Chcete auto na prácu aj voľný čas? Zvážte Opel Combo | Veľký test Opel Combo CrewVan XL 1.5 CDTI: Pre remeselníka aj kreatívca
Autá ako Opel Combo sú neoceniteľné, napriek tomu trpia na stereotypy, že sa hodia len do rúk robotníkom. Nie je to pravda, toto vozidlo slúži každému.
Vydané Text: Erik Stríž
Prečo sme začali robiť tieto podrobné testy áut?
Pretože ich robíme pre ľudí, ktorí zvažujú kúpu vozidla a nemajú záujem len o subjektívne názory novinárov. Ľudia sa kvôli kúpe nového auta zadlžujú, míňajú svoje úspory a je to pre nich významná udalosť, preto by mali mať všetky podstatné informácie na jednom mieste. A my takéto miesto tvoríme.
Keď sa v redakčnom pláne testov automobilov objavuje dodávka alebo van, je to vždy príležitosť nahliadnuť do sveta, ktorý je nám obyčajne nie je až tak blízky. Respektíve – nie je blízky niektorým mojim kolegom. Ja patrím do skupiny ľudí, ktorí tento typ vozidiel nesmierne oceňujú, pretože ich často potrebujem a viem, že hoci sú moderné auté priestranné a dobre vybavené zvládať aj prevoz nákladu, tradičné úžitkové vozidlá sú v praxi nenahraditeľné. Z môjho pohľadu je tak toto Combo ideálne nielen pre remeselníka, elektrikára či opravára, ale napríklad aj pre ľudí pracujúcich v kreatívnej oblasti, ako sú fotografi, kameramani, ale aj športoví tréneri či pracovníci zásobovania tovarom.
Taký bežný slovenský živnostník, ktorý vykonáva remeselnú prácu a zároveň má rodinu, obyčajne hľadá také vozidlo, ktoré v primeranej miere skombinuje ako úžitkový charakter vozidla, tak aj priestorové, technologické a komfortné nároky súčasných pasažierov. Opel Combo patrí medzi tie vozidlá, ktoré sú síce výrazne orientované práve na pracovné využitie, no veľmi dobre si ich vieme predstaviť ako normálne rodinné auto. Významný podiel na tom tvorí aj samotný vzhľad vozidla, ktorý vychádza za aktuálny dizajnový jazyk osobných automobilov nemeckej značky.
V tomto článku sa podrobne venujem testovanému vozidlu OPEL COMBO CREWVAN s naftovým motorom 1.5 CDTI a manuálnou prevodovkou. Fotografie k článku pripravil kolega Juraj Hrivnák.
### Recenzia Opel Combo CrewVan 1.5 CDTI (2020)
**Kľúčové informácie o vozidle:**
* **Combo sa predáva vo viacerách konfiguráciách a vyhotoveniach, my sme testovali CrewVan**;
* **je to päťmiestne vyhotovenie, pritom vzadu sú tri samostatné plnohodnotné sedadlá**;
* **v interiéri je nadštandardné množstvo odkladacích priestorov**;
* **za zadnými sedadlami je posuvná preklopná mreža s dvierkami**;
* **zadné bočné dvere sú posuvné**;
* **naftový motor má max. výkon 96 kW (131 k), max. krútiaci moment 300 Nm a spotrebu 6 l/100 km**;
* **napriek nesporne úžitkovému charakteru je Combo CrewVan stále použiteľný aj ako rodinné auto**;
* **Combo sa predáva od 12 680 eur bez DPH, nami testovaný model stojí 15 020 eur bez DPH**
### Základná výbava verzie CrewVan
Opel Combo je stálica na trhu so všestrannými úžitkovými vozidlami, ktoré sú zároveň vhodné aj ako rodinné autá. Pred 32 rokmi prišiel do predaja ako praktický Kadett Combo a od roku 1993, vtedy stojac na platforme Corsy B, ponúka aj päťmiestne vyhotovenie. Odvtedy prešiel významným zväčšením, súčasné Combo má dva rázvory náprav a môžete si ho zadovážiť vo vyhotoveniach Life, Van/Cargo či CrewVan XL. Nami testované vyhotovenie CrewVan XL v ideálnej miere kombinuje praktický potenciál s každodenným použitím vďaka rozmernému nákladnému priestoru s posuvnou preklopnou mrežou a päťmiestnemu vyhotoveniu interiéru.
**Základná výbava Combo CrewVan** ponúka nasledovné položky výbavy:
(*predáva sa od 12 680 eur bez DPH v akcii, resp. za 15 190 eur bez DPH v štandardnom cenníku*)
* ESP, ABS Trakčný systém TCPlus, airbag vodiča, Signalizácia nezapnutých bezpečnostných pásov
* Asistent rozjazdu do kopca
* Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, sklopný kľúč
* Denné svietenie
* Tempomat
* Ovládanie audiosystému a tempomatu na volante
* Palubný počítač
* Informačný displej
* Sedadlo vodiča nastaviteľné v 6 smeroch s lakťovou opierkou
* Sedadlo spolujazdca sklopné a nastaviteľné v 4 smeroch s lakťovou opierkou
* Elektrické ovládanie predných okien
* Audiosystém 4.0, Bluetooth, 4 reproduktory, USB
* Výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant
* Komfortný volant
* Plastová podlaha
* Elektrická zásuvka 12V v prednej konzole
* Odkladacia konzola nad čelným sklom
* Úložný priestor v predných dverách (1,5l fľaša)
* Kľučky dverí a bočné lišty, čierne
* Sada na opravu pneumatík
* 16″ oceľové disky so stredovými krytmi
* 3 sedadlá v druhom rade
Pre budúceho kupujúceho bude veľmi dôležité uvedomiť si, že v štandardnej výbave nie je manuálna klimatizácia, čo považujem za závažný nedostatok. Je pravda, že toto nie je osobné vozidlo a úroveň komfortu by mala byť nižšia, no klíma by už mala patriť k úplnému štandardu. Manuálnu klimatizáciu si môžete dokúpiť, ale za minimálne **tisíc eur ako súčasť paketu** **Cool&Sound 1**. O niečo drahší paket **Cool&Sound 2 za 1200 eur** už ponúka automatickú dvojzónovú klimatizáciu. Pripomíname, že ak by ste sa rozhodli zadováť si odlišnú verziu vozidla Combo Life, v takom prípade bude tiež základná výbava Selection bez klimatizácie (obsahuje iba klasické vyhrievacie výduchy) – manuálna klíma sa ponúka až od verzie Enjoy. Z príplatkových paketov sú v predaji aj:
* **Bezpečnostná sada za 400 eur**, ktorá obsahuje dažďový senzor, vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou, automatické svetlomety, varovanie pred čelnou kolíziou, varovanie pred vybočením z jazdného pruhu, informačný farebný displej 3,5″ LCD, rozpoznávanie dopravných značiek, detekcia ospalosti;
* **Optická a osvetľovacia sada za 130 eur**, ktorá obsahuje dažďový senzor, vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou, automatické svetlomety, informačný displej 3,5″ LCD (štandardne s autom. prevodovkou alebo Bezpečn. sadou B26);
* **Sada Cool&Sound 1 za 900 eur**, ktorá obsahuje položky audiosystém multimedia, 8″ displej, BT, 2 USB, 4 repro, manuálna klimatizácia;
* **Zimná sada za 400 eur**, ktorá obsahuje vyhrievanie predných sedadiel, vyhrievanie volantu, volant potiahnutý kožou, vyhrievané čelné sklo (miesta pod stieračmi a kraj skla na strane vodiča) (iba s Bezpečnostnou sadou B26; nie s automatickou prevodovkou);
* či **Komfortná sada za 1100 eur**, ktorá obsahuje položky ako elektrické ovládanie predných a zadných okien, elektricky sklopné vonkajšie spätné zrkadlá, predný a zadný parkovací asistent, panoramatická parkovacia kamera, elektronická parkovacia brzda, navigačný systém 5.0 IntelliLink, predné hmlové svetlomety.
Za **230-voltovú zásuvku** si predajca vypýta ďalších 150 eur bez DPH.
Príprava na **ťažné zariadenie** stojí 250 eur a samotné ťažné zariadenie od výrobcu ďalších 250 eur bez DPH.
Pretože ich robíme pre ľudí, ktorí zvažujú kúpu vozidla a nemajú záujem len o subjektívne názory novinárov. Ľudia sa kvôli kúpe nového auta zadlžujú, míňajú svoje úspory a je to pre nich významná udalosť, preto by mali mať všetky podstatné informácie na jednom mieste. A my takéto miesto tvoríme.
### Cenník a doplnkové info
Všetky technické údaje k testovanému vozidlu nájdete na konci tohto testu, cenník si môžete stiahnuť priamo zo stránok predajcu tu:
* [Opel Combo CrewVan – cenník 2020/2021](https://www.opel.sk/vans/combo/cargo/subory-na-stiahnutie.html)
Významným argumentom ku kúpe je balíček Opel FlexCare, ktorý obsahuje
* **5-ročnú záruku** na vozidlo alebo **do 150 000 kilometrov** (z toho 2 roky komplet + 3 roky motor, rozvodovka, prevodovka)
* asistenčnú službu **Opel Assistance**, čo je úplná asistenčná služba v akéjkoľvek situácii
# Test/Recenzia Opel Combo CrewVan XL 2019/2020/2021
### Interiér
Interiér je na pohľad naozaj pekný, vychádza z dizajnu interiérov v osobných modeloch značky Opel. Materiálové vyhotovenie ale zodpovedá účelu.
Interiér s príplatkovými možnosťami: manuálna klimatizácia, štartovacie tlačidlo, 8-palcový displej či elektronická parkovacia brzda nie sú v základnej výbave.
Letecký stolček s vyhradeným slotom pre nápoj a plnohodnotné sedadlo? Skoro ako v prvej triede.
Tri miesta, pre každého pasažiera je pripravené samostatné sedadlo. Každé z nich má vlastné úchyty Isofix.
„Na stôl sa nohy nevykladajú“, vieme. V tomto prípade demonštrujeme priestrannosť interiéru a možnosť sklopenia predného sedadla až do úplnej roviny - a to jedným pohybom!
Manipulácia s posuvnou preklopnou mrežou je jednoduchá, no vyžaduje si „celého človeka“
Vieme oceniť, že Opel vyhotovil madlá aretačných mechanizmov do rozmernejšej podoby, s ktorou nebude problém ani v mrazoch či v pracovných rukaviciach.
Dvierka v mreži majú význam vtedy, keď prevážate dlhý náklad, napríklad hliníkové či plastové profily. Vtedy môžete do roviny sklopiť nielen zadné, ale aj predné sedadlo.
Zadné krídlové dvere môžete po uvoľnení aretácie otvoriť až do vzájomného uhla 180 stupňov.
Stropné koľajnice posuvnej mreže
Jazdné vlastnosti sa pri tomto type vozidiel nezdajú byť veľmi dôležité, no ten, kto ich šoféruje dennodenne, vie oceniť akýkoľvek pokrok. Najpodstatnejšie je optimálne naladenie tvrdosti pedálov, páky radenia a volantu. Majú primeranú tuhosť, posilňovač riadenia by som zaradil medzi tie preposilovanejšie, vo výsledku sa Combo CrewVan jazdí s ľahkosťou. Významne sa na tomto dojme podieľa motor, ktorý zaberá odspodu (300 Nm pri 1 750 ot./min), má dobrú pružnosť i sprevodovanie, dokonca je pomerne tichý pri miernej záťaži. S rastúcou záťažou sa mierne zhoršuje akustický prejav motora zhoršuje.
Combo CrewVan s ohľadom na svoju výšku a celkovo jednoduchšiu koncepciu podvozka dobre zvláda jazdu v priamom smere, vie si dosť dobre poradiť aj s nekvalitnými cestami, no ostrejšie zákruty vytvárajú šance na výraznejšie nakláňanie sa. Dojem stability dodatočne vytvára aj celková šírka vozidla, no budete ho cítiť, ak dostatočne neupevníte náklad. Ak by sme mali Combo CrewVan porovnávať s konkurenciou, jeho podvozok je naladený skôr mäkšie, občas vzbudzuje dojem o niečo menšej precíznosti v riadení. Osobne ma zopárkrát mierne prekvapila dosť výrazná nedotáčavosť vo vyššej rýchlosti.
### Technické vyhotovenie vozidla
Opel Combo CrewVan XL stojí na podvozku s rázvorom kolies 2 975 mm a rozchodom kolies 1 553 mm vpredu a 1 567 mm vzadu. Vpredu je náprava typu MacPherson, vzadu tuhá náprava s torznou priečkou, ktorej využitie v tomto druhu a type vozidla nemáme dôvod spochybňovať.
Prevádzková hmotnosť testovaného vozidla je podľa jeho osvedčenia o evidencii 1 571 kg, celková hmotnosť predstavuje 2 350 kg. To znamená, že nosnosť testovaného vozidla je 779 kilogramov. Nosnosť strechy je pritom rovných 100 kilogramov.
[CAR id=17095]
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia