Vyskúšali sme novú Daciu Sandero Stepway s prevodovkou CVT. Je to najlepšie auto na svete?

Aktuálne najlepšie auto na trhu? Celkom odvážne tvrdenie, no Dacia Sandero Stepway už viac nie je len lacným autom. Ponúka dobré spracovanie, kvalitné matieriály a motor spojený s prevodovkou CVT. A to sme tu doteraz ešte nemali!
Vydané  Text: 
Časy sa menia. Keď ste pred niekoľkými rokmi svojim známym povedali, že si idete kúpiť Daciu, pravdepodobne sa len pleskli po čele a snažili sa vám to stoj čo stoj vyhovoriť. Avšak dnes, keď už aj lacné auto prináša hodnotné materiály v interiéri a vyspelú techniku, je to naopak. Dokonca by sme mohli tvrdiť, že nami testované **Sandero Stepway výrazným spôsobom preniká do vôd drahšej konkurencie**. Možno sa vám samotný nadpis môže zdať trochu prehnaný. Možno si poviete, že autor mal asi slabú chvíľku, keď písal túto recenziu. Nie je tomu tak. **Dacia Sandero Stepway dospela, dostala najmodernejšiu techniku**, agresívnu cenovku a **prekvapivo kvalitné spracovanie**. Tieto aspekty ju radia medzi aktuálne azda **najlepšie autá na trhu**.
Zozadu pôsobí Sandero Stepway ako malý crossover.
### Generačný skok Sandero vo svojej 3. generácii, ako už isto viete, dostalo modernejšiu platformu od Renaultu. Ide teda o obrovský skok vpred, hlavne ak berieme do úvahy, že predchádzajúca generácia stála na poriadne zastaranej technike. Nová platforma s označením CMF-B LS dovolila malému Rumunovi omnoho viac ako sa na prvý pohľad zdá. Na jej drahšej verzii dnes stojí napríklad nový Renault Clio. Citeľný je najmä **nárast rozmerov**. Na dĺžku sa síce auto pretiahlo len o niečo cez 10 milimetrov, no na šírku je to o úctyhodných 87 milimetrov. To sa výrazným spôsobom podpísalo pod celkovú vzdušnosť kabíny. V novom Sandere Stepway sa už teda necítite klaustrofobicky, skôr naopak. Písať o rozmeroch a dizajne dnes už asi nemusíme. Nové Sandero Stepway je už na prvý pohľad príjemné a dizajnovo navonok vôbec nepôsobí lacno. Výrazná **plastová ochrana prahov**, **nárazníkov** a **blatníkov** mu dáva robustnejší charakter, aj keď sa rozmerovo od konvenčnej verzie Sandera takmer neodlišuje. Jediným rozdielom je vyššia svetlá výška (Sandero Stepway 201 mm, klasické Sandero 162 mm) a celková výška auta, ktorú mierne navyšujú strešné nosiče.
Nie sú to hliníkové disky. Aj keď to na prvý pohľad tak nevyzerá, ide o klasické plechové disky s puklicami
### Strešné nosiče sú obrovskou pridanou hodnotou Okrem vyššej svetlej výšky, ktorú ocenia najmä starší ľudia je práve to, čo má Dacia Sandero Stepway na streche – **strešné nosiče sú je jedným z najväčších lákadiel**. Na prvý pohľad sú to len obyčajné strešné lyžiny, ktoré má na trhu obrovské množstvo áut. Omyl! Inžinieri z Rumunska pravdepodobne presne vedia na koho auto cielia. Na človeka, ktorý sa nebojí na auto niečo naložiť a pritom **nechce platiť za ďalšie príslušenstvo**. **Strešné pozdĺžne nosiče** si totiž veľmi jednoducho **premeníte na klasické priečky**, na ktoré potom bez najmenších problémov čokoľvek naložíte. Za toto má od nás Sandero obrovský palec hore. Jedinou nevýhodou takéhoto riešenia je nástroj na demontáž, ktorý Dacia dodáva – jednoducho ho stratíte. V nami testovanom aute toto príslušenstvo už chýbalo. Zachránila nás však domáca „kutilská sada“. Zároveň by sme uvítali **väčšiu variabilitu uchytenia nosičov v priečnom uložení**. Zdalo sa nám, že obe priečky boli príliš blízko seba aj keď zadná poloha nebola neobsadená. Hliníkový nosič sa tam jednoducho nedal správne uchytiť.
Strešné nociče môžete z klasickej pozdĺžnej polohy jednoducho premeniť na poriadne robustné priečky. Stačí odmontovať len 4 skrutky.
### Premiéra prevodovky CVT Už pred časom sa kolegovia v redakcii venovali jazdným vlastnostiam nového Sandera. Avšak aj tak musíme spomenúť, že z hľadiska motorizácií a pohonného ústrojenstva ide v Dacii o premiéru. Niežeby Sandero doteraz nemalo motor, tento malý hatchback vôbec po prvýkrát dostal možnosť prikúpenia variátorovej prevodovky CVT, ktorá je z používateľského hľadiska rovnaká ako automatická. Tú je možné zakúpiť výhradne v kombinácii s motorom TCe 90. Je to malý **trojvalcový preplňovaný liter**, ktorý aj kvôli emisným normám **výkonovo medzigeneračne poklesol na 67 kW**. **Maximálny krútiaci moment** kvôli použitej prevodovke dosahuje len **142 Nm**, no aj tak je to dostatočné. Nakoľko CVT nemá klasickú charakteristiku prevodovky s pevne danými stupňami, aj pomerne papierovo slabší motor dokáže prekvapivo zatlačiť do sedačky. Prevodovka sa počas bežného chodu snaží **simulovať klasické radenie** a tým potláča typický vysávačový chod.
Prevodovka nikoho neurazí. Avšak v okolí páky by sme uvítali nejaký indikátor aktuálne zaradeného režimu. Ten na prístrojovom štíte nie je dostatočne viditeľný.
### Smädný motor len tak ľahko nezničíte Celá Dacia je už tradične zameraná na **čo najnižšie náklady** a čo najjednoduchšie prevedenie. Na motore sa vám pri klasickom jazdení a servisovaní údajne prakticky nemá čo pokaziť. **Prevodovka CVT je spoľahlivá**, aj keď mnohí nad ňou ohŕňajú nos. Má ju pritom napríklad aj Toyota či Honda. ### Spotreba trojvalca s CVT Jedinou nevýhodou relatívne dobrého pohonného ústrojenstva je jeho **spotreba**. **V meste** sme totiž jazdili **s vypnutým systémom Start/Stop za 7,8 až 9 litrov**. **Diaľničné tempo** okrem zvýšeného hluku v oblasti nosičov dokázalo na palubnom počítači ukázať hodnotu **6,7 až 7,1 litra**. Na okreskách s max. rýchlosťou 90 km/h sme sa ale dokázali prevážať za slušných **5,5 až 5,8 litra**. V deň odovzdania vozidla palubný počítač vykazoval celkovú **priemernú spotrebu 7,2 litra**, čo tiež nie je najkrajšia hodnota.
Malý litrový turbomotor len tak ľahko nezničíte. Jeho kombinácia s prevodovkou CVT je pre nenáročného užívateľa skvelou voľbou.
### Zahoďte predsudky! Interiér už nie je ako detská hračka Asi každý vie, že Dacie sa v minulosti neprezentovali špičkovou kvalitou interiéru a hlavne použité plasty z času na čas pripomínali detské hračky zo Starej Vajnorskej. Tomu je však už koniec. **Tretia generácie Sandera** výrazným spôsobom zapracovala na kvalite. Nejde pritom len o kvalitu spracovania, ale o kvalitu celého auta. Počas testu sme síce sem tam počuli z oblasti madiel dverí a displeja infotainmentu menšie vŕzganie, no za túto cenu to nebolo nič hrozné. Posed za volantom bol aj vďaka vyššej stavbe auta príjemný, no sedák by sme uvítali trošku dlhší s lepšou podporou stehien a výraznejším bočným vedením. Aj pri vodičov, ktorý má 183 centimetrov stále pri posadení „za seba“ na zadné sedadlo zostávajú 2-3 centimetre pred kolenami k dobru a to aj napriek tomu, že sa s nimi už môžete dotýkať čalúnenia sedadiel.
Už žiadne lesklé lacné plasty. Dacia sa definitívne rozlúčila s tými nevkusnými plastami a prospelo jej to!
### Dostala dokonca aj navigáciu Z miesta vodiča je ideálny výhľad na všetka strany. Dokonca ho neobmedzuje ani ďalšia novinky, s ktorou Sandero 3. generácie prišlo. Je ňou **voľne stojaci dotykový displej infotainmentu**, ktorý bez akýchkoľvek zaváhaní alebo sekaní dokáže zobraziť základné údaje z jazdy. Príjemným prekvapením bola **integrácia máp s GPS**. Doslova šokom však bola **podpora bezdrôtového Apple CarPlay a Android Auto**. V aute v tejto cenovej kategórii by sme niečo také nečakali. Ak si myslíte, že interiér je jedna veľká chvála, sklameme vás. Trošku zamrzel príliš ostrý uhol natočenia prístrojového štítu. Taktiež si myslíme, že samotný centrálny displej mohol mať o niečo lepšiu orientáciu na vodiča. Je prakticky kolmo k vozovke, čo môže najmä za priameho slnka spôsobovať problémy s čitateľnosťou.
Vstavaná navigácia je síce oproti konkurencii len základom, no už len to, že je k dispozícii je super. Na displeji je možné taktiež aj bezdrôtovo spustiť Apple CarPlay alebo Android Auto
Displej má výrazne matné povrchové prevedenie. Taktiež by sme uvítali nejaké lepšie upozornenie na aktuálne zaradený jazdný režim. Jednotlivé označenia P, R, N, D a L sa síce zobrazujú na prístrojovom štíte, no sú pomerne malé a pre niektorých vodičov môže byť takéto značenie zmätočné. Uvítali by sme napríklad podsvietenie samotných písmen v oblasti páky. Na škodu by taktiež nebol trošku väčší rozostup medzi stupňami R, N a D. Pri troche nepozornosti sa vám bez problémov mohlo stať, že ste namiesto D zaradili R či N. ### Kde sa šetrilo na nákladoch? Samotná prístrojová doska a obloženie dverí je síce vyrobené výhradne z tvrdých plastov, avšak už to nie sú tie lacné lesklé plasty ako kedysi. Pekným prvkom je aj **látkové čalúnenie lišty palubnej dosky**. Je to vkusné, no môže sa stať, že za pár rokov bude z bielej šedá alebo žltá. Miesto, kde vidieť, že sa šetrilo, nájdeme v batožinovom priestore. **Piate dvere totiž nemajú žiadne odhlučnenie**. Je tu len akýsi plastový box, ktorý má dve pomerne jemné madlá. Tento box je umiestnený v strede dverí a nezasahuje až na okraje. Taktiež **nakladacia hrana nemá žiadnu ochranu** a v budúcnosti sa určite škrabancom na nej nevyhnete. Podobne je vidieť mierne škrty v rozpočte aj pod kapotou. Netýkajú sa pohonnej jednotky ale skôr jej okolia. **Samotná kapota nemala žiadnu izoláciu**. Tým **prenikali zvuky z motora priamo do kabíny**. Motor bol pritom poriadne zaprášený pretože tesnenia pod kapotou pravdepodobne nedokázali zadržať všetky nečistoty z vozovky.
Slabá ochrana nakladacej hrany a piatych dverí si v budúcnosti určite vypýta svoju daň
### Je to najlepšie auto, aké si dnes môžete kúpiť Hodnotenie Dacie by bolo pred pár rokmi jasné. Dnes je ale všetko inak. Podľa nášho názoru má Sandero Stepway výrazným spôsobom vykročené na stupienok najlepšieho auta súčasnosti, ak zohľadníme pomer ceny a kvality. **V kategórii cena/kvalita nemá konkurenciu**. Veď za niečo **ľahko cez 15-tisíc eur** dostanete plnohodnotné auto bez akýchkoľvek kompromisov. Sandero už v základe ponúka LED svietenie, čo je aspekt, pri ktorom by sa aj nejedna prémiovka zo západu Európy mohla učiť. Síce je pravdou, že **dve hviezdičky v testoch EuroNCAP** nie sú vyznamenaním, no v tomto prípade ide predovšetkým o výsledok metodiky zohľadňujúcej aj doplnkové asistenčné systémy, ktoré v prípade lacnej Dacie nevyhnutne nemohli byť štandardom. Preto ak hľadáte skvele vybavené auto, s dobrou kvalitou spracovania, s dobrým a spoľahlivým motorom a samočinnou prevodovkou, umiestnite Daciu na prvé miesto vášho zoznamu. Dnes si iba ťažko hľadá skutočnú konkurenciu. Inzercia: Kooperativa - výpočet PZP [CAR id=17112]




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.




Inzercia

Inzercia