TEST DONGFENG SERES 3: Naše skúsenosti, ako jazdí, za koľko a čo obsahuje výbava

Mestské SUV, ktorého prevádzka stojí len desiatky eur mesačne. Seres 3 sa pustil do boja s etablovanými výrobcami automobilov zhurta, okrem dizajnu a cenovej výhodnosti zaujme aj prehľadnou obchodnou ponukou.
Vydané  Text: 
DongFeng je na Slovensku horúcou novinkou, ale nemožno povedať, že by bol neznámou značkou. Pre našinca môže znieť kuriózne, že dnes už päťdesiatdvaročná firma Dongfeng Motor Group sídli priamo v čínskom Wuhane, spolupracuje so spoločnosťami ako Honda, Kia, Nissan či Stellantis, vlastné modely predáva na viacerých európskych trhoch a aktuálne dosahuje trhovú kapitalizáciu sedem a pol miliardy eur. Na Slovensku dnes môžete kúpiť už niekoľko modelov značky, Fengon Seres 3 je menším z nich, ale najdrahším, pretože sa predáva výhradne ako elektromobil. Základná cena je 32 990 eur a od ostatných dvoch sa líši aj pomenovaním stupňov výbavy. Zatiaľ čo ostatné pracujú so zrozumiteľnými názvami Classic, Classic+ a Luxury, Seres 3 sa dodáva v konfiguráciách L2 a L4. Nejde sa však o označenie celkovej dĺžky, ako býva zvykom pri použití písmena „L“, v tomto prípade ide o stupeň výbavy. Začnime ale tým, čo obyčajne stojí na samotnom začiatku výberu konfigurácie – pohonom.
Už v základnej výbave L2 si model Seres 3 osvojil zadné LED svetlá s dynamickými smerovkami.
### Jedna motorizácia pre všetkých DongFeng Fengon Seres 3 je v súčasnosti v predaji len v jedinej motorizácii. Pri autách so spaľovacím motorom to nie je bežné, pri elektromobiloch áno. Ide o pohon založený na vpredu uloženom synchrónnom elektrickom motore s permanentným magnetom, ktorý je schopný vyvinúť maximálny výkon 120 kW (163 k). To neznie zle, takisto maximálny krútiaci moment 300 Nm môžeme smelo považovať za nadštandard.
Elektrický motor s maximálnym výkonom 120 kW a krútiacim momentom až 300 Nm patrí skôr k tomu lepšiemu, čo dnes na trhu s kompaktnými SUV nájdete
Za nevýhodu môžeme považovať, že tento celkom silný motor poháňa iba prednú nápravu, 4×4 nie je v prípade Seresu 3 k dispozícii ani za príplatok. Prevodovka je tiež iba jedna, výrobca ju označuje ako automatickú. Keďže zákazník nemá možnosť voľby motorizácie, musí sa spoliehať na jazdné režimy Eco, Normal a Sport, ktoré ovplyvňujú dynamiku vozidla. Ich vplyv na prejav motora je signifikantný a v režimoch Normal a Sport budete potrebovať veľmi citlivú nohu, pretože akceleračný pedál je jemný a reakcie motora prudké. Naopak, brzdy by si zaslúžili viac pozornosti výrobcu, pôsobia skôr mäkko. Alternatívou by mala byť rekuperácia v najsilnejšom z troch režimov, lenže ani tá nedokáže nahradiť funkciu jazdy jedným pedálom pre svoj slabý výkon. Táto motorizácia umožňuje dôraznú akceleráciu a nerobí mu problém ani plne obsadený interiér, pri diaľničných rýchlostiach sa prejavuje ako neustále pripravený na predchádzanie a vždy je celkom tichý. Relatívne rýchle nabíjanie rieši dlhé trasy, ale hlavným teritóriom elektrického SUV je mesto.
V meste jazdí svižne a aj vysoké rýchlosti zvláda s nadhľadom. Podvozok je v porovnaní s väčším modelom Fengon 5 komfortnejší, oceňujeme aj pohodlné sedadlá.
V meste jazdí svižne a aj vysoké rýchlosti zvláda s nadhľadom. Podvozok je v porovnaní s väčším modelom Fengon 5 komfortnejší, oceňujeme aj pohodlné sedadlá.
Pokiaľ by vás zaujímali jazdné vlastnosti, tak vedzte, že Seres 3 v zásade nevybočuje z toho, čo ponúkajú iné esúvečka podobnej veľkosti. Pri rozjazde by ste nepovedali, že máte v podlahe stovky kilogramov v článkoch akumulátora, pretože dynamika vozidla v mestských rýchlostiach je naozaj dobrá. Hmotnosť pocítite najmä pri brzdení z vyššej rýchlosti a vtedy, keď schádzate z diaľnice po zákrute. Tendencia k nedotáčavosti sa vtedy prejavuje, hmotnosť vozidla tlačí auto naďalej vpred, hoci máte kolesá mierne vytočené. Aby ste sa však dostali do šmyku, museli by ste šoférovať naozaj divoko. Stále však ide o lepšie jazdné vlastnosti na ceste, než ktorými disponuje nový Jeep Compass – ten ma nepohodou na palube a robustnosťou podvozka nemilo prekvapil práve v zákrute na výjazde z diaľnice. Seres 3 môže byť vskutku komfortným vozidlom, ak budete jazdiť rozvážnejšie a prezieravo, teda keď nebudete brzdiť na poslednú chvíľu a v zákrutách sa sústredíte na plynulosť prejazdu. Oceňujem, že vozidlo sa veľmi nenakláňa do bokov, že zadní pasažieri pri prejazde nerovnosťami nepociťujú tvrdé dorazy. ### Odlišná technika akumulátora Bez ohľadu na zvolený stupeň výbavy dostanete vždy rovnako výkonnú batériu s kapacitou 53,61 kWh, ktorá sa premieta do veľkorysého dojazdu až 405 kilometrov podľa metodiky NEDC. Čísla metodiky WLTP sú podstatne reálnejšie, 301 kilometrov. Počas nášho testu sa nám bez problémov podarilo zvládnuť **vyše tristo kilometrov na jedno nabitie**, čo je primeraný výkon. Akumulátor možno dobiť z 20 na 80 percent kapacity akumulátora za pol hodinu vďaka podpore rýchleho nabíjania.
Ak sa rozhodnete Seres 3 nabíjať na domácej elektrickej sieti, potrvá do 6 až 8 hodín.
Akumulátor je umiestnený v podlahe a je chránený hliníkovým krytom, ale nie je to u nás preferovaná lítium-iónová technológia. V tomto prípade ide o lítium-železo-fosfátový (LiFePO4) akumulátor označovaný ako „LFP“. Technológia je lacnejšia na výrobu a údajne ide o najbezpečnejšie batérie sveta – v prípade poškodenia nehoria. Majú slabšiu energetickú hustotu, teda aby sa vyrovnali európskym štandardom, musia byť väčšie a ťažšie, navyše sú citlivejšie na chlad.
Ovládač prevodovky sa po naštartovaní elegantne vysunie zo stredovej konzoly.
### Reálna spotreba počas nášho testu Výrobca avizuje priemernú spotrebu energie iba 18 kWh/100 km. Počas posledných 1 274 kilometrov palubný počítač v Seres 3 vykázal priemernú energetickú spotrebu 23,7 kWh/100 km, čo je o niečo viac ako údaj metodiky WLTP, avšak stále primeraný. V prípade elektromobilov veľmi záleží na spôsobe použitia, dokonca ešte viac ako pri autách s benzínovým a naftovým motorom. Tým, že auto nie je vybavené prevodovkou so stupňami pre smer vpred, platí priama úmera rýchlosti vozidla a spotreby. Zatiaľ čo benzínové a naftové autá môžu mať so správne nastavenou prevodovkou optimálnu spotrebu niekde medzi rýchlosťami 90 až 130 km/h, v prípade elektromobilov vyššia rýchlosť viac vyťažuje elektrický motor a ten potrebuje viac energie z trakčného akumulátora. Keď sme jazdili v meste, nebol problém jazdiť za 19 kWh/100 km – to aj so zapnutou klimatizáciou, keďže sme vozidlo mali koncom mája. ### Dve výbavy Výbava L2 predstavuje základ, L4 potom ponúka vyššiu bezpečnosť a viac komfortnej techniky. Lenže ani jedna z nich neobsahuje stretávacie a diaľkové LED svetlomety, dvojzónovú klimatizáciu a doplnková výbava k dispozícii nie je. Ponuka je vďaka tomu prehľadná a pevne daná. Cenový rozdiel medzi týmito stupňami výbavy je presne dvetisíc eur (32 990 a 34 990 eur), čo na prvý pohľad vzbudzuje dojem, že pokrok vo vybavenosti vozidla je slabý, ale nie je to pravda.
Interiér využíva množstvo plastov a ekokožu, ale pôsobí kvalitne a hodnotne.
Zadní pasažieri majú k dispozícii vlastné výduchy klimatizácie bez ovládania teploty, vyklápacie stredné operadlo a 12 V elektrickú zásuvku, miesta majú dostatok.
**Stupeň výbavy L2** má pestrý výpis položiek: 18-palcové hliníkové disky, elektronická ručná brzda, zadné parkovacie senzory, cúvacia kamera, asistent rozjazdu do kopca a jazdy z kopca, auto-hold, 10,25-palcový prístrojový panel a rovnako veľký dotykový displej infotainmentu, to všetko spoločne s jednozónovou automatickou klimatizáciou a plne elektrickým nastavením predných sedadiel nachádza každodenné uplatnenie. Stupeň výbavy L2 však ponúka iba dva airbagy, nemá tempomat ani výstrahu pred vybočením z jazdného pruhu či varovanie pred čelnou kolíziou. A audiosystém pozostáva len z dvoch reproduktorov vpredu.
Desaťpalcový displej je dobre čitateľný aj počas slnečného dňa, ale ľahko sa poškriabe a je lokalizovaný len do angličtiny a čínštiny.
Desaťpalcový displej je dobre čitateľný aj počas slnečného dňa, ale ľahko sa poškriabe a je lokalizovaný len do angličtiny a čínštiny.
Preto má naše odporúčanie len o dvetisíc eur drahší **stupeň výbavy L4**, ktorý okrem uvedeného obsahuje aj šesť airbagov, panoramatické strešné okno s elektricky ovládanou clonou, šesť reproduktorov, vyhrievanie predných sedadiel, bezdrôtové nabíjanie smartfónu, predné parkovacie senzory a tiež skvostný 360-stupňový kamerový systém podobný tomu v BMW. Už od výbavy L2 predajca ponúka aj neustály kamerový záznam prednej kamery, ktorý sa ukladá na pamäťovú kartu microSD zasunutú vedľa vnútorného spätného zrkadla.
Už v základnej výbave: Predná kamera zaznamenáva všetky jazdy v maximálne 5-minútových intervaloch, kvalita obrazu je vynikajúca.
3D pohľad na okolie vozidla je na nezaplatenie, je rýchly a spoľahlivý, svoje auto môžete prstom otáčať vo virtuálnom priestore.
Považujeme za nedostatok, že výberom stupňa výbavy zákazník neovplyvní materiálové a farebné vyhotovenie interiéru, ale aj ten **základ je veľmi solídny**. Seres 3 má čiernu schému „Technology style“ s čalúnením sedadiel a lakťovej opierky v ekokoži. Interiér celkovo pôsobí hodnotne, využíva prevažne matné povrchy a lesk je len doplnkom – veľmi správne! Dokonca aj dotykový displej je matný.
Predné svetlomety: ani jedna z výbav neobsahuje stretávacie a diaľkové LED svetlomety
Už v základnej výbave L2 si model Seres 3 osvojil zadné LED svetlá s dynamickými smerovkami.
### Dongfeng Seres 3: Technické údaje
Pohon

Elektrický synchrónny motor s permanentným magnetom; pohon predných kolies

Prevodovka/počet stupňov

Jednostupňová s voľbami P, R, N, D

Najvyšší výkon kW (k)

120

Najvyšší krút. moment Nm

300

Dĺžka × šírka × výška/rázvor mm

4 385 × 1 850 × 1 650/2 655

Batožinový priestor dm³

310

Inzercia

Inzercia

Najvyššia rýchlosť km/h

155

Zrýchlenie 0 – 100 km/h s

8,9

Inzercia

Inzercia

Kombinovaná spotreba kWh/100 km

18

Kapacita akumulátora kWh

53,61

Kombinovaný dojazd (WLTP) km

301

Emisie CO2 g/km

0

Základná cena

27 492

NÁŠ NÁZOR

Jediná dostupná konfigurácia pohonu nemusí byť problém, pretože ponúka softvérom riadené jazdné režimy s podstatným vplyvom na dynamiku vozidla. V jednom balení tak dostanete ekonomický, komfortný aj športový pohon, vždy pripravené na okamžité použitie.

Inzercia: Kooperativa - výpočet PZP
3D pohľad na okolie vozidla je na nezaplatenie, je rýchly a spoľahlivý, svoje auto môžete prstom otáčať vo virtuálnom priestore.
Presklená strecha v Dongfeng Seres 3
Batožinový priestor má kapacitu 310 litrov a pod podlahou sa nachádza dojazdové koleso. Po sklopení zadných sedadiel vznikne rovná plocha až po vyklopení sedákov, kapacita nákladného priestoru je 1 247 litrov.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia