PRVÁ JAZDA: Nový Volkswagen Multivan šokuje dizajnom aj technikou! Čo sa zmenilo?
Nový Multivan určite šokuje svojich konzervatívnych zákazníkov. Niekedy však treba akceptovať zmenu a pozrieť sa na ňu z tej lepšej stránky. A že ich je v prípade tejto novinky dosť!
Vydané Text: Peter Orosz
Na čo je to dobré? Platforma MQB umožňuje Multivanu, aby bol ľahší (jeho skelet váži o 8 kg menej, neodpružená hmotnosť klesla o neuveriteľných 45 kg), tuhší **(tuhosť karosérie využívajúcej hliník a vysokopevnostnú oceľ vzrástla až o 50 percent!)** a aerodynamickejší. A čo z toho má zákazník? Môže sa spoliehať na väčší počet asistenčných systémov a elektronických pomocníkov, plus celý rad funkcií, ktoré architektúra MQB a elektronika MIB ponúka. **Za všetky spomeňme aspoň skvelé Matrix LED svetlá IQ.Light s 24 LED v každom svetlomete,** systém čiastočne autonómnej jazdy Travel Assist alebo šikovnú novinku – upozornenie pri vystupovaní z vozidla, ak sa zozadu blíži iné vozidlo alebo cyklista. Dokopy môže mať nový Multivan až 25 asistenčných systémov.
### Šikovnejší
Nový Volkswagen Multivan je vyslovene zameraný na osobnú prepravu a nebude ponúkať žiadnu pracovnú verziu. Na to je tu model Caravelle alebo Transporter, ktoré zostávajú verné staršej platforme. Multivan sa vyčlenil a chce zákazníkom ponúknuť luxus, štýl a technológie osobných áut. Myslelo sa na všetko. Manévrovanie s Multivanom je vďaka vynikajúcemu uhlu vytočenia kolies hračka.
**Celková výška auta sa znížila na 190 cm, aby sa vošiel do takmer každej podzemnej garáže,** avšak vnútorná výška v kabíne je na tom lepšie, než pred tým. Inžinieri to dosiahli presunutím výduchov klimatizácie zo stropu do strešných stĺpikov. To zároveň uvoľnilo priestor obrovskej panoramatickej streche, ktorú si môžete objednať na želanie.
Nemá zaťahovaciu roletku, ale špeciálne zatmavené atermické sklo by nemalo prepúšťať teplo do kabíny. **Novinkou sú aj individuálne vyberateľné sedadlá, ktoré sú o 7kg/kus ľahšie než doteraz.** Vďaka úplne jedinečnému systému koľajničiek, v ktorých je elektrický prúd, môžu byť všetky krajné sedadlá vyhrievané. To neponúka žiaden konkurent! A pre dobrú atmosféru na palube je k dispozícii samozrejme aj animované náladové osvetlenie a 4 × USB-C, ak by hrozilo, že sa deťom na dlhšej ceste vybije tablet s ich obľúbenou hrou alebo rozprávkou.
### Za volantom
Ponuka pohonných jednotiek zahŕňa benzínové motory 1.5 TSI (100 kW/136 k) a 2.0 TSI (150 kW/204 k), plus plug-in hybrid s celkovým výkonom 160 kW (218 k) a elektrickým dojazdom 46 až 50 km, ktorý využíva na pohon motor 1.4 TSI. Neskôr pribudne do ponuky aj dieselový motor 2.0 TDI (110 kW/150 k). My sme si vyskúšali dvojliter a plug-in hybrid.
**Dvojliter presvedčil kultivovanosťou, príjemným záťahom a pekným zvukom.** Plug-in hybrid zas prekvapil schopnosťou vskutku svižnej akcelerácie aj na čisto elektrický pohon. Najviac sa nám však páčil veľmi komfortný podvozok, dobré odhlučnenie a ozaj tuhá karoséria, ktorá nevydávala žiadne pazvuky. Pozícia za volantom je taktiež oveľa lepšia a Multivan sa skutočne šoféruje ako veľké, pohodlné osobné auto. Tešíme sa na domáci test!
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Inzercia