Test Opel Corsa-e GS Line: Prvýkrát na elektrinu, hneď výborne
Čo sa na Corse zmenilo, keď prešla na elektrický pohon? Ak si odmyslíme, že je o tretinu tony ťažšia a dvadsaťtisíc eur drahšia, tak skoro nič zásadné. Stále je to šikovné auto do mesta, ktoré si obľúbite.
Vydané Text: Erik Stríž
Keď testujeme autá, ich dizajnom sa obyčajne nezaoberáme. Stačí, aby ste sa pozreli na fotografie a vy posúďte, či sa vám páčia. Pozastavme sa však pri detaile, že elektromobil nepotrebuje predný chladič, napriek tomu na aute nájdete jeho masku. Poviete si, že automobilka takto vyhovela zákazníkom, ktorí nechcú, aby ich auto vizuálne upozorňovalo na svoj elektrický pohon, preto ponechala kompletnú prednú masku z benzínovej a naftovej verzie. Lenže na B stĺpikoch sú nalepené kruhové emblémy so štylizovaným písmenom „e“, vzadu tiež a na Slovensku auto dostane nápadné zelené evidenčné číslo. Elektrické inkognito teda možné nie je.
### Jedna konfigurácia, štyri úrovne výbavy
Opel Corsa-e sa predáva v štyroch stupňoch výbavy, najvyššia je nami otestovaná GS Line. V porovnaní s ostatnými ponúka napríklad automatickú klimatizáciu, digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou sedem palcov, vonkajšie aj vnútorné LED osvetlenie, športové sedadlá, čierny strop či zadný parkovací asistent. Zvonka upútajú pozornosť športové nárazníky.
#### Aktuálny cenník a podrobné technické údaje Opel Corsa-e:
Testovaný model sa nevyhol príplatkovým prvkom výbavy, sedemnásťpalcové disky stoja ešte štyri stovky navyše k cenníkovej cene 32 890 eur, päť stoviek stojí čierna strecha s čiernymi stĺpikmi karosérie. Dostávame sa tak k cene výborne vybaveného SUV s naftovým motorom a k cenovému rozdielu takmer dvadsaťtisíc eur v porovnaní so základným modelom hatchbacku. Nevyhneme sa teda notoricky opakovanej otázke o motivácii zákazníkov ku kúpe. Corsa-e sa dá dnes zadovážiť iba v konfigurácii s maximálnym výkonom 100 kW (136 k) a najvyšším krútiacim momentom 260 Nm. Poviete si, že to nie je na elektromobil veľa, pretože ten býva zvyčajne ťažší, čo platí aj pre elektrickú Corsu. Váži 1 550 kg, nosnosť je pritom iba 370 kg.
Hmotnosť má vplyv na jazdné vlastnosti, napokon v porovnaní s podobne výkonným variantom 1.2 S/S TURBO je elektromobil ťažší o 365 kilogramov. V kombinácii s pohonom prednej nápravy to sľubuje tendencie k nedotáčavosti, ale v reálnej prevádzke sa ju Corse-e darí potláčať pomerne efektívne. Subkompakt dokáže byť ohromne dynamický aj s vyše pol druha tonami, zrýchlenie z nuly na rýchlosť 100 km/h za 8,1 sekundy je dokonca to najlepšie, čo Corsa ponúka, naftové aj benzínové verzie sú pomalšie.
Významný vplyv na jazdné vlastnosti má zvolený jazdný režim, v tom športovom si užijete zábavu pre rázne akcelerácie a skvelú manévrovateľnosť. Spoločne s relatívne nízkym posedom a rázvorom 2 540 mm môžete krásne prekľučkovať slalomom a vôbec vám nebude vadiť, že namiesto zvuku z výfuku budete počuť iba bzučanie reproduktora a pískanie pneumatík.
Horšie si už Corsa-e stojí pri jazdných výkonoch na nerovnostiach, ktoré sú všadeprítomnou realitou našich ciest. Tuhá zadná náprava je skutočne tuhá, väčšmi túto tvrdosť pociťujú zadní pasažieri. Prejazd priečnymi nerovnosťami v zákrute dokáže malé auto na moment vyviesť z rovnováhy, dokonca s hrozbou dočasnej straty kontroly.
V ekologickom režime je dynamika značne obmedzená a citeľne slabší je aj výkon klimatizácie. V lete to dosť otravuje, keď sa aj pri nastavenej teplote 16 °C z výduchov valí ťažký teplý vzduch. Reakcie vozidla na stlačenie akceleračného pedála sú lenivejšie, rovnako tak pružnosť motora. Na diaľnici si však pomerne dobre zajazdíte aj v eko-režime.
Maximálny dojazd je podľa metodiky WLTP do 330 kilometrov pri spotrebe energie do 16,9 kWh/100 km, my sme počas týždňa najazdili za 16,5 kWh/100 km. Pri dôslednom šetrení energiou možno dáte aj magických štyristo kilometrov, no s výrazným obmedzením komfortu. Nepriaznivo hodnotíme slabý vplyv jazdného režimu B na spotrebu, alp efektívnejšia sa nám ukázala jazda v D-čku na zotrvačnosť.
### Skôr skromný interiér
Rovnaký prístup k dizajnu ako vonku pozorujeme aj vnútri. Elektrická Corsa sa od tej konvenčnej v nelíši v ničom podstatnom, až na dva detaily. Sú nimi tlačidlo s písmenom „e“ hneď pod centrálnym displejom a režim B na francúzskom voliči prevodovky. S naštartovaným autom tlačidlom „e“ pod displejom zobrazíte grafiky o elektrickom pohone, ako vývoj spotreby energie v čase, režimy nabíjania a štatistiky jazdy, no a režim jazdy B zvyšuje prioritu rekuperácie energie pri spomaľovaní a brzdení.
[GALLERY id=31039]
Kvalitatívne vyhotovenie interiéru zodpovedá použitým materiálom, ktoré sa medzigeneračne zlepšili. Obloženie palubnej dosky je z mäkčeného plastu, ostatné kryty sú tvrdšie, no stále príjemné na dotyk, interiér vhodne kombinuje matné a lesklé plochy. Jednotlivé diely precízne lícujú a hoci by sme ocenili zopár estetických vylepšení, ako kontrastné lemy, v podstate sa nie je na čo sťažovať. Jedná sa o auto za desaťtisíc eur, ktorého konečná cena je vyššia pre drahý elektromotor a ešte drahšie akumulátory v podlahe.
Priestor na zadných sedadlách je vzhľadom na kategóriu supermini primeraný, dospelá osoba s taškou a detská sedačka sa sem zmestia s nadhľadom. Stredné sedadlo nemožno vyklopiť do lakťovej opierky. Úchyty Isofix sú od výbavy Elegance nielen na zadných, ale aj na prednom sedadle spolujazdca, no nie sú tu výduchy klimatizácie a ani odkladacie priestory. Tie vo dverách sú prakticky nepoužiteľné. Batožinový priestor je podobne skromný ako zvyšok interiéru, teda okrem samotného holého priestoru s kapacitou 309 dm^3 neobsahuje nič, čo by sme využili pri preprave nákladu, ani len háky na tašky.
### Zhodnotenie
Opel Corsa-e je dobré auto do mesta, ktoré v prípade potreby zvláda aj diaľničné trasy. Pri dlhšej trase musíte brať do úvahy čas nabíjania a dôkladne si naplánovať cestu, vrátane plánu B. Vonkajšia estetika sa trocha bije s interiérom, ktorý je na rozdiel od exteriéru skôr jednoduchší, zodpovedajúci autu za niečo vyše desaťtisíc eur. Je škoda, že v aute nie je viac úložných boxov a batožinovému priestoru chýbajú praktické riešenia pre každodenný život.
**Postrehy z testu**:
* Interiér desaťtisícového auta v modeli za 30-tisíc? Áno, ale na vysokej úrovni.
* Prístrojový panel so sedempalcovým displejom by si zaslúžil viac pozornosti dizajnérov, no je prehľadný
* Centrálny displej: Tlačidlom „e“ zobrazíte podrobnosti o elektrickom pohone, rýchlosť odozvy a používateľská skúsenosť sú dobré
* Panel s klimatizáciou: Šikovné fyzické ovládače klimatizácie sú nepochopiteľne kombinované s podrobnými nastaveniami cez displej
* Páka prevodovky: Rovnaký impulzný volič prevodovky poznáme z Peugeotov a Citroënov
* Predné sedadlá: Aj keď je Corsa-e malé auto, bez problémov v ňom absolvujete aj dlhé trasy po krajine
* Zadné sedenie je s ohľadom na kategóriu vskutku dobré, je dosť miesta pre nohy
* 309 až 1 015 dm³: čo viac si môžete priať? Vieme čo, napríklad praktické riešenia v kufri.
* Toto je jediný motor, ktorý Corsa-e ponúka: má max. 136 koní a 260 newtonmetrov.
* Adaptér pre nabíjanie z 220 V elektrickej siete dostanete k autu zadarmo, za výkonnejšiu kabeláž zaplatíte od 100 do 700 eur.
* Opel Corsa-e sa dá nabíjať dvomi typmi konektorov – CCS Type 2 Mennekes a Combo 2. Palubná nabíjačka má výkon 7,4 kWh.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia