Benzín, nafta, zemný plyn, mild- aj plug-in hybrid. Po nábehovej fáze nového Golfu ponúka VW mnoho odpovedí na otázku, aký pohon si vybrať. Iba elektrický pohon nie je v ponuke. Na to však slúži novinka v podobe modelu ID.3. Ten je síce obratný, komfortný a priestranný, no inak úplne iný. A predovšetkým to nie je Golf. Voči nemu môžu mať vodiči námietky pre jeho najvyššiu rýchlosť (160 km/h) aj dojazd (281km na nabitie).
VW Golf GTE
VW Golf eHybrid
Obe čiastočne elektrifikované vozidlá sľubujú úplne iný akčný rádius. Počas testu sa kombinácia kapacity batérie (13 kWh) a objemu palivovej nádrže (40 litrov) postarala o mobilitu na 650 kilometrov. V tomto sú eHybrid aj GTE zatiaľ identické, rovnaké to je aj v prípade pohonu: prepĺňaný 1,4-litrový benzínový motor s výkonom 110 kW (150 k) spolupracuje s elektromotorom s výkonom 80 kW (109 k) umiestneným v skrini 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovky. Ani pri reálnej spotrebe či čase nabíjania nevidno veľké rozdiely.
Obe vozidlá potrebujú na plné nabitie batérie približne 3,6 hodiny (striedavým prúdom, 3,6 kW) a čisto na elektrinu dôjdu do vzdialenosti 57 až 60 km.
### V stopách GTI
O čosi vyššia spotreba stavia model GTE s vyšším systémovým výkonom (180 kW/245k namiesto 150 kW/204 k) a krútiacim momentom (400 namiesto 350 Nm) na úroveň modelu GTI, ktorému sa približuje aj dizajnom a výbavou. Od opticky nenápadnejšieho modelu eHybrid sa odlišuje otvormi na vstup vzduchu so štruktúrou včelieho plástu s 5-bodovými hmlovkami, pohodlnými športovými sedadlami či sériovo dodávaným športovým podvozkom, progresívnym riadením a väčšími diskami kolies (225/45 R 17 namiesto 205/55 R 16).
[GALLERY id=31564]
Spolu s bezpríplatkovou bielou farbou Pure sú príplatky za GTE takmer nulové. Takmer rovnako sú na tom obe vozidlá aj pri pohľade na registračný poplatok či poistky. Pokiaľ sa na plug-in hybrid pozeráte najmä ako na pohon, ktorý šetrí životné prostredie s možnosťou jazdenia na dlhšie trasy, tak vám dostatočne poslúži aj základná verzia, ktorá je o takmer 2 200 eur lacnejšia.
V elektrickom režime jazdí svižne a dostatočne pružne. Na krátke zrýchlenia a predbiehanie to stačí, v prípade potreby môžete radiť aj páčkami pod volantom, prípadne poriadne opriete plynový pedál o podlahu. Potom veľmi rýchlo naskočí benzínový motor a postará sa o silný nástup. Ešte viac ako temperamentom (z 0 na 100 km/h za 7 sekúnd) presvedčí harmonická a vyladená spolupráca oboch motorov.
Až na chýbajúcu červenú linku sa GTE (vľavo) podobá na GTI
To isté platí, samozrejme, aj pre GTE, to sa však ozýva aj športovejším duchom a podobným športovým nadšením ako model GTI. Jeho presvedčivejší E-Boost pretláča schopnosti maloobjemového benzínového turbomotora v nízkych otáčkach a nad 2 000 otáčkami riadne zatlačí. Pri dlhšom zaťažení však jeho účinok slabne, až úplne zmizne, aby šetril batériu. Preto je aj celkovo pružnejší ako o niečo slabšia verzia eHybrid.
### Rekuperácia na želanie
Inak je pohon v podstate otvorený požiadavkám vodiča. Ten môže napríklad cez dotykovú obrazovku prikázať, aby spaľovací motor nabil batériu a pripravil ju na jazdu v oblastiach s obmedzenou premávkou. Ešte aj rekuperácia sa dá nastaviť od jemnej po intenzívnu. Potom stačí s pedálom brzdy narábať iba občas a energia sa bude vracať do batérií. Poteší aj veľmi dobré prechádzanie medzi rekuperačným a bežným brzdením, a to až do úplného zastavenia. To dokážu obaja dostatočne uvoľnene a komfortne, pri nastavení podvozka sa prejaví športovejší charakter modelu GTE. S príplatkovým adaptívnym podvozkom dokážu obe vozidlá dostatočne presvedčivo filtrovať malé nerovnosti aj väčšie výtlky, napriek vyššej hmotnosti pružia suverénne ako bežné Golfy a sú aj porovnateľne obratné. Rovnako pri spomaľovaní a teste jazdných vlastností sú porovnateľné, na limite ich možností sa stále môžete spoľahnúť, že nie sú zákerné. Viac bezpečnosti a jazdnej dynamiky však tuhšie nastavené GTE ponúknuť nedokáže. Slalom ani vyhýbací manéver neboli v jeho podaní oveľa rýchlejšie ako ich zvládol civilnejší brat, o 160kg ľahšie GTI však bolo výrazne rýchlejšie. Vycibrená obratnosť a ľahkosť športového Golfu model GTE nedosahuje, rovnako tak ani schopnosti jeho trakcie, keďže si predná náprava musí poradiť bez elektronického samosvorného diferenciálu. Napriek športovým základom je to teda skôr takmer normálnym Golfom, aj keď má na zadnej časti svoj nápis.
[GALLERY id=31562]
### Dotýkať a posúvať
Očarí skôr silnými stránkami ako komfort, ovládateľnosť, až po bezpečnosť, ale aj pár slabinami, ktoré dostal pri ostatnej generačnej výmene. Okrem inej kvalite materiálov ide najmä o spôsob ovládania, pretože základné funkcie ako klimatizáciu či vyhrievanie sedadiel treba hľadať v menu na dotykovej obrazovke. A tá reaguje občas necitlivo, rovnako tak aj ovládanie hlasitosti pomocou posuvnej plochy či hlasové ovládanie. Príplatková výbava a prípadná štátna podpora stavajú základnú cenu oboch hybridov do trochu iného svetla, pričom doplatok za GTE nie je veľmi vysoký.
Nie je to však GTI, a tak je v tomto porovnaní verzia eHybrid tým lepším Golfom.
VW Golf eHybrid
### Komfortnejší eHybrid je lepší
Oba čiastočne elektrifikované modely sú predovšetkým Golf – so všetkými jeho tradičnými výhodami aj novými nevýhodami spojenými s kvalitou a ovládaním. Aj hybridný pohon presvedčí vycibrenými a jasnými prejavmi, nízkou spotrebou a dobre vypočítaným dojazdom, veď čisto na elektrinu prejde 60km.
Športový vzhľad a vyšší výkon verzie GTE za rozumný príplatok znejú zaujímavo, no dynamikou jazdy sa k verzii GTI až tak veľmi nepribližuje. A tak je dostatočne výkonný a zároveň pohodlný a úsporný eHybrid azda lepšou voľbou.
Napriek novej technike klasický pocit z Golfa. Akumulátorové batérie zmenšujú objem batožinového priestoru o 100 litrov, variabilita zostáva.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Porovnávací test VW Golf Plug-in hybrid: GTE alebo eHybrid?
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk