ADAC: Skutočný test emisií, ktorý by mal politikom otvoriť oči! Dvojtonové plug-in hybridy sú ekologickou katastrofou, CNG a benzín naopak príjemne prekvapili

Nemecký ADAC sa pozrel na to, čo sa skrýva za tabuľkovými emisiami.
Vydané  Text: 
Elektrické autá, hybridizácia, viacnásobné čistenie výfukových plynov. Automobilový priemysel prišiel s mnohými technickými riešeniami, ktorých cieľom bolo zabezpečiť nižšiu spotrebu a čistejšiu prevádzku nových modelov. Ako však ukázal najnovší test nemeckého autoklubu ADAC, papierové údaje nemajú s realitou takmer nič spoločné. Marketingové tvrdenia automobiliek o tom, ako sa s autom dobre jazdí alebo koľko miesta je na zadných sedadlách, si vieme všetci pomerne jednoducho overiť. Ale čo emisie? V tomto prípade sa musia zákazníci spoliehať na údaje, ktoré nám poskytne výrobca. Aj preto sa nemecký **ADAC rozhodol vypočítať a v reálnej premávke odmerať skutočné emisie nových áut.** Ako to dopadlo? *Hodnotenie testovaných vozidiel nájdete pod príspevkom* ### ĽAHKOSŤ VÍŤAZÍ Elektromobily to v teste nemali také jednoduché, pretože ADAC neakceptuje tvrdenie automobiliek ani zákonodarcov o bezemisnej prevádzke týchto vozidiel. Okrem toho, že samotný proces výroby akumulátorov len ťažko nazvať ekologickým, pri jazde elektromobil spotrebúva elektrickú energiu, ktorá musela byť nejakým spôsobom vyrobená. **Do hodnotenia preto zarátali množstvo vypúšťaných emisií pri výrobe elektrickej energie na základe aktuálneho energetického mixu v Nemecku.** Zohľadnené boli tiež straty pri nabíjaní, o ktorých sa taktiež často nehovorí. Z hodnotenia vyplýva, že **elektromobily sú v prevádzke ekologickejšie než spaľovacie motory len vtedy, ak šetria energiou.** V popredí sú preto predovšetkým malé a skromné elektrické vozidlá ako napríklad VW e-up! alebo elektrické Mini Cooper SE. Na prvých priečkach sa však nachádza aj mimoriadne efektívny Hyundai Ioniq Elektro s veľmi nízkou spotrebou elektrickej energie.
### PAŽRAVÉ ELEKTROMOBILY Čím sú elektromobily väčšie a ťažšie, tým viac elektrickej energie spotrebujú. S vysokou spotrebou klesá ich ekologické skóre. Pri výrobe elektrickej energie pre Audi e-tron 55 Sportback (24,4 kWh/100 km) a Mercedes EQC (27,3 kWh/100 km) tak **nepriamo vypúšťajú viac emisií než malé benzínové automobily.** Aj preto získali od autoklubu ADAC len tri hviezdy. Ešte horšie obstáli veľké plug-in hybridy, ktoré v teste dopadli suverénne najhoršie. S jedinou hviezdičkou obstáli BMW X5 xDrive 45e a Mercedes-Benz GLE 350 de z dôvodu vysokej spotreby paliva aj elektrickej energie.
### CNG MÁ ZMYSEL Povzbudivé je, že **auto na zemný plyn (CNG) sa dostalo do TOP 10 najekologickejších testovaných vozidiel** v roku 2020. Tento druh pohonu sa umiestnil na 4. mieste hneď za malými elektromobilmi. Ukázalo sa, že vozidlá na CNG sú menej znečisťujúce a emitujú menej CO₂ ako ich benzínové náprotivky, a preto sú šetrnejšie k životnému prostrediu. Napriek tomu nemajú podporu štátu a zaberajú len minimálny podiel na trhu.
### ÚSPORNÝ BENZÍN Veľmi slušné štvorhviezdičkové hodnotenie získali aj benzínové či mild-hybridné vozidlá ako napríklad Suzuki Swift. Perfektnou optimalizáciou pohonu sa môže pochváliť aj Toyota s modelmi Corolla či C-HR a vynechať nemôžeme ani Hondu Jazz. **Všetky spomínané modely profitujú z nízkej spotreby paliva, a teda skromného množstva vypúšťaných emisií.** Ak k tomu pripočítame príkladné čistenie výfukových plynov, môžeme malé hybridy označiť za najracionálnejšiu ekologickú alternatívu pre bežného motoristu. **HODNOTENIE** [GALLERY id=31728]




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia