TEST: Renault Trafic SpaceClass je luxusná dodávka bez kompromisov. Navyše stojí menej než veľké SUV
Renault Trafic SpaceClass je osobná dodávka, s ktorou budete chcieť jazdiť každý deň.
Vydané Text: Peter Orosz
Jedinou rodinnou alternatívou v ponuke značky Renault tak je práve testovaný Trafic SpaceClass, ktorý prednedávnom prišiel na náš trh v modernizovanej verzii. A hneď na prvý pohľad musíme uznať, že ide o mimoriadne dobre vyzerajúcu osobnú dodávku. Výrazná predná maska s chrómovými doplnkami, Full LED svetlomety, zliatinové disky kolies, tónované bočné sklá či sympatická bordová farba dávajú jasne najavo, že cement ani europalety sa v tomto aute prevážať nebudú. Po stránke exteriérového vzhľadu sa za SpaceClass rozhodne nemusí nikto hanbiť, práve naopak. **Oveľa väčšie prekvapenie však nastalo vo vnútri pri pohľade na pracovisko vodiča.**
Palubná doska je úplne nová a nesie prvky osobných modelov značky. Zaujme pekný volant s výškovým aj pozdĺžnym nastavením, dotykový displej multimediálneho systému aj automatická klimatizácia s elegantným ovládaním. Celok navyše nepôsobí ako kus sivého plastu, materiály sú kvalitné a nechýbajú ani dekoračné panely s luxusným vzorom. **Zo vzhľadu aj spracovania sme boli nadšení, no skutočnú oslavu si zaslúžia samotné sedadlá.** Okrem výborného posedu za volantom poskytnú priam dokonalú oporu pre stehná aj chrbticu. A to sú vety dvojmetrového vodiča, ktorý s Traficom SpaceClass absolvoval takmer 600 kilometrov bez zastávky. Sú pohodlné, anatomické a cestovanie v nich je doslova relax. Bonusom sú nastaviteľné opierky či dokonca vyhrievanie v zimných podmienkach.
### Ťažké a komplikované
Ďalších šesť sedadiel potom nájdete v priestore pre cestujúcich vzadu. Napriek tomu, že na pohľad pôsobia ako samostatné, v skutočnosti ide o dve lavice v konfigurácii 60:40. To znamená, že dve sedadlá v rade sú spojené a krajné môžete vybrať pre vytvorenie uličky alebo priestoru na dlhé predmety. Lavice okrem toho môžete posúvať vďaka zabudovaným koľajničkám v podlahe po takmer celej dĺžke zadnej časti alebo ich nakonfigurovať do zostavy pripomínajúcej vlakové kupé. Lavicu však nemôžete otočiť len tak, celý rad totiž musíte vybrať z auta a poskladať nanovo. Nám sa to podarilo, ale **vyberanie a následná inštalácia lavice nie je činnosť, ktorú budete chcieť vykonávať často.**
Napriek tomu, že lavica sa skladá z dvoch častí (2:1), každá z nich je mimoriadne ťažká a neexistuje spôsob ako ich pohodlne uchytiť alebo stabilne položiť na zem bez toho, aby ste neriskovali poškodenie mechanizmu uchytenia. Ešte väčší problém sme však mali pri opätovnom skladaní lavice naspäť do auta. Zatiaľ čo väčšiu časť sme zaistili bez väčších problémov, krajné sedadlo sme museli pri zaisťovaní zosynchronizovať nielen s koľajničkou, ale tiež so zvyškom lavice, do ktorej má časť mechanizmu samostatného sedadla zapadnúť. Tento proces je mimoriadne komplikovaný a vyžaduje čas, trpezlivosť a v neposlednom rade aj fyzickú silu zaobchádzať s ťažkou lavicou. **Výborné možnosti variability tak mimoriadne komplikuje samotná konštrukcia a hmotnosť sedadiel.**
Pokiaľ môžete, nechajte si sedadlá nakonfigurovať predajcom do želanej podoby a využívať maximálne ich sklápanie či posúvanie v koľajničkách, ktoré je pomerne jednoduché. Navyše si posúvaním lavice môžete zväčšovať a zmenšovať batožinový priestor podľa potreby. Príjemne nás v batožinovom priestore prekvapilo napríklad plato, ktoré izoluje posádku od batožinového priestoru a obmedzuje hluk na palube.
### Jazdí výborne
Veľmi dobrú prácu na odhlučnení odviedli konštruktéri aj pri potláčaní aerodynamického šumu či zvukov od motora a podvozka. Samozrejme, nad 120 km/h už dodávka začne prejavovať svoju stavbu karosérie, no pri bežnej prevádzke ide o tiché presúvadlo.
V zmiešanej prevádzke sme dosiahli priemernú spotrebu 9,9 l/100 km. Metodika WLTP ale namerala 7,7 l/100 km.
Traficu s týmto motorom nerobia problémy ani kopce či kľukaté cesty, kde vynikne predovšetkým podvozok. Ten je na pomery dodávok veľmi dobre vyladený s minimálnym prenosom rázov či vibrácii do interiéru a dobrým držaním stopy v zákrutách bez nebezpečných náklonov karosérie. A keď už sme pri konštrukcii, ani na rozbitých cestách či poľnej ceste sme nepočuli žiadne vŕzganie či iné pazvuky od karosérie, čo nás milo prekvapilo. **Trafic SpaceClass je tak pozoruhodne tuhý, obratný a civilizovaný spoločník na každú príležitosť.**
Pokiaľ by ste si ho však chceli zaobstarať ako rodinné vozidlo na sídlisko, **odporúčame uprednostniť kratšiu verziu L1 s dĺžkou na hranici 5 metrov.** Testovaná predĺžená verzia totiž meria až 5 480 mm, čo môže spôsobiť problémy pri parkovaní na spomínaných sídliskách, kde dochádza postupnému obmedzovaniu vozidiel s dĺžkou nad 5 metrov, výberom kratšej verzie sa tak elegantne vyhnete problémom s mestskou políciou.
Dodávka, Headline, Mpv, Osobná Dodávka, Recenzia, Renault, Review, Rodinné Auto, Spaceclass, Test, Trafic, Van
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Inzercia