TEST: Mercedes-Benz GLE 350 de je ultimátny plug-in hybrid!

Plug-in hybridy sú zaujímavé, ale v konečnom dôsledku predstavujú kompromis. Ako elektromobil zbytočne vozia spaľovací motor a nádrž a ako spaľovacie auto zas vláčia ťažké takmer vybité batérie a elektromotory, takže spotreba paliva stúpa k nebesiam. **Dá sa z kompromisného riešenia spraviť nekompromisné? Ak ste Mercedes-Benz, tak áno. Plug-in hybridné GLE ma prekvapilo úplne vo všetkom.** Alebo oboje. Pritom… Prečítať celé
Vydané  Text: 
Plug-in hybridy sú zaujímavé, ale v konečnom dôsledku predstavujú kompromis. Ako elektromobil zbytočne vozia spaľovací motor a nádrž a ako spaľovacie auto zas vláčia ťažké takmer vybité batérie a elektromotory, takže spotreba paliva stúpa k nebesiam. **Dá sa z kompromisného riešenia spraviť nekompromisné? Ak ste Mercedes-Benz, tak áno. Plug-in hybridné GLE ma prekvapilo úplne vo všetkom.** Alebo oboje. Pritom dojazd na elektrinu je zväčša prinajlepšom 50 kilometrov, reálne skôr 40. Ak ste ochotní akceptovať tieto kompromisy, tak vám plug-in hybrid rád odporučím. Aj v tejto oblasti sú však riešením problémov peniaze. Ak ich máte, môžete si kúpiť Mercedes-Benz GLE 350 de a na kompromisy sa vykašľať.
Mercedes pristúpil k plug-in hybridnej tematike po svojom. Prvou zvláštnosťou je použitie naftového motora ako základu, keď všetci konkurenti využívajú benzínové motory. Druhou zas, že **elektromotor je integrovaný do automatickej prevodovky, takže je sprevodovaný a auto dokáže ísť čisto na elektrický režim aj rýchlosťou 160 km/h** a zároveň je v elektrickom režime svižné aj v meste napriek tomu, že elektromotor má výkon iba 100 kW a celé auto váži až 2,8 tony (!). Treťou je prítomnosť 60 kW rýchlonabíjania, s ktorým auto nabijete za pol hodinu (za príplatok, ale je možné ho dorobiť aj dodatočne). Štvrtou, že dojazd na elektrickú energiu je reálnych 95 km (!!!) bez toho, aby ste zo seba robili slimáka.
Piatou, že prítomnosť batérii neubíja praktickú stránku. Pohľad do tabuľky síce hovorí o objeme batožinového priestoru „iba“ 490 litrov (verzus 630 l), ale tých 140 litrov sa skrýva pod podlahou. **Verzia 350 de nemá dvojité dno, ale bežný batožinový priestor, ktorý aj tak väčšinou budete využívať, zostáva rovnaký.** Šiestou je, že s týmto plug-in hybridom môžete ťahať aj prívesy, a to do hmotnosti 3,5 tony. Poslednou zvláštnosťou je objem palivovej nádrže. Má veľmi použiteľných 65 litrov. Kombinovaný dojazd natankovaného a dobitého auta je teda vyše 1 000 km!
Jediné, čo sa mi na GLE nepáčilo (a nie je to iba záležitosť modelu de), je naladenie vzduchového adaptívneho podvozka. Ten sa v komfortnom režime neustále zbytočne pohybuje a pohupuje, čo je pri dlhšej jazde fyzicky únavné. **V športovom, keď sa zníži, je to omnoho lepšie, ale na horších cestách utrpí aj komfort.** Inak je to parádne auto, ktoré o sebe môže naozaj povedať, že dokáže takmer všetko. Je to jednoznačne najlepší a najzaujímavejší plug-in hybrid na trhu. Pohonná jednotka GLE 350 de si zaslúži veľkú pochvalu. Integrácia elektromotora je tak dobre zvládnutá, že je niekedy problém povedať, aký druh pohonu auto práve využíva. Ak máte v akumulátore nejakú šťavu, bude to pri normálnej jazde na 99 % elektrická energia. **Moja spotreba paliva za prvých 250 kilometrov, keď som dobil batériu raz za dva dni, bola 0,1 l nafty na 100 km.** Neuveriteľné. Potom som naschvál prestal nabíjať a nestačil som sa čudovať, keď malému dvojlitru s výkonom 143 kW (194 k) a krútiacim momentom 400 Nm stačí 6,5 l nafty na 100 km.
Isto za to môže aj veľmi efektívna rekuperácia brzdnej energie. Mercedes dokáže brzdiť momentom až 1 800 Nm na kolesách a získanou energiou efektívne pomôcť kolosu k rozbehu. Cit v brzdovom pedáli je pritom špičkový. Keď však potrebujete výkon, GLE si vždy v batérii nechá rezervu, aby vám mohol poskytnúť kombinovaný výkon 235 kW (320 k) a krútiaci moment až 700 Nm. Záťah nie je taký mohutný, ako by čísla napovedali, ale postačuje. Ale ak si myslíte, že hmotnosť 2,8 tony pocítite v zákrutách, budete milo prekvapení.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia