TEST: Kia Sorento je rodinné auto roka, ukážeme vám prečo

V Spojených štátoch sa Kia pochválila tým, že jej model Sorento v sedemmiestnej verzii získal ocenenie Najlepšie rodinné auto roka 2021. Súhlasíme s tým, že si Kia titul zaslúži a pozreli sme sa do takejto sedemmiestnej verzie, aby sme vám ukázali praktickú stránku tohto priestranného SUV.
Vydané  Text: 
* **Kia Sorento Hybrid sa na Slovensku predáva od 41 990 eur, čo je to tisícku menej ako základný naftový variant**; * **Zisťovali sme spotrebu v troch jazdných režimoch ECO, SPORT a SMART**; * **Sú zadné sedadlá vhodné aj pre dospelých alebo len pre deti?** * **Kde výrobca spravil kompromisy, aby sa do auta vošlo sedem sedadiel?** * Viac o víťazstve Kie Sorento v súťaži PARENTS Magazine Best Family Cars 2021 nájdete na tejto stránke: [Kia Sorento named to PARENTS‘ list of Best Family Cars 2021 na Kia News Center](https://www.kianewscenter.com/news/all/kia-sorento-named-to-parents–list-of-best-family-cars-2021). Prečítajte si aj na náš predchádzajúci **[veľký test KIA SORENTO](https://www.autoviny.sk/testy/122078/velky-test-kia-sorento-22-crdi-platinum-vsetko-co-potrebujete-vediet)** s naftovým motorom 2.2 CRDi Platinum:

Veľký test Kia Sorento 2.2 CRDi Platinum: Všetko, čo potrebujete vedieť

Zvažujete kúpu Kie Sorento? Prečítajte si náš podrobný test konfigurácie 2.2 CRDi Platinum v 7-miestnom vyhotovení.

Do mesta aj terénu: Kiu Sorento sme pôvodne plánovali predstaviť ako hybrid vhodný aj do terénu, tak sme ju vzali do nášho obľúbeného náročnejšieho prostredia v okolí Zelenej vody v Moste pri Bratislave. Nakoniec ju predstavujeme ako rodinné auto, ale vôbec sa tieto dva svety nevylučujú. Na takomto aute budete predsa s rodinou jazdiť aj na menej prístupné chaty a stanovačky mimo ciest, kde oceníte pohon všetkých kolies a svetlú výšku 174 mm. Pre zaujímavosť, Sorento s týmto motorom vie ťahať brzdený príves s hmotnosťou do 1 650 kg a vie byť aj obratné, polomer otáčania je 5,78 metra.

Veľký rázvor a malé previsy: To, ako si vie auto poradiť v teréne a s mestskými obrubníkmi pri parkovaní, je dané aj veľkosťou kolies, svetlou výškou a dĺžkou previsov. Sorento sa dodáva s diskami s priemerom 17, 18, 19 a 20 palcov, svetlá výška je primeraných 174 mm, predný previs má 930 mm a zadný 1 065 mm (teda ako kombi). Sorento síce nie je skutočný off-road, ale mierny terén zvládne stále s ľahkosťou. Predný nájazdový uhol je 16,8°, zadný 21,3°, prechodový uhol dosahuje 15,1°.

Inzercia

Inzercia

Testovaná konfigurácia

Kiu Sorento sme testovali v konfigurácii s hybridným pohonom 1.6 T-GDI s max. výkonom 169 kW (230 koní), 6-stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies 4WD. Táto verzia pohonu je alternatívou k naftovej a plug-in hybridnej verzii, predáva sa v stupňoch výbavy Silver, Gold a Platinum v cenách od 43 990 eur. Finančná ponuka je to veľmi dobrá, ak vezmeme do úvahy veľkorysú ponuku štandardnej výbavy už v stupni Silver, o ostatných nehovoriach. Navyše, rozdiel medzi Silver a Platinum je v tejto verzii iba sedemtisíc eur, dostanete za obrovský balík doplnkov navyše. Už v úplnom základe dostanete pohon všetkých kolies, 7 airbagov, skoro všetky bezpečnostné asistenčné funkcie okrem BCA monitorovania mŕtveho uhla, navigáciu s 10,25-palcovou obrazovkou, Full LED predné svetlomety, LED zadné svetlá, zadnú kameru, rezervné koleso, dvojzónovú automatickú klimatizáciu s výduchmi aj vzadu, dažďový a svetelný senzor, vyhrievaný volant a vyhrievané predné sedadlá.

My sme testovali variant s dvomi zadnými sedadlami navyše, ktorý je za doplatok 1 000 eur (vzadu sú navyše aj výduchy a ovládač klimatizácie a nabíjanie USB konektory).

Pripočítajte si k tomu charakter vozidla, 7-ročnú/150 000 km záruku a obrovský vnútorný priestor, dopracujete sa tak k veľmi výhodnej ponuke.

Prečo je Kia Sorento vhodná pre rodinu?

Pracovisko vodiča: Vonkajšie aj vnútorné rozmery Sorenta sú pôsobivé, ale na vodiča je pripravené pracovisko, ktorého ho fyzicky obklopuje. Oceňujem modernú grafiku digitálneho prístrojového panela aj stredového displeja s infotainmentom, z praktického pohľadu je potrebné pochváliť vysokú úroveň materiálového vyhotovenia, dôraz na dostupnosť všetkých dôležitých funkcií aj bez venovania zvýšenej pozornosti a tiež početné odkladacie priestory. Za volantom Sorenta sa cítim mimoriadne komfortne, v tomto ohľade sa Kia môže pokojne porovnávať s prémiovou triedou.

 

Predné vyhrievané sedadlá sa ovládajú plne elektricky, na rozdiel od volantu, ktorý má klasickú mechanickú páku.

 

Sedadlá v druhom rade: Objektívne aj subjektívne možno tvrdiť, že kvalita zadného sedenia v Kii Sorento prekonáva hranice svojej triedy. Sedadlá sú nielen priestranné a pohodlné, ale pasažieri vzadu majú k dispozícii aj početné praktické doplnky, ako vyhrievanie krajných sedadiel, držiaky na nápoje na dverách, vnorený odkladací priestor pre fľašku a menšie predmety vo dverách, vyklápacie operadlo stredového sedadla s dvomi pevnými držiakmi na nápoje a tiež vlastné výduchy klimatizácie a dokonca vstavané slnečné clony:

Nastaviteľnosť zadných sedadiel v druhom rade: Ľavé sedadlo je spojené so stredným, pravé je samostatné a viete ich pozdĺžne posunúť o asi 15 centimetrov. Aj v polohe „na doraz“ má aj dospelá osoba s výškou 175 cm dostatok miesta na nohy a kolená (fotografia vľavo). Manipulácia so sedadlami je veľmi jednoduchá, stačí zatiahnuť za páku pod sedákom.

Polohovať sa dajú aj chrbtové operadlá, a to tiež v režime ľavé+stredné a samostatné pravé sedadlo. Táto možnosť nastavovania druhého radu sedadiel je k dispozícii vo všetkých verziách Sorenta, zmysel ale nadobúda najmä vtedy, keď si dokúpite aj tretí rad sedadiel za tisíc eur. Vtedy budete posuvnú sedadlá potrebovať, aby mali dvaja pasažieri vzadu dostatok komfortu:

Sedenie v treťom rade je určené prednostne pre deti. Sú tu aj úchyty ISOFIX a sú dostatočne priestranné aj pre uloženie dvoch detských sedačiek bežných rozmerov. Podsedáky sa sem zmestia úplne bez problémov. Obaja zadní pasažieri si vedia prispôsobiť polohu hlavovej opierky a majú k dispozícii vlastné výduchy klimatizácie a nabíjacie USB konektory. Von vidia cez malé okná za C-stĺpikom karosérie. Je dôležité pripomenúť, že aj keď sem patria v prvom rade deti, v praxi tu môžete bez väčších kompromisov odviezť aj dvoch dospelých priemernej postavy. Cesta zo Slovenska do Chorvátska asi pre dospelých nebude moc pohodlná, ale pre malé aj dospievajúce deti je to ideálny priestor.

Výbava pre tretí rad sedadiel: Výduch klimatizácie, nabíjací USB konektor, elektrické ovládanie sklápania sedadiel v druhom rade a 12-voltová elektrická zásuvka.

Batožinový priestor má v konfigurácii so všetkými siedmimi sedadlami iba 179 litrov.

Keď sa sklopia sedadlá v treťom rade, je tu 608 litrov a po sklopení sedadiel v druhom rade vzniká fantastických 1 996 litrov:

Priemerne vybavený kufor: V základnej 5-miestnej konfigurácii má Kia Sorento veľký kufor, ale skôr len priemerne vybavený – nachádzame v ňom vnorené priestory pre menšie predmety, ktoré slúžia ako nápojové držiaky pre zadných pasažieorv, no chýbajú mi tu háčiky pre zavesenie nákupných tašiek a akékoľvek sieťky. Rolovacie plató sa dá uložiť na podlahu. V sedemmiestnej verzii nie je priestor pre rezervu, ktorá sa pre päťmiestne verzie dodáva ako štandardná výbava.

 

Spotreba v Kii Sorento Ecohybrid

Kia Sorento vo verzii 1.6 T-GDi Ecohybrid využíva elektrický motor ako doplnok tomu benzínovému, ale podstata jeho použitia nespočíva v jazdení na elektrinu. Jeho úlohou je znižovať spotrebu a v prípade potreby umožňovať jazdu krátkymi úsekmi bez použitia benzínového motora. Keď jazdíte na elektrinu, na prístrojovom paneli sa objaví symbol EV.

Auto sa nenabíja káblom, ale iba samočinne počas jazdy. Vodič môže využívať štyri režimy jazdy: Eco, Sport a Smart. V rámci režimu Smart máte potom podrežimy Eco, Comfort a Sport, pričom o výber toho správneho profilu sa stará počítač.

 

Počas testu sa mi potvrdilo, že výber jazdného režimu má podstatný vplyv na dynamiku vozidla a aj na jeho spotrebu. Spotrebu som meral na vždy rovnakom 10,2-kilometrovom úseku, ktorý vo vyváženej miere obsahoval cesty v obci, mimo obce a tiež diaľničný úsek s max. 130 km/h.

Spotreba v režime ECO bola na moje prekvapenie spotreba 8,5 l/100 km, teda viac ako v režime Smart, ktorý vykázal podstatne lepších 6,8 l/100 km:

 

A prirodzene, v športovom režime na rovnakom úseku cesty počítač vykázal priemernú spotrebu 9,5 l/100 km.

Hodnotím to tak, že režim Smart skutočne nachádza opodstatnenie, sám som si veľmi rýchlo zvykol používať ako ten hlavný. Vie sa prispôsobiť tomu, čo práve potrebujem, nesnaží sa nasilu znižovať spotrebu vtedy, keď potrebujem dôraznú akceleráciu a neplytvá v čase, keď jazdím rovnakou rýchlosťou na diaľnici.

 

Celková priemerná spotreba Kie Sorento 1.6 T-GDi Ecohybrid za posledných 939 kilometrov bola počítačom vyhodnotená ako 7,7 l/100 km, čo hodnotím veľmi pozitívne. Na mojom hatchbacku s trojvalcom 1,0 T-GDi mám dlhodobú spotrebu ešte o deci vyššiu. Ak vás zaujíma aj ekonomická stránka prevádzky nového Sorenta, vedzte, že skutočne vie jazdiť s ohľadom na peňaženku.

 




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia