TEST DS 7 Crossback E-Tense: SUV na benzín aj elektrinu za 60-tisíc eur je vstupenka do sveta luxusu

Vrstvené akustické sklá, ovládanie klímy cez dotykový displej či luxusné hodinky na palubovke.
Vydané  Text: 
  • DS 7 Crossback je momentálne najväčšie SUV značky DS
  • Proporčne sa dá porovnávať napríklad s Hyundau Tucson, BMW X3 či Audi Q5
  • V predaji je s benzínovými motormi PureTech, naftovým motorom BlueHDi a tiež ako benzínový plug-in hybrid 4×2 a 4×4
DS 7 Crossback je stredne veľké SUV s dĺžkou niečo vyše štyri a pol metra, ktoré má byť v porfóliu koncernu Stellantis luxusným modelom pre náročných. Na Slovensku sa dá kúpiť už za 33 490 eur, a to vo výbave Bastille+ s benzínovým motorom PureTech s max. výkonom 96 kW (130 koní) a 8-stupňovou automatickou prevodovkou. My sme DS 7 Crossback testovali už predtým vo verzii E-Tense Rivoli a tiež vo verzii Louvre 1.6 PureTech 225 S&S EAT8. Kolegovia Peter Orosz a Juraj Hrivnák sa zhodli na tom, že keď do auta nasadnete, očarí vás prémiovým vyhotovením interiéru, ktorý sa už na prvý pohľad vymyká z priemeru. Ľahko získate dojem, že luxusné auto to skutočne je. Priestorom na kritiku boli jazdné vlastnosti, pretože dva metre široké SUV sa výraznejšie nakláňa, kvôli svojej hmotnosti dve tony sa v zákrute prejavuje nedotáčavo a napriek marketingovým prospektom avizujúcich pohodu na palube do interiéru predsa len prenikajú vibrácie, otrasy a akustické efekty vzduchu prúdiaceho okolo karosérie. Nezainteresovaný by si až povedal, že je to dosť kritiky na prehodnotenie názorov na kúpu tohto vozidla. Je to ale naozaj dôvod na odmietnutie kúpy? Nemyslím si, čítajte ďalej tento článok, kde všetko upresním. Testovali sme aj totiž tretí exemplár, DS 7 Crossback v plug-in hybridnej verzii E-Tesne s pohonom 4×4 vo výbave Rivoli. Je to iba jedna z troch verzií výbavy, základom je Bastille+, nasledujú ho Performance Line a náš Rivoli. Dnes ponúkaný Louvre, ktorý testoval kolega Peter Orosz, je iba špeciálnou edíciou, ktorá však nie je dostupná pre plug-in hybridné verzie E-Tense.
Evidenčné číslo je na zelenom podklade, pretože SUV je vybavené elektrickým pohonom s nabíjaním pomocou elektrickej siete. Takéto EČV na Slovensku môžu mať iba elektrické alebo plug-in hybridné vozidlá.
Cenovka vo verzii 4×4 je už poriadna – od 56 990 eur. Za takúto cenu môžete mať plne vybavený rodinný elektromobil z Mladej Boleslavi, ingolstadtský e-tron alebo niektorý bavorák, lenže DS 7 oslovuje celkom inú cieľovú skupinu. Umelci, priaznivci umenia a nevšedného (alebo aj nadčasového) autodizajnu, kreatívci, estéti (veď to som aj ja!). A, samozrejme, Francúzi. A nadšenci všetkého francúzskeho. DS 7 Crossback sa stal prvým oficiálnym vozidlom francúzskeho prezidenta Emmanuela Macrona iba dva mesiace po tom, čo bolo toto SUV odhalené verejnosti. Čo môže prekonať takúto francúzsku prestíž? No dobre, možno tak DS-ky, ktoré jazdili Fantomas či Belmondo. Prestíž má teda značka DS v krvi, namiesto okrídlených áut ale svoju energiu vložila do atmosféry na palube a do návrhu nadčasového exteriérového dizajnu. Pozrite sa, ako vyzerala príprava DS 7 Crossback pre Emmanuela Macrona:

Stručne k exteriéru, zamerajte sa najmä na detaily

DS 7 Crossback je naozaj krásne auto. Možno pripomína Audi Q7, v porovnaní s ním je však uhladenejšie, pôsobí triezvejšie a vyváženejšie. Kedysi sa Stevovi Jobsovi z Apple páčilo a ako vzor dizajnérom dával Mercedes-Benz – vraj značka svoje nové modely spravila prvoplánovo jednoduchšími, ale to podstatné sa odohralo v detailoch. Ktovie, čo by Jobs povedal na DS 7 Crossback, možno by užasol nad adaptáciou tohto konceptu. Jednoduché a elegantné tvary sú vyvážené prepracovanými detailmi, najlepšie viditeľnými v grafike predných a zadných svetlometov. A tie mierne zakrivené prerušované LED pásy denného svietenia tiež vhodne dopĺňajú luxusný imidž. DS 7 Crossback využil pomerne dosť chrómových doplnkov, nájdete ho na prednej maske, aj strešné lyžiny majú striebornú farbu, aj lemy okolo dvoch koncoviek výfukov.
A prečo sa vlastne auto volá Crossback? Spočiatku to vo mne evokovalo avízo na netypické vyhotovenie zadných partií (cross, back). Ale keď sa DS 7 pozriete z profilu, ide o štandardné SUV s klasickými proporciami zadnej časti. Slovom Crossback výrobca označuje aj svoj model DS 3, čo je crossover, ktorý má podstatne bližšie k hatchbacku než k SUV. Môžeme tomu teda rozumieť tak, že ide o rovnaké označenie, ako používa BMW písmeno X alebo Audi písmeno Q pre rozlíšenie SUV modelov.

Porovnanie základnej výbavy Bastille+ a Rivoli

DS 7 Crossback sa na Slovensku predáva s pomerne pestrou sériovou výbavou, čo je odpoveď automobilky na vyššiu základnú cenu. Nájdete v nej napríklad aj akustické čelné sklo, systém varovania pred neúmyselným opustením jazdného pruhu, aktívne tlmiče DS ACTIVE SCAN SUSPENSION, zadné parkovacie senzory, samostmavujúce sa spätné zrkadlo, rozpoznávanie dopravných značiek, dvojzónovú automatickú klimatizáciu s klimatizovanou príručnou schránkou, digitálny prístrojový panel (12,3″), 12-palcový displej infotainmentu s navigáciou NAC či 19-palcové disky ROMA. Osobne by som v základnej výbave auta za 33-tisíc eur ale uvítal aj aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu, stretávacie a diaľkové LED svetlomety či cúvaciu kameru. Tieto funkcie dostanete až vo výbave Rivoli, ktorej cena je minimálne 42 990 eur pri motorizácii PureTech 180 S&S EAT8. Pri plug-in hybride je to ešte o desaťtisíc eur viac alebo 14-tisíc eur viac v prípade PHEV 4×4.
Vo výbave Rivoli teda dostanete vyspelé **Full LED svetlomety DS Active LED Vision**, automatické prepínanie diaľkových svetiel, elektricky ovládané predné sedadlá, kožené čalúnenie, hodinky B.R.M R180 na palubnej doske, bezpečnostný balíček DS ADVANCED SAFETY PACK, bezkľúčový prístup a štart, vrstvené akustické bočné okná. HiFi systém FOCAL Electra so 14 reproduktormi je za príplatok tisíc eur, DS NIGHT VISION so 180° kamerou za 1 800 eur, parkovací asistent DS PARK PILOT je za doplatok 900 eur aj vo výbave Rivoli. Nami testovaný model stál na 20-palcových zliatinových diskoch TOKYO za 600 eur. Cena testovaného vozidla tak presiahla 60-tisíc eur.  

Interiér

Interiér zodpovedá zovňajšku – je na pohľad skôr jednoduchý, až v detailoch odhaľuje svoje prednosti. Rozsiahle kožené čalúnenie, všadeprítomné polygónové motívy, lesklé tlačidlá, moderné grafické vypracovanie digitálneho prístrojového panela, automatické vyklápacie analógové hodinky B.R.M R180 na vrchole palubovky, to všetko vytvára dobrú atmosféru. Auto je cítiť novotou, hoci má najazdené už takmer päťtisíc kilometrov a kvalita vyhotovenia jednotlivých dielov a krytov v interiéri je tiež na dobrej úrovni.
Keď sa Macron viezol v DS 7 Crossback, tak sedel vzadu a vrchnú polovicu tela mal v strešnom okne (príplatkové za 1 550 eur), aby mohol kývať ľuďom počas jazdy. Netrúfam si tvrdiť, že je zadné sedenie riaditeľské či prezidentské, to by muselo mať lepšie spracovanú stredovú lakťovú opierku a samostatné sedadlá. Lakťová opierka je rovnaká ako v lacnom hatchbacku, sedáky sú čalúnená lavica bez možnosti pozdĺžneho nastavenia a polohovania chrbtového operadla a tiež bez komfortných funkcií. Vyhrievanie sedadiel vzadu totiž DS 7 Crossback neponúka ani za príplatok, teda o masáži sa nám tiež môže iba zdať. Predné sedadlá môžu byť vyhrievané, ventilované (len s kožou Claudia) a masážne, ale za príplatok tisíc eur.
Vzadu mi chýbal väčší odkladací priestor vo dverách, aspoň, že na zadnej stene predného sedadlá sú sieťky na menšie predmety. Pozdĺžne priestorové pomery vzadu sú ale veľmi dobré, za seba som sa posadil bez problémov s asi pätnástimi centimetrami miesta pred kolenami, mám výšku 175 cm. Naopak, do šírky je vzadu len tak priemerne veľa miesta, dvaja dospelí sa sem zmestia bez problémov, stredové sedadlo je skôr núdzové.
Oceňujem zadný ovládač klimatizácie s dvomi individuálne nastaviteľnými výduchmi klimatizácie. Jej ovládanie je veľmi elegantné, riešené pomocou senzorového panela, ktorý vyzerá ako dotykový displej. Zadní pasažieri majú k dispozícii dva štandardné USB konektory na nabíjanie svojich zariadení. Naopak, moje sympatie si rozhodne nezískalo ovládanie predných zón klimatizácie cez dotykový displej infotainmentu. Na ľavej strane pod displejom síce sú niektoré tlačidlá funkcií klimatizácie, ale pre nastavenie teploty sa musíte dotýkať displeja, ktorý častokrát reaguje s oneskoreniami a jeho grafické spracovanie mi chvíľami prišlo zmätočné, zbytočne pútajúce pozornosť.
Interiér tak celkovo pôsobí dobrým dojmom, ale keď v aute presedíte niekoľko hodín, začnete si všímať, že to ešte stále nie je pravá prémia. Je to vynikajúco vylepšený štandardný interiér, zabudlo sa však na kvalitu sedenia zadných pasažierov a výkonný infotainment. Aj kamerový systém by mohol dosahovať vyšších kvalít, hoci to podstatné poskytne – prehľad o situácii vedľa auta a za ním.

Batožinový priestor

Podobnú filozofiu ako v prednej časti interiéru nachádzam aj v batožinovom priestore. Východiskový objem je až 555 litrov po kryt, respektíve 628 litrov podľa metodiky VDA a po sklopení zadných sedadiel sa sprístupní nákladný priestor s kapacitou 1 752 litrov. Sedadlá sa sklápajú mechanicky pomocou pák pri hlavových opierkach a tiež pákami na stenách kufra, čo hodnotím pozitívne. Na stenách sú vnorené priestory pre uloženie predmetov, navyše sú tu háčiky pre zavesenie tašiek, kotviace oká, elastické popruhy a je tu klasická 12 V elektrická zásuvka.
Podlaha je trocha vnorená, po jej dvihnutí sa sprístupní malý priestor na povinnú výbavu alebo na nabíjacie káble. Priestor na rezervu tu nie je, takže majiteľ bude odkázaný na lepiacu sadu na opravu defektu.
Nepoznám dôvod, prečo sa výrobca rozhodol dať do luxusného SUV pevné plato, v takomto aute očakávam praktickejšiu roletu. Dobrou správou je, že otváranie piatych dverí je plne automatické.

Ako jazdí plug-in hybridné SUV?

DS 7 Crossback E-Tense 4×4 má veľmi dobré technické parametre. Využíva výhody benzínového štvorvalca a dvoch elektromotorov (jeden vpredu, jeden vzadu), pričom poháňa všetky štyri kolesá a dokáže jazdiť s nulovými lokálnymi emisiami do 58 kilometrov, respektíve do 68 km podľa metodiky NEDC. Počas bežnej jazdy sa zdá byť SUV mimoriadne ľahké, pretože okamžite reaguje na jemné stlačenia akceleračného pedála vo všetkých jazdných režimoch. Nepochybne je to výsledok spolupráce benzínového motora s krútiacim momentom 300 Nm, predného elektromotora s 320 Nm a zadného elektromotora so 166 Nm. Ak by sme tieto sily sčítali, vyšlo by nám závratných 788 Nm, v tomto prípade sa však celkový krútiaci moment pohonného systému počíta inak. Vychádza na 522 Nm. Bez ohľadu na výslednú hodnotu je cítiť, že newtonmetrov má auto dosť na to, aby sa rozpohybovalo z pokoja na rýchlosť 100 km/h za 5,9 sekundy, zvlášť dobrú dynamiku má v rýchlostiach okolo 30 – 70 km/h. A ani potom sa dobrý dojem z naladenia pohonu nestráca, maximálna rýchlosť je 240 km/h a v spektre diaľničných rýchlostí 110 až 160 km/h sa pohon prejavuje kultivovane, pružne. V nízkych rýchlostiach SUV krásne reaguje na každý pokyn od volantu i pedála, vo vysokej rýchlosti dáva priestor na jemné pohyby volantom bez straty priamočiareho smeru jazdy a zdanlivo je neustále pripravené na predchádzanie.

Spotreba a dojazd

Spotreba benzínového štvorvalce PureTech 1.6 s preplňovaním Twinscroll má byť znižovaná prácou dvoch elektrických motorov. Počas prvých 333 kilometrov počítač vykázal priemernú spotrebu 7,6 litra a potom počas ďalších 257 kilometrov 7,7 litra. Myslím, že je to primeraná hodnota, kolega Peter Orosz jazdil verziu bez plug-in hybridnej podpory za 8 l/100 km. To však neznamená, že sme jazdili s rozdielom iba 0,4 l/100 km, ale to, že sme menej často dbali na nabíjanie akumulátora.
Výber jazdných režimov Sport, Hybrid, Komfort a Electric. Hybrid a Komfort sa prejavujú prakticky rovnakým naladením, režim Electric je dostupný iba s batériou nabitou na dvojciferné percentuálne hodnoty.
Reálny dojazd na elektrinu je veľmi závislý na jazdnom štýle a na priemernej rýchlosti. Na diaľnici sa vám batéria vybíja rýchlejšie ako pri jazde v meste, a to nielen pre vyššiu rýchlosť, ale pre celkový vyšší energetický apetít elektrického pohonu. S ľahkou nohou možno prejdete aj päťdesiat kilometrov, v bežnej praxi však počítajte skôr 35 až 40 kilometrami. Výhodou jazdy na elektrinu je vskutku solídna dynamika a veľmi hladký chod.
Multifunkčná páka na ovládanie tempomatu a obmedzovača rýchlosti. Adaptívny tempomat je súčasťou príplatkového balíčka DS ADVANCED SAFETY PACK.

Podvozok

Podvozok by sme z technického hľadiska mohli zaradiť do prémiového segmentu, je vybavený prednou nápravou MacPherson, zadnou viacprvkovou nápravou, rázvorom 2 738 mm, pričom samostatnú pozornosť si zaslúžia aktívne tlmiče DS ACTIVE SCAN SUSPENSION. Sú súčasťou základnej výbavy plug-in hybridov a využíva prednú kameru na monitorovanie cesty pred vozidlom, aby sa tlmiče včas prispôsobili prípadným nerovnostiam. Teoreticky to znie skvele, podobné funkcie už v autopriemysle poznáme. Aký je reálny vplyv tejto inovatívnej funkcie na reálne správanie vozidla, si ale netrúfam odhadovať. Mne sa zdalo, že auto v dorazoch predsa len prenáša otrasy do interiéru, takže nereaguje na každú dieru na ceste ideálne. Lenže máloktoré auto dokáže efektívne redukovať nerovnosti vozovky tak, aby o nich vodič a posádka nevedeli. Menej významné nedostatky ciest zvláda DS 7 Crossback hravo, krásne filtruje drobné nerovnosti aj drsnejšie povrchy ciest, dokonca často nadobúdam dojem, akoby som sa plavil širokou loďkou na jazere. Tendencia húpať sa, ktorú esúvečku vyčítali moji kolegovia, je nepopierateľná, rovnako tak nedotáčavosť prejavujúca sa pri dynamickom jazdnom štýle. Prevádzková hmotnosť je takmer dve tony, z toho 130 kilogramov predstavuje akumulátor elektrického pohonu. Priznám sa, že ma prekvapila, uznávam však, že za ňu pravdepodobne boli zodpovedné zimné pneumatiky v teplom jarnom počasí. Auto som testoval v apríli na zimných pneumatikách Continental WinterContact, keď už všetko kvitlo, čo môžete vidieť na ružovej sakure na titulnej fotografii, vonku bolo už 25 °C. Kolega Hrivnák ju pripisoval použitým ekologickým gumám. Domnievam sa, že kto bude na DS 7 Crossback jazdiť s ohľadom na posádku, ten sa vyhne dramatickým vjazdom do ostrých zákrut vo vysokej rýchlosti a bude citlivo manipulovať s volantom, brzdou i akceleračným pedálom. Vtedy vie byť DS 7 priestorom pohody a vyššieho štandardu. Inzercia: Kooperativa - výpočet PZP [CAR id=17115]




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia