TEST: Z elektrického Volkswagenu ID.3 sa nám do auta so spaľovacím motorom presadalo ťažko!

Po týždni strávenom s prvorodeným modelom novej elektrickej platformy Volkswagenu sa do auta s konvenčným motorom presadá ťažko.
Vydané  Text: 
Opäť to zopakujem. Toto auto by som si nekúpil, ak by som doma nemal možnosť nabíjať. Ani žiaden iný elektromobil či plug-in hybrid. **Keby som tú možnosť (a peniaze) mal, elektromobil ako je Volkswagen ID.3, by ma veľmi lákal napriek tomu, že mi žilami prúdi benzín** a v garáži mi stojí auto s vysokootáčkovým atmosférickým radovým šesťvalcom. Nechválim sa, ale chcem, aby ste mali kontext. ### Šikovné balenie Volkswagen ID.3 ponúka veľa vecí, ktoré sú z racionálneho hľadiska skrátka dobré. Všetko sa začína jeho veľkosťou. Zvonku ho môžete porovnávať s Golfom, vnútri však na zadných sedadlách nájdete takmer toľko priestoru ako v Passate, akurát s trochu vzpriamenejším sedením. Batožinový priestor sa opäť podobá tomu v Golfe, lebo veď prečo nie? **Elektromobil by nemal byť auto na dovolenku a v tom prípade objem 385 l úplne stačí.** Nákupy sa sem zmestia, pár športových tašiek či kočík tiež. Celá táto karoséria je postavená na nadpriemerne dlhom rázvore, takže má malé previsy. Predné kolesá sa dajú navyše vytočiť do extrémneho uhla, takže ID.3 má špičkovú manévrovateľnosť. Batéria uložená v podlahe znamená veľmi nízke ťažisko a keďže tvorí štrukturálny prvok karosérie, ID.3 je veľmi pevné. Aké pevné? Pozrite si na internete videá z crash testov a najmä pri bočnom náraze o stĺp budete pozerať s otvorenými ústami, keď sa prahy auta prakticky vôbec neprehnú.
### Pokoj v duši Ďalšie pozitíva som začal vnímať pri jazde. Volkswagen ID.3 je naozaj vynikajúco odhlučnený od okolitého sveta, takže keď si k tomu ešte pridáte absenciu spaľovacieho motora, dostanete extrémne tiché auto. A nie je to iba o zvukoch, ale aj vibráciách. Áno, dnešné motory sú veľmi kultivované, ale keď si do auta so sebe lepším konvenčným motorom (snáď s výnimkou V12) sadnete z ID.3, akoby ste sa presunuli v čase o desať rokov dozadu. Úplne plynulé rozbehy sprevádzané len jemnučkým pískaním riadiacej elektroniky a absolútne promptné reakcie na pokyny vašej pravej nohy sú návykové a zároveň akosi upokojujúce. **Možno je to vnútorným zadosťučinením, že nespaľujete palivo, alebo že vaše auto zvukom motora neruší okolie.** Ťažko povedať. Za volantom elektromobilu sa ale vždy cítim tak… inak.
Volkswagen ID.3 pridáva k tejto absolútne pokojnej stránke aj dobrý pocit z toho, že keby náhodou, máte pod pravou nohou 204 koní (po starom 150 kW) schopných bez akéhokoľvek reptania zaprieť sa plným krútiacim momentom 310 Nm do zadných kolies. **Výsledná dynamika je vysoko nadpriemerná a údaj 7,3 s z 0 na 100 km/h je v konfrontácii s realitou mätúci.** A pritom je to dobrý údaj. Ale to, ako vás ID.3 pri zošliapnutí plynu hodí do sedadla, je ešte lepšie. Testovaná verzia 1ST však má vo výbave tzv. Performance upgrade, ktorý zrýchlenie zlepšuje o sekundu pri zachovaní rovnakého výkonu.
### Zadný náhon? Dnes nad zadným náhonom dvíhajú ľudia obočie, pritom akosi zabúdame, že dlhé roky sme tu vďaka Ladám a škodovkám nič iné nepoznali. Škodovky boli aj napriek neexistencii zimných pneumatík veľmi schopné aj na snehu. Prečo spomínam práve tie? Pretože vďaka umiestneniu batérie má ID.3 dostatočne zaťaženú zadnú nápravu na to, aby mal dobrú trakciu aj na snehu. A to sú dnes k dispozícii aj špičkové zimné pneumatiky, o akých sa ním v ére stodvadsiniek ani nesnívalo. **Ja rovno poviem, že práve zadný náhon je moja obľúbená vec na ID.3.** Nie preto, lebo rád jazdím dverami napred. S ID.3 sa to pre nevypínateľnú stabilizáciu nedá. Mám na to iné dôvody. Tá skvelá manévrovateľnosť by s polosami vedúcimi do predných kolies nebola možná. ID.3 má navyše krásne „čisté“ riadenie, ktoré nerušia vplyvy hnacích síl. Vďaka zadnému náhonu ID.3 zároveň nemá problém preniesť svoj výkon na vozovku. Rovnaký výkon má aj Kia eNiro, ale tá dokáže hrabať prednými kolesami aj v rýchlosti 40 km/h, keď je trochu mokro.
ID.3 tento problém nemá. V tiahlych zákrutách je navyše krásne vyvážené. V tých pomalších trpí na svoje ekologicky zamerané pneumatiky, ktoré ho robia nedotáčavým. Nie je to žiadna katastrofa, ale ja by som pokojne obetoval pár kilometrov dojazdu a zadovážil si na ID.3 trochu lepšie pneumatiky. Ale to som ja. **Primárne jazdné vlastnosti, teda to, ako sa auto správa v zákrutách, sú veľmi dobré. Sekundárne jazdné vlastnosti hovoria o tom, ako si auto dokáže poradiť s nerovnosťami.** Na medzinárodnej prezentácii som bol z komfortu podvozka ID.3 očarený. Alebo som bol viac očarený z kvality nemeckých ciest? Pravda bude niekde uprostred. Volkswagen ID.3 patrí medzi tie vzácne autá, ktoré trochu lepšie znášajú ostré nerovnosti než tie stredne dlhé. Auto na niektorých roletách a nerovnostiach poskakuje spredu dozadu, akoby ich odmietalo absorbovať podvozkom.
Moja osobná konšpiračná teóriaje, že keďže drvivá väčšina hmotnosti auta je sústredená medzi nápravami a previsy takmer absentujú, prednej náprave chýba niečo, čo by ju donútilo nerovnosť absorbovať miesto toho, aby po nej prešla. **A možno sa mýlim a ID.3 má v kombinácii s adaptívnym podvozkom zbytočne tvrdé pružiny.** V Nemecku som totiž jazdil na verzii s klasickými tlmičmi. Treba však povedať, že spomínané nedostatky som najviac registroval na tých najrozbitejších úsekoch bratislavských ciest. Bežne bol VW ID.3 príjemne komfortný.
### Minimalizmus Jazda na ID.3 sa nesie v duchu minimalizmu. Už len na ovládanie auta potrebujete minimum vecí. Štartovať netreba. Stačí nastúpiť a stlačiť brzdu, na páčke za volantom pootočením zaradiť D a môžete ísť. Ak si zvolíte režim B, bude rekuperácia brzdnej energie taká silná, že okrem momentov, keď potrebujete zastaviť, sa nemusíte vôbec dotýkať brzdového pedála. A to je dobre, lebo brzdový pedál je asi jediný bod ovládania, ku ktorému mám výhrady. Je príliš mäkký a bez citu. **Jemné dávkovanie bŕzd si vyžaduje sústredenie.** Paradoxne, pri ostrejšej jazde to nie je problém. Palubná doska a stvárnenie interiéru ID.3 je kontroverzné. Kamaráti, ktorých som v ňom viezol, spadali do jednej z dvoch skupín. Buď sa im minimalistický interiér páčil a označili ho za niečo „evidentne nové a futuristické“, druhá skupina zas jasne deklarovala, že za svojich 42 000 € by čakali niečo viac. Základná ergonómia spolu s posedom za volantom sú vynikajúce. Infotainment funguje rovnako ako v Golfe. S dobrými, aj zlými vecami, ktoré z toho vyplývajú. Medzi tie dobré patrí funkčnosť a logika systému, medzi tie nepodarené zas dotykové ovládanie klimatizácie a hlasitosti, ktoré nie je v noci podsvietené.
### Keď nenabíjaš doma… …tak ťa trápi dojazd a nabíjanie. Čakám na to, kedy bude písanie o dojazde a nabíjaní elektromobilu rovnako nepodstatné, ako písanie o procese tankovania do bežných áut. Ale to si ešte počkáme. ID.3 s 58 kWh batériou má podľa WLTP dojazd 424 km. Chladná jesenná realita s využívaním komfortných spotrebičov sa pohybovala skôr medzi 300 – 350 km, čo nie je zlé a ak môžete nabíjať doma, nebude vás dojazd nikdy trápiť. **A keby predsa, ID.3 môžete nabíjať až výkonom 100 kW.** Vtedy ho z 5 na 80 % nabijete len za 35 minút. Akurát si za tento komfort aj patrične priplatíte. Spotreba v meste sa dala v pohode udržať na úrovni 15,6 kWh, ale kúrenie ju vedelo riadne zdvihnúť. Určite odporúčam priplatiť si za tepelné čerpadlo.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia