Džíp skoro pre každého. Test prednokolky Jeep Compass 80th Anniversary
„Choďte kdekoľvek, robte čokoľvek“ – jeden zo sloganov automobilky Jeep je aktuálny aj po osemdesiatich rokoch, zároveň značka rozumie aj ľuďom, ktorí už po jazde v teréne netúžia.
Vydané Text: Erik Stríž
Spočiatku sa Jeepy sústreďovali na armádne využitie, na tieto počiatky je značka patrične hrdá. Jeden z prvých Jeepov bol Willys MB z roku 1944
Všetky Jeepy edície 80th Anniversary sú vybavené takýmito emblémami
Zadné svetlá v Compasse vždy využívajú LED techniku
V testovanom vozidle bola lepiaca sada na opravu defektu, ale je tu priestor aj na rezervné koleso
Revolúcia v interiéri. Nový Compass nadobro zmenil charakter interiéru, ten pôsobí priam luxusným dojmom (2)
Revolúcia v interiéri. Nový Compass nadobro zmenil charakter interiéru, ten pôsobí priam luxusným dojmom (2)
Digitálny prístrojový panel je prehľadný a skvele čitateľný, v 80th Anniversary je jeho 10-palcová verzia, štandardne sa dodáva 7-palcová
Vysoký posed za volantom umožňuje dobrý výhľad, oceníte však aj kamerový systém v základnej výbave. Za príplatok je k dispozícii aj jeho 360-stupňová vylepšená verzia
Priestoru je vzadu dosť aj pre troch. Compass sa už v základnej výbave dodáva s automatickou klimatizáciou so zadnými výduchmi
Stredové operadlo v polohe lakťovej opierky vyniká pevnosťou
Lenže pri prejazde šialenými nerovnosťami na lesnej cestičke si aj s 19-palcovými diskami a predným pohonom auto zachováva rozvahu, spoza volantu máte pocit výbornej kontroly. Drobné nedostatky vozovky pritom podvozok s nadhľadom odfiltruje.
Benzínový motor vyvinie maximálny výkon 110 kW (150 k) a na predné kolesá zasiela nanajvýš 270 Nm. Na SUV s hmotnosťou jeden a pol tony je to primeraný výkon, dôležité je, že tie newtonmetre sú dostupné už od 1 560 otáčok. Motor teda zaberá „odspodu“, čomu automatická prevodovka rozumie a nesnaží sa ho zbytočne podtáčať. Studený štart nápadne pripomína skúsenosť so vznetovým agregátom, najmä pre jeho výrazný akustický prejav a mieru kultivovanosti.
Domnievam sa, že v tejto testovanej verzii nie je Jeep Compass ideálnym rodinným SUV, a myslím, že to bude fanúšikom značky Jeep imponovať.
### Bohatá základná výbava
V slovenskom predaji sa Jeep Compass už v základnej výbave Longitude dodáva s aktívnym systémom vedenia v jazdnom pruhu, zadnými parkovacími senzormi a kamerou, bezdrôtovým nabíjaním mobilov, 230 V zásuvkou, nabíjacími konektormi USB-C, vyhrievaním predných sedadiel a koženého volantu, dažďovým senzorom, LED svetlami denného, hmlového a zadného svietenia, strešnými lyžinami, sedempalcovým prístrojovým panelom, elektrickou parkovacou brzdou či automatickou dvojzónovou klimatizáciou s výduchmi pre zadných pasažierov.
Strešné lyžiny sú už v štandardnej výbave Compassu, nosnosť strechy je 68 kilogramov
Compass 80th Anniversary sa štandardne dodáva s 18-palcovými zliatinovými diskami, naša verzia mala príplatkové 19-palcové
Piate dvere sa otvárajú aj zatvárajú elektricky, tlačidlo sa nachádza nezvyčajne vnútri kufra
Verzia s pohonom 4×e sa navyše aj vo výbave Trailhawk so systémom riadenia trakcie Selec-Terrain s piatimi režimami, Full LED svetlometmi, 17-palcovými diskami kolies či desaťpalcovým infotainmentom s navigáciou.
### Ideálna konfigurácia má byť riešenie bez kompromisu. Je taká?
Keby sme si mali vybrať ideálnu konfiguráciu Jeepu Compass, určite by sme siahli po edícii 80th Anniversary (z prestíže aj výpočtu položiek výbavy) a pohone 4×e. Test tohto pohonu sme vydali v marcovom čísle časopisu, jeho výhodou je vysoký výkon a inovatívny pohon všetkých kolies. Nemá mechanické spojenie spaľovacieho motora so zadnou nápravou a v zadnom diferenciáli má elektrický motor poháňajúci zadné kolesá. Ďalší elektrický motor má vpredu. Hlavným motorom je ten benzínový, všetky tri spoločne vyvinú výkon 140 až 178 kW (190 – 240 k) a krútiaci moment 270 plus 250 Nm. Znie to dobre, jazdí to ešte lepšie.
Riešenie, s ktorým prišiel Jeep, je obrazom doby a prináša moderné riešenie bez kompromisu. Plug-in hybridný pohon nadobudol podobu, ktorá nie je prvoplánová, ale užitočná v praxi, pritom stále zvláda aj naozaj náročný terén..
Compass sa v teréne nestratí ani ako prednokolka, pohon 4×e ponúka zadný náhon elektromotorom
Športový režim automatickej prevodovky dopĺňa možnosť manuálneho radenia
Zadné svetlá v Compasse vždy využívajú LED techniku
Technické údaje modelového spektra
Verzia | 1.3 GSE | 1.3 GSE | 1.6 MULTIJET | 1.3 GSE PHEV 4×e (NÁŠ TIP) | 1,3 GSE PHEV 4×e |
Karoséria | SUV | SUV | SUV | SUV | SUV |
Usporiadanie/počet valcov | R/4 | R/4 | R/4 | R/4 | R/4 |
Palivo | Benzín | Benzín | Nafta | Benzín+elektrina | Benzín+elektrina |
Prevodovka/počet stupňov | M/6 | A/6 | M/6 | A/6 | A/6 |
Zdvihový objem cm3 | 1332 | 1332 | 1598 | 1332 | 1332 |
Najvyšší výkon kW (k) pri ot./min. | 96 (130)/4 750 | 110 (150)/5 500 | 96 (130)/3750 | 96 (130)/5 550 + 44 (60) | 132 (180)/5 550 + 44 (60) |
Najvyšší krút. moment Nm pri ot./min. | 270/1 560 | 270/1 560 | 320/1 500 | 270/1 850 + 250 | 270/1 850 + 250 |
Dĺžka × šírka × výška/rázvor mm | 4 404 × 1 819 × 1 629/2 636 | 4 404 × 1 819 × 1 629/2 636 | 4 404 × 1 819 × 1 629/2 636 | 4 404 × 1 819 × 1 649/2 636 | 4 404 × 1 819 × 1 649/2 636 |
Batožinový priestor dm³ | 438/1 378 | 438/1 378 | 438/1 378 | 420/1 230 | 420/1 230 |
Najvyššia rýchlosť km/h | 192 | 199 | 194 | 183 | 200 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h s | 10,3 | 9,2 | 10,6 | 7,9 | 7,3 |
Kombinovaná spotreba l/100 km | 6,6 – 7,0 | 6,6 – 7,0 | 5,2 – 5,3 | 1,9 – 2,0 | 2,0 |
Emisie CO2 g/km | 151 – 159 | 152 – 159 | 136 – 140 | 45 – 46 | 44 – 47 |
Základná cena € | 23 150 € | 25 160 € | 24 650 € | 40 360 € | 45 760 € |
NÁŠ NÁZOR | Benzínový motor spojený s manuálnou prevodovkou si nájde priaznivcov aj pri stredne veľkom SUV. Táto konfigurácia ponúka dostatočný výkon s úplnou kontrolou nad motorom. | Spojenie silnejšie benzínového motora s automatickou prevodovkou sa zdá byť ideálom pre široké spektrum vodičov, ponúka solídnu dynamiku aj stále dobrú spotrebu. | Naftový Compass kúpite jedine s manuálnou prevodovkou. Motor ideálny na dlhšie trasy a diaľničné rýchlosti poteší nízkou spotrebou a pružnosťou. | Plug-in hybridu ani v slabšom naladení nechýbajú kilowatty na zvládanie diaľničných rýchlostí, jednoznačnou výhodou je podpora pohonu e-AWD a čisto elektrickej jazdy. | To najlepšie, čo vie aktuálny Compass ponúknuť, je 240 koní. Je na preferenciách zákazníka, či si nevystačí aj so slabším variantom, ktorý ponúka porovnateľnú dynamiku aj spotrebu. |
Erik Stríž, Hodnotenie, Jeep, Jeep Compass, Odporúčané, Off Road, Recenzia, Skusenost, Slovensko, Správy, Suv, Test
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia