TEST: Mercedes-Benz Triedy S je stále na vrchole potravinového reťazca! Vyskúšali sme ho vo verzii 400d s naftovým motorom

Ťažko si predstavíte niečo lepšie ako to, čo vám ponúka Mercedes-Benz Triedy S. Zvlášť vo svojej dlhej verzii a s riaditeľským sedadlom vpravo vzadu. Naftový motor 400 d tomu potom dáva zvláštnu pečať, že ste si v mnohých ohľadoch vybrali správne.
Vydané  Text: 
Hierarchia automobilového sveta je celkom jasná. Na vrchole potravinového reťazca je Mercedes-Benz, ktorý **každou novou generáciou modelu Triedy S udáva trendy.** Aby sme boli úplne féroví, nesmieme zabudnúť ani na britské luxusné automobilky a ich modely, ktorých cenníky sa začínajú tam, kde sa končí už aj tak nekonečný cenník Triedy S. Treba však uznať, že tieto automobilky sú nielen iná liga, ale, do istej miery, aj úplne iný šport. O nekonečnosti cenníka Triedy S svedčí aj to, že nami testované vozidlo malo zoznam výbavy, ktorý si vyžiadal šesť strán A4. Nuž, keď máte dlhú verziu s riaditeľským sedadlom a všetkým mysliteľným komfortom, tak sa k cene 176 154 eur dostanete veľmi rýchlo. **Veď oproti základnej cene tohto modelu narástla cena len na príplatkoch o takmer 60 000 eur, čo je už hodnota veľmi slušne vybavenej Triedy C.** V tomto kontexte je príplatok necelých 2 750 eur za 11 cm, ktoré pridáva na rázvore dlhá verzia, priam až drobnosť.
### Decentný manažér Žiadna megalomanská mriežka chladiča, ktorá chce zhltnúť všetko naokolo. Skôr si v noci všimnete intenzívne svetlo digitálnych svetlometov. **Ich automatické prepínanie funguje skvelo, o vypínaní niektorých segmentov v prípade, ak ide pred vami či oproti vám iné vozidlo, ani nehovoriac.** Jedinou prekážkou bola iba hustá hmla s minimálnou viditeľnosťou. Proti tej však reálne pomáha iba maximálna ostražitosť a pomalá jazda. Zaujme aj radarová základňa decentne zapracovaná za krytom masky chladiča či trojica kamier a snímače na vrchnej strane čelného skla. Dávajú pozor, aby sa posádke buď nič nestalo, prípadne, aby z nehody vyviazla s minimálnymi následkami. **Z tohto dôvodu sa na palubu dostali aj airbagy pre zadných pasažierov zabudované v zadnej strane predných sedadiel či airbagy, ktoré sa rozvinú v zadných bezpečnostných pásoch, aby zväčšili styčnú plochu a tým zmenšili riziko poranenia.** Osvetlená spona bezpečnostného pásu je potom už len ďalšou príjemnou drobnosťou.
### Precízny detailista O to viac očarí to, čo si konštruktéri nechali pre interiér. Už len vstup – pomocou kľučiek, ktoré vyskočia z dverí, aby tak ušetrili nejaké to deci paliva a gram emisií. **Rozsah nastavenia sedadiel s 19 elektromotormi poteší trpaslíka aj obra, auto ponúka aj možnosť vložiť svoju telesnú výšku a sedadlo spolu s volantom sa už prispôsobia.** Vy si už len doladíte detaily. Napríklad zovretie bokov, dĺžku vysunutia sedacej časti, polohu bedrovej opierky, podporu v oblasti ramien. Široké možnosti nastavenia ponúka aj 12,3-palcová digitálna prístrojová doska. Už len základné zobrazenie v športovom, decentnom, luxusnom či klasickom režime dokazuje, že v Stuttgarte mysleli na viacero druhov vodičov. **Celé zobrazenie informácií pred vodičom dostalo novú grafiku aj usporiadanie, pribudla možnosť 3D zobrazenia.** Ak si v takomto režime premietnete mapu, pripravte sa na očarujúci zážitok. Pomocou dvoch infrakamier, ktoré snímajú pohyb vašich očí, sa bude ešte aj prispôsobovať tomu, ako a kam sa pozeráte. Len škoda zmeny spôsobu ovládania na volante, ktorý sme kritizovali už v novej Triede E.
Vystúpené plôšky na ramenách volantu, ktorými sa ovládajú displeje pred vodičom a v strede vozidla, boli lepším a spoľahlivejším riešením ako skosené zapustené plochy. Viackrát sa nám totiž stalo, že plocha vyhodnotila pohyb prsta opačne, ako bol zamýšľaný. To sa s predchádzajúcim systémom nestalo ani raz. Rovnaká pripomienka smeruje aj k ovládaniu hlasitosti. Na jeho presné dávkovanie treba zvyk. Krokové koliesko bolo v tomto smere jednoduchším riešením. Potešia možnosti vyhrievania a masáže sedadiel či vankúšik na opierke hlavy. Ten je doslova návykový. ### Všetko digitálne Interiéru dominuje 12,8 dotyková OLED obrazovka s vynikajúcim rozlíšením. Zmizli aj fyzické ovládače nastavenia klimatizácie. Namiesto nich sú iba digitálne tlačidlá na obrazovke. Základné nastavenia a úpravy urobíte celkom ľahko aj za jazdy a rýchlo sa naučíte, kde sa čo nachádza. Poteší aj drobnosť v podobe svetelného efektu – keď pridáte teplotu, prebehne interiérom červené svetielko, pri jej ubratí modré.
Dlhá verzia Triedy S je však najmä o tom, čo poskytuje dvojici zadných pasažierov. **Na nevďačnom mieste za vodičom sa sedí veľmi príjemne. Síce o čosi vyššie a z priestoru nad hlavou jemne uberá aj strešné okno, no sedadlo sa dá polohovať,** na nohy je miesta viac ako dosť a na monitore pred sebou môže cestujúci sledovať, čo si zmyslí, prípadne to, čo mu tam vodič nastaví. Samozrejmosťou je prístup ku všetkým informáciám o vozidle. Uzatvorenie do vlastného sveta podporujú bezdrôtové slúchadlá, samostatná klimatizácia pre každé sedadlo či možnosť masáže.
A prečo je sedadlo za vodičom nevďačné? Lebo pravé zadné sedadlo malo v našom prípade ležadlovú úpravu. Stlačenie jedného tlačidla vydá povel elektromotorom, ktoré posunú sedadlo predného spolujazdca vpred a sklopením jeho operadla vytvoria toľko miesta na nohy, že by sa tam bez problémov usadila so svojimi nekonečnými nohami aj Adriana Sklenaříková. Okrem toho má cestujúci na tomto mieste všetko pohodlie umocnené o vysúvaciu podložku pod lýtka. ### Vzduch štandardne Všetky vymoženosti vozidla ho predurčujú na pohodlné a rýchle cestovanie naprieč kontinentmi. **Diaľničná rýchlosť 130 km/h znamená, že motor si pokojne točí necelých 1 500 ot./min. a každých 100 km ubudne z nádrže menej ako 7 l nafty.** Pritom je na palube úplné ticho. Štandardne dodávané vzduchové pruženie po diaľniciach uvoľnene pláva a nerovnosti necháva pod sebou. Na okreskách odporúčame prepnúť do športového režimu podvozka. Vtedy reaguje svižnejšie, rýchlejšie a užšie cesty mu viac chutia. Pohyby karosérie sú potom minimálne a aj cestujúci sa cítia príjemnejšie. Vďaka zadnej náprave, ktorá po príplatku 1 300 eur dokáže natočiť kolesá až o divokých 10 stupňov, sa auto nestratí ani v úzkych uličkách podzemných garáží. Najmä na okreskách si potom treba prestaviť svoje vnímanie.
Zadná náprava je poddajná, až to môže vyzerať, že sa blíži šmyk. No hranice sú ešte na míle vzdialené. **Pre vodiča aj posádku je to iba otázka zvyku a dôvery v jazdné vlastnosti.** Z nášho pohľadu ide o vozidlo, ktoré poskytuje maximálny možný komfort doplnený o najvyššiu triedu asistenčných systémov. Priam až za zázrak považujeme jeho priemernú spotrebu 8 l/100 km. S plnou nádržou môžete atakovať dojazd 1 000 km.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia