Deň s najlacnejším elektromobilom od Mercedesu: EQA nie je žiadny kompromis
Na esúvečka mnohí nadávajú, že majú malé kufre a málo priestoru v interiéri, no a keď sa k tomu pridá elektrický pohon, je to živná pôda na kritické komentáre. Lenže nový Mercedes-Benz EQA nedáva veľa príležitostí na takúto kritiku.
Vydané Text: Erik Stríž
Zhrnutie kľúčových vlastností modelu EQA
- cenovo najdostupnejší elektromobil značky Mercedes-Benz, od 51 708 eur vrátane DPH;
- celková cena testovaného vozidla predstavuje 64 350 eur vrátane DPH;
- jedná sa o malé SUV, resp. crossover s celkovou dĺžkou 4 463 mm, možno ho považovať za elektrický variant Triedy GLA;
- vynikajúce vyhotovenie interiéru, od celkovej ergonómie ovládania a estetiky až po spracovanie najmenších detailov;
- výborné priestorové pomery aj vzadu;
- batožinový priestor vybavený početnými doplnkami pre praktické prevážanie nákladu;
- elektrický motor je umiestnený pod prednou kapotou, pohon predných kolies, akumulátory sú v podlahe v zadnej časti;
- má aj strešné lyžiny, čo je pri elektromobiloch skoro jedinečné.
Konfigurácia testovaného vozidla
Prvé predajné kusy Triedy EQA prichádzajú na trh tradične v uvádzacej výbave Edition One (Edition 1), my sme mali možnosť jazdiť konfiguráciu Mercedes-Benz EQA 250. Táto východisková konfigurácia bola doplnená o početné príplatkové položky, napríklad estetický športový balíček línia AMG Line za 3 290 eur bez DPH, ďalej prvotriedny balík 3 725 eur bez DPH či panoramatickú posuvnú strechu za 1 700 eur bez DPH. V rámci balíka Night za dvesto eur bez dane potom EQA dostala pozdĺžne strešné lyžiny a 18-palcové zliatinové disky AMG. Možno si poviete, že taký balík línia AMG Line je iba vecou vkusu a zaplatiť zaň tisíce navyše je zbytočnosť, vedzte, že taký prvotriedny balík rozhodne odporúčame. Obsahuje totiž funkcie ako plne digitálny združený displej, automatická klimatizácia THERMOTRONIC, bezdrôtovú nabíjačku, sledovanie mŕtveho uhla, bezkľúčové ovládanie KEYLESS-GO či automatické otváranie piatych dverí EASY-PACK, ako aj cúvaciu kameru a asistent parkovania PARKTRONIC.Praktická funkcia systému MBUX: Premietanie obrazu prednej širokouhlej kamery na stredový displej počas státia pred semaforom.
Všetky fotografie v článku sme zhotovili smartfónom Samsung Galaxy S21 Ultra 5G.
Jazdné vlastnosti elektromobilu
EQA 250 má pohon prednej nápravy pomocou asynchrónneho motora, maximálny výkon 140 kW, maximálny krútiaci moment 375 Nm a akceleráciu 0-100 km/h za 8,9 sekundy. Nemá adaptívny podvozok, ale stojí na platforme MFA2 ako zvyšok rodiny kompaktov Triedy A/GLA. Ostatné modely rodiny EQ už stoja (EQC) a budú stáť (EQE, EQS) na výhradne elektrickej platforme Electric Vehicle Architecture (EVA). Vpredu je náprava MacPherson, vzadu viacprvková náprava multilink a hoci má vodič k dispozícii voľbu jazdných režimov, v základnej konfigurácii Trieda EQA neponúka adaptívny podvozok. V cene konfigurácie testovaného vozidla je „komfortný podvozok“, nastaviteľné tlmenie [SA-457] je za príplatok 1 188 eur vrátane DPH.
Nečakajte ale, že by pre použitie podvozka z kompaktov bola EQA menejcenná, jazdí totiž výborne. Nerovnosti zvláda s ľahkosťou, jazda je tak hladká aj na slovenských cestách. Len vážnejšie nedokonalosti vozovky trocha zatrasú, vtedy pocítite reálnu hmotnosť vozidla. Odhlučnenie kabíny by si zaslúžilo trocha viac pozornosti, hoci v rámci balíčka línia AMG mal testovaný model aj akustické čelné sklo. V rýchlostiach nad 100 km/h už do interiéru preniká toľko hluku, že posádka má problém rozprávať sa miernym tónom. S ohľadom na jej proporcie a prevádzkovú hmotnosť 2 081 kg jazdí vskutku svižne, hladko a elektrický motor vyniká tým, čomu v spaľovacích motoroch hovoríme pružnosť. Krútiaci moment až 375 Nm je skrátka cítiť bez ohľadu na to, či zrýchľujete z miesta alebo z rýchlosti 100 km/h, auto vás vždy prekvapí primeraným zatlačením do sedadla. „Primeraným“ preto, lebo športové auto táto EQA rozhodne nie je, v celkovej dynamike ale stále podstatne prekonáva väčšinu bežných áut.
Vplyv jazdných režimov nemá vplyv na jazdné vlastnosti ako také, ale na dynamiku rozhodne. V športovom režime sa malé SUV prejavuje ako živé, skoro budí dojem, že váži niečo málo cez tonu. Naopak, v ekologickom režime šetrí energiu v akumulátoroch na úkor dynamiky, teda jazdu robí plynulou, lenivejšou, ale zároveň značne komfortnejšou. Akcelerácia je citeľne pomalšia, zato rozjazdy sú elegantne pokojné, čo ocenia pasažieri na zadných sedadlách.
Maximálna rýchlosť je 160 km/h. To znamená, že diaľniční piráti si budú musieť nájsť iné auto, hoci najvyššia konštrukčná rýchlosť vozidla je vysoko nad aktuálnym rýchlostným stropom. Je tiež potrebné pripomenúť, že poznáme aj také elektrifikované autá, ktoré majú maximálnu rýchlosť obmedzenú na 140 km/h, tie Mercedes prekonáva tiež.
Spotreba
Spotrebu energie priemerne 15,7 kWh/100 km podľa metodiky NEDC a 17,9 kWh/100 km podľa aktuálnej metodiky WLTP. Na testovanom vozidle palubný počítač vykázal za posledných 296 kilometrov priemernú energetickú spotrebu 22,6 kWh/100 km, čo predpokladá reálny dojazd 350 kilometrov. Veľmi slušné aj s ohľadom na to, že podľa metodiky NEDC by vozidlo mohlo prejsť až 486 kilometrov, respektíve 424 kilometrov podľa WLTP.Interiér pre vodiča a spolujazdca
Nie je sa na čo sťažovať, je to Mercedes ako má byť. Kompaktný charakter vozidla sa síce premieta do celkových priestorových pomeroch, ale vďaka dizajnu interiéru pôsobí vzdušne, čisto, elegantne. Červené akcenty balíčka AMG dodávajú autu športový charakter, rovnako ako palubná doska čalúnená do imitácie kože. Výborný dojem kazí snáď len plastový panel pred spolujazdcom, pokojne by tu mohol byť dekor z brúsenej kože, ktorý je použitý na vnútornej strane dverí. A tiež lesklé čierne plochy majú silnú tendenciu zachytávať prach a odtlačky prstov.
Špeciálne musíme vyzdvihnúť kvalitu vyhotovenia detailov, ako lícovanie jednotlivých dielov interiéru, ovládacie prvky a tiež ideálnu výšku stredového panela s lakťovou opierkou a samostatnou opierkou na dlaň. Ovládače na volante majú ideálne vystúpenie z povrchu, sú dobre hmatateľné, poskytujú jednoznačnú odozvu na stlačenie.
Rozmerný prístrojový panel je koncepčne spojený so stredovým displejom, v skutočnosti sa ale jedná o dva samostatné displeje. EQA neponúkne MBUX Hyperscreen ako nová Trieda EQS, ale aj toto riešenie je vkusné, praktické a každý, kto ho vidí prvýkrát, ho zaručene bude s úžasom obdivovať.
Interiér pre zadných pasažierov
Ak je interiér vpredu primerane priestranný, ten vzadu ponúka mierny nadštandard. Priestorové pomery v pozdĺžnom smere sú dokonca také dobré, že aj dvojmetrový vodič za seba pohodlne usadí dospelú osobu. Naopak, do šírky je to opäť skôr priemer, traja dospelí sa sem určite pohodlne neusadia, jedine, že by sa ten v strede veľmi obmedzil. Nebude mu prospievať ani vyvýšený stredový tunel pod jeho nohami.
Oceňujeme tvarovanie bočných sedadiel, ktoré robí zo sedenia vzadu pomerne komfortnú záležitosť aj napriek tomu, že sa fakticky jedná len o čalúnenú lavicu. Sedáky ani chrbtové operadlá nemožno polohovať, operadlo stredového sedadla ale možno vyklopiť do polohy lakťovej opierky s integrovanými vysúvacími držiakmi na nápoje. Mercedes myslel aj na praktickú stránku zadného sedenie, sú tu dva samostatné výduchy klimatizácie, menší vnorený priestor pre odloženie malých predmetov, madlá na strope a tiež háčiky pre zavesenie oblečenia.
Je tu však iba jeden USB Type-C konektor na nabíjanie. V tejto verzii vozidla navyše zadní pasažieri nevedia nastavovať teplotu klimatizácie, je dvojzónová.
Batožinový priestor
Kompaktné SUV obyčajne nemajú priestranné a dobre vybavené batožinové priestory, Trieda EQA sa v tomto ohľade môže považovať za nadštandardnú. Batožinový priestor má kapacitu 340 dm3 vo svojej východiskovej konfigurácii a po sklopení zadných sedadiel 1320 dm3. V kufri je dvojitá podlaha, pod tou prvou je priestor na povinnú výbavu vozidla so sadou na opravu defektu. Rezerva sa sem nevojde, jej priestor zabrali komponenty elektrického pohonu.
Plato kufra je pevné, nezmestí sa na podlahu, na stenách sú háčiky pre zavesenie nákupných tašiek, vnorené úložné priestory so sieťkami, zadržiavací prvok s elastickým popruhom, kovové oká 12 V elektrická zásuvka. Zadné sedadlá sa sklápajú pomocou uvoľnenia aretácie pri ich hlavových opierkách (kufor je pomerne krátky, tak to nie je problém) a do interiéru vedie aj tunel.
**Aké je teda zhodnotenie prvej skúsenosti s elektromobilom Mercedes-Benz EQA?** Zabudnite na všetky predsudky k elektromobilom aj esúvečkam. Toto je plnohodnotný Mercedes, aj keď kompaktný. Jednodňová skúsenosť je príliš krátka na to, aby sme odhalili prípadné nedostatky, zatiaľ si z prvej jazdy odnášame skoro výhradne dobré pocity. Snáď jediným nedostatkom sa nám zdal byť chvíľami tvrdý podvozok a hluk v interiéri, to ale auto vhodne kompenzuje solídnou dynamikou a elegantne ľahkou jazdou mestskými rýchlosťami. A ak vás zaujíma, či je EQA naozaj odlišná od GLA, vedzte, že elektrický pohon mení veľa podstatných detailov. Venovať sa im podrobne budeme počas redakčného testu.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia