TEST KIA XCEED PHEV: Má plug-in hybrid zmysel, ak do mesta dochádzate?
Vždy sa hovorí o tom, že plug-in hybridy a crossovery sú ideálne do mesta. Ale čo keď jeden chcete vlastniť a do mesta iba dochádzate? Bude mať nákup elektrifikovanej verzie XCeedu zmysel?
Vydané Text: Erik Stríž
Uvedenie do obrazu
Majú benzínový motor a pritom vedia jazdiť na elektrinu. Plug-in hybridné automobily si našli cestu aj k slovenským zákazníkom a že je to veľmi rozumná cesta, sme sa už presvedčili veľakrát. Jedným z testov plug-in hybridov, ktorý nám ostáva v pamäti pre jeho výbornú bilanciu, bola týždňová skúsenosť s Kia Ceed Sportwagon. Toto auto má azda všetko, čo môžete chcieť: vysokú estetickú hodnotu, veľkorysý vnútorný priestor, množstvo praktickej techniky a pohon, ktorý síce na papieri špeciálne nezaujme, ale v praxi sa prejavuje výborne. Test Ceedu kombi s elektrifikovaným pohonom som ukončil s mimoriadnym úspechom – posledných 1 300 kilometrov s priemernou spotrebou len 3,2 litra. To je priam obdivuhodný výsledok, pretože s rovnakým benzínovým motorom 1.6 GDi by ste inak pri kombi dosahovali tak dvojnásobnú spotrebu. Samozrejme, nebolo to „zadarmo“ ale výmenou za časté nabíjanie trakčného akumulátora, ktoré je ale na niektorých miestach stále zadarmo (napr. Aupark v Bratislave). Pri Kii XCeed som tak očakával veľmi podobný výsledok, výrobca avizuje 1,4 l/100 km. Je to výsledok metodiky merania WLTP, teda by mal zodpovedať realite.
Zatiaľ čo plug-in hybridná Kia Ceed SW sa na Slovensku predáva od 31 990 eur, iná verzia Ceedu, crossover XCeed, sa s rovnakou motorizáciou predáva od akciových 33 300 eur. Jedná sa o motorizáciu, ktorú výrobca označuje „1.6 GDi + elektromotor (hybrid)“ a ponúka maximálne výkony 77 kW (105 koní) z benzínového a 44 kW (60 koní) z elektrického motora. Obidve autá sú konfigurované výhradne s automatickou prevodovkou A6 DCT. Krútiaci moment benzínového motora je maximálne 147 Nm, elektrického 170 Nm, spoločne tak vyvinú 265 Nm a 104 kW (141 koní) výkonu. A to už rozhodne nie sú slabé údaje.
Poviete si, že keď sa vám vybije akumulátor, budete musieť jazdiť so stokoňovým motorom, čo vôbec neznie tak dobre. Lenže to iba nám zbytočne stúpli nároky a zabudli sme pritom, že medzičasom sa aj tieto „slabšie“ agregáty podstatne vylepšili a v spojení s automatickou prevodovkou ponúkajú celkom rozdielnu skúsenosť, ako podobne výkonné motory spred rokov. Kľúčovú úlohu v tom, že slabší výkon motora veľmi nepocítite ani na diaľnici, zohráva naladenie automatickej prevodovky, ktorá motor zbytočne nepodtáča a z pohľadu vodiča tak motor má dobrú pružnosť a reakcie na prudké stlačenie akceleračného pedála sú v norme. Benzínový motor síce nemá preplňovanie (turbo), ale má štyri valce, takže počas prevádzky je veľmi kultivovaný, tichý a na záťaž reaguje bez vibrovania a protestov.
Kľúčové vlastnosti testovanej Kie XCeed PHEV:
- je to crossover s celkovou dĺžkou 4 395 mm a výškou 1 483 mm;
- má výhradne pohon predných kolies;
- svetlá výška podvozka dosahuje až 184 mm pri 18″ diskoch, resp. 172 mm pri 16″ diskoch – to považujme za veľmi solídne hodnoty, je to nárast až o 42 mm oproti päťdverovému hatchbacku Ceed;
- max. zaťaženie strechy dosahuje až 80 kg, čo je nadštandard;
- aj v tejto verzii dokáže ťahať príves s hmotnosťou max. 1 300 kg, prípadne 600 kg nebrzdený;
- kufor je v PHEV verzii menší, jeho objem sa pohybuje v rozpätí 291 až 1 243 litrov – teda aj základový hatchback Ceed má kufor väčší;
- maximálna rýchlosť vozidla je 155 až 188 km/h v závislosti od stavu nabitia batérií;
- objem nádrže na benzín je 37 litrov, kapacita akumulátora 8,9 kWh; maximálny dojazd tak dosahuje 649 km (benzín) + 59 km (elektrina);
- benzínový motor: max. výkon 77 kW, max. krútiaci moment 147 Nm;
- elektrický motor: max. výkon 44 kW, max. krútiaci moment 170 Nm;
- spoločný výkon: max. 104 kW, krútiaci moment max. 256 Nm.
Výbava v základe a v testovanej konfigurácii Platinum
Kia XCeed vo verzii plug-in hybrid sa dá na Slovensku kúpiť iba v jednej motorizácii, a to 1.6 GDI + elektromotor. Čo si ale vybrať môžete, sú stupne výbavy, v ponuke sú dve: Gold a Platinum. Jedná sa o štandardizované vyššie stupne výbavy značky Kia, teda už v základnej výbave dostanete veľmi veľa komfortnej a bezpečnostnej techniky.
Základná výbava Gold tak obsahuje napríklad aj tieto položky:
- DAW (systém sledovania pozornosti vodiča)
- HBA (asistent pre automatické prepínanie diaľkových svetiel)
- LKA (aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu)
- FCA (asistent na predchádzanie čelným zrážkam indikujúci automobily/chodcov)
- Elektronická parkovacia brzda s funkciou Autohold
- Tempomat s obmedzovačom rýchlosti
- Alarm a imobilizér v kľúči
- LED denné svietenie
- Full LED predné svetlomety a LED zadné svetlá;
- Svetelný senzor (automatické prepínanie medzi dennými a stretávacími svetlometmi)
- Predné hmlovky
- 16″ disky kolies z ľahkých zliatin (pneumatiky 205/60R16)
- Zadné parkovacie senzory
- Zadná parkovacia kamera s dynamickým navádzaním
- Dažďový senzor (automatické stierače)
- Delené a sklopné operadlá zadných sedadiel (40:20:40)
- Vyhrievané predné sedadlá a vyhrievaný volant
- Impulzné ovládanie predných okien
- Dvojzónová automatická klimatizácia a výduchy klimatizácie pre zadné sedadlá
- Komplexné zobrazovanie jazdných údajov „Supervision“ na 4,2″ farebnom LCD displeji
- Navigačný systém s 10.25″“ LCD dotykovou obrazovkou a Telematické služby UVO Connect
- Bezkľúčový prístup a štartovanie vozidla (Smart key)
Z pohľadu potenciálneho zákazníka je to výbava, ktorá naozaj vie zaujať. Ak by ste ale chceli adaptívny tempomat, 12,3″ plne digitálny prístrojový panel „Supervision“, bezdrôtovú nabíjačku na mobil, 18″ disky či inteligentný parkovací asistent, budete si musieť doplatiť 3 300 eur za vyššiu výbavu Platinum. Tú sme testovali my. Je nutné poznamenať, že výbava v Golde je tak rozsiahla, že človek sa začne pýtať, či mu ten adaptívny tempomat s funkciou Stop&Go za to stojí. Vedzte, že áno, pretože spolu s uvedeným je iba vo výbave Platinum aj rozšírený bezpečnostný balíček, ktorý obsahuje:
- FCA+ (asistent na predchádzanie čelným zrážkam indikujúci automobily/chodcov/cyklistov)
- LFA (asistent sledujúci jazdné pruhy vrátane funkcie jazdy v dopravných zápchach)
- BCW (systém monitorovania mŕtveho uhla)
- RCCW (systém upozornenia na premávku za vozidlom)
- ISLW (inteligentný asistent rozpoznávania dopravných obmedzení)
Z nášho pohľadu sa oplatí priplatiť za výbavu Platinum, pretože dostanete auto v plnej výbave a tie tri tisícky v konečnom dôsledku neoľutujete – netreba sa báť investícií, ktoré zlepšia každodenný život alebo ho dokonca v extrémnej situácii zachránia.
INTERIÉR: Kia XCeed patrí do rodiny modelov Ceed, preto zdedila všetko, čo je pre ňu typické. Napríklad interiér je fakticky totožný s tým, čo poznáme z hatchbacku a kombi Ceed, teda sa stretávame s veľmi dobrým materiálovým a kvalitatívnym vyhotovením. Všetky kryty a diely na seba pekne lícujú, medzery medzi nimi sú rovnomerné, pri manipulácii s ovládačmi nepočuť nežiadúce zvuky alebo necítiť zbytočne vôle. Je tu síce záplava plastov, ale kvalitnejších, takže sú na dotyk príjemné.
Rovnako dobre je na tom aj celková ergonómia interiéru, ovládacie prvky sú rozmiestnené v prirodzenom dosahu vodiča, tlačidlá sú označené jednoznačne, multimediálny systém budete vedieť ovládať aj v prípade, že ste ho nikdy predtým nevideli. Zvlášť oceňujem dobré sedadlá, veľkosti a rozmiestnenie odkladacích priestorov okolo vodiča a tiež ideálny rozmer volantu.
Výška posedu zodpovedá karosárskemu vyhotoveniu crossover. Maximálna výška strechy na úrovni 1 490 mm tiež znamená, že je o 43 mm vyššia ako Ceed a o 155 mm nižšia ako Sportage, uvádza výrobca. Vyšší základný posed zadných sedadiel ale oceníte v prípade, že na zadné sedadlá vykladáte dieťa do detskej sedačky alebo ak máte akékoľvek problémy s pohybovým aparátom. Tu však nutne narazíme na skutočnosť, že vzadu sa jedná len o priemerne veľké auto. Hoci je pre dve osoby miesta dosť, tri už budú mierne stiesnené. To ale ale údel všetkých automobilov tejto kategórie a triedy. Kia XCeed nie je vyslovene rodinné auto, hoci sa nebránime tvrdeniu, že spôsobom jeho použitia tomu bude nasvedčovať.
BATOŽINOVÝ PRIESTOR: Objem batožinového priestoru nehybridného modelu Kia XCeed je 426 litrov (VDA), čo je o 31 litrov viac ako má Ceed. Ale plug-in hybridná verzia má objem 291 litrov. Batériový modul s váhou 117 kg a kapacitou 8,9 kWh nachádzame za zadnými sedadlami, zaberá väčší priestor pod podlahou kufra, takže tu nie je miesto na rezervné koleso. Ak dostanete defekt, musíte si poradiť s lepiacou sadou. Pod otváracím dnom je priečinok pre uloženie nabíjacieho kábla a adaptéra, na stenách sú dva plastové háčiky pre zavesenie tašiek, plato kufra je pevné a nedá sa uložiť na podlahu a na pravej stene sa nachádza zamykacia skrinka s batériou. Napokon v kufri nachádzame už len kotviace body pre upevnenie nákladu, ISOFIX na zadných stranách sedadiel a 12-voltovú zásuvku.
JAZDNÉ VLASTNOSTI: To, čo sa najviac podieľa na vytváraní celkového dojmu, je naladenie motora a podvozka. Rovnaké nápravy aj má aj kombi Ceed SW PHEV, tiež s rázvorom 2 650 milimetrov, no o tridsať centimetrov dlhšou karosériou. Ale rozdiel v jazdných vlastnostiach je evidentný, všimnete si ho už po niekoľkých kilometroch. Crossover sa zdá byť podstatne tvrdší a uskákanejší, navyše má pomerne silnú tendenciu k nedotáčavosti. Kombinácia vysokej rýchlosti a ostrej zákruty skrátka XCeedu nepristane, nedá sa jej však vyhnúť ani v meste, predovšetkým pri výjazdoch a zjazdoch z diaľnic.
Prenos vibrácií do interiéru od motora je zabezpečený výborne, pretože ho necítite ani pri záťaži v nízkych otáčkach. Ale vibrácie od podvozka tu sú, navyše pomerne výrazné a pripomínajú, že na horších cestách bude XCeed jazdiť ešte menej komfortne. Keď som vpredu cítil otrasy z nekvalitnej cesty, pýtal som sa pasažierov vzadu, či ich cítia tiež – na moje prekvapenie sa ale podľa vlastných slov cítili komfortne a vibrácie necítili.
Oceňujem správne nastavenú tuhosť riadenia, ktorá stále sprostredkováva autentický kontakt s vozovkou, zároveň sa osvedčuje počas jazdy kľukatými uličkami a pri parkovaní. Otočiť kolesá z jednej hraničnej polohy do opačnej zvládnete jediným prstom.
MOTOR A PREVODOVKA: V tomto ohľade si môže XCeed podať ruku s Ceed SW PHEV, pretože majú rovnaké motory a prevodovky. Významnú časť práce na dobrom dojme z pohonu tvorí naladenie automatickej prevodovky DCT. Obzvlášť v jazdnom režime Sport, kedy je dynamika crossovera veľmi dobrá. Kia dokázala, že spolupráca benzínového a elektrického motora prináša reálne zlepšenie jazdnej dynamiky a poukazuje tiež na to, že klasický automat predsa len pracuje lepšie ako alternatívna e-CVT.
Aj tak ale akcelerácia z nuly na 100 km/h nie je tak pôsobivá, ako by sme možno očakávali, 11 sekúnd je predsa len dosť. Na druhej strane treba pripomenúť, že v rýchlostiach do cca 70 km/h je jazda naozaj svižná a reakcie na stlačenie brzdového a akceleračného pedála sú promptné.
Zvláštnu pozornosť si zaslúži kultivovaný chod atmosférického motora s priamym vstrekovaním. Vozidlo má vpredu tradične nápravu typu MacPherson a vzadu nezávislú viacprvkovú nápravu s lichobežníkovými vzperami uloženými v pomocnom ráme. Takúto nápravu má XCeed už v základnej výbave aj bez hybridného pohonu, čo je v tejto triede a kategórii nadštandard.
Hodí sa viac do mesta alebo aj na dochádzanie z okolia?
Moderné automobily sa čoraz viac rozlišujú na mestské a „mimomestské“. Zatiaľ čo malé hatchbacky a crossovery nachádzajú uplatnenie najmä v meste, sedany, kombi a SUV by mali podávať dobré výkony aj mimo neho. Kia XCeed je predovšetkým mestský crossover a aj plug-in hybridný pohon tomu nasvedčuje.
Elektrický dojazd dosahuje maximálne 59 kilometrov, ale v praxi je takmer nedosiahnuteľný. Reálne budete jazdiť na elektrinu tak nanajvýš 35-40 kilometrov, čo ale tiež považujem za dobrý výsledok. Je to stále dostatok na to, aby sa elektrickým dojazdom pokryl bežný denný kilometrový nájazd v meste, teda sa napĺňa hlavná myšlienka koncepcie pohonu PHEV – nulové lokálne emisie v meste a v obci. Elektromotor dokáže vozidlo rozbehnúť na rýchlosť 90 km/h. Elektrická jazda má ale svoje hranice, pod hranicou 10% kapacity batérie už možná nie je, vtedy sa jazdí predvolene hybridne.
Nabíjanie prebieha konvenčne, konektor typu CCS má formát Mennekes Type 2, teda sa jedná o pomalší režim nabíjania 3,3 kW, nabíjanie do plna tak zaberie dve a štvrť hodiny. Počas bežnej jazdy v hybridnom režime si auto dokáže rekuperáciou udržiavať desať až dvadsaťpercentné nabitie akumulátorov a priebežne získanú energiu vracať do obehu. Ak by ste chceli jazdiť výlučne na elektrinu vždy, stačí stlačiť tlačidlo EV vedľa radiacej páky.
Naša osobná skúsenosť je taká, že nabíjanie rekuperáciou prebieha pomerne rýchlo, reálne stačí jazdiť zopár hodín, aby ste mali opäť plnú kapacitu batérie. Z nabíjania káblom sa stane prirodzený zvyk už po jednom týždni a oceníte, že s týmto vozidlom môžete parkovať na zvýhodnených parkovacích miestach v nákupných centrách. Tam si s kartičkou od ZSE alebo Greenway jednoducho pripojíte auto do zástrčky a keď sa vrátite z nákupu, akumulátor máte plný a pripravený na elektrickú jazdu.
Predstavme si modelovú situáciu, že chceme s plug-in hybridom dochádzať z blízkeho satelitu do mesta do práce a potom späť. Je celkom realistické, že celková trasa nepresiahne 40-50 kilometrov, takže celú trasu alebo jej prevažnú časť môžete jazdiť na elektrinu. To za predpokladu, že nebudete jazdiť rýchlejšie ako 90 km/h, teda po diaľniciach. Po príchode do práce alebo domov si jednoducho pripojíte auto do 220 voltovej zásuvky a necháte ho nabiť v čase, keď je zaparkované. To je ale teória – ja som dochádzal do práce práve takto, z obce Malinovo až do centra Bratislavy. Je to trasa dlhá presne 21 kilometrov, prevažná časť je okresná cesta a obchvat (90 km/h) a asi 30% je mesto (50 km/ a menej). Celú trasu som absolvoval iba s občasnými a krátkymi zapnutiami benzínového motora, a to kvôli môjmu prekračovaniu povolenej rýchlosti. V posledných kilometroch cesty späť som už musel jazdiť na benzín, pretože kapacita batérie klesla pod 10 percent. Reálna spotreba počas tejto 42 kilometrov dlhej trasy bola 1,9 l/100 km.
Je teda celkom prirodzené predpokladať, že v rámci jedného mesta bude skúsenosť s plug-in hybridom ešte priaznivejšia a ten benzínový motor sa skutočne nebude musieť ani zapínať. Lenže ak žijete v byte na sídlisku, s nabíjaním môžete mať problém, takže sa v konečnom dôsledku jazde na benzín nevyhnete. Rozhodne ale na základe skúseností potvrdzujeme, že ak si nabíjanie vhodne naplánujete, každý mesiac ušetríte na benzíne aj desiatky eur.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia