Podrobný test Citroën C4: Kupé-crossover za dobré peniaze
Na toto auto sme sa naozaj tešili, pretože je vyvrcholením 92-ročnej histórie vývoja kompaktných hatchbackov značky Citroën. Kam až tento vývoj teda dospel?
Vydané Text: Erik Stríž
Citroën C4 je na našom trhu horúcou novinkou, ktorej predpokladáme priaznivú budúcnosť. Kombinuje totiž to, čo majú zákazníci radi: karosárske vyhotovenie crossover, zadné partie v štýle kupé, nízku cenu a k tomu veľmi solídnu technologickú výbavu. Úlohou novinárov je teraz poukázať na kladné stránky tohto vozidla, ale aj poukázať na drobné nedostatky, ktoré sa výrobcovi nepodarilo do spustenia výroby doriešiť. Čítajte celý test Citroën C4.
Inzercia
Kľúčové informácie o Citroën C4:
- automobil stojí na rozhraní kategórií crossover/malé SUV a hatchback, čo poukazuje na zmeny, ktorými autopriemysel prechádza;
- predáva s benzínovými, naftovými a elektrickými motormi (elektro verzia sa volá ë-C4 – 100% ëlectric)
- nová C4 je pokračovateľom predchádzajúcich generácií modelu, ktorý bol dovtedy hatchbackom aj MPV-čkom;
- podstatnou funkciou je odpruženie s progresívnymi hydraulickými dorazmi;
- C4 sa u nás predáva od akciových 14 990 eur, neskôr to bude cenníkových 15 990 eur (PDF cenník nájdete tu)
- testovali sme najvyššiu konfiguráciu C4 BlueHDi 130 S&S EAT8 Shine Pack s 8° automatickou prevodovkou za 23 990 eur s príplatkovými možnosťami (PDF s konfiguráciou tohto vozidla stiahnete tu)
Niekoľko postrehov z testu:
- Citroën C4 jazdí veľmi komfortne, za čo nemôžu ale ani tak hydraulické dorazy, ako skôr celkové nastavenie podvozka s rázvorom solídnych 2 670 mm;
- Naftový motor dodáva autu veľmi slušnú dynamiku a možnosť rýchleho manuálneho radenia dáva vodičovi ešte o niečo viac kontroly nad krútiacim momentom 300 Nm;
- Po 403 kilometroch počítač vykázal priemernú spotrebu 6,0 l/100 km, najnižšie sme sa pri teste dostali k 4,0 l/100 km;
- C4 má dosť dobrý panoramatický kamerový systém a jasný head-up displej;
- Grafika na prístrojovom paneli je takmer totožná s head-up displejom a podľa nás je až príliš minimalistická, menej estetická;
- Nový infotainment je vizuálne pekný, ale reaguje veľmi pomaly a to isté platí aj pri nastavovaní prístrojového panela. Nesmierne pomalý počítač;
- Prekvapivo veľké množstvo praktických odkladacích priestorov v interiéri, vrátane držiaka na iPad na palubovke pred spolujazdcom;
- Priestranný a vskutku komfortný interiér s veľkým kufrom;
- Každý sa za Citroënom C4 obzerá, pridanou hodnotou je aj presklená strecha;
Test Citroën C4 BlueHDi 130 S&S EAT8 Shine Pack
Citroën C4 stojí na podvozku s rázvorom 2 670 mm a s celkovou dĺžkou karosérie 4 360 mm ho muž môžeme zaraďovať k priemerne väčším autám. Podstatná časť centimetrov je v kufri a na zadných sedadlách, na šírku sa však stále jedná viac-menej o hatchback.
Počas niekoľkodňového zoznamovacieho testu sme ocenili praktické proporcie, najmä krátke previsy – hlavne ten zadný. Vďaka tomu sa s autom dobre parkuje na obrubníkoch a pri výjazde na vyvýšené parkovisko sa nemusíte obávať šúchania spodných partií. Svetlá výška však nie je nijak výnimočná – dosahuje 156 mm.
Testovaný automobil stál na krásnych 18″ diskoch Camelia Diamentee.
Zadné partie sú hlavným dôvodom obrovskej pozornosti, ktorú Citroën C4 počas nášho testu pútal. Je evidentné, že sa výrobca snažil dosiahnuť estetiku prémiového SUV-kupé, čo sa mu skvele vydarilo aj na kompaktnej platforme. Zadné partie sú navyše veľmi členité, čo vozidlu dodáva na estetickej hodnote.
3D LED svetlá vzadu vyzerajú krásne a skoro prémiovo. Škoda, že smerové svetlá sú stále klasické žiarovky, teda ich raz za čas budete musieť meniť a nemajú animáciu.
Predné svetlomety sú rozdelené na denné LED pásy hore a spodné stretávacie/diaľkové svetlomety. V najnižšej výbave sú stretávačky halogénové, od výbavy Feel sú už LED aj tie hmlové. Vo výbave Shine je aj automatické prepínanie diaľkových svetiel v cene.>
C4 má podľa metodiky VDA batožinový priestor s kapacitou 380 litrov, ale to je nedostatok tejto metodiky. V skutočnosti má ešte o niekoľko litrov navyše na mieste, kde je pevné plató kufra. To sa dá odstrániť a uložiť na podlahu – pochvala pre Citroën, pretože mnohé autá na takto dôležitú vec nemyslia! Nakladacia hrana je pomerne vysoko a nárazník dosť vystúpený, takže pri nakladaní tovaru do zašpineného auta si budete musieť dávať pozor na nohavice.
Pod pevnou podlahou kufra je rozmerný priestor pre nízke predmety, napríklad aj povinnú výbavu. A pod druhou podlahou je ešte priestor pre rezervné koleso. Prvú podlahu, ktorú máme na fotke v ruke, možno z auta úplne odobrať.
Všimnite si nielen tento veľký nákladný priestor s kapacitou 1 250 litrov, ale aj početné praktické riešenia, vrátane hákov na zavesenie nákupných tašiek. Do interiéru vedie tunel cez stredové sedadlo, len škoda, že sa zadný rad sedadiel nesklápa až do roviny. Je to však iba málo podstatný detail.
Ak sa vám veľmi páči vonkajší vzhľad vozidla, pohľad do interiéru môže byť trocha sklamaním. Typické francúzske menej vzhľadné sedadlá vzadu majú zvláštne čalúnenie, hoci na dotyk pôsobí kvalitne, hodnotne a odolne. Sedadlá majú vraj o 15 mm hrubšie sedáky v porovnaní s inými modelmi, čo prináša komfortnejšie sedenie. Lakťová opierka má šikovné miesta na dva nápoje a mobil.
Takto to má vyzerať! Stále dosť miesta na nohy pre zadných pasažierov aj vtedy, keď vpredu sedí 180 cm osoba, k tomu dva individuálne ovládateľné výduchy klimatizácie a dva USB konektory pre nabíjanie elektroniky. Vrecká na zadných stranách predných sedadiel sú ďalším bodom k dobru.
Predné sedadlá Advanced Comfort sú podstatne komfortnejšie ako tie vzadu. Šírka vozidla síce spôsobuje, že sa budete so spolujazdcom biť o priestor pre lakte, ale sedadlá majú dosť dobré bočné vedenie, dajú sa v primeranej miere nastavovať, spoločne s nastaviteľným volantom viete zaujať dobrú pozíciu na mieste vodiča. Za príplatok môžete mať v aute aj vyhrievané predné sedadlá a vyhrievaný volant, elektrické ovládanie sedadla a dokonca aj masážnu funkciu aj u spolujazdca!
Predná časť interiéru je na pohľad krásna. Stredová konzola s modernou grafikou pre CITROËN Connect Navigácia a rozumne zvládnutým minimalizmom je dokonca pomerne ergonomická, pretože kľúčové funkcie ovládate mechanickými tlačidlami a ovládačmi. 10-palcový displej je posadený do formy tabletu s asymetrickým dizajnom, jeho problémom sú ale výrazné odlesky, čo vidíte aj na fotografii, a tiež nápadne pomalé reakcie. Keď sa dotknete virtuálneho tlačidla, neraz si počkáte aj jednu-dve sekundy na reakciu, čo je neúmerne dlho. 5-palcový displej na prístrojovom paneli detto. Opraviť!
Pracovisko vodiča je prehľadné, volant má optimálne rozmery nevšedný dizajnový prvok v spodnej časti – ploché tretie rameno pripomínajúce displej, avšak bez akejkoľvek funkcie.
Vidíte tú gumenú podložku? Vojde sa sem aj 7-palcový tablet, hore je pritom samostatný priestor pre mobil (do cca 7 palcov) s bezdrôtovou nabíjačkou a USB-C konektormi. A pod tou veľkou podložkou s gumeným povrchom je skrytý priestor pre predmety, ktoré nechcete nechávať na očiach. Celkovo na nás C4 zapôsobilo tým, ako je pripravené na praktický každodenný život za volantom.
Ešte jeden doplnok navyše: stojan na tablet sa upevňuje priamo do palubnej dosky. Tento stojan nestojí nič navyše, je v cene auta a môžete doň vložiť tablety do Apple aj Samsungu. Ako vidíte, priestoru na predných sedadlách je toľko, čo v bežnom hatchbacku – mám výšku cca 173 cm a priemernú postavu, napriek tomu mi už tablet zavadzal pri kolenách.
Jazdné vlastnosti Citroën C4 BlueHDi 130 S&S EAT8 zodpovedajú našim primeraným očakávaniam. Automobil na kompaktnom podvozku má vpredu nápravu typu MacPherson, vzadu má tuhú nápravu s deformovateľnou traverzou. Nezanedbateľnú úlohu v jazdnom komforte zohrávajú hydraulické dorazy v tlmičoch, čo sa prejavuje vtedy, keď jazdíte po nekvalitnej vozovke. Auto sa síce do určitej miery pohupuje, ale stále ponúka dobrý kontakt s vozovkou a v spodných polohách, zdá sa, nezatrasie tak výrazne, ako to robí napríklad Kia XCeed.
Výrobca hovorí o pocite jazdy na lietajúcom koberci, lenže pozor, to je iba marketingový pojem, ktorý oveľa radšej pripisujeme prémiovej triede, do ktorej C4 rozhodne nepatrí. Netvrdíme však, že by C4 jazdila zle, určite by sme ju priradili k lepšiemu priemeru.
Trocha sme boli prekvapení z toho, akú má C4 tendenciu k nedotáčavosti. Pri nízkych rýchlostiach si to ani nevšimnete, ale nad 50 km/h už budete pociťovať, že vám auto skrátka nevytáča ostré zákruty s úplnou presnosťou. Ako tento problém pri prednokolkách riešiť? Výrobcovia na to už odpovede našli a úspešne tieto riešenia využívajú, je teda škoda, že práve C4 si tento nedostatok drží aj napriek svojej novote.
Naftový motor sa pre tento typ áut ukazuje stále ako vhodný, ak na nich vodič prekonáva väčšie vzdialenosti. Osobne nás celkom oslovil rýchly nástup krútiaceho momentu 300 Nm už pri 1 750 ot./min – takzvane dobre zaberá odspodu. S automatickou prevodovkou dokáže zdanlivo na jeden záťah vyštartovať z nuly na 130 km/h bez väčšieho zaváhania, prevodovka radí rýchlo a v športovom režime dokonca pustí motor do vyšších otáčok.
Prejav motora je v norme – do interiéru prenikajú príjemné vibrácie a pomenej hluku, C4 však dáva len slabšiu spätnú väzbu, takže pocitovo neviete tak jednoducho určiť, či automatika motor netrápi. Asi to tak ale nebude, pretože vždy, keď potrebujete dynamickejšie vyraziť vpred, motor reaguje prakticky okamžite.
My sme počas testu najazdili 403 kilometrov s priemernou spotrebou 6,0 litra na 100 kilometrov, čo je výsledok o niečo vyšší, ako by sme čakali. Je to ale dôsledok toho, že sme počas týchto zoznamovacích dní jazdili bez ohľadu na spotrebu. Keď sme sa snažili dosiahnuť lepší výsledok, bilancovali sme s rovnými štyrmi litrami na desaťkilometrovej zmiešanej trase.
Zhodnotenie Citroën C4 – Vydarené auto, do ktorého sa skoro určite zamilujete. Je primerane priestranné a komfortné, jazdí tak, ako sa to očakáva od tohto typu automobilov, navyše má hodnotný zovňajšok, ktorý bude ešte veľmi dlho pútať pozornosť okolia, ako i tých prevažne kritických fanúšikov autopriemyslu. Nemyslite si, že SUV-kupé je automaticky garanciou prémiového charakteru, ale na prvý aj druhý pohľad má k nemu blízko. Trocha nás mrzí pomalý infotainment a trocha stiesnené pomery v interiéri, zato tento crossover ponúka veľa odkladacích priestorov, dobre vybavený kufor a širokú paletu asistenčných systémov, ktorých presný rozpis nájdete v tomto oficiálnom cenníku. No a áno, cena – to je jeden z najpodstatnejších argumentov v prospech kúpy.
Skrátený test prebehol vo februári 2021. Za zapožičanie vozidla do redakčného testu ďakujeme slovenskému importérovi značky Citroën.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia