Prvá jazda s Opel Mokka-e: Oplatí sa priplatiť 15-tisíc eur za elektrinu?
Ako jazdí elektrický crossover Opel Mokka-e a aké sú podstatné rozdiely medzi ním a jeho benzínovou alternatívou?
Vydané Text: Erik Stríž
### Výbava elektromobilu Mokka-e Z estetického hľadiska sa elektrická Mokka-e nelíši od Mokky so spaľovacím pohonom. Dokonca je to práve Mokka, ktorá bola navrhnutá tak, aby aj [s benzínovým či naftovým motorom pod kapotou vyzerala skôr ako elektromobil](https://www.autoviny.sk/testy/122246/prvy-den-s-novym-opel-mokka-vyborny-podvozok-a-motor-ale-priestorom-sklame).
Za tento efekt vďačí zaslepenej maske chladiča, ktorý sa v skutočnosti nachádza až pod nárazníkom aj v elektrickej verzii, ale aj celkovému dizajnu, ktorý akoby prichádzal z blízkej budúcnosti. Súčasný autodizajn už pred niekoľkými rokmi prekročil prah, ktorý sme donedávna považovali za sci-fi, ale vidieť Opel Mokka naživo je zážitok. Aj keď sme spočiatku neboli stotožnení s tvrdením, že takto sa má uberať celý dizajn značky Opel, v realite vyzerá byť auto podstatne krajšie ako prvých oficiálnych fotografiách.
Prítomnosť elektrického pohonu v novej Mokke nie lacná záležitosť. **Elektrická Mokka-e stojí o 15-tisíc eur viac ako jej najlacnejší benzínový variant** (akciových 15 790 vs. 30 790 eur), obe sú pritom dostupné od stupňa výbavy EDITION. Nejedná sa však o rovnaké výbavy, elektromobil dostane v štandarde viac, napríklad bezkľúčové štartovanie PEPS, varovanie pred vybočením z jazdného pruhu, detekciu chodcov pred vozidlom, automatickú jednozónovú klimatizáciu, dažďový senzor, tri jazdné režimy či zliatinové 16-palcové disky kolies.
My sme Mokku-e jazdili v stupni výbavy, ktorej súčasťou sú aj čierna strecha Diamond Black, 18″ dvojfarebné disky z ľahkých zliatin, športové pedále, adaptívny tempomat, aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu, parkovací asistent, sledovanie slepého uhla, navigačný systém Multimedia Navi Pro s 10″ dotykovým farebným displejom, digitálny prístrojový panel ,,Pure Panel“ s uhlopriečkou 12 palcov (v základe je 7″), panoramatická zadná parkovacia kamera (180°) , parkovacie senzory, vyhrievanie predných sedadiel či schopnosť detekovať nielen chodcov, ale aj cyklistov.
### Jazdné vlastnosti
Bez ohľadu na stupeň výbavy Opel Mokka-e ponúka iba jedno naladenie pohonu. Jedná sa o elektromotor s maximálnym výkonom **100 kW (136 koní).** Najvyšší krútiaci moment **260 Nm** je k dispozícii prakticky kedykoľvek po prudkom stlačení akceleračného pedála, ale zrýchlenie z nuly na 100 km/h za najskôr deväť sekúnd napovedá, že toto nebude športové auto. Môže za to jednak jednoduchá jednostupňová prevodovka, takisto aj vyššia prevádzková hmotnosť vozidla 1 598 kg. Pre porovnanie, spaľovacie verzie vážia 1 270 až 1 295 kg.
Opel Mokka-e má pomerne krátky **rázvor 2 557 mm**, krátke previsy, relatívne **vysoký posed**, **svetlú výšku cca 18 centimetrov** a **predný pohon**. To všetko obyčajne veľmi neprospieva jazdným vlastnostiam vo vysokých rýchlostiach, ale benzínový variant Mokky nás v tomto ohľade milo prekvapil – v prevažnej miere za to mohol dobre naladený podvozok.
**Skúsenosť s elektromobilom** je už o niečo menej pozitívna, hoci stále dobrá. V priamom porovnaní s deň predtým jazdenou verziou je elektromobil ťažkopádnejší, menej precízne drží stopu v zákrutách vo vysokej rýchlosti (má tendencie k nedotáčavosti) a celkové naladenie podvozka je značne tvrdšie, čo neprospieva jazdnému komfortu vo vyšších rýchlostiach. Zrejme za to môžu akumulátory uložené v podlahe, majú hmotnosť okolo 300 kilogramov a kapacitu 50 kWh, ktorá dokáže autu pri priemernej spotrebe 17,8-17,4 kWh/100 km dodávať energiu na 324 kilometrov.
Keďže sme auto jazdili len počas jedného dňa, dojazd sme nesledovali, ale jazdili sme so spotrebou 18,6 kWh/100 km. Podstatnú časť vzdialenosti sme najazdili na diaľnici, kde elektromobily mávajú vyššiu spotrebu energie. Za posledných 433 kilometrov počítač vykázal priemernú spotrebu 21,4 kWh/100 km.
**Elektrický motor v športovom režime** ponúka veľmi dobrú odozvu na podnety od vodiča, zrýchlenia z miesta a aj z rýchlosti 90 km/h sú rázne. Ekologický režim citeľne obmedzuje pružnosť elektromotora a umožňuje autu dosahovať iba priemernú dynamiku. Štandardný jazdný režim je tradične vyladený tak akurát, umožňuje prudké akcelerácie, ale pri jemnej zmene polohy akceleračného pedála „nekope“.
Ak by ste očakávali, že Opel pre svojich zákazníkov pripraví akúsi alternatívu pre jazdu jedným pedálom, sklameme vás. Ani maximálna úroveň rekuperácie energie nie je dostatočná na to, aby auto spomalilo dostatočne rýchlo a definitívne, brzdu teda budete musieť používať v každom prípade.
### Interiér a kufor
**Interiér elektrickej Mokky-e** sa v podstate nelíši od toho, s čím sme sa stretli v benzínovej verzii, ktorej [interiéru sme sa podrobne venovali v samostatnom článku](https://www.autoviny.sk/testy/122246/prvy-den-s-novym-opel-mokka-vyborny-podvozok-a-motor-ale-priestorom-sklame).
Estetické a funkčné odlišnosti sa týkali stupňa výbavy, v elektrickej verzii bolo napríklad odlišné čalúnenie a červené akcenty boli nahradené šedými. Drobnú odlišnosť sme našli na infotainmente, kde pribudlo tlačidlo so štylizovaným písmenom „e“, ktorým sa spúšťala vizualizácia pohonu v reálnom čase, a tlačidlo „B“ (rekuperácia) na voliči automatickej prevodovky, ktoré nahradilo manuálnu voľbu radenia „M“. Elektrická Mokka-e teda neumožňuje „manuálne radenie virtuálnych prevodových stupňov“.
Elektrické vyhotovenie pohonu neubralo nič na priestorových pomeroch v interiéri, o niečo menej miesta je iba v kufri, a to presne 40 litrov. Ponúka štandardizovaných 310 litrov. Zatiaľ čo v spaľovacej Mokke je pod podlahou kufra miesto na celé koleso, v elektrickej je už len miesto na kompaktnú sadu na opravu defektu.
Elektrický variant má však aj **dva ďalšie nedostatky**: zatiaľ čo benzínové a naftové verzie Mokky majú zaťaženie strechy 70 kg, elektrická Mokka-e presne nula kilogramov. Je to typická vlastnosť elektromobilov, že na ich strechy nemožno upevniť náklad. Takisto nemôže ťahať príves, a to ani brzdený, ani nebrzdený.
Trocha sme boli sklamaní aj z toho, že táto horúca novinka nemá v interiéri nabíjacie konektory USB-C, ale iba veľký starý formát USB konektorov.
### Zhodnotenie S elektrickým crossoverom Opel Mokka-e sme strávili príliš krátky čas na to, aby sme vedeli plne odhaliť jeho charakter, nedostatky a výhody. Je však evidentné, že v porovnaní s predtým jazdenou verziou na benzín má elektromobil o niečo tvrdší a menej komfortný podvozok a neponúka taký dobrý základ pre športovú jazdu, na druhej strane má dobrý jazdný prejav v nízkych rýchlostiach do 90 km/h a celkom priestranný interiér vpredu. Vzadu je o poznanie horšie, [o čom sme sa zmieňovali v predchádzajúcom článku](https://www.autoviny.sk/testy/122246/prvy-den-s-novym-opel-mokka-vyborny-podvozok-a-motor-ale-priestorom-sklame).
Nebudeme hodnotiť to, či sa oplatí priplatiť 15-tisíc eur len za elektrický pohon, ale rozhodne si zatiaľ stojíme za tým, že nový **Opel Mokka rozhodne má čo ponúknuť** a jazdiť ho bolo pre nás príjemným spestrením redakčných testov. Spoločný vývoj elektrickej aj spaľovacej verzie umožňuje zákazníkovi, aby sa rozhodoval už naozaj len o pohone a nie o samotnom modeli auta.
Crossover, Elektricke Suv, Elektricky Crossover, Elektromobil, Erik Striz, Google, Google News, Novy Model, Opel Mokka, Opel Mokka-E, Prva Jazda, Recenzia, Test
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia