Test Mazda CX-30 e-Skyactiv X 186: Inžiniersky skvost z Hirošimy
e-Skyactiv X je inžiniersky skvost. Má preplňovanie, ale bez turba, ide o naftový motor na benzín, avšak so sviečkami. Výsledkom má byť vyšší výkon, menej tepla a emisií, nižšia spotreba. Funguje to?
Vydané Text: Martin Šebesta
Japonská značka Mazda pred časom prišla s veľkou inováciou spaľovacieho motora. Spojila princíp toho vznetového a zážihového, spaľuje chudobnú zmes benzínu a vzduchu, pričom na preplňovanie nepoužíva tradičné turbodúchadlo. Výsledkom má byť vyšší výkon, nižšie emisie. Lenže ani to nestačí, v Európskej únii budú mať aj takéto inovatívne motory od roku 2035 červenú.
Na každom rohu má Mazda nejaký zaujímavý dizajnový prvok, na ktorý sa budete chcieť radostne pozerať aj po dlhšom čase
Automatická prevodovka, aj spôsob ovládania si zaslúžia vysoké hodnotenie
Ako to funguje? E-Skyactiv X sa spolieha na patentovanú technológiu Mazda s názvom Spark Controlled Compression Ignition (iskrou riadené kompresné zapaľovanie) (SPCCI). Mimoriadne chudobná zmes paliva a vzduchu sa stláča extrémne vysokým tlakom. Iskra potom zapáli veľmi malé, husté množstvo paliva, čím sa ďalej zvyšuje teplota a tlak vo valci. To spôsobí, že zvyšné palivo sa vznieti vďaka pôsobeniu tlaku (podobne ako vo vznetovom motore). Palivo zhorí rýchlejšie a kompletnejšie, takže výsledkom je vyšší výkon a menej emisií v porovnaní s bežným motorom. | Prečo viac výkonu a preplňovanie bez turba? Odpoveď je vo vzduchu. V bežnom zážihovom motore sa mieša vzduch a benzín v pomere 14,7 : 1, ale motor E-Skyactiv X využíva v režime SPCCI neuveriteľne chudú zmes v pomere až do 40 : 1. Viac vzduchu a menej paliva sa rovná nižšej spotrebe paliva a väčšiemu výkonu. Motor nemá turbodúchadlo, ale využíva malý kompresor, ktorý pomáha zvyšovať tlak vzduchu v motore v režime SPCCI. Konfigurácia bez turbodúchadla znamená, že nedochádza k žiadnemu oneskoreniu, iba k intuitívnemu nárastu výkonu až po hranicu maximálnych otáčok. |
Nech žije ergonómia, hovoríme si po každej novej skúsenosti s Mazdou. Aj v CX-30 je radosť sedieť
Žiadne dizajnérske úlety, ale poctivé elegantné vyhotovenie prístrojového panela. Toto musíme oceniť veľkou pochvalou!
Kino pre zvedavých, ktorí chcú vidieť, ako prúdi energia medzi motorom a pomocnou batériou
Zatiaľ čo **priestorové pomery vzadu sú primerané, no špeciálne nenadchnú**, z hľadiska komfortu si na tom CX-30 stojí veľmi dobre. Sedadlá majú optimálnu tvrdosť sedákov i sklon operadiel. Pripočítajme si k tomu bočné vedenie krajných sedadiel a dobrú polohu a tvar madiel dverí a máme tu veľmi dobrý základ na absolvovanie dlhých ciest. S Mazdou CX-30 som aj s pasažiermi prešiel celú krajinu a späť a ich dojmy z Mazdy boli veľmi pozitívne.
Vzadu sú tri sedadlá, pričom operadlá stredového a ľavého sú spojené (sklápanie v pomere ~60:40).
Body k dobru si odo mňa Mazda CX-30 získava za stredové operadlo vyklápateľné do polohy lakťovej opierky s dvomi slotmi na nápoje a za to, že zadní pasažieri majú v tomto stupni výbavy k dispozícii dva samostatne ovládateľné výduchy klimatizácie.
Nepriaznivé stránky zadnej časti interiéru sa už typicky týkajú príliš vysokého stredového tunela pod nohami stredného pasažiera, materiálového vyhotovenia vaku v zadnej stene predného sedadla spolujazdca (už ako nový nevyzerá najlepšie).
[CAR id=17117]
Auto Motor A Šport, Cena, Cenník, Hodnotenie, Mazda, Mazda Cx-30 E-Skyactiv X 186, Pre, Recenzia, Str, Test
Inzercia