TEST: SEAT Ateca XP Family 2,0 TDI 4Drive zvládne aj terén a nezaťaží vás digitalizáciou

V redakčnom teste sme potrápili nový SEAT Ateca Xperience. Jeho skúsenosti sme overili aj v teréne.
Vydané  Text: 
V redakčnom teste sme si posvietili na nový SEAT Ateca vo výbave Xperience – XP Family. Ateca mala pre Slovákov azda najsympatickejší **motor 2,0 TDI s max. výkonom 110 kW v spojení s pohonom 4Drive**. Prekvapilo nás, že nejde len o ďalšie SUV do mesta, ale že bez problémov zvládne aj ľahší terén. Drvivá väčšina ľudí si dnes SUV kupuje najmä preto, že chcú väčšie auto, ktoré im dodá potrebný pocit bezpečia. Zabúda sa však na to, že SUV boli kedysi určené na prácu a do ťažkého terénu. Úprimne si môžeme povedať, že 90% z aktuálnej ponuky SUV na trhu, už ani náznakom nepripomína začiatky tejto kategórie. Skôr sa z nich stali výkladné skrine automobiliek. Našťastie SEAT Ateca XP Family 4Drive vyzerá skvele a zároveň sa nebojí aj nespevnených ciest. ### Dizajn O dizajne modernizovaného SEAT Ateca sa už mnoho písalo. Mali sme možnosť si otestovať [vrcholnú verziu CUPRA Ateca](https://www.autoviny.sk/testy/121840/prva-jazda-cupra-ateca-first-edition-jeho-velicenstvo-akrapovic-video), ktorá prináša odvážny bodykit. Na druhú stranu výbava **XP Family**, ktorá **dostala viac outdoorový look**, ktorý jej veľmi sluší.
Celé auto je výrazne oplastované. Nájdeme tu masívny predný spojler, ktorý dostal kontrastné strieborné lakovanie. Predok sa tým javí byť opticky vyššie posadený. Po bokoch karosérie a najmä na blatníkoch vidíme plastovú lištu, ktorá má skôr len estetický charakter, no vieme si predstaviť, že za istých okolností by dokázala ochrániť lemy blatníkov. Skvelo vyzerá aj výrazná **plastová ochrana prahov dverí**, ktorá podobne, ako predný nárazník, má kontrastné strieborné prvky. Plasty navyše už tradične prekrývajú kompletne celé prahy a teda nehrozí zašpinenie nohavíc pri vystupovaní. No a napokon zadná časť, ktorá má istú dávku kontroverzie.
Nárazník síce dostal poriadnu dávku plastovej ochrany v striebornej farbe, avšak akosi sme si nemohli zvyknúť na tie **falošné výfukové koncovky**. Auto nevyzeralo zozadu zle, no vieme si predstaviť, že na miesto parkovacieho senzoru, by mohol byť vo výrezoch blatníka ukrytý reálny výfuk. Autu by to dodalo na prémiovom charaktere a zbavilo by sa tak tohto novodobého neduhu každej automobilky.
Koniec-koncov ak už máme na aute tak zaujímavú farbu, pevné hliníkové strešné lyžiny a výrazné oplastovanie, tak reálne výfuky by boli už len akousi pomyselnou čerešničkou na torte. Estetický charakter Atecy bol zavŕšený **krásnymi 19-palcovými diskami kolies Exclusive**, ktoré síce vyzerajú dobre, no auto má aj vďaka nim dosť tvrdý podvozok. Takéto kolesá by som skôr volil na cesty v okolí Atecy, ako na Atecu na Slovensku. ### Motor Jednou z hlavných devíz testovaného SEAT Ateca bol nepochybne jeho motor. Dovolili by sme si tvrdiť, že pre mnohých Slovákov je nový **diesel 2,0 TDI v kombinácii s automatickou 7-stupňovou prevodovkou DSG a pohonom 4Drive** doslova modlou. Očakávania od tohto motoru boli teda obrovské. Vo svojej podstate ich naplnil. **Výkon 110 kW a krútiaci moment 340 Nm sú rozložené pomerne plynulo. Maximálny krútiaci moment je k dispozícii už od 1600 otáčok za minútu, no a maximálny výkon dosahuje už pri 3500 otáčkach**. Avšak trochu sa nám nepozdával **hlučnejší prejav agregátu**. Prevodovka má pomerne nelogicky usporiadané prevodové stupne, kedy sa aj pri nízkych rýchlostiach stále snaží radiť vyšší stupeň. Dôsledkom toho je prenikanie dieselových vibrácií do kabíny a zbytočné podtáčanie motora.
Pri bežnej jazde, najmä **keď je motor ešte studený by sme privítali, aby prevodovka v klasickom režime pracovala viac s krivkami výkonu a krútiaceho momentu**. Stávalo sa totiž, že v meste, keď sme potrebovali prudšie zrýchlenie, došlo k výkonovému oknu. To bolo spôsobené najmä tým, že motor sa držal niekde na 1200 otáčkach a reakcia na plyn teda chvíľku trvala. Riešením môže byť nastavenie prevodovky do režimu Sport, kedy s tým nebol taký problém. Zaujímavé správanie prevodovky sme zaznamenali aj v jednom konkrétnom scenáre. V prípade, že si auto podradí a v tom momente mu dáte kick-down plyn, trvá možno 1-2 sekundy pokým prevodovka zareaguje. Tento čas nie je síce extrémne dlhý, no niekedy potrebujete plný výkon a reakciu DSG ihneď. Rýchlosť prevodovky a mierne podtáčanie motora teda hodnotíme, ako slabinu celého pohonu. Motor inak jazdí celkom kultivovane. Spotrebu má síce o niečo vyššiu, ako by mal v spojení s pohonom prednej nápravy, no nie je to nič krkolomné. **V meste sme s Atceou jazdili za 7,6 litra na 100 km. Po opustení mesta na okreskách to bolo za 6 litrov, na diaľnici sme sa držali na 7,2 litroch a v priemere sme jazdili za 7,1 litra**. Vyššia priemerná spotreba je spôsobená aj dvojhodinovým pobytom mimo cestu kedy sme to mali za 14,3. Inak si vieme predstaviť, že sa dá dlhodobo jazdiť aj za 6,5 litra na 100 km.
Tak či onak, hlavnou výhodou tohto pohonu je práve jeho režim 4Drive. Pohon 4×4, ktorým Ateca disponuje vás v mnohých prípadoch, a to najmä v zime, dokáže pekne podržať. Nakoľko teraz už snehu nie je veľa, rozhodli sme sa, že 4Drive otestujeme mimo cesty na tráve a štrku. ### 4Drive Samotný pohon 4Drive alebo 4×4 nie je ten klasický, ktorý nájdete v plnohodnotných offroadoch. Samozrejme, že dokáže výrazne pomôcť keď to potrebujete, no nečakajte žiadne mechanické uzávierky diferenciálov alebo podobné high-tech offroad vymoženosti. Na naše prekvapenie 4Drive nemal problém so **šplhaním pri sklone 35-45 stupňov po vlhkej tráve**. Normálne auto by v takomto prípade zostalo nepochybne visieť alebo by začalo cúvať. Elektronika 4Drive v režime Offroad však bez zaváhania dostala auto na vrchol. Offrad režim totiž držal prevodový stupeň tak, aby pracoval s najvyšším výkonom a krútiacim momentom. Nebolo teda prekvapením, že na jednotke sa dalo ísť aj pri 3500 otáčkach bez toho, aby prevodovka preradila.
Pri skúšaní toho istého sklonu v režime Snow sa auto trošku trápilo. Elektronika sa snažila rozdeľovať výkon na kolesá, ktoré mali najlepší grip, no zároveň šiel výkon aj na druhú stranu nápravy, aby nedošlo k pretáčavému alebo nedotáčavému správaniu auta. Čiže na snehu si myslíme, že by to bolo v pohode, no na mokrej tráve radšej volíme Offroad. Pri zrýchlení na štrku bolo viditeľné, že **Offroad sa snažil výkon deliť na prednú aj zadnú nápravu**. Dôsledkom toho bolo menšie prehrabanie kolies a rýchlejšie zahryznutie auta do podkladu. Keď už hovoríme o tom podklade. Samozrejme, že v teréne sa stretávame s rôznymi nerovnosťami a terénnymi vlnami. Z toho dôvodu od auta čakáme, že bude mať dobre nastavený podvozok a v interiéri nebude nič vŕzgať alebo praskať. **Podvozok DCC, ktorý bol na aute k dispozícii si s rôznymi druhmi jazdných situácií poradil bravúrne**. Jeho adaptabilitu bolo bez pochýb najviac cítiť pri prepínaní medzi jazdnými módmi Normal – Sport – Offroad. Kým v Normal bol podvozok taký, ako by ste od auta čakali, v Sport bol pekne tvrdý a cítili ste každú informáciu z vozovky. No a Offroad priniesol mäkké „vankúše“, ktoré sa snažili filtrovať väčšinu nerovností.
Pri krížení náprav aj vďaka tomu nedošlo k žiadnemu zaváhaniu. Auto si aj v takejto pomerne extrémnej situácii vedelo poradiť s gráciou. Žiadne vŕzganie sa neprejavilo a navyše výkon bol vždy distribuovaný na kolesá s najlepším gripom. Toto hodnotíme veľmi pozitívne. V offroade sa potom nepochybne hodí aj **360-stupňová kamera**, ktorá bol na aute k dispozícii. Na nej si krásne môžete pozrieť, ako máte natočené predné kolesá a či predkom alebo zadkom nechytáte o prekážku. Čerešničkou na torte bol už len asistovaný zjazd z kopca, ktorý auto dokázal udržať v nastavenej rýchlosti a plynulo zjazdiť aj väčší sklon.
### Komfort Podvozok nás nesklamal ani v teréne, no opäť by sme siahli po 17-, možno 18-palcových kolesách. Vždy totiž bude platiť, že prvým článkom tlmenia sú pneumatiky. Vďaka 19-palcovým kolesám bolo držanie v zákrute skutočne dobré. Ateca nemala problém zvládnuť aj rýchlejší prejazd šikanou bez toho, aby zaváhala. Samozrejme všetko v medziach cieľovej kategórie tohto auta. To, že prešla Ateca nedávno modernizáciou sa podpísalo aj na komforte. **Materiály v interiéri sa oproti predchodcovi zlepšili**. Všade kam sa pozriete máte mäkčené plasty či dokonca kožou čalúnené výplne dverí. Výborne hodnotíme aj predné sedadlá, ktoré mali príjemné bočné vedenie a ani pri väčších náklonoch auta v teréne telo nijak nepustili.
Naše rozmaznané kolená by potešilo použitie mäkčených plastov aj na stredovej konzole. Naopak trošku horšie sa nám sedelo vzadu. Sedadlá ako také sú síce príjemné, no výrezy v nich boli na naše zadky priúzke. Asi za to môže korona a karanténe, no o pár centimetrov väčšie výrezy by boli fajn. Interiér je inak veľmi priestranný. Bez najmenších problémov si osoba s výškou 183 cm sadne sama za seba s tým, že má pred kolenami dobrých 8 cm rezervu. Nad hlavou je taktiež dosť miesta, ale to sa od karosérie SUV už tradične očakáva.
Rodinné gény Ateca nezaprie ani v prípade kufra. Jeho objem 510 litrov hodnotíme, ako dostatočný. Navyše variabilita zadných sedadiel dodáva autu aj pracovné vlastnosti. Bonusové body udeľujeme aj za **230 voltovú zásuvku v kufri**. Na mieste rezervy nájdeme len dojazdové koleso, nakoľko podstatnú časť jej miesta zaberá audiosystém Beats.
### Zopár postrehov na koniec Na záver by sme si dovolili ešte zopár postrehov k autu. V interiéri našťastie ešte stále prevažuje stará koncepcia. To znamená, že veľkú väčšinu ovládacích prvkov máte vyvedených na samostatné tlačidlo. Či už sa jedná o volič jazdných režimov, vyhrievanie sedadiel, vyhrievanie okien, klimatizáciu či otvorenie batožinového priestoru. A to je len dobre. Digitalizácia, ktorú sa snaží pretláčať každá automobilka má svoje limity. Tie sa objavili napríklad pri ovládaní infotainmenu. Zatiaľ čo kedysi, by sme presne vedeli kde čo hľadať, v novom koncernovom systéme sme chvíľku blúdili.
Bonusové body dávame Atece aj za výborné predné svetlá. Ich podanie svetla je čisté bez rušivých elementov. Navyše reakcie automatického stmievania diaľkových svetiel sú výborné. Ale to už je v súčasnosti akýsi trend koncernu. Na záver jedna zaujímavosť. Vedeli ste, že SEAT Ateca je jedno z prvých áut koncernu VW, ktoré dostalo úplne nové čelné sklo? Ide o vyhrievané sklo, ktoré nemá zabudovanú mriežku, ale miesto nej má fóliu. Takéto riešenie by malo zvýšiť viditeľnosť keďže neobsahuje výhrevnú mriežku a navyše znížiť intenzitu dopadajúceho slnečného svetla. V lete sa vám to odvďačí menej rozpáleným interiérom a v zime rýchlejším rozpustením ľadu.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.




Inzercia

Inzercia