Ideálne auto pre živnostníka? Test BMW 545e xDrive eDrive plug-in hybrid
Budete jazdiť na elektrinu, aj keď máte pod kapotou radový šesťvalec s výkonom 210 kW (286 koní)?
Vydané Text: Erik Stríž
Testovaná konfigurácia vozidla:
- BMW 545e xDrive Limousine/Sedan (základ 518d Sedan od 50 150 eur, táto verzia od 71 250 eur)
- benzínový motor R6 2 998 cm3 s max. výkonom 210 kW (286 koní), 8° automatom Steptronic a pohonom všetkých kolies xDrive;
- doplatková šedá metalíza Bernina Grey amber effect za 1 085 eur;
- čierny interiér „Nappa Black“ s masážnymi sedadlami pre vodiča a spolujazdca a vyhrievaním aj vzadu;
- doplatkový Adaptívny podvozok (EDC) za 775 eur;
- integrálne aktívne riadenie za 1 292 eur;
- športový estetický a funkčný balík M Sport za 6 098 eur (M brzdy, aut. prevodovka, osvetlenie interiéru, športový volant a pod.);
- 19″ M Al disky Y-spoke 845 Jet Black so zmiešanými pneumatikami za 1 757 eur;
- BMW Laserlight (BMW laserové svetlomety) za 2 067 eur;
- výbava svetlometov BMW Individual Shadow Line za 362 eur;
- ovládacie prvky s keramickým povrchom za 620 eur;
- balík pre asistovanú jazdu Driving Assistant Professional za 2 791 eur;
- balíky First Class Upgrade za 6 863 eur, Business Class za 2 509 eur a Innovation (Live Cockpit či HUD) za 4 022 eur;
- celková cena testovanej konfigurácie tak dosiahla 103 878 eur vrátane DPH
- technické údaje testovaného BMW 545e xDrive prikladám na konci článku
Naše postrehy z redakčného testu:
Inzercia
- BMW 545e xDrive má skvelý podvozok. Naozaj, výborný;
- interiér možno na prvý pohľad pôsobí v porovnaní s priamymi konkurentmi zastarane, podobne ako v trinásťročnej X5, ale v detailoch sa im už vie vyrovnať alebo ich aj prekonať (napr. keramický lak na ovládacích prvkoch, ergonómia ovládania, citlivosť displejov);
- nadštandardný komfort na predných i zadných sedadlách;
- prekvapivo objemný batožinový priestor so samostatným priestorom na nabíjacie káble;
- s benzínovým radovým šesťvalcom je sedan s prevádzkovou hmotnosťou dve tony zdanlivo ľahký ako pierko;
- vynikajúci súlad medzi vodičom a autom – správna tuhosť riadenia, rýchle radenie, citlivosť bŕzd a akceleračného pedála, všetko na výbornú;
- jazda na elektrinu nie je tichá (jazdil som na zimných pneu v prevažne mínusových teplotách), autu dodáva skôr len priemernú dynamiku a plynulé rozbehy z pokoja, eDrive je využiteľný aj na diaľnici a celkový dojem z hybridného pohonu je veľmi pozitívny;
- zvukové efekty motora z reproduktorov Harman Kardon znejú celkom presvedčivo, ale podľa môjho názoru sú dôvodom straty pocitu úplného súladu s autom (ak nechcete ohurovať spolujazdcov, odporúčam zvuk motora vypnúť v nastaveniach).
Podrobný test BMW 545e xDrive (eDrive, plug-in hybrid)
BMW 545e xDrive som prijal na redakčný test počas januára ako jedno z prvých áut testovaných v roku 2021. Presadol som do neho priamo z Mercedes-Benz Triedy E sedan, teda z priameho konkurenta tohto bavoráku. Test Mercedesu už čoskoro zverejní môj kolega Peter Orosz, ktorý vozidlo napokon testoval celý týždeň na trase Bratislava-Košice.
Po týždňovom teste som si preberal nový Citroen C4, ktorý ma celkom prekvapil tým, že hoci sa jedná o kompaktný crossover za menej ako pätinu ceny tohto BMW, nemal som dojem totálneho zostupu o niekoľko tried. Tak v posledných rokoch narástla kvalita áut.
BMW 545e xDrive využíva na svoj pohon kombináciu benzínového a elektrického pohonu a označenie 545e znamená, že sa jedná o najsilnejšiu plug-in hybridnú verziu radu 5. Dovedna ich BMW ponúka štyri: 520e, 530e xDrive, 530e a 545e xDrive. Cenový rozdiel medzi najslabším 520e a najvýkonnejším 545e xDrive je 16 900 eur, čo je hodnota jedného celého Citroenu C4 zmieneného vyššie a ešte by vám dve tisícky zostali.
Testovaný exemplár bol však ešte podstatne drahší, vďaka príplatkovým balíčkom a nielen estetickým doplnkom M Sport cena dosahuje takmer 104-tisíc eur. To bola cena v čase testu, odvtedy sa ceny mierne zvýšili.
Radový šesťvalec so zdvihovým objemom valcov 2 998 cm3 s max. výkonom 210 kW (286 koní). Systémový výkon spoločne s elektrickou podporou je ešte značne vyšší, až 290 kW (394 koní) a krútiaci moment 600 Nm. Elektrický motor samotný má výkon 80 kW (109 koní). Všimnite si tie masívne rozperné tyče.
Jazdné vlastnosti
Jazdné vlastnosti BMW 545e xDrive sú veľmi jednoznačne vyladené smerom k športovému charakteru. Balíček M Sport síce nie je to pravé M, ale pre väčšinu motoristov bude tento exemplár predstavovať vrchol ich motoristického zážitku.
S príplatkovým adaptívnym podvozkom (EDC) za 775 eur má vodič možnosť prispôsobiť si úroveň tvrdosti podvozka a kedykoľvek počas jazdy toto nastavenie vyvolať prostredníctvom výberu jazdných režimov, športový potenciál auta sa ale nezaprie ani v tom ekologickom.
Radový šesťvalec je úžasným kusom techniky, za ktorým stoja roky vývoja a vylepšovania a jeho vplyv na radosť z jazdy je kľúčový.
Motor v štandardnom jazdnom režime i v tom športovom veľmi citlivo reaguje na podnety od vodiča, keď si k tomu pripočítame správne tuhé riadenie, bleskové preraďovanie automatiky so športovým naladením (v rámci balíka M Sport) a účinné brzdy, vo výsledku dostaneme stroj, ktorý sa začiatočník bude obávať šoférovať. Ovládať štyristo koní si už predsa len vyžaduje cit.
Elektrický pohon
S vypnutým benzínovým motorom je dvojtonový sedan citeľne lenivejší a menej dynamický, stále ale nemožno tvrdiť, že by si 80 kW elektromotor nevedel s autom poradiť. Trpí iba na pri priamom porovnaní s pomaly trikrát výkonnejším 3,0 V6. Nabíjanie doma na 220 voltovej sieti je pomerne pomalé, vyžaduje 6 hodín nabíjania. Na nabíjacej stanici to zvládnete za dve hodiny.
Za funkcie asistovanej jazdy Driving Assistant Professional si priplatíte 2 791 eur, systém vás pri zapnutom adaptívnom tempomate s rukami na volante sprevádza celou jazdou, sám reguluje rýchlosť a odstup, navrhuje predchádzanie a udržiava v strede jazdného pruhu.
Počas testu som viac ako virtuálny kokpit ocenil farebný head-up displej s projekciou na čelnom skle. Obraz je asi tak tri metre pred vodičom. Obsahuje všetky podstatné informácie pre jazdu a fakticky odbremeňuje vodiča od potreby sledovania prístrojového panela. Notifikuje aj o tom, že ste práve prekročili maximálnu povolenú rýchlosť.
Spotreba a dojazd
Výrobca uvádza kombinovanú spotrebu tohto plug-in hybridu 1,6 − 2,1 l / 100 km, čo po týždňovom teste považujem za realistické za predpokladu, že budete jazdiť za teplých dní s plne nabitou batériou a veľmi ľahkou nohou. Tie dva litre sú dosiahnuteľné, ak podstatnú časť z prvých sto kilometrov jazdy prejdete na elektrinu.
Spotreba benzínového motora je už potom podstatne vyššia, podľa výrobcu medzi 7 až 8 litrami a v praxi to bude viac ako 9 l/100 km.
Priemerná spotreba elektrickej energie je 17,4 − 19 kWh/ 100 km a emisie CO2 dosahujú 36 − 46 g/km.
Podľa oficiálnych čísiel dokáže toto auto prejsť výlučne na elektrinu maximálne 57 kilometrov, mne počítač ale neustále odhadoval elektrický dojazd na nanajvýš 40 kilometrov.
Interiér
Automobily obyčajne ponúkajú nesúlad medzi kvalitou sedenia vzadu a vpredu, netýka sa to ale BMW radu 5. Vzadu je iba o niečo menej funkcií (ako masáž a odvetrávanie), ale kvalita sedenia je porovnateľná a veľmi vysoká. Riaditeľské kreslo vzadu si teda budete vedieť užiť.
Predné sedadlá majú viac vystúpené bočnice, detaile nastaviteľné operadlo aj sedák, vrátane individuálneho nastavenia hornej časti chrbtového operadla s hlavovou opierkou. Keď si k tomu pripočítate širokú lakťovú opierku s odkladacím priestorom a dobrú dostupnosť všetkých ovládacích prvkov, získavame optimálne pracovisko pre vodiča.
Šikovnou funkciou je ovládanie niektorých funkcií infotainmentu gestami ruky, napríklad ovládania hlasitosti kreslením krúžku končekmi prstov do priestoru.
Podobne ovládate aj technologicky neuveriteľne prepracovaný 360-stupňový kamerový pohľad okolia vozidla, nedá sa však ovládať cez dotykový displej (?!). BMW, opraviť!
Batožinový priestor
Kedysi platilo, že kufor nie je silnou stránkou sedanov a limuzín, ale spoločne s postupným nárastom ich rázvorov a vonkajších rozmerov sa zväčšili aj objemy batožinových priestorov.
BMW radu 5 sedan tak v plug-in hybridnej verzii ponúka až 410 litrov, ktoré možno rozšíriť asi na dvojnásobok sklopením zadných sedadiel (iné sedany obyčajne ponúkajú ešte viac, lenže tu je vzadu batéria).
Sedadlá sa sklápajú v pomere ~40:60 pomocou dvoch pák z kufra. Pod podlahou je priestor pre uloženie „povinnej výbavy“ v podobe nabíjacích káblov.
Zhodnotenie
BMW 545e xDrive má výborný podvozok, priestranný a mimoriadne komfortný interiér vpredu i vzadu a pohon, ktorý z neho robí veľmi perspektívnu voľbu. V elektrickom režime síce asi neprejdete svoj typický denný kilometrový nájazd kvôli početným spotrebičom na palube, ale ak máte v práci a doma k dispozícii elektrické zásuvky, môžete predsa len jazdiť bez lokálnych emisií. Ak by sme si do prevádzkových nákladov započítali iba náklady na dodávku elektrickej energie a servisné prehliadky, aj z tohto luxusného auta sa môže stať auto pre malých a stredne veľkých živnostníkov. Len nebyť tej šialenej nadobúdacej ceny a slabého praktického potenciálu. Navyše sa domnievame, že keď už pod kapotou máte radový šesťvalec, ktorý autu dodáva skvelú dynamiku, na tú modernú elektrinu počas bežných jázd radi a rýchlo zabudnete, ako sme to ochotne dopustili aj my.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia