TEST: Vyskúšali sme modernizovaný Citroën C3 so základnou aj najsilnejšou benzínovou motorizáciou! Ktorú si vybrať?
Citroën C3 na Slovensku nepochybne patrí k najobľúbenejším malým automobilom hneď z niekoľkých dôvodov, ktorým sa budeme venovať v tomto porovnávacom teste. Do našej redakcie sa dostali obe benzínové motorizácie inovovaného hatchbacku, a to základný atmosférický trojvalec 1.2 PureTech s výkonom 61 kW (83 k) a jeho silnejšia verzia s turbom a výkonom 81 kW (110 k). Ako sme zistili, každá motorizácia… Prečítať celé
Vydané Text: Peter Orosz
### Dôležitý update
Na prvý pohľad sa môže zdať, že nový Citroën C3 prináša len estetické novinky. Nie je to pravda. Osobne považujem za najdôležitejší príchod LED technológie do hlavných svetlometov. Francúzska automobilka mala donedávna k dispozícií takmer v každom modeli výhradne zastarané halogénové svetlomety a **novú svetelnú techniku potreboval malý hatchback ako soľ.** V roku 2020 tak konečne dostanete moderné a plne diódové svetlomety štandardne už od základnej výbavy, čo model nielen opticky skrášľuje, no prináša majiteľovi oveľa lepší dosvit než v prípade halogénov.
Nové predné sedadlá sú vynikajúce. Nielen komfortné, ale aj pekné na pohľad, horná časť môže byť navyše z praktického syntetického materiálu. Lakťová opierka je však úzka a pôsobí vyslovene lacným dojmom.
Automobilka ušetrila za fyzické tlačidlá a klimatizáciu musíte ovládať cez displej. Ovládanie je zlé aj kvôli pomalým reakciám systému.
Diódová technika predných svetlometov nás potešila. Stretávacie svetlomety svietia lepšie než halogénové, najväčší rozdiel však vidieť v diaľkovom režime.
### Obe motorizácie sú dobré
Ako vravievali učiteľky na strednej – dobré je na trojku. A platí to aj v tomto prípade. **Motorizácie PureTech od PSA sú v poriadku, v ničom zásadnom však nevynikajú a ani sa nesnažia zamaskovať to, že im chýba jeden valec.** Vibrácie môžete pocítiť a pre slabšiu akustiku sa budete musieť naučiť žiť aj s pomerne výrazným zvukovým prejavom. Paradoxne viac som vnímal práve silnejšiu verziu s turbom než základnú atmosférickú jednotku.
* **PureTech 83 S&S:** Atmosférický trojvalec je určený do mesta alebo jeho okolia. Výkonom nenadchne, no pokojným vodičom bude stačiť. Diaľničné tempo však už nezvláda s rovnakým prehľadom ako jeho silnejší súrodenec a **zbieranie rýchlosti trvá skôr minúty než sekundy.** K výhodám môžeme zaradiť skutočnosť, že disponuje nepriamym vstrekovaním a nemá turbo, čo z neho robí ideálny motor aj na krátke vzdialenosti. Lepšia je tiež jeho spotreba, sto kilometrov prejde za zhruba 5 litrov benzínu, na okreskách môžete tento údaj stlačiť dokonca ešte nižšie.
[GALLERY id=31175]
* **PureTech 110 S&S:** V každom ohľade silnejší a rýchlejší motor než atmosférický trojvalec, výhodou je tiež krútiaci moment na úrovni 205 Nm, vďaka čomu nebude mať malý Citroën C3 problémy ani s plným zaťažením. Pri krátkych jazdách však treba mať na pamäti, že ide o priamovstrekový motor, treba tak dbať na riadne zahrievanie agregátu pri prevádzke, aby nedochádzalo k riedeniu oleja či karbonizácii. Prítomnosť turbodúchadla tiež môže niekomu robiť vrásky na čele. Spotreba je v porovnaní so slabšou verziou vyššia zhruba o liter.
[GALLERY id=31176]
### Rozhodujú peniaze
Ako sme v tomto príspevku už naznačovali, Citroën C3 nie je konštrukčne najmodernejšie malé auto na trhu. **Znaky šetrenia sú prítomné takmer všade – na materiáloch, odhlučnení alebo niektorých riešeniach.** Preto nikomu neodporúčame platiť zbytočne veľa peňazí za plnú výbavu s automatom. Vtedy sa totiž cenovka dostáva k hranici 17 000 eur a za tie peniaze si môžete kúpiť o nielen o triedu väčšie, ale taktiež lepšie presúvadlo. Navyše samočinnú prevodovku v Citroëne C3 môžeme bez výčitiek zaradiť k tým najhorším automatom, ktoré sme v tomto roku mali možnosť testovať. Jej práca je trhavá, spomalená a zmätočná, takže vôbec neuvažujte nad týmto príplatkom. Rozhodne berte klasickú manuálnu prevodovku.
Za volant sa bez problémov zmestí aj dvojmetrový človek, možnosti nastavenia polohy považujeme za nadštandardné.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Inzercia