TEST: Hyundai Tucson je auto, ktorému len ťažko niečo vytknúť! Vyskúšali sme hybridnú verziu s motorom 1.6 T-GDi a pohonom 4×4
Odvaha je to posledné, čo by automobilke Hyundai chýbalo pri tvorbe nového modelu Tucson. Na prvý test prišiel s hybridným pohonom a my sme boli zvedaví, čo všetko pod svojou novátorskou karosériou prináša.
Vydané Text: Peter Orosz
### Drobnosti robia rozdiel
Svetlá zasadené do prednej masky sme už spomínali, netradičnými riešeniami však konštruktéri nešetrili ani na zvyšku vozidla. Ostré dizajnové prelisy si našli miesto na dverách a svalnatých blatníkoch, vzadu padnú do oka špeciálne tvarované svetlomety, ktoré sa inšpirovali prednou maskou. A medzi nimi už takmer povinná červená svetelná lišta. Dizajnových prvkov dosť na to, aby ste sa stále mali na čo pozerať a čo objavovať. Z praktických riešení oceňujeme zadný stierač umiestnený pod strešným spojlerom. Ušetrí sa tak pár gramov CO2 a pri stieraní pomôže aj gravitácia, čo oceníte najmä v zime pri zbavovaní okna snehu. **Tucson používa inováciu aj v samotnom otváraní veka batožinového priestoru.** Namiesto kopnutia pod zadný nárazník stačí, ak sa s kľúčom vo vrecku postavíte k zadnej časti vozidla a veko sa otvorí samé. Nápad vynikajúci, keď máte plné ruky a zamknuté auto. Chcelo by to ešte zrýchliť reakcie systému, aby ste nemuseli stáť pár sekúnd za autom.
Po otvorení batožinového priestoru na vás začne pozerať jaskyňa s objemom 616 dm3, ktorá po sklopení operadiel zadných sedadiel narastie na 1 795 dm3. **Na sklápanie operadiel môžete využiť páčku pri otvore batožinového priestoru, alebo na vonkajšej strane zadných sedadiel.** Ňou si môžete nastavovať aj sklon operadla pre zvýšenie pohodlia za jazdy a rovnako funguje ako poistka. Hyundai totiž vymyslel, že sklopené operadlá si môžete zaistiť, aby sa za jazdy nehýbali, netriasli a vytvorili pevnú podložku pre prepravovaný materiál. Drobnosť, ktorú sme doteraz nestretli, no veľmi dobrý nápad, ktorý má pridanú úžitkovú hodnotu.
### Vitajte v novom svete
Na novátorské ambície exteriéru nadviazal aj interiér. Pred vodičom má miesto okrem veľmi dobre tvarovaného a zrozumiteľnými tlačidlami osadeného volantu aj digitálna prístrojová doska. **Konštruktéri jej zobrazovacím schopnostiam veria natoľko, že jej nedali žiaden štít, ktorý by zabezpečil jej čitateľnosť pri ostrom svetle.** Naše týždenné skúsenosti hovoria o tom, že má veľmi vysoké rozlíšenie, veľmi dobre sa z nej odčítavajú údaje vo dne aj v noci, no v polke decembra sme nemali šťastie na taký deň, ktorý by preveril jej schopnosti pri slnečnom svite.
**Stredová konzola Tucsonu sa zbavila fyzických ovládačov a natočila sa smerom na vodiča. Škoda len, že zasahuje do priestoru, kde mávajú vysokí vodiči koleno.** Takže musia o čosi dlhšie hľadať ideálnu pozíciu za volantom. Ak však máte do 180 cm, tento moment vôbec nepostrehnete. Namiesto tlačidiel sú na stredovej konzole dotykové plochy s jasne určenými funkciami, čo považujeme za druhé najlepšie riešenie po samostatných tlačidlách. Plochy sú totiž neustále na svojom mieste a časom dokážete ovládať jednotlivé funkcie aj poslepiačky. Zvlášť, keď funkcie ako vyhrievanie sedadiel a volantu, odvetrávanie sedadiel, prepínanie medzi pohľadmi kamier či stráženie zjazdu z kopca majú svoje tlačidlá na konzole medzi prednými sedadlami.
Na tlačidlové ovládanie sa pretransformovala aj automatická prevodovka. Vzniklo tak viac odkladacích miest, zväčšila sa aj schránka pod palubnou doskou. A pribudlo prepínanie jazdných režimov na ceste a v teréne. **K modernému vzhľadu interiéru prispieva aj klimatizácia s množstvom malých otvorov na vypúšťanie vzduchu** v palubnej doske. To má zabrániť priamemu prúdeniu vzduchu na posádku a jeho rovnomernejšiemu rozloženiu. Ako vidno, Hyundai nenechal nič na náhodu a postavil vozidlo hodné 21. storočia.
### Prekvapenia v pohybe
Priestorové pomery v interiéri sú veľmi príjemné, Tucson sa stará o pohodlie všetkých členov posádky. K vyhrievaniu a odvetrávaniu predných sedadiel sa v našom prípade pridalo aj vyhrievanie zadných vonkajších sedadiel a samostatná klimatizácia pre zadné sedadlá. **Samotný nástup by mohol byť v chladných dňoch o čosi svižnejší, aby sa studená koža rýchlejšie prehriala,** inak bolo aj na zadných sedadlách miesta dosť. Potvrdilo to obsadenie štyrmi dospelými ľuďmi, pričom nik sa na nedostatok priestoru nesťažoval. A to bol v batožinovom priestore náklad na štyri dni mimo civilizácie.
Asistenčnými systémami sa Hyundai Tucson radí na úplnú špičku toho, čo môžete v dnešných automobiloch dostať. Stráži celý priestor okolo vozidla, ak treba, zasiahne veľmi citlivo a okrem toho, že stráži, či môžete bezpečne vystúpiť, prípadne ste niekoho nezabudli na zadných sedadlách, prináša posilu pri eliminovaní mŕtveho uhla – pri zmene jazdných pruhov so zapnutou smerovkou premieta do jedného z kruhových ukazovateľov na prístrojovej doske obraz z mŕtveho uhla, čo považujeme za ďalšiu príjemnú novátorskú drobnosť. **Len škoda, že všetky kamery sú neustále odkryté, takže pri jazde v pľušti ich musíte priebežne čistiť,** aby ste niečo videli.
A samotná jazda? Tá bola veľkým prekvapením. **Hyundai Tucson dostal skvelý podvozok, ktorý špičkovo spojil pohodlie a presvedčivé pohlcovanie nerovností s istými jazdnými vlastnosťami.** Z pokoja sa nedostal ani pri prejazde horskými priechodmi s plným zaťažením. Na diaľnici si udržiaval priamy smer bez potreby akýchkoľvek korekcií a zvolenú líniu držal veľmi presvedčivo. Úplne presvedčivo sa však nesprávalo hybridné pohonné ústrojenstvo. Tucson sa rozbiehal vždy s pomocou spaľovacieho motora a na elektrinu jazdil väčšinou pri ustálenej rýchlosti, pričom väčšina konkurencie používa hybridný pohon presne naopak. S tým je spojené aj využívanie kapacity 1,49 kWh lítiovo-iónovej polymérovej batérie, ktorá sa nikdy nevybila na menej ako približne 30 percent. A na 100 percent sa nabila iba pri jazde z horských priechodov. Môže byť za tým snaha o zaručenie dlhšej životnosti batérie, no prínos hybridného systému k zníženiu spotreby až tak intenzívne nevnímame, navyše **6-stupňová automatická prevodovka nechávala motor často v relatívne vysokých otáčkach.** Tá sa nám totiž na konci testu pohybovala okolo 8 l/100 km, pričom sme rátali s nižšou hodnotou. Napriek tomu dokáže Hyundai Tucson jazdiť veľmi príjemne a dostatočne dynamicky.
[CAR id=17102]
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Inzercia