Neriešte veľkosť kufra. VW Arteon Shooting Brake je skvelé auto kvôli iným veciam (TEST)
Ak zvažujete kúpu nového Volkswagenu Arteon Shooting Brake, určite si najprv prečítajte našu recenziu tohto elegantného kombi. Venujeme sa všetkému podstatnému.
Vydané Text: Erik Stríž
Dôležitá omáčka na úvod
Arteon Fastback sa na Slovensku predáva od 33 810 eur, zatiaľ čo Arteon Shooting Brake od 34 680 eur. To je cenový rozdiel iba 870 eur, čo je menej ako cena lepšieho smartfónu (cenníky nájdete tu).
Vôbec najvyšším stupňom konfigurácie je Arteon R 2.0 TSI 4MOTION DSG dostupný od tohto roka s 235 kW benzínovým motorom a cenovkou 55 750 eur, respektíve 56 630 eur za Shooting Brake. Môže sa to zdať veľa, ale je to o necelých 22-tisíc viac ako cena východiskovej verzie Arteon 1.5 TSI 110 kW s manuálnou prevodovkou. Tieto konfigurácie sú pritom platné pre obidve karosárske vyhotovenia.
Už v sériovej výbave sa Arteon dodáva s elektronickým Adaptívny pružením DCC, ktoré podľa potreby upravuje mieru tvrdosti tlmičov, nami testovaný variant bol poháňaný dvojlitrovým benzínovým motorom TSI s maximálnym výkonom 206 kW (280 koní). V kombinácii so sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG a pohonom všetkých kolies 4MOTION sa jedná o najvýkonnejšiu verziu Arteonu vo výbave Elegance, výkonnejší je už len Arteon R s výkonom 235 kW (320 koní). Celková cena tohto testovaného kusu dosiahla pre niekoho astronomických 52 100 eur, ale skúste si len porovnať konkurenčné nemecké prémiovky. Koľko by ste zaplatili za ne? A v akej výbave? Arteon Shooting Brake je pre nich silný a sebavedomý rival, ktorý nemusí svoje miesto na trhu obhajovať, to začnú robiť samotní zákazníci, keď za jeho volantom absolvujú niekoľko stoviek kilometrov v zmiešaných podmienkach. Fakt jazdí dobre.
Inzercia
Za zapožičanie vozidla ďakujeme importérovi značky Volkswagen na slovenský trh.
Redakčný test VW Arteon Shooting Brake 2.0 TSI 206 kW 4MOTION Elegance (2020/2021)
- Ako Arteon Shooting Brake jazdí a s akou spotrebou?
- Vyhotovenie prednej časti interiéru
- Funkčná výbava a asistenčné systémy
- Interiér pre zadných pasažierov
- Batožinový priestor a jeho praktická stránka: Shooting Brake verzus Fastback
VW Arteon Shooting Brake je takmer po každej stránke kópiou verzie Fastback. Až na odlišné vyhotovenie piatych dverí sa tu stretávame s priam impozantnými prednými partiami, ktoré si neosvojili najnovší dizajnový jazyk automobilky (Golf, Tiguan). Arteon už na prvý pohľad pôsobí dojmom luxusného auta, čoho podstatu síce v interiéri celkom nenapĺňa, ale v každom prípade sa môžeme baviť o vyššom koncernovom štandarde. Nebránil by som sa ale tvrdeniu, že kvalita vyhotovenia interiéru je minimálne na úrovni BMW.
Spotreba
Počas týždňa sme s Arteonom najazdi celkovo 684 kilometrov s priemernou spotrebou 9,1 l/100 km. Nie je to najnižšie číslo, ale na 280-koňový benzínový štvorvalec primerané. Jazdili sme v zmiešaných podmienkach, prevažnú časť v meste a na okresných cestách.
Pri snahe o najlepšiu spotrebu sa nám ale podarilo jazdiť už o poznanie ekonomickejšie, za 6,8 l/100 km; nemyslíme si však, že by priemerného vodiča Arteonu bavilo udržiavať motor tesne nad 1 000 ot./min., kedy už do interiéru prenikajú vibrácie a zvuky, že motor nepracuje v ideálnych otáčkach. Jazda v rozpätí 1 800-2 200 ot./min sa aj preplňovaného benzínovému motoru páči viac, čo dáva najavo krásne kultivovaným prejavom a vynikajúcou pružnosťou. Pri divokej jazde a v športovom režime nie je problém jazdiť aj v takmer červenom spektre, to si už žiada vysokú daň v podobe spotreby nad 15 l/100 km, čo môže upútať aj pozornosť človeka, ktorý nemá problém zaplatiť za auto vyše 52-tisíc eur.
Jazdné vlastnosti
Ak je automobil vybavený funkciou prepínania jazdných režimov a adaptívnym podvozkom ako Arteon už v základnej výbave, hovoriť o jeho všeobecných jazdných vlastnostiach stráca zmysel. Takéto auto totiž jazdí tak, ako si ho nakonfigurujete. Môžeme sa ale baviť o hraniciach tejto konfigurácie, v rámci ktorých sa jazdné vlastnosti menia.
V prvom rade sú rázvor 2 835 mm, dvojlitrový benzínový štvorvalec a detailne nastaviteľné adaptívne pruženie DCC, čo má najpodstatnejší vplyv na jazdné vlastnosti. Maximálnych 206 kW a 400 Nm autu dodáva silu, schopnosť rýchlych akcelerácií prakticky z akejkoľvek rýchlosti a pritom stále kultivovaný prejav. Dôležitá je vlastnosť motora dodávať maximálny krútiaci moment 400 Nm počas nezvyčajne širokého spektra otáčok, až 2 000 ‐ 4 900 za minútu. Je to pozoruhodný údaj, ktorý sa v spolupráci s rýchlosťou prevodovky do praxe premieta tak, že pri akcelerácii auto zdanlivo ťahá na jeden záťah z nuly až na 150 km/h.
Zrýchlenie z nuly na 100 km/h prebehne za minimálne 5,5 sekundy a digitálna ručička tachometra sa zastaví až na 250 km/h.
Jedinú výčitku smerujeme na rozsah nastavenia tvrdosti tlmičov – aj v najkomfortnejšom nastavení sú podľa nás stále príliš tvrdé, očakávali sme ešte mäkšiu jazdu.
Zaujímavosťou je predvolene zapnutý simulovaný zvuk motora z interiérových reproduktorov. Zapína sa v športovom režime a aj skúsenému pasažierovi navodí dojem, že má motor skutočne o pár valcov viac. Ako správne poznamenal kolega Peter Orosz v jednom zo svojich testov, vodič predsa vie, že pod kapotou nemá šesťvalec a vonku tieto zvuk počuť nie je. Teda je to len akustické divadlo pre posádku? Mne osobne sa však toto predstavenie napokon celkom páčilo.
Zmena jazdných režimov má obrovský vplyv na jazdnú dynamiku a celkový dojem z riadenia. Ekorežim spraví z Arteonu pomalšie reagujúceho obra, ale so zachovaním dobrého komfortu, športový režim zasa upravuje riadenie, pohon, tlmiče a tým pádom celkovú atmosféru v interiéri. Subjektívne sme mali najlepší pocit z východiskového komfortného jazdného režimu, ktorý veľmi vhodne zosúladil ako ekonomickú prevádzku, tak pripravenosť na dôrazné akcelerácie.
Oceňujeme, že riadenie Arteonu je správne tuhé, presné a vodič má subjektívny pocit úplnej kontroly nad svojím vozidlom.
Arteon Shooting Brake si vie, rovnako ako Fastback, výborne poradiť s kombináciou divoký jazdný štýl/vysoká rýchlosť/zákruty. Nemá tendenciu byť pretáčavý ani nedotáčavý, na ceste drží veľmi pevne, spoľahlivo drží jazdnú stopu, zdanlivo akýkoľvek odklon od zamýšľaného pohybu kompenzuje pohon všetkých kolies. Pritom všetkom sú rozjazdy elegantné a plynulé, ak si to tak vodič praje.
Interiér pre vodiča a spolujazdca
Aj keď Arteon zvonka pôsobí supermoderne a luxusne, v interiéri sa s veľkým luxusom nestretávame. Jednoznačne sa jedná o vyšší koncernový štandard, pretože materiálové vyhotovenie a detaily sú na výbornej úrovni. Len celkové spracovanie interiéru je pomerne chladné, tuhé, menej osobné, skrátka nemecké. Väčšine majiteľov to bude ale celkom vyhovovať.
Oceňujeme ergonómiu všetkých ovládacích prvkov, vrátane ovládačov na volante, ktoré na prvý pohľad vyzerali neprakticky. V skutočnosti sa ovládajú jednoducho, majú správne nastavenú citlivosť, po stlačení poskytujú zreteľnú haptickú spätnú väzbu. Ovládanie klimatizácie je tiež riešené samostatným panelom, ale s dotykovými tlačidlami, ako to je napríklad v novom Tiguane. Dotykové tlačidlá však majú hmatateľné ohraničenia, tak sa s nimi pracuje dosť dobre. Len to ovládanie intenzity ventilácie nám prišlo zbytočne moderné.
8-palcový infotainment s rádiom a navigáciou Discover Media nemá žiadne podstatné nedostatky. Po grafickej stránke je elegantné, po dizajnovej stránke spĺňa presne to, čo vodič od infotainmentu potrebuje, dôležité funkcie sa vyvolávajú cez funkčné tlačidlá na bokoch, hlasitosť sa mení kruhovým ovládačom. Systém podporuje konektivitu s mobilom cez MirrorLink (Android), AndroidAuto (Android) alebo CarPlay (Apple), na stredovej konzole je bezdrôtová nabíjačka pre mobilné telefóny.
Pre vodiča bude ale väčšinou dôležitejší do detailov konfigurovateľný digitálny prístrojový panel Digital Cockpit Pro (10,25″).
Výbava, asistenčné systémy a funkcie
VW Arteon Shooting Brake (aj Fastback) už v sériovej výbave ponúka nasledovné položky výbavy:
Bezpečnosť
- Proaktívny bezpečnostný systém Parkovacie senzory vpredu a vzadu
- Front Assist a City Brake – systém na sledovanie diania pred vozidlom a Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním systém núdzového brzdenia vozidla pri hroziacom čelnom náraze
- Multikolízna brzda
- Lane Assist – Asistent zachovania jazdného pruhu s aktívnym zásahom do riadenia pre udržanie v pruhu
- Pedestrian Recognition asistent rozpoznávania kolízie s chodcom
- Elektronická parkovacia brzda s funkciou AUTO-HOLD a asistentom rozjazdu do kopca
- Emergency call service – tiesňové volanie
- Adaptívny tempomat ACC do 210 km/h s prediktívnou funkciou
- Parkovacie senzory vpredu a vzadu
- vo výbave chýba cúvacia kamera
Komfort
- Bezkľúčové otváranie Keyless Access
- KEYLESS GO – štartovacie tlačidlo pri radiacej páke, Imobilizér
- Easy Open bezdotykové elektrické otváranie veka batožinového priestoru
- Automatická 3-zónová klimatizácia Climatronic
- Akustické čelné sklo, determálne sklá na všetkých oknách
V rámci výbavy Elegance dostanete aj:
- balík funkcií pre asistovanú jazdu Travel Assist – aktívne vedenie vozidla v jazdnom pruhu
Traffic Jam Assist – Asistent jazdy v dopravnej zápche Exteriér
Emergency Assist – Asistent zastavenia vozidla v núdzových situáciach (len pre DSG) - LED zadné svetlá s dynamickými smerovkami
- Vyhrievané predné sedadlá, vyhrievané trysky ostrekovačov predného skla
- Multifunkčný 3-ramenný športový kožený volant, dotykový, kožená radiaca páka
- Operadlá zadných sedadiel so stredovou opierkou vzadu
- Disky z ľahkej zliatiny 8Jx18 Muscat
- čalúnenie do Alcantary/kože Vienna;
- Pozor, cúvacia kamera Rear Assist je aj v stupni výbavy Elegance za príplatok 390 eur a za 360-stupňový kamerový systém zaplatíte 820 eur.
Interiér pre zadných pasažierov
Pre zadných pasažierov Arteon pripravil pomerne veľkorysý priestor, odvezú sa tu v dobrom pohodlí aj tri dospelé osoby. Chrbtové operadlo stredového sedadla sa dá vyklopiť a použiť ako lakťová opierka. Zadní pasažieri majú k dispozícii vlastný ovládací panel s klimatizáciou, ale iba menší objem odkladacích priestorov. Krajné sedadlá majú úchyty Isofix a na stĺpikoch karosérie sa nachádzajú praktické háčiky pre zavesenie oblečenia.
Komfort sedenia je na dobrej úrovni, podobne ako vpredu by sme ale vedeli oceniť o niečo mäkšie sedáky. Tiež nemusí byť každému po chuti, že zadné okná sa dajú stiahnuť len čiastočne.
Batožinový priestor
Hoci papierovo má iba o dva litre objemnejší batožinový priestor ako Fastback, realita je pre kombi značne priaznivejšia. Je to výsledok merania podľa metodiky VDA, v skutočnosti má viditeľne viac priestoru na rolete. Dôkazom je, že po sklopení zadných sedadiel sa objem nákladného priestoru zväčší na 1 632 litrov, zatiaľ čo pri Fastbacku na 1 557 litrov. Oba karosárske varianty sú pritom schopné prevážať predmety dlhé 2 090 mm.
Praktický potenciál tento kufor rozhodne má:
- Piate dvere sa otvárajú plne elektricky tlačidlom v interiéri alebo vyklopením loga VW;
- na vnútorných stenách sú vyklápacie háky pre zavesenie nákupných tašiek;
- na vnútorných stenách sú vyhradené priestory pre menšie predmety;
- pod rozmerným dnom je priestor na rezervu a povinnú výbavu;
- trojpolohové rolovacie plato sa dá bez problémov uložiť na podlahu.
Azda jediným malým nedostatkom je, že sa zadné sedadlá nedajú sklápať z kufra.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia