PRVÝ TEST BMW iX xDrive50 za 136-tisíc eur: skvelý podvozok, úplné ticho a ohromný výkon. Takéto majú byť luxusné elektromobily.

Jazdili sme prvé BMW iX (i20) xDrive50 na Slovensku. Toto auto je historickým míľnikom automobilky pre pohon aj koncepciu interiéru.
Vydané  Text: 
Spomínate si na krásne BMW radu 5 (F10) vyrábané v rokoch 2010 až 2017? Nepochybne, veď ho na cestách vidíte každý deň. Podľa môjho názoru ide o jedno z najkrajších BMW. Určite sa nájdu ľudia, ktorí ocenia aj excentrické E60 od Davida Arcangeliho a ešte staršie modely, ako E12 zo 70. rokov, ale tá päťka z prvej polovice desiatych rokov 21. storočia je pre mňa nesmierne príťažlivá naďalej. Trochu som dúfal, že jej kľúčové dizajnové prvky si BMW ponechá navždy, len ich bude neustále nanovo interpretovať. No a teraz tu máme iX, ktoré je hranaté, s minimalistickým tvarom predných svetlometov, obrovskými spojenými ľadvinkami a estetickými doplnkami, ktoré majú vyzerať ako funkčné, v skutočnosti sú však zaslepené. Čo sa týka vonkajšieho vzhľadu, **zdá sa, že kontroverznejšie to už ani nešlo**.
Lenže opäť sa ukázalo, že fotky klamú. Keď [automobilka BMW predstavila koncepčný automobil iNEXT](https://www.autoviny.sk/novinky/118621/advinky-v-bmw-definitivne-stratia-povodny-ucel-koncept-inext-ich-pouziva-celkom-novym-sposobom), vzbudila tým veľkú pozornosť. Najmä negatívnu, pretože mnohí toto avízo za budúci produkčný model považovali za príliš veľký odklon od pôvodnej dizajnovej filozofie značky. Napokon sa konceptom iNEXT inšpiroval model, ktorý sa volá iX – ten, ktorý som mal možnosť medzi prvými na Slovensku, ešte s nemeckými značkami. A **naživo ide o celkom pekné auto**, hoci aj ja uznávam, že bude budiť pozornosť.

Koniec neekologických elektromobilov. BMW predstavilo revolučný crossover iX

Spomínate si na BMW iNEXT? Vízia elektrického SUV sa zmenila na realitu a prerodom na sériovú podobu zmenila názov.

**Majiteľ BMW ale nepotrebuje, aby ľudia jeho auto chválili**. On si auto kupuje pre seba, z vlastného rozhodnutia a pre vlastné potešenie. A to nové iX rozhodne poskytuje, pretože jazdí fantasticky. Pravdou pritom je aj to, sa naživo ľudom predsa len páči. To by ste neverili, koľko ľudí sa pri mne zastavilo, aby si auto obzerali a chválili ho. Aj policajti sa pristavili, skrátka je to pútač pozornosti, niečo pre extrovertov. Veľkostne ide o celkom veľké SUV, vnútorný priestor možno pokojne porovnávať s X5. Zvonka je iX dlhšie o 3 cm a má dlhší rázvor, no je o 4 cm užšie.
### Moderný luxus je iný ako ten, ktorý sme poznali doteraz Zapustené kľučky dverí zvonka s mikrospínačom pod hranou, vnútri iba tlačidlo na otváranie dverí (mechanické kľučky sú skryté dole), senzorické tlačidlá s haptickou odozvou, ergonomický volant, mliečne sklo na streche, množstvo ekologických materiálov, kombinácia dreveného dekoru, krištáľových doplnkov a kovu… To všetko spoločne s celkovou vzdušnosťou, veľmi príjemným materiálovým vyhotovením a pohlcujúcim ozvučením Bowers & Wilkins robí interiér svojím spôsobom luxusným, hoci na prvý pohľad pôsobí prázdne a prehnane zjednodušene. Keď sa posadíte do sedadla, zistíte, že tento minimalimus naživo pôsobí primerane, kľúčové ovládacie prvky sú na dosah a všetko je pekne čisté. Myslím, že sa BMW podarilo nájsť kompromis medzi luxusom a minimalizmom, a to aj bez použitia lesklých plôch, ktoré sú obyčajne dobré iba na to, aby na ne sadal prach.
Zapustené kľučky dverí sa nevysúvajú. Za hranou je mikrospínač, ktorým sa dvere odomknú elektricky. Takisto vnútri sa na otváranie používa vyhradené tlačidlo, mechanická kľučka je skrytá v spodnej časti dverí.
Napokon aj ten dvojramenný volant sa v rukách drží lepšie, ako to môže vyzerať z fotografií – v testovanej verzii vozidla bol pomerne hrubý, ergonomicky tvarovaný a elektronicky nastaviteľný v šiestich smeroch.
Priestorové pomery prekvapujú, rovnako ako aj výška posedu. Keď som na diaľnici jazdil vedľa Audi Q8, mal som skoro dojem, že je nižšie ako iX, hoci v skutočnosti je práve BMW nižšie o jeden centimeter. Ak chcete mať výborný rozhľad na okolie, radi nastupujete do vysokého sedadla a nakladáte deti do detských sedačiek, potom sa vám nové iX bude veľmi páčiť. Najmä priestoru na nohy je vpredu aj vzadu na rozdávanie, zadní pasažieri nie sú obmedzovaní stredovým tunelom. Majú nabíjacie konektory USB-C priamo na zadnej stene predných sedadiel, každý po dva kusy.
Stredová konzola s lakťovou opierkou vpredu nezasahuje až do palubovky, takže medzi vodičom a spolujazdcom je otvorený priestor ako v dodávke. Nie je to vždy praktické – keď si spolujazdec položí pod nohy menšie predmety, môžu počas jazdy voľne prejsť až k nohám vodiča a k pedálom. Oceňujem, že na úplnom vrchole stredovej konzoly je **vertikálny slot pre mobilný telefón**. K dokonalosti chýba už iba USB-C konektor, ktorý by zároveň ten mobil nabíjal. Vertikálne postavenie mobilu je praktické, vodič nemusí hľadať alternatívne riešenia, ako dostať mobil do pozície, v ktorej ho bude vidieť aj počas jazdy. Dokonca sa do slotu vošiel aj môj sedempalcový Galaxy Note20 Ultra, čo vôbec nie je samozrejmosť. Napriek tomu by vodič nemal počas jazdy venovať pozornosť mobilu, pretože ten si vie spojiť s infotainmentom prostredníctvom platforiem Android Auto a Apple CarPlay. Druhé miesto na mobil je v spodnej časti stredovej konzoly, tu je aj bezdrôtová nabíjačka, ďalšie sloty na mobily sú priamo vo dverách.
**Čo by som interiéru vytkol? Predovšetkým integráciu ovládača klimatizácie do dotykového displeja**. Rozumiem tomu, že automatická klimatizácia je dnes natoľko účinná, že počas jazdy nebudete meniť teplotu ani intenzitu vetrania, ale keď to už potrebujete spraviť, chcete to urobiť rýchlo a jednoznačne. Dotykový displej neponúka hmatovú spätnú väzbu, na zmenu nastavenia sa musíte sústrediť. Aspoň, že je tento displej uložený vysoko.
### Skvelý podvozok a tichá jazda Svoju hmotnosť 2 585 kg maskuje veľmi dobre, vďaka okamžitému nástupu krútiaceho momentu do 765 Nm máte dojem, že má o tonu menej. Maximálna rýchlosť je 200 km/h, čo sa niekomu môže máliť. Pravdou je, a to je zásadné, že v celom spektre rýchlostí sa BMW iX xDrive50 prejavuje nadštandardne dynamicky a pružne, vždy zatlačí do sedadla a vždy na stlačenie akceleračného pedála reaguje okamžite. Žiadne čakanie na podradenie, žiadne čakanie na roztočenie turbíny preplňovania, elektrické motory sú pripravené vždy.
Táto porcia výkonu rozloženého na predné a zadné kolesá však má aj svoje malé nedostatky. BMW iX ponúka možnosť výberu jazdných režimov a aj ten ekonomický/ekologický disponuje stále vysokou citlivosťou na stlačenie akcelerátora. Aby ste mohli pasažierom dopriať príjemnú jazdu bez trhania, budete sa musieť naučiť pracovať s pedálmi naozaj citlivo – obzvlášť, ak chcete jazdiť v jazdnom móde s najvýkonnejšou rekuperáciou B. Vtedy aj milimetrové uvoľnenie brzdového pedála spôsobuje brzdenie, čo vie najmä počas jazdy v meste unavovať. Viac preferujem, keď elektromobil plachtí a má dlhú zotrvačnosť, čo BMW iX dokáže tiež. Navyše vie rekuperovať adaptívne, teda najmä vtedy, keď vidí, že je pred vami križovatka alebo prekážka.
Čo si posádka bude pochvaľovať určite, je podvozok. Už dlho som nesedel v SUV, ktoré by takto pekne filtrovalo nerovnosti a nedokonalosti vozovky, pôsobilo na ceste tak stabilne a sebaisto, ako práve BMW iX. Tento elektromobil ide hladko ako guľa na ľade. Azda pre toto mimoriadne komfortné naladenie podvozka som mal počas prvých kilometrov dojem, že v športovom režime nedostatočne komunikuje s vodičom, spätná väzba tu vlastne nie je. Takisto vyberanie zákruty vo vyššej rýchlosti nakláňa hornú polovicu auta natoľko, až sa začnú obávať nielen pasažieri, ale aj vy ako vodič. K reálnym hraniciam BMW iX som sa však zďaleka nepriblížil.
**Úplne tichá jazda aj na diaľnici**: BMW sa podarilo výborne odhlučniť interiér a keď si v infotainmente vypnete zvuky motora IconicSounds, nepočujete skoro ani valiace sa pneumatiky. Ani pri rýchlosti nad 130 km/h do kabíny neprenikal hluk, ktorý by bránil počúvaniu pasažiera na zadnom sedadle. Syntetické zvuky motora IconicSounds reproduktory vnútri vydávajú iba pri akcelerácii a spomaľovaní. Popravde ma začali rýchlo obťažovať a vypol som ich, pretože sú príliš hlboké, prehlušujú zvuk multimédií. V meste s častým zrýchľovaním a brzdením neustále počúvate stúpajúce a klesajúce tóny, ktoré sa však neprejavujú vibráciami ako v prípade áut so spaľovacím motorom.
V tomto aute už prednú kapotu neotvoríte. Voda do ostrekovača sa nalieva cez hrdlo skryté pod logom BMW na kapote.
**Technické parametre jazdeného BMW iX xDrive50**: * dva elektrické motory 250 a 200 kW, max. spoločný výkon 385 kW (523 k), * max. krútiaci moment systému: 765 Nm, * pohon všetkých kolies, * adaptívny podvozok, * dojazd 590 – 630 km, * batéria s kapacitou 105,2 kWh, * max. rýchlosť 200 km/h, * akcelerácia 0-100 km/h za 4,6 sekundy, * cena 136 037 eur. Zaujali vás najnovšie elektrické modely značky BMW? Test prvého elektrického kupé nájdete tu: [BMW i4 M50 ](https://www.autoviny.sk/testy/123980/test-bmw-i4-m50-rychlik-na-stvrtej-kolaji)




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia