TEST BMW 330e xDrive Touring: Skutočne prináša radosť z jazdy? Ako jazdí plug-in hybrid strednej triedy za viac než 80-tisíc?
BMW strednej triedy za viac ako osemdesiattisíc eur? 330e xDrive Touring s tým nemá problém. Pokiaľ za auto zaplatíte toľko peňazí, logicky očakávate stopercentnú spokojnosť. Je to ale prípad nami testovaného modelu?
Vydané Text: David Hecl
- BMW 330e xDrive Touring je skvelým príkladom precízne spracovaného kombi strednej triedy
- Jeho najväčšou slabinou je pomalé dobíjanie
- Okrem plug-in hybridu si ho môžete kúpiť aj ako klasické naftové alebo benzínové auto
Samozrejme, dizajn a farba nie sú všetko. Od BMW zákazník automaticky očakáva vysoký štandard podvozku aj pohonu. Tu ale nachádzame zopár chybičiek krásy. V prvom rade je to **zadná náprava**. Adaptívny **M Sport podvozok v spojení s 19-palcovými diskami nie je na slovenské cesty tou správnou voľbou**. Auto malo predovšetkým **v mestskej premávke extrémne tvrdú zadnú nápravu.** Dokonca až tak tvrdú, že pri niektorých nerovnostiach dochádzalo k odskakovaniu zadku a teda vôbec nie je príjemné.
### Tvrdý zadok a nabíjanie môžu byť slabinou
**V zadnej časti sa nachádzajú ťažké batérie s kapacitou 11,15 kWh**. Napriek zvýšenej záťaži na zadnej náprave je však podvozok v zadnej časti skutočne veľmi tvrdý. Niektorí by to možno nazvali, že má motokárový charakter. Napriek tomu v tom však vidíme výhodu. Nakoľko ide o Touring verziu trojkového BMW, akosi sa očakáva, že v batožinovom priestore budete niekedy nosiť aj nejakú ťažšiu batožinu. V tom prípade by mohla byť zadná náprava o niečo menej uskákaná.
Samotnému pohonu xDrive sa nedá nič vytknúť. BMW už roky šperkuje svoju výkladnú skriňu techniky tak, aby fungovala na 110%. Výhradu však máme ku kombinácii elektromotoru a klasického spaľovacieho motoru. **Plug-in je to, čo aktuálne udáva trend v elektrifikácii bežných modelov. Napriek tomu niektoré automobilky svoje plug-in hybridné vozidlá vybavia extrémne pomalým nabíjaním**. Bohužiaľ, to je prípad BMW.
Automobilka síce udáva **papierový dojazd na úrovni 48 až 57 kilometrov. Reálnejšie je však to, že s autom kompletne na elektrinu najazdíte tak 37 kilometrov. To by samozrejme nebol problém, keby palubná nabíjačka mala vyšší výkon ako 3,7 kW, respektíve 2,3 kW pri nabíjaní z domácej siete.** Takéto hodnoty razom z plug-in hybridu urobia klasické auto a to je presne to, čo si v posledných mesiacoch všimla už aj Európska rada.
### 6 hodín je priveľa
**Nabíjanie z 10% na 90% pri použití klasického kábla, ktorý bol k autu k dispozícii, a 10A zásuvky trvalo viac, ako šesť hodín**. Pritom vybíjanie je extrémne rýchle.
Aby sme však len nekrivdili, vieme si predstaviť scenár, v ktorom je tento pohon bezproblémový. Podobne to pravdepodobne zamýšľalo aj samotné BMW. Auto, ktoré máte nabité na 100% používate výhradne v hybridnom režime. Ten si totiž dokáže bezproblémovo odpájať a zapájať benzínový motor v momente, keď ho potrebuje alebo nepotrebuje. Vie presne, kedy použiť aký agregát a vy tak môžete jazdiť s príjemne nízkou spotrebou.
**215 kW systémového výkonu viete uživiť už za niečo okolo 6 litrov.** Avšak papierovej hodnote 1,6-2,1 litra na 100km sa to ani zďaleka nepribližuje. K rapídnemu zvýšeniu spotreby dochádza aj v prípade, že sa auto rozhodnete nabíjať za jazdy. **Motor časť svojho výkonu využíva na napájanie batérií. Cenou za pomerne rýchle dobitie je však poriadne navýšenie spotreby. Počas testu sme sa v takomto režime dostali až na úroveň 10 litrov. **
### Budiž svetlo
**Celkovo sme počas týždňového testu dokázali priemernú spotrebu stlačiť na 6,8 litra na 100 km.** Ak berieme do úvahy výkon auta, nie je to zlá hodnota. No keďže ide o plug-in hybrid, vedeli by sme si predstaviť aj nižšie čísla. A to najmä ak vezmeme do úvahy, že 35% z viac ako 600 najazdených kilometrov počas testu bolo kompletne elektrických.
Napriek vyššie vytknutým veciam nás však BMW a jeho radosť z jazdy pohltili naplno. **Komfortné sedadlá** mali stabilné bočné vedenie a dobre držali telo v zákrutách. **Riadenie bolo tradične presné** a auto sa doslova vrhalo za pokynmi volantu. **Silnou stránkou bolo taktiež vonkajšie osvetlenie**. BMW už nejaký ten piatok vyvíja laserové svetlomety a my sme si ich mohli počas tohto testu vyskúšať.
Ide o najpokrokovejšiu techniku osvetlenia, ktorá je aktuálne v automobilovom priemysle k dispozícii. A to bolo skutočne cítiť. Svetelný tunel, ktorý počas tmy auto vytvorilo siahal niekoľko stoviek metrov ďaleko. Svetlá citlivo reagovali na protiidúce vozidlá. Tie boli ihneď vytmavené, nakoľko dostať plnú dávku laserového svetla počas tmy do očí nechce azda nikto. Silnou stránkou svetiel boli aj **citlivé reakcie na natáčanie volantu**. Niekedy boli až neprirodzene citlivé, no svoju úlohu splnili s gráciou. **V príplatkovej výbave by sme si teda jednoznačne zaškrtli položku BMW Laserlight**.
### 81 tisícok je už moc
Celkovo sme za týždeň s BMW najazdili poriadnu porciu kilometrov. V konečnom hodnotení, teda až na pomalé dobíjanie, vyššiu spotrebu a tvrdú zadnú nápravu, nemáme čo vytýkať. Naopak, pohľad na cenník nám vyrazil dych. Auto síce začína na čiastke 52 250 eur, no nami testovaný model sa so všetkou príplatkovou výbavou vyšplhal až na závratných 81 387 eur. A to sa stále nachádzame v strednej triede…
[CAR id=17116]
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.
Inzercia