Niekedy bol svet automobilov oveľa zrozumiteľnejší. Rozlíšiť od seba mestské, rodinné, terénne či športové auto zvládli aj malé deti a každá kategória mala jasne vymedzené hranice. Na niečo podobné môžete dnes zabudnúť. **Označiť Formentor za plnokrvné SUV je rovnako mylné a nebezpečné, ako osloviť človeka na katedre genderových štúdií v mužskom alebo ženskom rode bez predchádzajúcej konzultácie.** Ani v tomto prípade nemusí byť všetko tak, ako to na prvý pohľad vyzerá.
Formentor pôvodne začínal len ako ďalšia karosárska verzia SEATu Leon, neskôr sa však jeho vývoj presunul pod krídla novej značky Cupra. Na veľkú dizajnovú revolúciu už bolo neskoro, a preto majú vzhľad aj technika veľmi blízko k spomínanému kompaktnému hatchbacku. Stačí sa pozrieť na bočný profil okien, dlhý rázvor, prednú masku či prepojené zadné svetlá, ktoré pochádzajú z modelu Leon. K určitým zmenám však predsa len došlo. Novinka je viditeľne širšia, najmä v oblasti rozchodu kolies, a zmenila sa tiež samotná výška vozidla. Aj keď v tomto ohľade ide pri celkovej výške 1 511 mm o zanedbateľný rozdiel, ktorý sa v praxi zásadne neprejaví na komforte. **Napriek robustnému vzhľadu a pohonu všetkých štyroch kolies má Formentor svojimi rozmermi bližšie k obyčajnému hatchbacku než k plnohodnotným SUV.** Obzvlášť v kombinácii s devätnásťpalcovými diskami kolies a okrasnými nárazníkmi s lesklým povrchom neodporúčame majiteľom púšťať sa do ťažkého terénu.
Svetlomety vpredu aj vzadu využívajú LED technológiu s efektnými animáciami. Športové gény zvýrazňujú odhalené koncovky výfuku.
### Mestský živel Aj džínsy boli pôvodne vyvinuté pre baníkov či farmárov ako pracovné nohavice, no postupom času sa z nich stal ikonický módny doplnok. Podobnú transformáciu dnes zažívajú práve automobily z kategórie SUV. **Z nepohodlných strojov, určených na zdolávanie ťažko prístupných miest, sa stali štýlové rodinné autá,** pre ktoré budú najväčšou výzvou mestské obrubníky a občasná návšteva chatovej oblasti.
K hlavným lákadlám nového Formentora tak patrí najmä samotný vzhľad. Dizajnérom sa podarilo skombinovať atletické proporcie s robustnosťou, okamžite mi udreli do očí rozšírené blatníky s neprehliadnuteľnými diskami kolies či výrazná predná maska s netradične integrovanými hmlovými svetlometmi. Za moderný a štýlový môžem označiť aj samotný interiér, ktorý je však prakticky identický s novým Leonom. Aj keď nemožno uprieť dizajnérom snahu o odlíšenie týchto dvoch modelov prostredníctvom efektného obšitia palubnej dosky či dekorov v medenej farbe, **nachádzam v testovanom modeli za vyše 50 tisíc eur aj lacnejšie tvrdé plasty.** Veľmi podobné vyhotovenie dverí a stredovej konzoly ponúka aj trikrát lacnejší Leon v základnej výbave, čo kazí dojem vnímanej kvality z interiéru.
Jednoduchý interiér oživujú dekory v medenej farbe. Väčšinu základných funkcií ovládate tlačidlami na volante, zvyšok budete musieť zvládnuť cez dotykový displej.
Formentor však boduje napríklad vnútornou šírkou. Cestujúci vpredu aj vzadu majú k dispozícii citeľne viac osobného priestoru, ktorý si môžu užívať na podarených športových sedadlách s integrovanou opierkou hlavy. Poskytujú výbornú oporu v zákrutách, no poddajnými bočnicami netýrajú ani fanúšikov rýchleho občerstvenia. **Na dlhších cestách mi chýbala možnosť predĺžiť si sedaciu časť aspoň o pár centimetrov a s ohľadom na cenovú hladinu by som očakával nielen elektricky ovládané sedadlo vodiča, ale aj spolujazdca.** V zimnom období však oceníte skôr funkciu vyhrievania, ktorú možno ovládať prostredníctvom displeja multimediálneho systému.
Na prístrojovom paneli môžete vidieť aj teplotu motorového a prevodového oleja
Ten je o niečo väčší než v spomínanom Leone a poskytne tiež lepšiu zobrazovaciu kvalitu. V meste tiež nepochybne využijete online pripojenie na internet, prípadne možnosť zrkadlenia obrazovky telefónu prostredníctvom Apple Carplay či Android Auto. V menu nájdete aj ovládanie klimatizácie, pričom teplotu a hlasitosť si môžete samostatne nastaviť dotykovou lištou pod displejom. Aj keď pri nastavovaní občas budete musieť sklopiť zrak, na ceste vás udrží rad asistenčných a bezpečnostných systémov vrátane udržiavania v jazdnom pruhu, protikolíznej brzdy alebo monitorovania mŕtveho uhla.
### Jednoducho vyladený
Zatiaľ to vyzerá tak, že Cupra Formentor dokáže svojim vzhľadom upútať pozornosť, uspokojiť technologických nadšencov a pohodlne odviezť posádku do cieľa. Ani jedna zo spomínaných predností však nerobí z Formentora výnimočné auto.
**Skutočnú podstatu každej Cupry človek odhalí až po prvých metroch za volantom.** Vtedy zabudnete na tvrdé plasty v interiéri či dotykové ovládanie klimatizácie. Podobné malichernosti vás v daný moment prestanú trápiť a do popredia sa dostane ten pravý dôvod, pre ktorý ste si vybrali toto auto. Stačí si tlačidlom na volante zvoliť jeden z pikantnejších režimov a vyraziť vpred! Alebo skôr vystreliť? **Zrýchlenie ma počas týždňa s týmto autom neprestávalo fascinovať.** Napriek tomu, že som mal v minulosti príležitosť zaobchádzať s oveľa vyššími výkonovými parametrami, udávaných 228 kW (310 k) dokázalo v kombinácii s pohotovostnou hmotnosťou 1 644 kg katapultovať Formentor z 0 – 100 km/h za obdivuhodných 4,9 sekundy. Tento chuligánsky akt navyše sprevádza hlasné svišťanie turba a občasná paľba z výfukov.
Vďaka tomu nie je žiadna zákruta príliš vzdialená, ale s brzdením sa nemusíte zbytočne ponáhľať. S príplatkovými kotúčmi od firmy Brembo totiž máte dostatočnú časovú rezervu, pričom na slovenských okreskách sa ani tak rýchlo neunavia. Samotný brzdový pedál by však mohol byť o niečo citlivejší pre lepšie dávkovanie. **Fajnšmeker by možno očakával aj o chlp väčšiu spätnú väzbu od riadenia a malú dávku hravosti navyše.** Na suchej ceste sa totiž Formentor s pohonom všetkých štyroch kolies a širším rozchodom kolies správa až mimoriadne stabilne a neutrálne, čo je dobrá správa pre tých, ktorí obľubujú rýchle prejazdy zákrutami.
V komfortnom režime štvorkolky auto citeľne uprednostňuje prednú nápravu pred zadnou, a preto je pri jazde na snehu o niečo zaujímavejšie práve športové nastavenie pohonu všetkých kolies. **V kombinácii s plne vypínateľnou trakčnou kontrolou tak môžete na klzkom povrchu vymeniť rýchlosť za zábavu.** Počas pracovného týždňa však bude väčšina majiteľov na rozbitých mestských komunikáciách využívať skôr komfortný režim, v ktorom auto citeľne zmäkne a stíchne. V individuálnom nastavení môžete komfort adaptívnych tlmičov posunúť ešte ďalej, vďaka čomu môže byť Formentor skutočne pohodlný aj na devätnásťpalcových kolesách.
AUTOVINY.SK » Aktuality » TEST: Cupra Formentor Veloz 2.0 TSI chce byť autom, ktoré zvládne všetko
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!