Test Jeep Compass 4×e Plug-in hybrid: Pohon 4×e je správna inovácia, ale spoznali sme aj jeho riziká
Jeep nepotrebuje pozitívne hodnotenia ani pekné recenzie, pretože jeho automobily s pohonom všetkých štyroch kolies sa už takmer osemdesiat rokov držia na špici záujmu špecialistov na off-road. Lenže technologické inovácie prinášajú aj nové problémy.
Vydané Text: Erik Stríž
Nedávno sme publikovali test [Jeepu Compass v konfigurácii Trailhawk 2.0 MultiJet](https://www.autoviny.sk/testy/120803/test-jeep-compass-trailhawk-20-multijet-poctivy-i-rozporuplny), ktorý sme nazvali **[Poctivý i rozporuplný](https://www.autoviny.sk/testy/120803/test-jeep-compass-trailhawk-20-multijet-poctivy-i-rozporuplny)**. Ten názov dobre vystihoval obsah našej recenzie, pretože toto auto je skutočne rozporuplné. Bez akejkoľvek pochybností je profesionálnym terénnym vozidlom pre náročných, ktorí veľmi dobre vedia oceniť všetky tie detaily, ktoré bežnému majiteľovi osobného automobilu možno vadia. Napriek tomu si myslíme, že na moderné autá, hoci určené do terénu, sa musíme pozerať aj očami obyčajného človeka, pretože nad kúpou Jeepu uvažujú nielen fajnšmekri, ktorí na autách zdolávajú strmé 75-stupňové kopce. Vďaka krásnemu zovňajšku si ich chcú zadovážiť aj ľudia, ktorí s nimi len cestujú do práce po normálnych cestách, a tí môžu byť niekedy trocha sklamaní. Veď auto za 43-tisíc eur už predsa musí ponúknuť aj hodnotné materiály a aspoň imitáciu luxusu.
### Interiér pre tých, ktorí mu rozumejú
O prémiovom charaktere interiéru teda nemôže byť reč, všetko je tu z tvrdého plastu. Ocenili sme ale prehľadný prístrojový panel, jeho stredový displej je využitý naozaj naplno.
Nebudeme však klamať, že v aute za vyše 43-tisíc eur očakávame lepší interiér. Nie takto tvrdý, nepoddajný a pocitovo lacný. V tomto prípade musíme vziať do úvahy charakter vozidla a jeho pripravenosť na neľudské zaobchádzanie, hoci lesklé povrchy okolo páky prevodovky a centrálneho displeja sa dajú poškriabať pomerne ľahko.
Centrálny displej s uhlopriečkou 8,4 palca splní svoju úlohu, ale prostredie systému Uconnect je miestami neprehľadné, reakcie na dotyky sú pomalšie. Problémy sme mali aj s pripojením smartfónu k systému UConnect, na Bluetooth sa akosi nedalo spoľahnúť.
Ovládače a tlačidlá sú rozmerné, dobre hmatateľné aj v rukaviciach, ale táto dobrá ergonómia je utláčaná pomalým a na orientáciu komplikovaným infotainmentom. Klimatizácia má vlastný panel s fyzickými ovládačmi, avšak dotykový displej nereaguje na rukavice.
Zadní pasažieri majú primerane veľa priestoru na nohy i hlavu, výduchy klimatizácie, nabíjací USB konektor aj 230 V zásuvku. Dá sa tu stráviť aj dlhá cesta, ale Compass je určený skôr na tie kratšie. Compass je zhmotnením skutočnosti, že karosárske vyhotovenie SUV nutne neznamená viac priestoru. Pokojne by sme vnútorné priestorové pomery mohli porovnať s lepším hatchbackom, nemožno ich ale kritizovať. Prednosti Compassu sú totiž niekde celkom inde a sú dôležitejšie, než komfort.
### Benzín a elektrina v správnom pomere
**Počas bežnej jazdy** v meste si Compass 4×e zachováva konvenčné jazdné vlastnosti prednokolky. Má preposilované riadenie, benzínový preplňovaný motor autu dodáva aj napriek maximálnemu výkonu až 180 koní iba priemernú dynamiku, podvozok je vskutku komfortný.
Na druhej strane sa vozidlo nehúpe, v zákrutách sa nakláňa oveľa menej, ako sme čakali.
**V elektrickom režime** do rýchlosti 130 km/h jazdí potichu a prekvapivo svižne. V porovnaní s takým 2.0 MultiJet je kultivovanosť neporovnateľná! Opustíme cestu a jazdíme po poliach, poľných cestách a strmých kopcoch s blatom a sypkým povrchom. Auto sme vystavili ťažšiemu terénu, ktorý zvládalo bez problémov.
V režime 4WD LOCK nepocítite, že predné a zadné kolesá nie sú mechanicky spojené, pretože skúsenosť je fakticky totožná s klasickým 4×4. Vynikajúco si Compass poradil aj s častým prechodom z blata do štrku v kopci a v režime AUTO. S trochou snahy nie je problém dostať auto na dve kolesá s pocitom absolútnej tuhosti karosérie a podvozka. Zvlášť oceňujeme pocit úplnej kontroly nad vozidlom aj v situáciách, ktoré by pre iné autá vyústili do zapadnutia, poškodenia nárazníkov či ostro páchnucej spojky.
Ešte detail: elektrický pohon je zabezpečený tak, že sa môžete brodiť v 40 centimetrovej vode, vďačí za to dôslednému vodotesnému zakonzervovaniu spodných dielov.
Zdá sa, že praktická skúsenosť s moderným pohonom 4×e je teda veľmi dobrá a je na mieste potvrdiť, že **Jeep sa skutočne pustil do náročného boja, ktorý aj vyhral**. Inovácia môže byť dobrá a priniesť práve to, čo od nej ľudia očakávajú – buď zlepšenie jazdných vlastností v teréne alebo zlepšenie efektivity. V tomto prípade sa bavíme skôr o tej efektivite.
Lenže nedostatok sme predsa našli, pritom celkom podstatný.
V teréne v režime 4×e sa batéria veľmi rýchlo vyčerpáva a pod tromi percentami kapacity Compass odstaví pohon zadných kolies, zobrazí chybovú hlášku SERV 4WD a vy si musíte v teréne poradiť inak. Rekuperáciou nemáte šancu v teréne získať dosť energie. Do terénu mierte teda len s plnou batériou a v režime E-Save!
Ďalšiu vec však Jeep predsa len spravil dobre. Aj napriek tomu, že niekam musel umiestniť trakčný akumulátor, nespravil to na úkon priestoru na rezervné koleso. Pod krytom batožinového priestoru teda nájdete priestor na koleso a príslušenstvo na jeho výmenu.
Počas testu sme najazdili celkovo 669 kilometrov, z toho 195 na elektrinu. **Priemernú spotrebu 6,3 l/100 km** považujeme na auto tohto typu za **veľmi dobrý výsledok**.
Jeep má pritom jednu fajn funkciu: jednoduché obmedzenie výkonu nabíjania. Nabíjať tak môžete aj na starom dome či chate, kde by ste mali inak obavu o bezpečnosť.
Motory | preplňovaný benzínový R4, 1 332 cm³, Euro6D Final s elektrickou podporou vpredu; zadný elektrický |
Výkon | benzín: 132 kW (180 k) pri 3 750 ot./min. elektrina: 44 kW (60 k) spoločne: 177 kW (240 k) |
Krútiaci moment | benzín: 270 Nm pri 1 850 ot./min. elektrina: 250 Nm od 0 ot./min |
Pohon a podvozok | 6-stupňová automatická prevodovka, pohon všetkých kolies (vzadu elektrický), vpredu náprava McPherson, vzadu viacprvková náprava s vinutými pružinami Brzdy: kotúčové, vpredu aj vzadu s vnútorným chladením, Pneu: 235/45 R19 |
Batožinový priestor | 420/1 230 dm³ |
Rozmery | 4 394×1 819×1 649 mm, rázvor 2 636 mm |
Pohotovostná/celková hmotnosť | 1 936/2 475 kg, objem nádrže 60 l, kapacita akumulátora: 11,4 kWh (50 km) |
Najvyššia rýchlosť | 200 km/h 130 km/h na elektrinu |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h | 7,3 s |
Kombinovaná spotreba (WLTP) | 2,1/100 km |
Emisie CO₂ (WLTP) | 47-48 g/km |
Cena od/testované auto | 39 500/43 900 € |
Konkurenti | Mitsubishi ASX, Subaru Forester |
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia