Test: Hyundai ponúka azda najzábavnejšie auto na trhu. Jeho i20 N je takmer dokonalé, má len zopár chybičiek

N, R, GTI, GSI, RS, Sport, ST. Nie, nesnažím sa zanechať kódovanú správu. Ide len o drobný výpočet cenovo dostupných označení športových áut. Niektoré v sebe evokujú silný historický odkaz, iné zase modernu a zábavu. Je jedno či ste fanúšikom ázijských hothatchov alebo sa skôr prikláňate k nemeckej konkurencii. O písmene N ste už určite počuli. Veď azda neexistuje žiadny automobilový nadšenec, ktorý by si aspoň raz za život „nevygooglil“ Hyundai i30 N.
Vydané  Text: 
Ale počkať. Toto nie je recenzia na jedno z najlepších áut na trhu. Dnes sa totiž pozrieme na jedno z najzábavnejších áut do 30-tisíc, ktoré taktiež nesie písmenko N, pochádza z Ázie a doslova vás napumpuje endorfínmi. Áno, mal som tú česť vyskúšať si maličkú raketu i20 N a poviem vám, na trhu by ste asi ťažko hľadali auto, ktoré je tak nadopované emóciami a skvelými jazdnými vlastnosťami. ### Na nič sa nehrá A keď už mám testovať Nko, tak si ho poprosím v tradičnej modrej farbe. To len preto, aby bolo jasne vidieť, k akej rodine sa hlásim. Viem si predstaviť, akým spôsobom Hyundai namiešal lekvár, ktorým oblial klasickú i20. Zobral poriadnu dávku steroidov, okorenil to jemne pikantnou chilli omáčkou a na vrch pridal štipku drzosti. i20 N totiž už na prvý pohľad vyslovene kričí, že s ňou bude poriadna zábava.
Modrý lak, 18-palcový športové disky kolies, čierny športový spojler, reálna koncovka výfuku (aj s aktívnou klapkou!), trojuholníkové hmlové zadné svetlo a červená linka po obvode karosérie. To je len zopár položiek z konfigurácie, ktoré by vám mali postaviť chlpy na rukách. Ázijský dizajn v spojení s nemeckou pomstou snáď nemôže vyzerať lepšie. Samozrejme, že niekto by mohol namietať, že i20 N je predsa len príliš ázijské na naše pomery, ale veď o to tu ide! Auto z Južnej Kórey nemôže hrať strojenú nemeckú sonátu. Musí sa jasne odlíšiť a do sa Hyundai podarilo na 110%.
### Pútač pozornosti Pri [Renaulte Arkana](https://www.autoviny.sk/testy/123101/test-renault-arkana-e-tech-hybrid-ma-pod-kapotou-komplikovany-orchester-zalozeny-na-vedomostiach-z-formula-1-ako-sa-sprava-v-beznom-svete) som si myslel, že auto s pomernej nízkou cenovkou nemôže dostávať viac zvedavých pohľadov. Mýlil som sa. Hyundai so svojou N divíziou totiž nastolil kult, ktorý chce ochutnať azda každý. Vopred sa ospravedlňujem všetkým, ktorých z tohto testu mohol bolieť krk. Ale i20 N tu nie je len na to, aby ste si mohli vyskúšať motoršport v jeho najlepšej civilnej verzii, ale aj na to, aby pútala čo najviac pozornosti. Povedzme si úprimne, že takéto auto si nekúpi niekto, kto nechce vytŕčať z davu.
Veď už len ten športový spojler, ktorý sa vyníma na vrchu dverí batožinového priestoru je tak veľký, že každý sa ho chce dotknúť a skúsiť, či to tam nie je len dorobené. Ak by vám ale nestačil len zovňajšok, čo tak sa započúvať do zvukového prejavu. „Jedna-šestka“ pod kapotou dokáže aj vďaka **aktívnej klapke vo výfuku** narobiť poriadny humbuk. A môžeme sa staviť, že drvivá väčšina ľudí, ktorým ukážete, ako viete „prdieť“, si tipne, že pod kapotou je minimálne dvojliter. ### Radosť z jazdy… (Sorry, BMW) No ale poďme na to, čo má definovať divíziu N. Možno so slovami radosť z jazdy urazím niekoho od BMW, ale šoférovanie i20 N sa asi nedá lepšie opísať. To auto sa nebojí prenášania hmotnosti, rýchlych zákrut a hlavne prenosu výkonu na cestu. **204 benzínových koní** na 1 190 kilogramov hmotnosti dokáže do sedadla zatlačiť neskutočným spôsobom.
Pri prejazde zákrutami sa navyše môžete spoľahnúť na **perfektný podvozok**. Ten je síce pre civilnú jazdu tvrdý ako trestná lavica, no keď z neho vyžmýkate maximum, budete prekvapený. Auto sa nebojí oprieť o vonkajšiu pneumatiku, zahryznúť sa do asfaltu a vyrezať dokonalú zákrutu. Aj keď je zadná náprava len jednoduchá, možno práve ona dodáva i20 N jej charakteristický prejav. Ako napísal kolega Juraj pri teste tohto malého škriatka do printového magazínu auto motor a šport, i20 N vám niekedy môže pripomínať malého psíka, ktorý zdvíha jednu nohu pri značkovaní teritória.
### Značkuje si teritórium Presne tak sa totiž správa i20 N pri rýchlej jazde zákrutami. Doslova si značkuje svoje teritórium, aby bolo všetkým Nemcom jasné, kto je tu pánom. Zmienenú symfóniu radosti navyše dopĺňa **dokonalá prevodovka**, ktorá má dráhy presné ako atómové hodiny v CERNe. Športové riadenie poskytuje vodičovi skvelú odozvu od kolies a reakcie na plyn sú takmer okamžité. K pohonnému ústrojenstvu asi niet viac čo dodať. Avšak jedna vec ma nemilo prekvapila. Napriek tomu, že i2O N dokáže lietať zákrutami Pezinskej baby, trhať asfalt na Slovakia Ringu a zároveň byť normálnym mestským autom, je až zarážajúce, ako rýchlo dokážu brzdy povedať „Au revoir“. Ak by som si kupoval i20 N pre svoje víkendové potešenie na okruhu alebo vybláznenie sa tam, kde to premávka dovoľuje, brzdy by boli prvým bodom na mojom zozname úprav.
### Extra tlačidlá, extra emócie Podobne ako navonok, aj vo vnútri je vďaka volantu ihneď vidieť rodovú príslušnosť malej i20. **Dve extra tlačidlá na volante** dokážu urobiť z inak kultivovaného mestského autíčka beštiu s poriadnou dávkou drzosti. Obe je možné individuálne konfigurovať, no **len v surovom režime N je to to pravé orechové**. Navyše volant nie je jediným artiklom, ktorý Nko odlišuje od klasickej i20. **Digitálny prístrojový štít** dokáže v režime N zobrazovať najdôležitejšie informácie o jazde.
Okrem toho aj displej infotainmentu je možné prepnúť do režimu N, ktorý vám ukáže aktuálne informácie o vašom aute. Zaujímavý je aj **ukazovateľ preťaženia**, ktorý je akousi povinnosťou divízie N. **Nami testovaná i20 N sa na trhu ponúka za cenu 25 290 eur**. Teda za cenu, za ktorú si pri konkurencii môžete dovoliť litrový trojvalec. Je len škoda, že takmer všetky autá v tomto segmente dnes vsádzajú na nepríjemne tvrdé plasty v interiéri. To už sme naozaj zabudli na začiatok tohto tisícročia, kedy aj takéto autá mali aspoň určitú dávku mäkkej vrstvy na palubke?
### Štyridsať… Je však pravda, že pri jazde na okruhu vám bude asi jedno, z čoho je vyrobené obloženie dverí a palubnej dosky. Avšak z civilného hľadiska by to bolo určite pridanou hodnotou. Ale žiaľ, trend je dnes už raz taký. Okrem **slabších bŕzd a tvrdého podvozku** som si počas testu i20 N všimol ešte jednu nepotešujúcu vec. 40-litrová nádrž. Slovom štyridsať. Presne to je objem, ktorý vám má postačiť na vybláznenie sa na okruhu. Aby to odo mňa nevyzeralo hlúpo, 40 litrov je bežný objem v tomto segmente. Avšak pri aute, ktoré má pri športovej jazde vyšší apetít, je to málo. Skutočne málo. Odhliadnuc od týchto troch technických negatív a od tvrdých plastov v interiéri, je **i20 N dokonalé auto**. A osobne si dovolím tvrdiť, že je to **jedno z najzábavnejších áut na našom trhu**. [CAR id=17128]




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.




Inzercia

Inzercia