiálov
Nová ergonómia priniesla nastavovanie sedadiel na dverách, tie sa otvárajú tlačidlom
Krištáľový povrch ovládacích prvkov v kombinácii s drevom, tlačidlá ako súčasť povrchu
Trojdielne samostatne do roviny sklopné operadlá a miesto pod podlahou – vzorová variabilita
### Rýchlo a pohodlne
Ak by sme mali hovoriť o **dynamike** tohto [elektromobilu](https://autoviny.sk/obsah/znacka/elektromobil), tak všetko sa odvíja od **systémového krútiaceho momentu s hodnotou 630 Nm**, ktorý vzniká z dvoch elektromotorov. Vďaka tomu trvá zrýchlenie z 0 na 100 km/h iba 6,1 sekundy.
Keďže tento krútiaci moment je dostupný kedykoľvek, hneď a okamžite, je vhodné posádku na plánované zrýchľovanie, napríklad pri predbiehaní, vopred upozorniť. Inak hrozí náhly kontakt ich hláv s opierkami. A to nemusí byť každému príjemné.
K tomu sa pridáva **vzduchové odpruženie na oboch nápravách**, takže jazda je nesmierne pohodlná, príjemná a plavná. Ale prejazd zákrutami si podvozok stráži a napriek **hmotnosti prevyšujúcej 2 400 kg** cez ne prechádza bez zbytočných náklonov. Nehovoriac o tichu na palube, ktoré je nesmierne návykové. Aj pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h sme sa mohli rozprávať úplne pokojne bez zvyšovania hlasu. A to i s cestujúcimi na zadných sedadlách. Keďže vozidlo využíva bezrámové okná, považujeme to za **konštruktérsky zázrak**.
### Dojazd a spotreba
Spotreba elektrickej energie sa pohybovala niekde nad 21 kWh/100 km, čo znamená dojazd jemne **nad 300 km**. V prípade potreby vám vie navigácia povedať, kde sa nachádzajú najbližšie nabíjačky, aj **koľko bude trvať nabíjanie**, čo je veľmi vhodná informácia, zvlášť, keď cestujete na dlhšie trasy.
[CAR id=17131]
Bev, BMW, Christoph Waltz, E-Mobilita, Elektro, Elektromobil, Ev, Hodnotenie, Pr, Pre, Recenzia, Str, Test
Inzercia