Test DS7 Crossback E-Tense (61 540€): Vysoké očakávania sú na mieste
Ak vytvoríte vysoké očakávania, musíte sa extrémne snažiť, aby ste potom priniesli na stôl niečo, čo nesklame. Vlajková loď značky DS ich vytvorila, už keď som vstúpil do showroomu.
Vydané Text: Erik Stríž
Ešte stále trochu *opitý* intímnou atmosférou predajne sadám do DS7 Crossback. A tam ma čaká ďalší *pohárik*. Hektáre kože, metre kontrastných nití, vzorované perforácie, exkluzívne pôsobiace materiály a to všetko poskladané do kosoštvorcového vzoru vo mne zanechali hlboký dojem. Nie je to môj štýl, ale milovníci (alebo skôr milovníčky) drahých kabeliek si prídu na svoje.
V DS s prešívanou kožou naozaj nešetrili. Nájdete ju takmer všade. Rovnako ako kosoštvorcový vzor. Ten na vás hľadí z tlačidiel a dokonca aj z grafiky 12-palcového digitálneho prístrojového štítu. A aj z multimediálnej obrazovky. Nemáte radi kosoštvorce? Tak potom toto auto nie je pre vás, lebo zbaviť sa ich nemôžete. Vypracovanie detailov je však ozaj exkluzívne. Koža je na dotyk veľmi príjemná, s dizajnom tlačidiel na stredovej konzole sa niekto naozaj vyhral.
Po krátkom podržaní štartovacieho tlačidla podsvieteného pulzujúcou červenou farbou sa DS7 Crossback nehlučne prebudí k životu. Citlivé uši zachytia len jemné bzučanie motorčeka, ktorý z palubnej dosky vztýči hodinky B.R.M. O komfort sa má starať špeciálny podvozok, ktorý využíva kameru a senzory na snímanie kvality vozovky a následne jej prispôsobuje nastavenie adaptívnych tlmičov. O odhlučnenie sa starajú dvojité akustické okná a o ozvučenie zas audiosystém od špičkového výrobcu Focal. Pohon by mal byť aspoň na prvých 50 km takmer nehlučný, veď sedím v plug-in hybride.
### Podarilo sa teda Francúzom postaviť vlastný Rolls-Royce?Nie celkom
Nepíše sa mi to ľahko, ale nabudený informáciami z brožúr a dojmami z prvého usadnutia za volant boli moje pocity po pár kilometroch… vlažné. Už pri dosiahnutí rýchlosti 30 km/h začali do kabíny prenikať zvuky a vibrácie, ktoré by som tu skrátka neočakával. Nebolo to nič strašné, ale od takéhoto auta som čakal viac – úplnú izoláciu od okolitého sveta, jazdu na vankúši, vo vlastnom vesmíre. Čakal som o triedu lepší podvozok, než aký ponúka geniálny Citroën C5 Aircross, ale vo výsledku by som pruženie C5 uprednostnil pred tým, čo ponúka DS7. Ťažko posúdiť prácu kamerou riadených tlmičov, pretože väčšie nerovnosti poslali do karosérie vždy viacnásobné otrasy a k tomu nie príliš lichotivý buchot. Skrátka si myslím, že dobré pasívne tlmiče by to zvládli lepšie.
Zmätočné jazdné režimy mi nie vždy napovedali, ako bude podvozok nastavený a doteraz netuším, aký je rozdiel medzi režimami Hybrid a Comfort. Režim Sport je samovysvetľujúci, aj keď na takomto aute nie je celkom namieste a 4WD vám umožní lepšie zdolávať terén. V praxi posiela skôr krútiaci moment aj na predné kolesá, ale inak väčšinu prekážok zvládnete aj v ktoromkoľvek inom režime. Odpruženie je teda pre mňa sklamaním.
Ak by som mal DS7 Crossback charakterizovať, tak je to ťažké auto, ktoré je však pocitovo veľmi ľahké. Miesto toho, aby zadupávalo nerovnosti do zeme, prechádza po ich povrchu. Hmotnosť auta sa vám pripomenie až v zákrutách, kde najmä na mokrom povrchu **musíte rátať s veľmi výraznou nedotáčavosťou**, ktorú majú na svedomí ekologické pneumatiky.
Spoza volantu si teda užijete aj trochu frustrácie, ktorú umocnia nie veľmi prehľadné prístroje a nasilu kosoštvorcová grafika, ktorá vás síce ohromí animáciami, ale po čase som chcel niečo jednoduchšie a ľahšie čitateľné. DS malo navyše geniálnu príležitosť odtrhnúť sa od chorej filozofie Citroënu ponúkať všetko na dotykovom displeji a ponúknuť vodičovi nejaký pekne spracovaný panel klimatizácie.
Žiaľ, nestalo sa a stále sa musíte mordovať s neprehľadným a pomalým dotykovým systémom z Citroënu, akurát na väčšej obrazovke a s inou grafikou. Dokonca ani masáž sedadiel neponúkne o nič lepšiu, než dostanete v lacnejšom Citroëne. A 360° pohľad? Áno, ale iba simulovaný z dvoch kamier, keď už aj Renault Clio vám ponúkne štyri.
### Späť na zemi
Keď sa však prestaneme pozerať na DS7 Crossback E-Tense ako na hyperluxusnú limuzínu, objavíme v ňom prémiové SUV s prvkami, aké inde nenájdeme. Pohyblivé segmenty v predných LED svetlometoch predvádzajú na privítanie krásne divadlo (a v noci ozaj dobre svietia), luxusný interiér a vkusne spracovaný dizajn exteriéru, ktorý sa aj mne veľmi páči. Zadným pasažierom ponúka nielen dostatok miesta a trojzónovú klímu, ale aj elektricky nastaviteľné opierky sedadiel. Veľkosť kufra je adekvátna.
### Elektrický dojazd v praxi
Po nabití som vždy bez emisií prešiel 45 kilometrov, pričom mnoho ciest som reálne absolvoval s nulovou spotrebou paliva. Elektromotory sú dosť výkonné aj na dynamickejšie mestské manévre. Akurát pri pokuse o odpich z križovatky reaguje DS7 zle: keď usúdi, že potrebujete plný výkon, najprv naštartuje motor a až potom pustí na kolesá všetkých 220 kW (300 k). Trvá to asi sekundu, ale to je niekedy veľa. Radšej by som sa spoľahol na menší výkon, ale zato okamžité reakcie elektromotorov. Keď už stádo koní nespí, vie vás riadne zatlačiť do sedadla a vždy môžete rátať s vynikajúcim pružným zrýchlením podporeným magickou silou elektriny. Ak nenabíjate, preplňovaný štvorvalec s objemom 1,6 l dokáže jazdiť za menej ako 7 l/100 km. Môj týždenný priemer aj s troma nabíjaniami rezultoval v kombinovanú spotrebu 2,3 l/100 km, čo je fantastický údaj.
[CAR id=17083]
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia