TEST VW TIGUAN ALLSPACE: Je lepší v nafte či s benzínom?
Keď potrebujete naozaj veľa priestoru, Volkswagen Tiguan Allspace je na to ideálny kandidát. Keď v ňom hľadáte vysoký výkon a pohon 4 x 4, máte na výber, či chcete benzínový alebo naftový motor. Ktorý je lepší?
Vydané Text: Erik Stríž (Editor príspevku)
Silueta Tiguanu Allspace je trochu odlišná od krátkeho. Všimnite si spodnú líniu okien, ktorá sa ku koncu dvíha
Tiguan Allspace je kus krásneho auta. Pre rodiny je to SUV z ríše snov
Allspace exceluje najmä vzadu. Je tu neskutočne veľa miesta. Preto je v ponuke aj 7-miestna verzia. O komfort pasažierov je postarané vďaka klimatizácii aj odkladacím priestorom.
Batožinový priestor je obrovský. Dobrou vychytávkou je odnímateľné magnetické svetielko. Nikdy neviete, kedy sa môže zísť
Možnosť preklopiť dopredu operadlo sa hodí
Možnosť zobraziť mapu medzi virtuálnymi budíkmi je skvelá vec
Vpredu rozdiel voči krátkej verzii nespozorujete
Auto s motorom TSI nemalo DCC. Určite odporúčame si za adaptívny podvozok priplatiť. Rozdiel v komforte podvozka je zásadný. Režim Offroad Expert si môžete prispôsobiť. Brzdové svetlá majú premenlivú grafiku.
S pohonom všetkých štyroch kolies 4Motion Active Control sú popri „cestných“ k dispozícii aj ďalšie jazdné režimy: Snow (sneh), Off-road (terén) a Off-road expert. Pri terénnych režimoch elektronika naplno bdie a simuluje uzávierky diferenciálov pre maximálnu trakciu. Vyskúšali sme si kríženie náprav a Tiguan nemá problém sa pohnúť ani s dvoma odľahčenými kolesami. Volkswagen má všeobecne mimoriadne prepracované trakčné systémy. Žiadne zbytočné hrabanie kolesami – odľahčené koleso systém pribrzdí, aby cez diferenciál preniesol krútiaci moment motora na opačnú stranu nápravy. Režim Off-road expert umožňuje manuálne nastavenie všetkých parametrov, ako sú trakčná kontrola, činnosť asistenta zjazdu z kopca, prácu medzinápravového diferenciálu a ďalšie. V režime Off-road sa v noci taktiež aktivujú všetky segmenty svetiel IQ.Light spolu s hmlovkami, aby ste mali maximálny výhľad na terén okolo seba.
Keď už spomínam svetlá – je to ďalší príplatok, ktorý určite odporúčam si zvoliť. Svietia vynikajúco, precízne vyrezávajú okolitú premávku z lúča diaľkových svetiel, aby nikoho neoslňovali a dokonca stlmujú tie segmenty, ktoré osvetľujú dopravné značenie, aby ich odraz neoslňoval vás. Navyše s nimi dostanete zaujímavý LED pásik rozpínajúci sa naprieč celou maskou chladiča. V noci sa tak Tiguan prezentuje nezameniteľným svetelným podpisom.
### Fotogaléria: VW Tiguan Allspace 2.0 TSI
[GALLERY id=32005]
### Hlavná otázka A teraz k pointe celého testu. Nafta, alebo benzín? V prípade porovnávaných modelov je ich výkon podobný. S motorom 2.0 TSI má Tiguan Allspace výkon 140 kW (190 k) a krútiaci moment 320 Nm už od 1 500 otáčok za minútu. Motor 2.0 TDI EVO dáva v jeho silnejšom naladení výkon 147 kW (200 k) a krútiaci moment až 400 Nm, aj keď netradične dostupný neskôr než v prípade benzínového motora: pri 1 750 otáčkach. Silnejší naftový motor mať nemôžete, pri benzínovom je v ponuke ešte výkonnejšia verzia (180 kW/245 k). Udávané parametre zrýchlenia na 100 km/h od seba delí jedna desatina sekundy v prospech slabšieho TSI (7,8 vs. 7,7 s), v maximálke vyhráva TDI, aj keď iba o 3 km/h (216 vs. 213 km/h).
### Prvý dojem?
Naftový Tiguan je v nízkych otáčkach naozaj lenivejší. Dlhšie mu trvá, než sa „nadýchne“ a aj prevodovka ho v režime D pocitovo viac dusí. Motor je našťastie kultivovaný a klasický klepot naftiaka počuť najviac zvonku. Vnútri je hneď jasné, aké palivo tankujete, ale nie je to nič nepríjemné. Veľmi dobrou fintou je jazdenie v športovom režime prevodovky. Ten premení naftový Tiguan na oveľa lepšie auto. Žiadne podtáčanie, miesto toho ochotné podraďovanie pri brzdení do zákruty. Skrátka paráda. Navyše bez výraznejšej pokuty v podobe zvýšenej spotreby. Ak si však myslíte, že s naftovým motorom bude Tiguan lámať rekordy v spotrebe, musíte trochu poopraviť svoje očakávania. Mimo mesta sa dá jazdiť za 6,2 l/100km, môj priemer bol však v okolí 7,5 l/100km. Ten však zahŕňal aj dynamickú jazdu. Musím ešte podotknúť, že auto som si preberal na test s takmer nulovým nájazdom. Po riadnom zábehu pôjde spotreba určite dole, možno aj na udávaných 6,4 l/100km.
Benzínový model je citeľne kultivovanejší, počuteľne tichší a merateľne ochotnejší v zrýchlení, aj keď v pružnosti v okolí stredného pásma otáčok má nafta navrch. Mám však pocit, že jeho spojenie s prevodovkou DSG je prirodzenejšie a lepšie si s ňou rozumie. S benzínovým motorom je Tiguan Allspace pocitovo drahší – jeho hladký chod a krajší zvuk pri zrýchľovaní skrátka vytvárajú dojem hodnotnejšieho auta. Spotreba? Opäť som mal šťastie na „surový“ kus. V meste som jazdil za 9 až 10 litrov, ale mimomestská priemerka so zdravou porciou diaľnic vedela spadnúť na 8 l/100. Celkový priemer bol 8,7 l/100km a rozdiel v porovnaní s naftovou verziou bol menší, než som čakal. Len pre úplnosť dodávam, že udávaná kombinovaná spotreba pre tento model je 8,1 l/100km.
### A čo cena?
Rozdiel v nákupnej cene áut pri dorovnaní výbav je nemalých 2 800 € v prospech benzínového modelu. To znamená, že ak neplánujete najazdiť naozaj vysoký počet kilometrov ročne (ideálne na dlhých trasách), naftový variant sa vám nevyplatí. Môžete si ho však obhájiť vyšším dojazdom na jednu nádrž alebo silnejším záťahom motora v strednom pásme otáčok. Určite vás nebudem od naftovej verzie odhovárať. Sofistikované katalyzátory a dvojité vstrekovanie močoviny znamenajú, že obe verzia spĺňajú tie najvyššie nároky na emisie. Na záver len jedna pripomienka: nezabudnite si objednať svetlomety IQ.Light a k väčším kolesám aj podvozok DCC!
[CAR id=17129]
[CAR id=17130]
Inzercia