POROVNÁVACÍ TEST SVETLOMETOV: Ako svieti Dacia Duster s halogénmi v kontraste s najmodernejšími LED svetlometmi?
Na porovnanie aktuálnych výkonov osvetľovacej techniky, ktorá zaberá od halogénových svetlometov až po LED či laserovú techniku, nestačí už len zasvietiť v podzemnej garáži. Treba vyjsť na cesty a absolvovať vopred vytýčený okruh. Na štarte bol aj špeciálny hosť: Audi e-tron S Sportback s vysoko modernými matrix LED svetlometmi.
Vydané Text: Peter Orosz
Podobne ako Porsche Cayenne s 84-pixelovými LED svetlometmi. Oslňovaniu zabraňuje systém, ktorý zbiera údaje z kamery a tým zvyšuje bezpečnosť vodiča aj ostatných účastníkov. Rovnako ako ostatné SUV, aj Cayenne ťaží z vysokého umiestnenia a veľkej plochy svetlometov, čo sa stará o optimálne osvetlenie.
Túto výhodu využíva aj Dacia Duster. Svetelný výkon jeho žltkastých svetlometov bude v porovnaní s LED technikou sotva stačiť aj v porovnaní s dosvitom, no snaží sa vyťažiť maximum. **Svetelný kužeľ je v podstate príjemný a v praktickom porovnaní to platí aj pre systém vypínania diaľkových svetlometov, čo robilo problémy aj mnohým iným systémom.**
Volvo XC60 necháva v tme iba máločo. Rovnako ako pre konkurenciu nie sú stúpania, klesania či zákruty žiaden problém, silné LED svetlomety posielajú dostatok svetla presne tam, kam práve smerujete. Ford na to išiel po svojom. Namiesto údajov z navigácie používa Focus na úpravu svetelného lúča LED svetlometov (najmä pred križovatkami a pri oproti idúcich vozidlách) kameru na snímanie dopravných značiek. Mercedes Triedy A osvetľuje okolie svojimi 84-pixelovými LED (Multibeam) svetlometmi s vysokým rozlíšením a možnosťou rozdeľovania diaľkových svetiel podľa aktuálnej situácie a to najmä v križovatkách a pri oproti idúcich vozidlách.
No a Audi s digitálnymi svetlometmi? Tým sme venovali samostatnú kapitolu.
(LEGENDA HODNOTENIA: Veľmi dobre, dobre, uspokojivo, dostatočne, nedostatočne)
### Dacia Duster
Duster využíva LED technológiu iba v denných svetlometoch, zvyšok zostáva halogénový. Plocha a výška svetlometov dokážu vyťažiť maximum zo žltkavého, priemerne jasného, no homogénneho a prakticky rozloženého svetla. Ľahko sa rozprestiera pred vozidlom. Dobre nastavené vypínanie diaľkových svetiel s dlhým a dostatočne širokým kužeľom.
> Dobre spravené, no v priamom porovnaní s aktuálnymi LED svetlometmi slabé svetlomety
Hodnotenie:
* Dosvit – uspokojivo
* Svietivosť – dostatočne
* Dojem z jazdy – dostatočne
* Ochrana pred oslepením – dobre
### Ford Focus
Adaptívne LED svetlomety riadi kamera a do Focusu vám ich namontujú, v závislosti od výbavy, za 648 až 1 278 eur. Osvetlenie aj dosvit sú slabšie ako v konkurencii. Homogénne rovnomerné farby a pokojné adaptívne ovládanie, ktoré pripomína asistenta diaľkových svetiel bez matrix funkcie.
> Neprekvapivé vyvážené LED svetlomety s priemerným dosvitom a úplne pokojným ovládaním
Hodnotenie:
* Dosvit – uspokojivo
* Svietivosť – uspokojivo
* Dojem z jazdy – dobre
* Ochrana pred oslepením – dobre
### Volvo XC60
Thorovo kladivo vám adaptívne a rovnomerne ožiari cestu bielym svetlom do primeranej vzdialenosti za príplatok 900 eur. Matrix ovládanie pracuje občas trochu hekticky, oslepovaniu zabráni spoľahlivým vyrezávaním veľkých plôch.
> Homogénne základné osvetlenie s peknou farbou svetla, prispôsobovanie by mohlo byť aj lepšie
Hodnotenie:
* Dosvit – dobre
* Svietivosť – dobre
* Dojem z jazdy – uspokojivo
* Ochrana pred oslepením – dobre
### Porsche Cayenne
LED matrix svetlomety PDLS Plus za príplatok 2 011 eur svietia jasne a homogénne, bez rušivých pásov či iných šmúh. Zameriavajú sa na vlastný jazdný pruh, pri osvetľovaní sa takmer nemýlia a pri vyrezávaní sú dostatočne veľkorysé, bez akejkoľvek hektiky.
> Prakticky homogénne svetlo bez rušenia pri osvetľovaní okrajov. Dopravné značky môžu oslepovať vodiča
Hodnotenie:
* Dosvit – dobre
* Svietivosť – dobre
* Dojem z jazdy – dobre
* Ochrana pred oslepením – uspokojivo
### Mercedes-Benz
Za príplatok 1 500 eur môže aj Trieda A žiariť adaptívnymi Multibeam LED svetlometmi. V podstate homogénne a rovnomerné osvetlenie mäkkej žltej farby, s viditeľnými LED rozptylom a s dostatočným dosvitom. Príjemne pokojné, aj keď mierne váhavé prispôsobovanie s veľkými výrezmi, ktoré zostávajú dlho aktívne. Žiadne oslepovanie.
> Čisto spracované, konzervatívne zapracované adaptívne LED svetlomety s typickou linkou
Hodnotenie:
* Dosvit – dobre
* Svietivosť – dobre
* Dojem z jazdy – uspokojivo
* Ochrana pred oslepením – dobre
### BMW X5
Za príplatok 2 067 eur dostanete v BMW X5 LED modul s laserovými svetlometmi, ktoré dosvietia do vzdialenosti 500 metrov. Na vozovke aj jej okrajoch tak vzniká veľká osvetlená plocha, ktorá je však mierne fľakatá. A to aj vrátane prispôsobenia svetelného lúča ostatným účastníkom cestnej premávky. Vystriháva trochu trhane, no dokáže vytvoriť aj malé výrezy, zabraňuje odrazom od dopravných značiek. Veľmi malé nebezpečie oslepenia.
> Veľmi jasné svetlo s ďalekým dosvitom, širokým kužeľom a jemným prispôsobením. Ľahko nehomogénne
Hodnotenie:
* Dosvit – dobre
* Svietivosť – veľmi dobre
* Dojem z jazdy – dobre
* Ochrana pred oslepením – dobre
### Audi e-tron Sportback
Okrem dobrých matrix LED svetlometov za 1 630 eur ponúka Audi vo veľkosériovej výrobe (skôr ako Mercedes) aj digitálne matrix LED svetlomety za výrazných 5 061 eur. Ide o inovatívne vysokovýkonné svetlomety s digitálnou technológiou Matrix LED zvyšujú komfort a bezpečnosť jazdy. Funkcia jazdných pruhov umožňuje svetelné navádzanie v jazdných pruhoch alebo zúžených jazdných pruhoch bez oslnenia ďalších vozidiel v premávke. Dynamická projekcia pri funkcii Coming/Leaving home umožňuje vybrať až z 5 rôznych projekcií. V kombinácii s nočným videním je k dispozícii funkcia svetelného označenia chodcov. Celkovo vytvára e-tron pekné, jasné a homogénne svetlo nie úplne bielej farby a s minimom tieňov (pravdepodobne vďaka uchyteniu svetlometov). Neoslepuje ostatných, ani vodiča pri odraze svetla z dopravných značiek.
To, či naozaj potrebujete svetelné efekty pri príchode k autu, musíte vedieť už vy. Rovnako tak aj svetelnú podporu pri jazde v pruhoch či vyznačovanie navigačných pokynov. Vyladenie špičkového digitálneho systému však úplne presvedčilo.
> Nik nevie rozdeľovať svetlo jemnejšie, nik neoslepuje menej. To znamená jazdu v tme bez stresov.
Hodnotenie:
* Dosvit – veľmi dobre
* Svietivosť – dobre
* Dojem z jazdy – veľmi dobre
* Ochrana pred oslepením – veľmi dobre
### Zhrnutie
Svetlo je najdôležitejší asistenčný systém v boji proti tme. No až priame porovnanie jednotlivých systémov odhalí ich silné aj slabé stránky. Všetky systémy, až na halogénové svetlomety Dustera, boli dostatočne jasné. Aj jemu však najprv pomáha dobré rozloženie svetelného lúča. LED svetlomety predstavujú až druhotnú nadstavbu.
Adaptívne svetlomety nám v teste ukázali, kam sa už posunula technika a to aj v kompaktnej triede. Všetci v teste si poradili aj so zradnými vlnami a klesaniami, vystrihovali vozidlá oproti a snažili sa neoslepovať. No aj tu sa našli rozdiely: niektorí pracovali veľmi náhlivo a hekticky, iní s pokojom a veľkorysým vystrihovaním okolitých vozidiel. Mimoriadne jasné bolo BMW s laserovou pomocou. Mimoriadne jemné a premyslené zase špičkové a veľmi drahé matrix LED v Audi. O jeho projekčných schopnostiach si môžete myslieť svoje, no ovládanie osvetlenia je za jazdy nesmierne príjemné, účinné a neunavuje. Lepšie to azda ani nejde.
**Plnohodnotnú verziu testu nájdete aj v časopise Auto motor a šport!**
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Inzercia