TEST: Vyskúšali sme modernizovaný Citroën C3 so základnou aj najsilnejšou benzínovou motorizáciou! Ktorú si vybrať?

Citroën C3 na Slovensku nepochybne patrí k najobľúbenejším malým automobilom hneď z niekoľkých dôvodov, ktorým sa budeme venovať v tomto porovnávacom teste. Do našej redakcie sa dostali obe benzínové motorizácie inovovaného hatchbacku, a to základný atmosférický trojvalec 1.2 PureTech s výkonom 61 kW (83 k) a jeho silnejšia verzia s turbom a výkonom 81 kW (110 k). Ako sme zistili, každá motorizácia… Prečítať celé
Vydané  Text: 
Citroën C3 na Slovensku nepochybne patrí k najobľúbenejším malým automobilom hneď z niekoľkých dôvodov, ktorým sa budeme venovať v tomto porovnávacom teste. Do našej redakcie sa dostali obe benzínové motorizácie inovovaného hatchbacku, a to základný atmosférický trojvalec 1.2 PureTech s výkonom 61 kW (83 k) a jeho silnejšia verzia s turbom a výkonom 81 kW (110 k). Ako sme zistili, každá motorizácia má svoje plusy aj mínusy, o ktorých by ste pred kúpou mali vedieť! **V tomto teste sa dozviete:** * Čo priniesla modernizácia * Ako Citroën C3 jazdí * Porovnanie motorizácií * Akú konfiguráciu považujeme za najlepšiu
### Dôležitý update Na prvý pohľad sa môže zdať, že nový Citroën C3 prináša len estetické novinky. Nie je to pravda. Osobne považujem za najdôležitejší príchod LED technológie do hlavných svetlometov. Francúzska automobilka mala donedávna k dispozícií takmer v každom modeli výhradne zastarané halogénové svetlomety a **novú svetelnú techniku potreboval malý hatchback ako soľ.** V roku 2020 tak konečne dostanete moderné a plne diódové svetlomety štandardne už od základnej výbavy, čo model nielen opticky skrášľuje, no prináša majiteľovi oveľa lepší dosvit než v prípade halogénov.
Nové predné sedadlá sú vynikajúce. Nielen komfortné, ale aj pekné na pohľad, horná časť môže byť navyše z praktického syntetického materiálu. Lakťová opierka je však úzka a pôsobí vyslovene lacným dojmom.
Ďalšou praktickou funkciou pri parkovaní v meste budú predné parkovacie senzory, ktoré sú taktiež výsledkom poslednej modernizácie. Nie menej dôležitou **novinkou sú lepšie predné sedadlá s novou výplňou Advanced Comfort** a hneď môžem potvrdiť, že sú skvelé aj na dlhšie vzdialenosti. Zvyšok faceliftu bol zameraný na estetiku, pomerne zaujímavé sú nové dekory palubnej dosky, a to vrátane imitácie dreva. Počet farebných kombinácií exteriéru navyše stúpol z 36 až na 97, takže si každý príde na svoje.
Automobilka ušetrila za fyzické tlačidlá a klimatizáciu musíte ovládať cez displej. Ovládanie je zlé aj kvôli pomalým reakciám systému.
### Pohojdáva sa Citroën C3 jazdí presne tak, ako by malé hravé francúzske auto malo. Športový podvozok, presné riadenie alebo krátke dráhy manuálnej prevodovky naozaj nečakajte. Namiesto kritiky som sa však tieto vlastnosti rozhodol v prípade tohto aute vyzdvihnúť. **Dodávajú malému Citroënu svojský charakter, na ktorý si buď zvyknete alebo nie.** Osobne ma pohojdávanie podvozka v meste veľmi bavilo, je to niečo úplne iné než na čo som zvyknutý v prípade nemeckej konkurencie. **Vtipné je tiež brzdenie, keď sa auto vyslovene nakloní dopredu a celé to pôsobí ako z groteskného animovaného filmu od Disneyho.** Samozrejme, nikomu neodporúčame skúšať s malým Citroënom slalom vo vysokej rýchlosti, no v meste som mäkučký podvozok ocenil pri prejazde cez každú nerovnosť. Ak teda uprednostňujete maximálny komfort v meste, nevadia vám náklony karosérie a užívate si jemné pohojdávanie, Citroën C3 vás v tomto smere nepochybne poteší.
Diódová technika predných svetlometov nás potešila. Stretávacie svetlomety svietia lepšie než halogénové, najväčší rozdiel však vidieť v diaľkovom režime.
Malého Francúza môžeme označiť za použiteľného aj na diaľnici. Môžu za to najmä nové sedadlá (respektíve kreslá), na ktorých sa dá bez väčších problémov obsedieť aj niekoľko hodín. Do rýchlosti 120 km/h nás tešil tiež akustický komfort na palube a spotreba v prípade oboch motorizácií, nad týmto limitom sa však už limity lacnejšej konštrukcie začínajú prejavovať a tlačenie C3ky do porušovania diaľničného limitu nemá zmysel. **Bod navyše dávam ešte za celkom obstojnú pasívnu bezpečnosť,** najmä počet štandardne dodávaných airbagov ma pri pohľade na skromnú cenovku príjemne prekvapil.
### Obe motorizácie sú dobré Ako vravievali učiteľky na strednej – dobré je na trojku. A platí to aj v tomto prípade. **Motorizácie PureTech od PSA sú v poriadku, v ničom zásadnom však nevynikajú a ani sa nesnažia zamaskovať to, že im chýba jeden valec.** Vibrácie môžete pocítiť a pre slabšiu akustiku sa budete musieť naučiť žiť aj s pomerne výrazným zvukovým prejavom. Paradoxne viac som vnímal práve silnejšiu verziu s turbom než základnú atmosférickú jednotku. * **PureTech 83 S&S:** Atmosférický trojvalec je určený do mesta alebo jeho okolia. Výkonom nenadchne, no pokojným vodičom bude stačiť. Diaľničné tempo však už nezvláda s rovnakým prehľadom ako jeho silnejší súrodenec a **zbieranie rýchlosti trvá skôr minúty než sekundy.** K výhodám môžeme zaradiť skutočnosť, že disponuje nepriamym vstrekovaním a nemá turbo, čo z neho robí ideálny motor aj na krátke vzdialenosti. Lepšia je tiež jeho spotreba, sto kilometrov prejde za zhruba 5 litrov benzínu, na okreskách môžete tento údaj stlačiť dokonca ešte nižšie. [GALLERY id=31175] * **PureTech 110 S&S:** V každom ohľade silnejší a rýchlejší motor než atmosférický trojvalec, výhodou je tiež krútiaci moment na úrovni 205 Nm, vďaka čomu nebude mať malý Citroën C3 problémy ani s plným zaťažením. Pri krátkych jazdách však treba mať na pamäti, že ide o priamovstrekový motor, treba tak dbať na riadne zahrievanie agregátu pri prevádzke, aby nedochádzalo k riedeniu oleja či karbonizácii. Prítomnosť turbodúchadla tiež môže niekomu robiť vrásky na čele. Spotreba je v porovnaní so slabšou verziou vyššia zhruba o liter. [GALLERY id=31176] ### Rozhodujú peniaze Ako sme v tomto príspevku už naznačovali, Citroën C3 nie je konštrukčne najmodernejšie malé auto na trhu. **Znaky šetrenia sú prítomné takmer všade – na materiáloch, odhlučnení alebo niektorých riešeniach.** Preto nikomu neodporúčame platiť zbytočne veľa peňazí za plnú výbavu s automatom. Vtedy sa totiž cenovka dostáva k hranici 17 000 eur a za tie peniaze si môžete kúpiť o nielen o triedu väčšie, ale taktiež lepšie presúvadlo. Navyše samočinnú prevodovku v Citroëne C3 môžeme bez výčitiek zaradiť k tým najhorším automatom, ktoré sme v tomto roku mali možnosť testovať. Jej práca je trhavá, spomalená a zmätočná, takže vôbec neuvažujte nad týmto príplatkom. Rozhodne berte klasickú manuálnu prevodovku.
Za volant sa bez problémov zmestí aj dvojmetrový človek, možnosti nastavenia polohy považujeme za nadštandardné.
Citroën C3 nám dáva najväčší zmysel vtedy, keď jeho cenu udržíte do zhruba 12 000 – 13 000 eur. **Za tieto peniaze dostanete auto s primeranými kvalitami, ktorému ste ešte ochotní odpustiť určité nedostatky.** Zároveň ide o nepochybne hodnotnejší výber než výbehové Dacie Sandero či Logan. * Tip redakcie: Citroën C3 s motorom PureTech 83 S&S vo výbave SHINE za 12 190 eur




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia